Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1z TDI savuttaa, ei ota kieroksia jne

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1z TDI savuttaa, ei ota kieroksia jne

    Eli tein pienen lomareissun tuossa Espooseen ja takas tuolla "säästöpossulla".

    Tampereella Pirkkahallin kohdalla pölläytti ekan kerran kunnon mustan pilven eikä menohaluja oikein tuntunut olevan. Helsingin suuntaa kiihdytettäessä sama juttu.

    Pääsi keimolanportille asti ja pysäytin. Savutti, kävi huonosti jne.

    Matkalla tuli kaikki mahdolliset savunvärit eli sinistä, mustaa ja valkosta.
    Kone ei huohota, ei näy ilmakuplia, käy ihan ok.
    Polttoaine suodatin vaihdettu viime viikolla.

    Siitä kun lähdin sitte kehä 3:lle niin ei ottanu kierroksia, lykkäs vain savua niin perhanasti. Sain kiekat nousemaan jotenkin.
    Toimi suht ok sen Espoon lenkin ja kun pääsin takaisn Tampereen motarille niin eräässä ohituksessa meno tyssäs pikku hiljaa. Kahen rekan välistä puikahdin tien laitaan.
    Koodia pukkaa:
    [FONT=Arial]1 Fault Found:[/FONT]
    [FONT=Arial]00550 - Start of Injection Regulation[/FONT]
    [FONT=Arial] 17-10 - Control Difference - Intermittent[/FONT]

    Mistähän lähtis tutkimaan? Ennakon säädin vai neulaventtili?

    #2
    Lue Simulan Jukan kirjoittelut täältä ja FFP:lta aiheesta. Hänen kasikympissään oli säätimen johto poikki, tosin oireet hiukan erilaiset (meni aikaiselle kun sulla tuntuisi menevän myöhäiselle).

    Säätimen resistanssi muistaakseni luokkaa 30 ohmia jos haluaa mitata.

    Edit. Itseäni korjaten: Specification: 12 ... 20 ω
    Viimeksi muokannut TDIq; 13.8.2007, 20:03.

    Comment


      #3
      Kampiakselin pulttikin voi olla löysällä.

      Comment


        #4
        Kyllä, mutta tämä ei oikein sovi siihen teoriaan:
        Toimi suht ok sen Espoon lenkin
        Jos pultti on löysällä niin se jako ei siitä enää korjaannu, menee myöhäiselle kunnes venttiili kohtaa männän.

        Comment


          #5
          Mulla ainakin oli se johto ilmeisesti hangannut itsensä poikki joskus, ilmeisesti moottorin suojamuoviin. (se siinä lähimpänä ainakin..)

          Comment


            #6
            Sitä ihmeteltiin myös kun tuo puutuminen ja savuttaminen ilmeni varsinkin tiukoissa mutkissa kuten nuo motarin rampit jne on. Eli vois olla jokin kontakti juttu. Välillä myös kun joutuu tiukan moottorijarrutuksen tekemään.

            Ei siellä mikään pinta voi kuitenkaan heilahtaa.
            Pumpun ajotuksen kanssahan tuossa oli jo aikasemmin huolta ja se pistettiin kellolla kohallee. Toimi muutaman viikon hienosti, mutta viime aikoina taas startaaminen on ollu samaa sahaamista ja savuttamista.

            Kampuran hihnapyörä kyllä viipottaa muutaman millin, normaali?
            Samalla tavalla tosin se on viipottanu jo pari kuukauden ajan ja kisoja tullu kuitenkin ainakin 5000.

            Voishan se olla turbokin joka falskaa, tiedä sitten. Toisaalta silloin olis varmaan ahtopaineista herjaa.
            Remminvaihto on tällä viikolla ollu tarkotus tehdä jo ennen noita murheita. Osat on pöydällä.

            Ideaparkista kun lähin eilen ajamaan kotia kohti niin ei savutellu kun ajoin mutkat varovasti. Tampereen läpikin pääsi ilman isompia murheita kun ajoi ihan paappamaisesti mutkat. Tehoton se toki on, mutta puhtia tuntuu olevan kyllä alakierroksilla ihan ok.

            Edit: Jaahas, ei lähe enään käyntiin ollenkaan. Savuttaa vaan kun startti pyörii. Saas kattoa pitääkö ottaa pumppu ihan käteen. Pumppu siis aivan varmasti perseellään ajotuksen suhteen. Onneksi on lomalla ja toinen auto vielä liikkuu. Joutuu kohta ottaan Galantin taas ajoon prkl.
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 14.8.2007, 11:49.

            Comment


              #7
              onko Turbo vielä pelissä? tdi mondeo hajos samoilla oireilla.

              Comment


              • #8
                Ettei ny vaan olis kuitenkin jako lipumassa päin peetä kuningaspultin takia?

                Comment


                  #9
                  Venttiilikoppa ylös ja jaon tarkistus. Tehtiinkö silloin samalla kun pumpun ajoitusta säädettiin ?

                  Comment


                    #10
                    Tarkistettiin jako ennen pumpun säätöä. Toimihan tuo ihan niinkuin pitää kuitenkin muutaman viikon se jälkeen.

                    Tuo pultti on tarkistettava, perjantaina vaihdetaan remmi jne. En tohdi pakkohehkulla pistää nyt tuota käyntiin, oletettavasti kyllä lähtisi.
                    Ei se ole kuulostanu missään vaiheessä siltä että olis jotain isompaa tapahtunu. Vielä.

                    Uusi tai paremmin ehkä peruskorjattu pumppu maksaa 500e niin ei kannata lähteä korjailemaan oikeesti, jos joutuu purkaan pumppua. Kaks kuulemma on Vaasassa eräässä koneistamossa hyllyssä ja vanhasta hyvitetään jotain.

                    En ole kerennyt kuin piuhat tarkistaa ja ne näyttää ehjiltä päälle päin.
                    Onneksi tuo Passatti vielä pelittää.
                    Turboa en usko syylliseksi vielä, pitäishän sen lähteä sentään käyntiin vaikka se falskaiski. Ja ihan normaalilta suhinaa se tuolla reissulla ajaessa piti.
                    Kyllä se kuntoon tulee, mutta menee ne säästyneet raha korjauksiin :)
                    Jos turbossa on jotain niin tuonne löytää tiensä afn:n tavaraa ja jumittavasiipinen turbo.

                    Comment


                      #11
                      Mistä muuten löytyy tuon pumpun osanumero, kun ei löydy oikeen mistään vaikka olen rapsutellu kuonia pois?

                      Ennakkoa säätävä solenoidi oletettavasti kunnossa, antoi arvoksi 15 ohmia kun mittasin kylmänä. Lämpöseksi tuota ei kerran juuri nyt saa.
                      Jaon tarkistin myös, hieman näyttäisi taas olevan nokka-akseli vinossa kun vahtipyörältä on merkki kohdillaan.

                      Kai se pitää ostaa suosiosta vaan kunnossa oleva pumppu. Mitähän muuta sitä voisi mittailla vielä.
                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 15.8.2007, 11:46.

                      Comment


                        #12
                        hieman näyttäisi taas olevan nokka-akseli vinossa kun vahtipyörältä on merkki kohdillaan
                        Eikö tämä jo kerro että jako siellä on pielessä. Vaihda hihnakamat ja pultti, ihmettele sitten jos on vielä vikaa.

                        Comment


                          #13
                          Kyllähän se on pielessä ja vaikuttaa tosi paljon jo tuo.
                          Sitä vaan ihmetellään, että mikä sitä muuttaa, kun hihna on kuitenkin kierällä ja muutama viikko sitten se juuri pistettiin kohilleen. Oli silloinkin ihan samalla tavalla.

                          Perjantaina toivottavasti on enemmän tietoa.

                          Comment


                            #14
                            Se on se löystyvä pultti ja/tai karkaava kiila(+ura) joka sitä jakoa muuttaa. Näin jälkiviisaana voisi todeta että olisi kannattanut korjata jo viime kerralla.

                            Comment


                            • #15
                              Hae Petri ffp:ltä kuningaspultti tai 1Z hakusanalla.
                              Sehän on noiden koneiden oikea päänsärky.
                              Ei kai siinä mitään jos laitetaan uusi pultti ja kiila hihnanvaihdon yhteydessä ja katotaan että tulee momenttiin mutta paljon näyttää olevan pajoja jotka ei tiedä asiasta yhtikäs mitään.

                              Comment


                                #16
                                Niin, onhan se helpompi vaihtaa tuo remmi ilman alarattaan irrotusta.
                                Toivotaan ettei ole tehnyt isompaa vikaa.

                                Moka on ilmeisesti tehty jo aiemmin, koska itellä tuo on ollu niin vähän aikaa. Ei viimeksi tosin tarkistettu alapäätä.

                                Comment


                                  #17
                                  Golfista en tiedä, mutta B4 Passatin jakohihnaremppa VAG:lla osineen/töineen maksoi 230eur. Golffissakin kone poikittain, joten luulisi olevan hyvin pitkälti samanlainen homma.

                                  Comment


                                    #18
                                    Pitää kuskata auto tänne Vaasaan päivähoitoon. Ei alettu perjantaina purkaan.

                                    Ylläri, että ruiskupumppu mitä tarjosivat, olikin uudempaan 66kw diisseliin. Ei siis välttämättä sovi. 1z:n pumppu taas maksaakin sitten sen 1200e vaihtomallina. Ei tullu ostettua.

                                    Uusi ratas tulee tällä viikolla ja kiilankin tilasin. Ei vaan tunnu olevan yhteisymmärrystä eri liikkeiden välillä, että onko se kiilalla vai onko kiila rattaassa.

                                    Eihän tuonne tosiaan vaihdeta kuin kiristin ja remmi normaalisti, joten ei voi kallista olla.

                                    Galantti onneksi toimii. Hieman passatin öljynvaihdosta jääneistä jätöksiä vaan koneeseen ja kovaa ajoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Onko jollain 3. suuttimen neulaventtiilin arvoja kertoa.
                                      Mittasin 95 ohmia siitä ja mulla on sellanen tieto, että pitäis olla 150-200 ohmia?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Elsan mukaan pitäis olla 90-120ohm.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kiitos, eli se luultavasti on kunnossa. Jatketaan tutkimista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            ahtovuodothan on varmaan tarkistettu? Isän 1z passatissa halkesi ahtoputki imusarjan kupeesta ja oireet oli hyvinkin samalaiset.

                                            Comment


                                              #23
                                              Noniin. Alaratashan se siellä on päässyt elämään. Viisteeseen oli hihnapyörässä tullu kunnon kuoppaa jo. Kampuran pää ei näyttänyt mitenkään pahalta.

                                              Oletettavasti vika vain tuossa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Paljonkos mittarissa kilometrejä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  320tkm oletettavasti. 100tkm mittari niin pitää luottaa huoltokirjaan ja edellisten omistajien merkintöihin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvä että tuli kuntoon.
                                                    Onkohan tuossa ollut joskus alapultti irti ja laitettu vanhalla pultilla kiinni?
                                                    Harvemmin vaan tapaa noita 1Z koneita joissa alapyörä pääsee irti. TDI koneissahan on se "kiila" parannettu versio.
                                                    Vanhassa AAZ (1.9 TD) koneessa tuo ei ole mikään harvinainen oire.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Osaiskohan joku neuvoa mikähän tuota omaa 1z:taa vaivaa! Tyhjäkäyntiä käy ankarasti humpaamalla,tai oikeastaan rynkyttämällä.Ajossa tekee kovaa nykytystä (arviolta 2000-2500rpm ei varvikelloa)mutta muuten pelaa niinkuin pitää.Vaihdettujen osien lista: pumppu,suuttimet, kaikki maholliset anturit konehuoneeseen,ecu,jakopää laitettu ja säädetty heittokellolla kohilleen ja lisäksi koittanu katella ja mittailla piuhoja joskos jossasin ois vikaa, mutta mikään ei vaikuta!? Ainut mitä ei ole vaihdettu on kaasupolkimen potikka ja asentotunnistin,mutta testerillä katsottuna se näyttäisi olevan ehjä.Tyhjäkäynti tasoittuu kun poljinta painaa aavistuksen verran.Voisikohan vika olla jo koneen puolella venttiilivika tms?
                                                      Viisaammat kertokaa:)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        En tiedä onko ollut irti. Tuo kiilahan tuossa ei ole kiila vaan yksi sivu on suora rattaassa ja tietenkin kampurassa.

                                                        Saatiin eilen kasaan ja lähti käyntiin ilman sahaamista. Hieman savuutteli aluksi, mutta oletan sen olevan vanhoja aineita jota pääsi pyttyihin siinä vaiheessa kun se ei suostunut käynnistymään. Nyt on kohta 250km ajettu, eikä mitään murheita.

                                                        Hieman karheahko käyntiääni aikasempaan verrattuna, mutta ei tunnu olevan mitään vikaa. Start of injection kohdasta kun katsoo vag-comilla niin näyttäisi olevan hieman aikasella. Ecu olettaa sen olevan 2- -2 tms after ja tyhjäkäynnillä nyt on noin 7.5 astetta before.
                                                        Valittaa toki vikakoodina control differenceä, välillä taas ei.

                                                        Aluksi hieman pelotti että onko jokin oikeesti rikki kun savutti eikä ottanut kierroksia. Turbokaan ei tuntunut pyörivän. Onneksi oli vain tullu laitettua pari alipaineletkua väärinpäin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kauanko auto on ollu sulla? Onko tehnyt sitä aina?
                                                          Välillä aina löytyy vanhan omistajan jäljiltä potikalla varustettu evry, joka säädetty liian tappiin.

                                                          Edit: Petri kerkes väliin laittamaan, kysymykseni siis osoitettu Ilpolle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo auto ollut talossa vajaa vuoden, ja aina on tehnyt tuota.Ostaessa vika ei ollut ihan noin paha vaan nykiminen ja rynkytys on hieman pahentunut ajan mittaan.Ei ole ollut evryä ennen kuin ite laitoin,mutta sekin on katkasimen kautta ja ei vaikutusta onko on/off.Myös iq:ta olen koittanut säätää pumpun kannesta mutta ei vaikutusta?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X