Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN-koneen puhdistusprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN-koneen puhdistusprojekti

    Tarkoitus olisi viikonloppuna irrottaa ja puhdistaa AFN-koneen imusarja ja intercooler. Onko tähän mitään vinkkejä? Mitä tulee huomioida ja varata valmiiksi? Pitääkö esim. tiivisteitä tai pultteja vaihtaa, tms.?

    Erityisesti hieman askarruttaa IC:n puhdistus. tdiclubin sivuilla suositeltiin pesemään IC kerosiinilla (!?) ja sen jälkeen saippuavedellä ja kuivata huolellisesti. Näin perstuntumalta tuntuu kuitenkin paremmalta vaihtoehdolta huudella se diiselillä? Onko tästä kenelläkään kokemusta ja miten pahasti IC ylipäätään likaantuu huohotusilman mukana tulevasta öljystä, yms.?

    Koneella on nyt ajettu 270tkm. niin imusarja on varmaan jo aika tukossa.

    Kiitos!

    #2
    Itse tuossa pari viikkoa sitten puhdistelin omasta A4:sta imusarjan, IC:tä en ottanut irti, vaikka kyllähän senkin saisi pestä. Tarkoituksena on kuitenkin hankkia hieman suurempi ja parempi jossain vaiheessa vakiopaikalle. Omani on ATJ-koneella, joten suhtaudu pienellä varauksella.

    Imusarja irtoaa 5:llä 6mm kannalla olevalla kuusiokolopultilla, varaa hyvät avaimet tuohon, on pari pulttia ahtaasti VNT-kellon takana. EGR-putki on pakosarjan päästä kahdella 12mm kuparimutterilla kiinni. Lisäksi EGR-venttiiliin tulee pieni ahtopaineletku ja lisäksi alipaineletku sammutinläpän ohjaukselle. Vielä ahtoputki irti, ja koko hoito on kädessä. (En ole varma onko AFN:ssä EGR-jäähdytys, siinä tapauksessa 2 vesiletkua irti.)

    EGR-putken toinen pää on kahdella 6mm kantaisella kuusiokolopultilla kiinni. Näiden irrotuksen jälkeen irrotetaan EGR-venttiilin imusarjaan kiinnittävät 3 5mm kantaista kuusiokolopulttia. Sitten pesemään imusarjaa. Itse käytin liotusta polttoöljyssä (=dieselöljy), jonka jälkeen painepesu kuumalla vedellä. Toista riittävän monta kertaa, imusarjasta tuntuu tulevan mustaa kuraa kerta toisensa jälkeen. EGR kannattaa kaapia ensin mahdollisimman puhtaaksi, sitten bensiiniä, tärpättiä, polttoöljyä, mitä keksit saadaksesi sen tervan irti.

    Lopuksi kannattaa vähintään tulpata EGR:n ohjausletku. Kaverilta tuli juuri äsken CAD-kuvat tarvittavista laipoista, joilla tehdään koko hoito tarpeettomaksi. Pakosarjan päähän saa näin myös helposti liitännät pakolämpö ja pakopainemittareille. Teetän ensin prototyypit, myöhemmin ehkä voin teettää muutaman ylimääräisen, jotka voin myydä sopuhintaan tarvitseville.

    Comment


    • #3
      Kiitos tyhjentävästä vastauksesta! Vaikuttiko puhditus kulkupuoleen mitenkään?

      Täytyy sunnuntaina ottaa oma kulkine työn alle ja varata reilusti diiseliä pesuaineeksi :)

      Comment


        #4
        Itse tein tuon saman operaation AJM-moottoriin ja siinä kyllä tuli hieman puhtia takaisin. Oli kyllä melkein ummessa tuo imusarja.

        Mitä tuossa tota Golfia katselin, niin helpompi homma kuin AJM:ssä ainakin ahu/1z moottorissa

        Comment


          #5
          Kyllä minullakin tuli puhtia vähän takaisin, vaikka ei se ollut oikeastaan paljoa kadonnutkaan. Odotin itse pahempaa, ei imusarja ollut edes pahasti tervaantunut, silti se aiheutti nykimistä ahtojen noustessa osakaasulla. Kai siellä painekotelossa oli sitten tavaraa enemmän. Onneksi imukanavissa ei ollut juuri mitään kökköä, niin ei tarvinnut ruveta niitä puhdistelemaan.

          Nyt on suunnitelmissa, kun noita EGR:ä sattuu olemaan kaksi, että teen toisesta version, jossa ei ole kuin sammutinläppä sisällä, muu siloitellaan pois. Vaikka tuskin tuo EGR-systeemi siellä paljoa virtausta häiritsee, mutta harrastellaan nyt kun ruvettu.

          Comment


          • #6
            Kauanko tiellä turhaantui tuohon aikaa? Koko päivän ajattelin varuilta varata :)

            Vanhasta Mondeosta joskus tukin EGR:n kun se ei mitään vikakoodeja tuollaisen projektin jäljiltä jätä, yksinkertainen romu kun on. Tdiclubin sivuilla oli ohje millä EGR:n saisi kierrättämään vähemmän kaasuja. Onko tästä kokemusta?

            Intercooleria ei ole tainnut kukaan sitten puhdistaa? Kerosiinia en kyllä sinne kehtaa työntää.

            Comment


              #7
              Kyllähän siinä aika pitkään meni, purkaminen ja kasaaminen ei ota oikeilla työkaluilla kuin 10min suuntaansa, mutta tuo useaan kertaan peseminen. Ja minulla oli vielä valmiiksi puhdistettu toinen EGR heittää vanhan tilalle...

              Jakajapumpullisissa TDI:ssä tuo EGR:n käyntijaksojen harventaminen tosiaan onnistuu ohjelmallisesti, mutta näissä pumpparivehkeissä mitä esim. minulla ja Petrillä on, ei Ross-Techin mukaan onnistu. En ole sitten mennyt kokeilemaankaan...

              Comment


              • #8
                älä turhaan aloita hommaa jos et saa egr:ää tulpattua kunnolla samalla kertaa.
                Imusarjan puhdistus o aika persehommaa, pulloharja ja löpö o hyvänä apuna. Helvetillisen sotkun saa äkkiä aikaan. Tietty moottoriosien pesurikin vähän avittaa jos jossain mahdollista pestä.
                Imusarjan tiivisteen vois vaihtaa samalla (itelleni jätin vanhan).
                Omaa kuuleria huuhtelin paikallaan ollessa jarrucleanerilla, jos tähän ryhtyy niin pitää muistaa antaa aineen haihtua kunnolla. Muuten voipi käydä hassusti kun täräyttää vehkeen käyntiin.

                Comment


                  #9
                  Kyllä se päivässä onnistuu putsata. Ite käytin lakkabensaa ja erinäköisiä harjoja. Tiskiharjalla pääsi yllättävän hyvin imukanavista jynssäämään. Egr:n tiennoon putsaili talttaruuvarin tms avulla ensin pahimmista töhnistä.

                  Ja tosiaan pumpparissa ne pari imusarjan ruuvia on aika paskamaiset ottaa irti jollei ole sopivia satseja. Itse käytin ihan normi kuusiokoloavainta mitä saa niissä nipuissa.

                  Comment


                  • #10
                    AndeRS, tuliko coolerista reilustikin paskaa vai tuntuiko ns. turhalta projektilta?

                    Mitä äsken katselin imusarjaa niin ei kyllä todellakaan näyttäisi olevan vaikea irroittaa. Tilaakin on ihan kohtalaisesti.

                    Comment


                      #11
                      Noita EGR-tulppia saan nyt varmaan ensi viikon jälkeen niin paljon kuin halutaan, sellaisesta tavarasta kuin halutaan. Eilen sain varmistettua, että kuva täsmää laipan kanssa. Toki esim. Putko-nimimerkillä täällä esiintyvällä herrallakin niitä taitaa olla tarjolla heti.

                      Comment


                      • #12
                        No tulihan sieltä hieman... aika pitkälti voi arvella kuulerin öljyisyyden ku tempasee letkut irti.

                        Comment


                          #13
                          Minä koitin öljynvaihdon yhteydessä ottaa coolerin alaletkun irti. Ei sieltä mitään tullut, letku oli hieman öljyinen, mutta en nähnyt tarpeelliseksi alkaa puhdistelemaan. Tosin tuo Antin tapa puhdistaa paikallaan voisi olla riittävä näin laiskalle miehelle... :)

                          Cooleri ei todellisuudessa kaipaa kyllä mitään muuta kuin vaihtoa isompaa/parempaan, katsokaapa imulämpöjen kehittymistä lämpimällä kelillä kiihdytyksessä.

                          Comment


                          • #14
                            Minäkin putsasin jo nuo coolerin letkut, mutta eipä niissä paljon ainetta ollut. Tdiclubin mukaan kunnon kengitys puhdistaisi coolerin melko tehokkaasti?

                            Mitenkäs imusarjan pulttien kiristys, ilmeisesti näille on annettu jokin momentti? Mikähän se mahtaa olla? Alfamerin opus jäi tietysti vanhempien luo ja huomenna pitäisi töissä tietää lainaako momenttiavainta vai ei :)

                            Comment


                              #15
                              Tdiclubin mukaan kunnon kengitys puhdistaisi coolerin melko tehokkaasti?
                              No tuo selittää, miksi minulla se oli melko puhdas... :)

                              Mitenkäs imusarjan pulttien kiristys, ilmeisesti näille on annettu jokin momentti? Mikähän se mahtaa olla? Alfamerin opus jäi tietysti vanhempien luo ja huomenna pitäisi töissä tietää lainaako momenttiavainta vai ei :)
                              Minä vedin aivan näppituntumalta kiinni, keskimmäiset ensin ja siitä reunoille päin kiristäen parissa vaiheessa. En usko että tuo on niin tarkka momentista. Voin kyllä tarkistaa Alfamerin oppaasta kun kotiin pääsen (klo 17-18), vai onko silloin jo myöhäistä?

                              Comment


                              • #16
                                Menee kyllä myöhään kun pääsen töistä klo.16 :) Pitää laittaa näppituntumalla ja jos niille on jokin annettu momentti tehdä tarkistus jälkikäteen avaimella.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikä sillä, ei tuonne PD:n turbon kellon taakse kyllä minkään sortin momenttiavainta olisi saanut mahtumaankaan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    :) Alfamerin opuksen mukaan momentti on joka tapauksessa 25Nm ja kiristys tapahtuu kuten kuvailit ylepänä, MR.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No nyt on imusarja putsattu. Joku tuon on kyllä ennen minuakin putsannut kun ei ollut mitenkään mahdottoman likainen. EGR:n putkessa oli paljon nokista karstaa ja öljyistä mössöä oli imusarjassa jonkinverran, mutta vähemmän kuin mitä 270tkm ajetulta odotin.

                                      Comment


                                        #20
                                        On puhuttu, että maantieajo pitää paikat puhtaana.
                                        Toki se on loogista, koska egr-venttiili on kiinni kierroksilla. Kaupungissa tuo tukkeentuu ilosemmin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep, oma ajo on käytännössä kokonaan maantietä. Edellisistä omistajista ei tietysti voi tietää, mutta tuskinpa kaupunkipörräyksellä tuollaisia kilometrejä tulee kymmenessä vuodessa.

                                          Nyt pienen testilenkin jälkeen voi kyllä sanoa, että autossa on selvästi enemmän puhtia. Kiertää siistimmin eikä enää puudu samalla tavalla kuin ennen. Toinen EGR:n imusarjaan kiinnittävä ruuvi oli löysällä ja samoin yksi imusarjan ruuveista, joten liekö niistä sitten päässyt ylimääräistä ilmaa pois ja käynyt rikkaalla ennen. Mene ja tiedä.
                                          Viimeksi muokannut turbokiisseli; 29.8.2007, 21:56.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaikkein helpoiten saa imusarjan puhtaaksi polttamalla karstat puhalluslampulla-tosin kannattaa olla vaahtosammutin vieressä..

                                            Comment

                                            Working...
                                            X