Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastu vai PSI?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Jos softan aiot laittaa, niin suosittelisin samalla suuttimien vaihtoa. Vakioputkisto ahdistaa, varsinkin takavaimennin joten siinä on jälleen yksi "kevyt viritys" :-) Vakiocoolerilla pärjäät kyllä jonkin aikaa.

    Kun se mopedi kuitenkin karkaa (pikkusormen olet jo antanut...), niin tee "rauta"muutokset ensin ja sitten se softa. Järjestys voisi olla suuttimet - isompi mappi - ahdin - putkisto - ohjelma. EGR tulppaukseen ja samalla pakosarjan laippaan lähtö pakopaine/lämpömittarille. Ja säästöpossuun rahaa kytkintä varten.

    Comment


      #62
      Mulla on hilkulla, että mopo karkaa käsistä, jos vain joskus löydän inhimillisesti hinnoitellun afn-tyyppisen pakosarjan. Vai meniskö VB heittämällä vähä putkia jne sovittamalla.

      Onneksi kävin silmälekurilla ja tilasin samalla lasit. Meni hieman "harrastus"rahaa kerrankin johonkin järkevään.
      Viimeksi muokannut Puuhapete; 6.5.2008, 09:12.

      Comment


        #63
        En tiedä mihin asti 1Z suuttimet riittää, mutta yleensä turbo on noissa se mistä ensin jää kiinni.
        Ja eikö 1Z:ssa ole hukkaportillinen puhallin? Näinollen tarvisi tehdä alipaine ohjaus erikseen VNT-puhaltimeen siirryttäessä.

        Millaisia tehoja tavoittelet? Vai onko tarkoitus vain hälventää savuverho auton takaa?

        Jos haluat vain sen savun määrän pienenevän, ehdottaisin näin alkuun vaan niiden ahtopaineiden mittausta. 3 bar MAP nostaa ahtoja ~ 0,2 bar ja savutus ainakin teoriassa rauhoittuu. Turbon kannalta terveellinen ahtopaineen yläraja liikkunee jossain 1,5 bar paikkeilla.

        Kannattaa muistaa, ettei vakiot kytkin ja vaihteisto kestä rajattomasti vääntöä. Saahan niitäkin vaihtaa, mutta rahaa alkaa mennä. Jos käyttiksestä on kyse, halvemmaksi tulee jossain kohtaa harkita vakiona tehokkaampaan siirtymistä.



        *mikähän järjen-ääni-päivä mulla tänään on*

        EDIT: 200 hp vakiopuhaltimella kuulostaa aika kovalle. Ei ole pitkäikäinen enää se hyrrä..

        Ja itse itselleni vastaten, kyllä GT15 on hukkaportillinen..
        Viimeksi muokannut arto s; 6.5.2008, 09:33.

        Comment


          #64
          Mulla siis ei ole tarkoitus saada maailman nopeinta pakettiauto-golffia :)

          Mutta sellainen värkki, millä pääsee ohitte kivuttomasti hieman tiukemmissakin paikoissa. Eli jos tarvittee ohituksessa enemmän poforttia, niin nykyisessä ei sellasta ole.

          Eli siksi tavottelen tuollaista 150-160hp ehkä ja siedettävällä väännöllä. Golffi ei ole niitä mahtavimpia etuvetoja ajella kuitenkaan :)

          Comment


            #65
            Oisko AEL-suutin sama, kuin AFN? (pp502?)

            AFN:n suuttimet riittää (kuulema) sinne 150 hp tietämille. Siihen vielä joku sopiva puhallin kupeeseen. Eiköhän G3 liiku niillä jo ihan kivasti..

            VB:lle joudut rakentamaan alipaine-järjestelmän. Se kun on VNT.

            Comment


            • #66
              Pelkillä suuttimen vaihdolla on AFN:stä dynottu jotain 280Nm ja 130hp.ffp:n foorumilta löytyy tdi_freak niminen tyyppi,joka tietää suht paljon aiheesta.

              Ei ne vakiosuuttimet (0,178 tai jotain) kovin pitkälle riitä, kannattaa suuttimet vaihtaa jos kulkua mielii enemmän kuin lastun verran.Mulla on 0,232 suuttimet kiinni.
              Kulutus ei matka-ajossa kovin paljoa vanhaa vakiosuuttimista enempi ole, varmaan 5l vie silti matkassa, vanha meni ehkä 4,8.

              Comment


                #67
                Friikki löytyy allekirjoittaneella hyvinkin läheltä, parin kilometrin päästä :-) Tietämystä ja kokemusta sen verran, että suht paljon on lähes vähättelevä ilmaisu...

                Profiilin A4:ssa settinä VA + DSS Ultime2:set (olikohan 0.266) ja C-sarjalainen 3 barin mappi. Ei juuri savuttele, kulutus maantiellä jopa hivenen vakiota pienempi. Penkissä nelkku ei ole vielä käynyt, mutta vastaavilla muutoksilla ja AFN:llä olevasta Passatista ~132kw ja ~380nm. Varttimailiajan (GTI Tempes) perusteella A4 samoilla lukemilla ja käyttöautomukavuus vakioon verrattuna paaaaaljon parempi.

                Comment


                  #68
                  Joo siis eihän tuo vnt-alipainemuutos ole mikään kummonen juttu. Ilmeisesti mulla on uudempaa mallia tuo ecu, joten systeemin saa muutettua vag-comilla kun vain tietää mitä tekee. Siis näin olen ymmärtänyt. Ja jos vaikeaksi menee niin AFN:n boksi ja avot. Ei muuta kuin n75(esim egr:n venttiilikin käynee) ja letkutukset.
                  En nyt muista, mutta olikos nuo 502:t vai 520:t. Ei muista. Mutta ei niillä vielä kuuhun tosiaan mennä :)
                  Takaäänenvaimentajakin rämisee jo kivasti, joten kohta saa senkin vaihtaa :)

                  Ja hieman autuaasti tilaa AFN koneisessa A4:ssa. kiva sinne on osia vaihdella :) Tilaa näytti olevan kun yhtä kurkkasin konepellin alle.

                  Comment


                  • #69
                    Suuttimien vaihto auttaa varsinkin silloin jos vanhat ovat jo kulahtaneet / paljon ajetut. Mitä pienempi pisarakoko ruiskutetulla polttoaineella on sitä paremmin se syttyy.

                    Kysytään nyt vielä samaan syssyyn: Onko täällä minkälaisia kokemuksia AWX tai AVF 96kW koneiden lastuttamisesta? Lähinnä kytkimen kesto mietityttää kun Karalankin ohjelma lupaa 160hp / 380Nm. Kaksoismassavauhtipyörä varmaan rupeaa täristää?

                    Comment


                      #70
                      Täällä on kokemus ATJ-koneen lastusta, tosin GT1749VA:n seurana. Kokonaisuus siis aika tavalla sama kuin 96kW-koneessa. Ei ole penkitetty, mutta uskoisin että ollaan melko lähellä noita lukuja. Ohjelma on saksalainen Kochin pajan tekele. Ei mitään ongelmia, vääntö tulee kyllä kerralla 2000rpm jälkeen, sen alle ei kummoisesti liikuta.

                      Comment


                        #71
                        voikohan AKE:n evryttää ja jos voi niin mihin johtoihin??

                        Comment


                          #72
                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari Kanerva
                          Profiilin A4:ssa settinä VA + DSS Ultime2:set (olikohan 0.266) ja C-sarjalainen 3 barin mappi. Ei juuri savuttele, kulutus maantiellä jopa hivenen vakiota pienempi. Penkissä nelkku ei ole vielä käynyt, mutta vastaavilla muutoksilla ja AFN:llä olevasta Passatista ~132kw ja ~380nm.
                          Onko vielä vakio kytkin? Muistelisin lukeneeni jostain AFN:n vakiokytkimelle kestoksí 330 Nm.

                          Auton vaihto on ollut mielessä, mutta voishan sitä tietty vielä vähän siirtää.. :)

                          Comment


                          • #73
                            Tossa noita suositeltavia vääntömomentteja 1.9TDI koneeseen:
                            Klik

                            Comment


                              #74
                              monster-ahtimella, Karalan ohjelmalla - skodasta yli 400Nm. Vakio kytkin, ei ongelmia. Vääntö alakierroksilla varsin maltillinen, joka myös selittää kytkimen kestämisen. Myös muita muutoksia autossa on..

                              Comment


                                #75
                                Jari Kanerva: Viitsitkö vähän valottaa tuota varttimailiaikaa, vaikka privalla jos ei muuten?

                                Itsellä oikeat piristykset vain haaveissa tällä hetkellä, penkissä pitäisi joskus käydä että saisi vähän tarkempaa tietoa tämänhetkisestä tilanteesta, nyt ei ole kuin arvailuja. Pystyykö varttimailituloksista laskemaan jotain suuntaa antavaa jollain laskurilla? Oma varttimaililappu viime kesältä:
                                Reaktio: 0,8156
                                60ft: 2,2631
                                Aika: 16,6053
                                Loppunopeus: 132,1973

                                Ei hääviä, [selitys]mutta tuo oli ensimmäinen varttimailikiihdytykseni koskaan[/selitys]... :)

                                Comment


                                  #76
                                  Akin turbotec linkin kautta löytyy muuten hyvää tietoa kaksoismassavauhtipyörästä ja kytkimistä. Tuon linkin voisi laittaa jonnekin FAQ-osastolle...

                                  Mielenkiintoista lukea tuosta diesel-lentokoneesta myös.

                                  Comment


                                    #77
                                    Arto: vakiokytkin on, eikä ole vielä osoittanut antautumisen merkkejä. En pahemmin väännätä isolla vaihteella ja ykkösellä lähdötkin on varovaisia. Taitaa tuo vakiosoftakin säästellä alaväännössä, vasta välillä 2200-2400 rpm tuntuu lähtevän. Mitään tietoa kytkimestä ei ole, onhan se voitu mahdollisesti joskus vaihtaakin. Aika paljon kytkintä säästää, kun ajelee "bensa-automaisesti", ajoissa vaan pienempää vaihdetta vaikka se vääntö olisikin niin mukavaa...

                                    Olen mittaillut useaan otteeseen tällä -> http://www.tempes.com/ ja varttimailin ajat on pyörineet siinä 16,3 - 16,8. Ja nämä tietenkin suljetulla radalla, jossa tosin vaihtelevaa asfalttia eikä aina täysin tasaista.

                                    Kalkulaattori löytyy ainakin -> http://www.geocities.com/gtipug/hpcalc.html Toki vain suuntaa-antava, mutta sattuu edes suunnilleen "tontille".

                                    Edit: loppunopeudet on olleet siinä 140 km/h. Noissa mittauksissahan tosin ei ole reaktioaikaa, kun kello lähtee siitä kun auto liikahtaa.
                                    Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 9.5.2008, 21:27.

                                    Comment


                                      #78
                                      Horsepower Results - 1/4 Mile Method

                                      Your Audi A4 1.9TDI quattro weighs 1650 kilos and can complete a 1/4 mile with a trap speed of 132 km/h. That means that you've got about 159 HP at the wheels, and about 191 HP at the flywheel.
                                      Taitaa olla vähän optimistisia laskelmia...?

                                      Comment


                                        #79
                                        Mikä on laskelma? Ottaako quattro-edun huomioon? Osaako dieselit jotenkin erilailla laskea?

                                        Comment


                                          #80
                                          Samaa tullut itsekin puntaroitua. Tosin nuo vastaavan settupin dynolaput puoltavat laskelmia. Paljonkos laitoit Mika tehohäviötä tuohon laskelmaan?
                                          Edit:
                                          Osaako dieselit jotenkin erilailla laskea?
                                          Nyt en oikein hahmottanut, mitä tuolla tarkoitit?
                                          Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 9.5.2008, 23:14.

                                          Comment


                                            #81
                                            20%. En tiedä sitten, onko se vieläkin enemmän..? Jos tuossa katiskassa olisi tuon verran, niin alkaa pelottamaan, paljonko sitä pitäisi olla, että riittäisi. :)

                                            GT1749VA ahtimella ei kyllä pitäisi olla edes käytännössä mahdollisia tuollaiset teholukemat, että se siitä.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Juu kyllä VA:n maksimit on siinä 180hp. Ja silloinkin huutaa vähintään VB:ta tilalle jo.
                                              Viimeksi muokannut kontio; 12.5.2008, 11:49. Perustelu: oli va ja vb sekaisin =)

                                              Comment


                                                #83
                                                AFN, VA, 520 ja 3 bar mappi: lappu
                                                Tuon verran sillä vetopyörille kaiketi tuottaa.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Mikäs tuo mappi on ja mitä se tekee?Ikinä ymmärtänyt.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Se on ahtopaineanturi, eli se kertoo eculle paljonko on ahtopaineita.

                                                    Edit: Tuttavallisemmin siis pelkkä map, eli manifold air pressure sensor.

                                                    Edit2: Löytyi tollanen jutska siitä:
                                                    http://en.wikipedia.org/wiki/MAP_sensor

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Tuttavallisemmin siis pelkkä map, eli manifold air pressure sensor.
                                                      Viilataan pilkkua: manifold absolute pressure sensor

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Joo, tosiaan juurikin näin.
                                                        Olisinhan voinut itsekin yrittää lukea ajatuksella laittamani linkin.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Mitä mapin vaihto sitten virin kannalta tekee koneessa?Käskee antamaan lisää syöttöä?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Se päästää ahdot nousemaan korkeammalle kuin vakio ilman, että auto menee vikatilaan liiallisen ahtopaineen takia.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Ja muutenkin jos laittaa 3bar mapin (vakio 2,5bar), hämääntyy ecu siitä niin, että todelliset ahdot nousevat n. 20%.

                                                              Isomman turbon kanssa (ja varsinkin ulkoisella anturilla) ihan hyvä juttu, mutta vakioturbon kanssa voi joskus olla ongelmia vastassa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X