Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

mystinen vika 100 2.5 TDi AAT?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • mystinen vika 100 2.5 TDi AAT?

    no niin, kun laakkonen ei osannu auttaa, niin kysellän sit täältä...

    Eli audi kulkee ja kiihtyy kaupungissa niinkuin pitääkin, MUTTA:

    Maantielle lähdettäessä, eli kun tunkee nelostaa suurempaa pesään, niin kone ei kierrä yli 2200 ei sitten millään, eli kiihdytys pysähtyy kuin seinään, kulkee kaasu pohjassa 117km/h gps mukaan... :D

    Ennen tuli raja vastaan 2800 kierroksen paikkeilla, mut nykyään siis alempana...
    Usein tekee tuotaa vikaa, mut ei aina...

    Muutaman kerran on tehnyt yllärit, kun olen lähtenyt rekkaa ohittamaan, ohi pitäny mennä 6-vaihteella, että kierrokset pysyvät alle 2200, eli pienemmän pukältäminen ei nosta vauhtia yhtään...

    Kytkin pohjassa, ja vapaalla kiertää ihan normaalisti "rajottimeen" asti...

    Laakkosella käytin pari viikkoa sitten, silloin ei ainakaan mitään sähkövikaa muka löytynyt, eikä vikakoodeja löytyny...

    Löpöputsarikin on vaihdettu, eli sieltä suunnalta ei ainakaan jarruta...

  • #2
    Ahtopaineventtiili? MAF?

    Comment


      #3
      takaisku?

      Voiskohan olla jarrutehostimen alipainelinjan takaiskuventtiili hajalla?? oireet kyllä viitaavat aikas hyvin siihen!
      siis letkun välissä oleva valkoinen pieni takaiskuventtiili jarrutehostimen vasemmalla laidalla tulipellissä olevan liitin kotelon lähettyvillä. samaletku jossa on takaisku niin jatkuu haarautuen isompaan putkeen johtaen alipaine pumpulle kannen kylkeen

      Comment


      • #4
        Tankissa voi olla skeidaa joka estää aineen pääsyn koneelle tai letkut on litistynyt tai syöttöpumpu sökö.

        Sama tapahtuu nimittäin jos jäätyy polttoaineet talvella.

        Katalysaattorit tuskin on tukossa jos kerran pelaa joskus oikein.

        Ahtojen puuttuminen ei aiheuta ihan noin radikaalia toimintaa lähinnä paljon mustaa savua ja väännön puutetta. Kiihtyy kuitenkin pienemmillä vaihteilla.

        MAF vois tehä tuon mutta jättäs kyllä vikakoodin.

        Epäilisin polttoaine puolen vikaa, eli ainetta tulee mutta ei tarpeeksi.

        Comment


          #5
          Jotenkin kuitenkin kuulostaa, että ahtovuoto tai joku alipaineletku ongelma. Kaupunkinopeuksissa ne voi olla lievempiä.

          Liikkuukohan se oikeesti kunnolla edes kaupungissa?

          Ei savuta eikä muutakaan?
          Vikatilassa (jos tuossa se on) ei nosta ahtoa, eikä kyllä silloin menekkää mihinkään. Tiedä sitten kuinka tarkka vikamuisti/diagnostiikka tuossa on. Ahtopaine-eroista tulee uudemmissa kyllä vikakoodi.
          Onko tuossa se, että jos menee yliahdolle niin tiputtaa heti tehota alas, mutta palautuu ilman virtojen poiskäyttöä?

          Golfissa taas itse laitoin remontin yhteydessä pari alipaineletkua väärin, ei vikakoodeja, mutta ei mennytkään yhtään mihinkään.
          Passatissa alipaineletkun irtoaminen egr:ltä tai polttoaineen jäähdytysventtiililtä aiheuttaa vikatilan ja ei mene mihinkään.
          Luultavasti vika ei ole kovin suuri, koska toimii joskus?

          Ilman saanti on tarkistettu, eli filtteri on suht uus?

          Comment


          • #6
            Mulla oli joskus AAT ja se ainakin vaan tylysti sammui jos oli vaikkapa huijattu liikaa syöttöä tai painetta. Ei syttynyt moottorin häiriövalo eikä mitään muitakaan vamman sietotiloja esiintynyt. Ilmeisen alkeellinen systeemi vikatilan suhteen....

            Vikaa vois lähtee haarukoimaan melko yksinkertaisesti: jos savuttaa = ei saa ilmaa, ja jos ei savuta = ei saa polttoainetta. Kyllähän tuollanen kuitenkin ainaki vähän pölläyttää kunnossa ollessaankin. Jatkotoimenpiteet tietenkin sen perusteella kumpaa ominaisuutta esiintyy.

            Comment


              #7
              omassa lötkössäni tuntuis vedot olevan tallella mutta, ennen kuin omani ostin niin kävin koeajamassa useampaa niin yhdessä yksilössä oli just aikaisemmin kuvailemani takaisku hajalla ja kone ei ottanut kierroksia vetopäällä aivan joka polkaisussa mutta, vapaalla kyllä kiersi aivan normaalisti!!

              myyjä kun vaihtoi korvaavan takaiskun ja uudestaan lenkille niin johan veti jo toisella tapaa, ja vanha takaisku oli todellakin sökö, ilma kulki kumpaankiin suuntaan!!

              Olikos se MAF nyt sitten ilmamäärä anturi?? termit vähä hakusessa

              iteselläni jäi ilmansuodattimen vaihdossa vahingossa ilmamääräanturin liitin kytkemättä takaisin niin silloinkin kone veti alusta loppuun "rajottajalle" asti mutta kulku oli aika hyvin verrattavissa 1.9SDI golffiin

              Comment


              • #8
                pitää kokeilla tuota alipaineventtiliä tarkastella, näyttös sit viittaavan siihen...

                Piti kirjoittaa tuohon alkuperäiseen viestiin, jotta ilmanputsari on aik uusi, ja pari päivää sitten tarkistin senkin paskaisuuden, eli ei ole putsareissa vika...

                Ja tosiaan, mikä tuo MAF nyt sitten olikaan?

                Asiaan jollain tavalla liittyvä kysymys, mistä kannattaa vetää ahtopainemittarille letku? :D

                Comment


                • #9
                  Sun autossa se on MAP (Manifold Absolute Pressure-sensor), eikä MAF.
                  Kansankielellä se on ilmamassamittari...ilmanputsarin poskessa oleva anturi.
                  Ao. anturi likaantuu aikaa myöten->seurauksena vääränlaista mittaustulosta, jonka seurauksena vääränlainen seoksen ja ruiskutuksen ajoituksen ohjaus.
                  Kuulostaa tosi kummalliselta ettei kone laula isommalla vaihteella kuin ~2200rpm. Oletko aivan varma,ettei esim. pakarin hiukkassuodattimet ole tukkineet pakoputkea? Heliseekö pakoputki kun auto käy tyhjäkäyntiä tai jos tarjoaa enemmän kierrosta paikallaan ollessa?

                  Comment


                    #10
                    MAP on paineanturi ahtopaineelle
                    MAF on ilmamassamittari (Mass Air Flow - sensor)

                    Comment


                    • #11
                      Asia selvä, ratkesipahan tuokin... ;) Pakoputki vaikuttaa ihan normaalilta... :D Joskus ajelin tallapohjassa yön pimeydessä useamman kilometrin, ja sit kun rupesin himmailemaan, niin pakarista tuli kipinöitä aika mukava määrä tielle... Tosin tuo nyt taitaa olla ihan normaalia karstan palamista... :D

                      Comment


                        #12
                        En tiedä onko normaalia tollanen kipinöinti. Ei mulla kummassakaan tule semmosta. Ettei olis katti tai äänenvaimentajista joku hieman ottanu itteensä?

                        Comment


                        • #13
                          Pahoittelut antamastani erheellisestä selvityksestä (tuli itselle fataali ajatusvirhe). Onneksi Aki oikaisi.
                          Pakoputkikommenteista, eipä kyllä ole minunkaan mielestä ihan normaalia turbo diesel (tai turboton), että kipinöitä lentää tuohon malliin. Ennen muinoinhan se oli ihan normaalia bensakoneitten kanssa, siis silloin kun bensassa käytettiin vielä lyijyä.
                          Kyllä vähän pelottais että on putkesta sisäkalut irti...toisaalta,ei siis välttömättä mikään kalliimpi osa porsinut. Ei muuta kun vasara kauniiseen käteen ja koe-kopsuttelemaan

                          Comment


                          • #14
                            No en nyt väittäis että välttämättä mitään on rikki, jos tuollainen hiukan vanhempi diesel vähän kipinöitä putkesta päästää kaasupohjassa-ajon jälkeen, varsinkin jos on tullut ajettua hyvin kohtuullisilla kierrosmäärillä paljonkin, eikä auto ole saanut kunnolla maantiekenkää.

                            Comment


                              #15
                              Ehditkö jo Joona tutkiin sitä takaiskua??

                              Niin sille ahtopaine mittarille ainakin itse otin paineen imusarjan päästä lähtevältä letkulta joka menee ilmeisesti ahtopaine anturille.

                              Ei muuta kuin letkun väliin T-haara jonka molempiin päihin 8mm letkukarat ja vapaaksi jääneestä aukosta vedin pneumatiikka osilla painestetun ilman relelaatikon kautta kabiiniin, mittari ei ollu kyllä mistään tarkimmasta päästä mutta maksismi ahdoiksi sain semmoista noin 0.8 ja 0.9 2200 kierroksella

                              Comment


                              • #16
                                Taitaa jäädä tämän vian selvittely multa vähäksi aikaa, nyt tulikin vähän pahempi vika...: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...111#post426111

                                Comment

                                Working...
                                X