Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5TDI V6 ei ahda.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5TDI V6 ei ahda.

    Autona A4 2.5TDI V6 (AFB)
    Tehot katosivat kerralla: ei ahda eikä syötä ainetta eli "limb modessa" ollaan. Seuraava vikakoodi löytyi:

    Control Module Part Number: 8D0 907 401 M
    Component and/or Version: 2.5l/4VTEDC 0000AG D65
    Software Coding: 02004
    Work Shop Code: WSC 06325
    1 Fault Found:
    00575 - Intake Manifold Pressure
    11-00 - Control Limit Not Reached

    Vikakoodin perusteella keksin, että vika on imupuolella mutta asoisiko joku sanoa tarkemmin missä. Loggasin seuraavaa tietoa VAG-COMilla.

    http://www.keppi.fi/VAG_COM_log_120807.pdf

    (valitan formaattia)
    Ensimmäinen arvo on kaasu 0%, josta mennään täysikaasulle.

    Mielenkiintoista on myös se, että N75 vaihtaessani (kunnes homma tyssäsi väärään vaihto-osaan. Puhalsin ja "imaisin" sitä turbon säädölle (kai) menevää letkua ja jostain syystä ilmat tuli läpi jostain. Tarkoitan sitä turbon päällä olevaa ali/paineella toimivaa jutksaa, joka ilmeisesti säätää siivekkeitä tms.

    Kuten jo sanoin, tarkoitus olisi vaihtaa tuo N75, mutta aloin vain miettimään, liekö vika löytyy ko. osasta.
    Viimeksi muokannut Killeri; 31.10.2017, 20:00. Perustelu: Otsikko kuvaavammaksi.

  • #2
    Heti kyllä ainakin mulle tulee mieleen, jos turbon ahtaminen loppuu yhtäkkiä, että olisi selvä ahtovuoto jossain...

    Comment


      #3
      Siipikulmaa säätävän alipainekellon kalvo rikki. Kelloja löytyy turbohuolloista, merkkiliikkeessä myyvät koko turbon.

      Comment


        #4
        Itsekin kallistun hieman ESun kannalle. Kyseiseen kaluun ei vain taida löytää tuota turbon kelloa irrallaan. Kysytty turbohuolloista (muutamastakin) ja epätoivon vimmalla jopa purkaamoilta. Uusi turbo on kuulema ainut vaihtoehto.

        Comment


          #5
          Oletko kysynyt Lahdesta turbohuolto S.Riikoselta, www.turbohuolto.fi. Sieltä minä löysin pari vuotta sitten uuden alipainekellon.

          Comment


            #6
            Ehdin sieltäkin jo kysymään ja vastaus oli vahva ei. Ainut mahdollisuus on että jostain löytäisi muuten antautuneen turbon/koneen mistä kellon saisi irti. Uusi mutka maksaa 1k eskoa joten jotain voisi ainakin yrittää.
            Viimeksi muokannut NiksNaks; 15.8.2007, 22:52.

            Comment


            • #7
              Saitko auton kuntoon?

              Comment


                #8
                Meinasi melkein unhoittua laittaa lopputulos eli...
                Auto on nyt kunnossa ja ahtaa niin kuin pitääkin. Turbosta oli tosiaan mennyt siivekkeiden alipaineella toimiva säädin ja tästä syystä painetta ei muodostunut. Lisäksi kun pyydetyn ja tuotetun paineen ero oli suuri, meni ecu vikatilaan.
                Ongelma korjaantui turbon vaihdolla, koska pelkkää alipainekelloa ei saa mistään (ainakaan inhimillisesti). Lisäksi usealta suunnalta sain viestiä, että vaikka kellon löytäisikin jostain ei sen saaminen säätöihin onnistu kirveelläkään.
                Positiivista on se, että koko turbon vaihdon myötä (samalla vaihdoin myös N75:n) parani ahtaminen eli paineet nousevat nopeammin ja varsinkin matalilla kierroksilla menohaluja on huomattavasti enemmän. Vanha turbohan oli jo 200k ajettu joten nokinenhan se jo oli. Nyt olisi nurkassa ylimärääräinen Garrettin turbo, jossa on siis rikkinäinen kello. Kukahan tarvitsee design-kukkamaljakkoa?

                Comment


                  #9
                  Kuinka kevyesti tuo siipiä säätävän tangon tulisi liikkua? Oletettavasti aika kevyesti, koska alipaine sitä liikuttaa. Tuossa omaani kun eilen tutkin, tuntui tuo tanko liikkuvan aika nahkeasti. Täytyy vielä tänään varsin logata ahtojen käyttäytymistä VAG-COMilla.
                  Niin tuo kellon kalvo on nyt tässä tapauksessa kuitekin ehjä.

                  Oliko tuon tangon/vipujen herkistäminen miten mahdollista? Onko helpoin käyttää turbo irti ja samalla huoltaa muutenkin, vai pystyykö asialle jotain tekemään päältäpäin?

                  Siirsin aiheen samalla tänne uuteen Diesel -osioon.
                  Viimeksi muokannut msippala; 16.9.2007, 09:25.

                  Comment


                  • #10
                    Siivekkeiden säätötangon putsaamiseen joutuu turbon osaksi purkamaan. http://www.tdiclub.com löytyy tästä paljon juttua.

                    Ohje turbon purkamiseen täällä: http://www.technologie-entwicklung.d...t15-turbo.html

                    Comment


                      #11
                      Uskoisin, että purkaminen ja kasaaminen ei itsessään ole kovin vaativia mutta säätöihin saaminen saattaa jo aiheuttaa työtä. Juuri tästä syystä garrett ei myy varaosia turboihinsa. Liian moni on särkenyt autonsa väärillä säädöillä.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllähän noita vnt-ahtimia pystyy kunnostamaan. Laakereita ja osia on saatavilla.
                        Kaikki turbopajat ei noita suostu tekemään. Yleensä tarjotaan uutta tilalle.

                        Tuolta http://www.fin-turbo.fi kannattaa kysellä huoltoa yms. päivitystä vnt-ahtimille. Tietty perinteiset ahtimetkin onnistuu.

                        Se vnt-tangon säätö onnistuu ihan kotikonstein jos käytössä on vag-com. Tuossa V6 koneessa se turbokin on hyvässä paikassa verrattuna esim. Golf/A3 ympäristöön.

                        Comment


                          #13
                          Audi A4 BHD ei ahda

                          Ilmeni mystinen vika, koodia ei anna. Vcdsllä katottu koodit ja ahto anturin mukaan ei tule ahtoja. Kokeiltu vaihtaa toinen turbokin eikä vaikutusta

                          Comment


                            #14
                            Eli ei ole menohaluja juuri ollenkaan? Ahdot ei värähdä ollenkaan? Ei suhinoita tms
                            Välijäähdytin ei ole tukossa, ei ahtovuotoja, pakoputki ei tukossa katilta tai vaimentajilta, MAP ehjä?

                            Comment


                              #15
                              Suhisee vedossaa mutta ei löydy vuotokohtaa, kokeilin ajaa ilman pakoputkea ja kattia eikä auta. Ahdot ei värähdä ollenkaa mapista ei tietoa. Tossa on joku softa laitettuna että ei kyllä tiedä mitä sillä on poistettu.

                              Comment


                                #16
                                Jos suhisee voimakkaasti niin ei auta käydä ahtopuoli alusta loppuun läpi. Olikoha noissa sitä, että väläriltä voi olla pääty halki tai sitten totaalisen tukossa öljystä tms.
                                Jostain pääsee pahasti ilmaa pihalle, jos se ei MAP:lle asti pääse ollenkaan. Jotain pitäs aina tapahtua aina.
                                Ahtopaineen säätö tuossa lienee normaalilla N75lla? Vaikka se jumittuisi auki asentoon niin luulisi paineissa jotain tapahtuvan silti.

                                Mutulla mennään, mietin mitä itse tsekkaisin.

                                Comment


                                • #17
                                  vaikka n75 ois auki kokoajan eli sama jos johto irti, niin pitäis sen silti ahtaa sen mitä hukkaportin kello antaa myöten. ehkä jotain 0.2-0.4 bar riippuen kellon säädöstä.. jos kerta turbo vaihettu niin onko vaihettu myös hukkaportin kello samalla tai tarkastettu toiminta?

                                  jos kello\turbo kunnossa ja ahdot ei nouse ollenkaan kaasupohjassa lähtisin melkein siitä että jossain on pirunmoinen ahtovuoto tai vaihtoehtoisesti tukos.(pakosarja totaali paskana, välijäähdyttimessä reikä, putki irti. tms,), perinteinen ahtopainemittari vois olla noissa tapauksissa iha jees. vcds:hän näyttämä alkaa n. 990mbar:ista, niinkuin kuuluukin koska jatkuvasti vallitseva ilmanpaine on noin bar:in luokkaa. eli jos näyttämä on vaikka ajossa 1400mbar niin se vastaa siis n: 0.4 bar ahtopainetta.
                                  samoilla linjoilla siis kuin puuhapete,

                                  pyöriikös se kone muuten ihan ok. kummallista sinäänsä että mitään vikakoodeja ei tule, voi olla että softassa poistettu vikakoodit mitkä tulis mahdollisista ali\yli ahdoista.
                                  Viimeksi muokannut johny1332; 31.10.2017, 15:26.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vähä nostaa ahtoja mutta max arvo on noin 1090 tyhjäkäynnillä on 979. Turbon vaihdon yhteydessä vaihtu muls kello, ajos logitin niin sain nousemaan yli 1400 kone pelaa muuten normaalisti. Tukosta ei ole ahtoputkissa mutta mahdollisen vuodon paikallistaminen kesken. Kokeiltu vaihtaa N75 eikä vaikutusta. Alpaine vuotoja ei ole.
                                    Viimeksi muokannut Mikkomörkö; 1.11.2017, 22:23.

                                    Comment


                                    • #19
                                      n75 vaihdolla lähtisin liikkeelle, onko tuossa sun autossa tämän näkönen ahtopaineensäätö venttiili?
                                      Viimeksi muokannut johny1332; 1.11.2017, 08:37.

                                      Comment


                                        #20
                                        Joo ja näissä ei siis edelleenkään ole mitään hukkaporttia vakiona, joten turha puhua siitä. Ihan on vnt ja sen säätökello. Aliahdoista kyllä varmasti jää vikakoodi, kun tuskin on softalla rajaa muutettu niin ettei menis vikatilaan. Millaisia maffilukemia tuo antaa vedossa? Tarkista myös map anturin johdotus tai toki voi kokeilla nyppäistä johdon irti ja kattoo käyttäytyykö erilailla. Muutenki voi seurata pyynti vs. totetutunut ahto ja maf lukemat. Ne kertoo jo jotain

                                        Comment


                                          #21
                                          Vika selvisi EGR putki oli laipalta poikki. Vuoti kaikki pakokaasut ohi.
                                          Viimeksi muokannut Mikkomörkö; 11.11.2017, 15:04.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X