Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5TDI:n termari

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• 2.5TDI:n termari

Mulla on moottorissa 10-12C astetta liian pienet lämmöt. Eli mittari näyttää 78-80c astetta. Käytin autoa huollossa ja sieltä sanottiin, että termari vika. Ja että jakopää joudutaan purkaamaan jotta se saadaan vaihdettua (yli 300?). Hihnalla ajettu 60tkm ja toiset olis vielä edessä?! Mutta kaipa se pitäis samalla vaihtaa kilkkeineen, joten 1k? siihen palaisi. Mutta en haluaisi tehdä sitä vielä koska noi rahat oli tarkoitus käyttää webastoon.
    Joten kysymys kuuluukin, että onko siitä mitään haittaa moottorille tai jollenkkin muulle jos talven ajaa lämmöt 10 astetta liian alhaisina? Karstottuuko kone , poistuuko moottorista kosteudet? Webastoa olisi tarkoitus kuitenkin käyttää!

Taitaa olla tosiaan siellä nokkahihna alla tuo termari. Hihnanvaihtovälistä taas on aina hieman epäselvyyttä. Joissakin on 90tkm ja joissakin 120tkm. Itse pitäisi tuota 90tkm väliä Suomen olosuhteisiin ehkä parempana. Saksassa taitaa olla tasan tuota 120tkm tai enemmän, mutta siellä ei taida niin paljon -30 asteen pakkasessa joutua starttailemaankaan.

Jos hihnalla on ajettu 60tkm ja se joudutaan irrottaan, kannattaa tehdä normi hihnanvaihto+rullat huolto samalla.

Kannattaa muuten kysyä huoltamista jossain muussa osaavassa paikassa kuin merkkiliikkeessä. Ei tuon jakopään remontti tosiaan maksa yli 1000e:tä vaikka vaihtaisi kaikki osat. Muistaa vielä, että vesipumppukin taitaa olla jakohihnalla joten jos ei ole vaihdettu koskaan ja kilsoja on jo reippaasti yli 120tkm niin vaihtoon.

Comment

Toi on totta että ton hihnan vois vaihtaa 90tkm välein vaikka huoltokirja suositteleekin 120tkm. Vesipumppu on vaihdettu 120tkm kohdalla edellisellä hihnan vaihto huollossa(Kumpa olisivat vaihtaneet termarinkin). 34?:n säästö väärässä paikassa. Joo kyllä mä vaihdatan hihnan, kiristimineen, pumppuineen samalla, mutta en haluaisi tehdä sitä ihan vielä. Sen takia tässä kyselen viisaimmilta, että onko siitä moottorille haittaa jos lämmöt on 10 astetta liian vähän?

Comment

Ei siitä haittaa ole, polttoaineen kulutukseen voi olla vaikutusta.

En nyt ole sata varma onko dieselissä "kylmärikastusta" eli kylmänä syötetään erimäärä polttoainetta kuin lämpösenä. Bensa vehkeissä tuo voi aiheuttaa sitä, että kulutus on korkeampi.

Talvella tulee sitten vastaan se ettei välttämättä riitä enään lämpöä kabiiniin jos termari ei pidä. Talvella tuo voi korostua, eli ei lämpeä edes siihen 70 asteeseen.
        Kosteudesta moottorissa ei ole huolta.

Comment

No eipä tuo ainakaan ole liikoja kulutellut kun seka ajossa vie noin 7 litraa vaikka valmistaja on ilmoittanut 7,8l. 7,3l on maksimi kulutus mitä mulla on ollut 2,5kk:n aikana mitä olen ton auton omistanut. Olen kuitenkin jo kerkinyt 10tkm sillä veivaamaan.

Eli käytännössä mikään ei kärsi vaikka täyttä lämpöä ei saavutetakkaan?

Comment

No ei ole mun diisseleissä vaikuttanut, Passatti talvella normaalistikkin pyörii jossain 70 tai alle, Golffissa on vaihtelee 75-90 välillä paraikaa.

Ja kilsoja tulee yhteensä ehkä 5000km kuussa tai vähä enemmän. Ei ole tuon puolesta ilmennyt ongelmia

Comment

mulla on kans saman tyyppinen vika et termari vittuilee, välil ei nosta lämpäjä ko johonki 70asteesee. max ja välillä on ihan normaali lämmöt. riippuu päivästä:D on ollu päiviäkin ettei ole nostanu ollenkaa vaikka on tullut ajoakin reilusti.

Comment

Meidän V6 TDI (AKE):lla pyssytettiin menemään parikymmentätuhatta kilometriä remminvaihtoon saakka termarilla, joka jäi vissiin vähän auki. Silloin kone lämpeni etenkin talvikelillä vähän hitaammin kuin asiaan kuuluu, ja lämmöt pysyi hyvin stabiilisti siinä kymmenen astetta alle normin. Ei näkynyt käytännössä mitenkään kulutuksessa eikä muuallakaan.

Mun mielestä sun kannattaa veivata vielä jonkin matkaa olettaen että ne lämmöt ei karkaile ihan vallattomiksi (ylös tai alas). Ja sitten remmit ja hilppeet kaikki vaihtoon kerralla. Kuten sanoit, ei ole fiksua säästää termarinvaihdosta kun remmi on kerran irti.

Comment

Oliskahan Anturi Vain Rikki??!

Comment

En usko että anturi olisi rikki, koska kun sammutan moottorin ajon jälkeen lämmöt on 78-80c. 10min odotuksen jälkeen käynnistän moottorin uudelleen, niin lämmöt on 90c ja alkavat välittömästi laskemaan kohti 80c:ta. Motarilla kesäkuumalla joskus lämmöt nousevat normaaliin 90 asteeseen.

Jossain vaiheessa kun jaksan, niin vien ton auton remmin vaihtoon. Samalla vaihdatan kaiken mitä sieltä ikinä voikaan mennä rikki seuraavan 90tkm aikana. Ei kiinnosta muutaman kymmenen tuhannen kilsan jälkeen taas remmejä avattaa! ...myös nokat tarkastetaan.

Comment

Nyt on 24? termari vaihdettu 1500?:llä(Ihanan kallista). Hihna remppa samalla, nokkien tarkastus ja joku imusarjan alla olevien tiivisteiden vaihto. Lopputulos: nokat kunnossa, ei vuoda nestettä(toivottavasti), Lämmöt nousi 91c. Samalla ilmoitettiin että huohotin on tukossa ja korjaus maksaa 500?....huoh!

Comment

No tuolla hinnalla sait varmaan jo sen 2 vuoden takuun töille ja osille...?

Jep huohotinremppa tekee suurin piirtein sen verran. Katso meikän joskus ammoisina aikoina tekemä selostus aiheesta, siinä on kustannuksetkin.

Comment

Working...