Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
PSI:hän käsittääkseni vain sotkee anturisignaaleja niin, että ECU erehtyy antamaan lisää potkua. Lastu puolestaan muuttaa säätökartat eli tekee oikeaoppisen virityksen.
Lastusta ja boxista puheenollen ymmärrän että lastu/optimointi on se parempi vaihtoehto, mutta onko noista boxeista yhtään mihinkään?? Tuli vastaan tuollainen edullinen boxi [url/]http://kauppa.finnautomobile.net/index.php?productID=1[url] 139?!!!
Onko ihan susi ja rahanhaaskausta? Itsekin kallistun tuohon optimointiin, mutta huvittaisi kokeilla pikkurahalla mitä tuommoinen saisi aikaan. Koneena 1Z TDI (A4) "säästöpossu"
Kyllähän tollasella boksilla lisää syöttöä saa ja tehotkin nousee.
Tuo tehoboksi on yksinkertaisimmillaan pelkkä vastus johtosarjassa, pystyy tekemään itse helposti ja erittäin edullisesti.
Jos tsi-henkeä löytyy niin ei muuta kuin kokeilemaan:
tuolta jonkinlaista ohjeen tynkää http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...hlight=evrymod
V6 TDI:ssä (AKE) on ollut meillä kiinni VanAakenin boksi (samantapainen kuin PSI, mikroprosessorilla ja ohjelmoitava, ei pelkkä vastusviritys) pari vuotta ja kokemukset seuraavia:
Hyvää:
- tuo todella paljon lisää vääntöä koko rekisteriin. Erityisesti kuutosvaihde muuttuu maantiekäytössä ihan oikeaksi ohitusvaihteeksi
- tehonlisäys on todella sivistynyt: ihan kuin olisi tehtaalta tullut. Ei mitään piikkejä, ei mitään kuolleita kohtia, vastoin kuin on kuulunut raporttia lastun asentaneilta
- todella helppo asentaa ja ottaa pois tarvittaessa. En itse kovin hevillä antaisi lähteä kolvailemaan moottorinohjausboksia, sillä jos se kärvähtää, on osa aikas arvokas.
- lisää vähäsen "voimasavua" kun antaa pahasti kenkää takanaolijoiden riemuksi mutta oikeasti niin vähän, että menee ekalla polkaisulla läpi katsastuksen savutustestistä
Heikompaa:
- lisää vääntöä! Meillä on mennyt yksi kytkin manuaaliaskin yhteydessä. Lähtee luistamaan vaikka levyssä on pintaa huru mycket. Mekaanikon mukaan tuo vakiolevy ja -asetelma ei kerta kaikkiaan voikaan kestää yli 400Nm vääntöjä. Nojoo, saa siihen järeämpää osaa tarvittaessa tilalle.
- meidän yksilössä on ruiskupumpussa (ilmeisesti sen ajoituksissa) joku ihmeellisyys. Ennen remmihuoltoa boksin kanssa oli ajoin sitä ongelmaa, että ei lähtenyt auto käyntiin. Vika ilmeni useimmiten puolilämpöisenä. Joskus jäi sammutetussa autossa ruiskupumppu sirittämään. Yritti ilmeisesti kompensoida ajoitussäätöä eli siellä oli pientä heittoa. Kun auto oli remmihuollossa, pelasi boksi sen jälkeen puoli vuotta ongelmitta. Ja sitten alkoi taas sama juttu. On aika ilmeistä että vikaa ei ole boksissa, vaan paikallistunee tuonne ajoituspuolelle. Se, miksi vika ilmenee vain kun boksi on ruiskupumpun välissä kiinni on vielä mysteeri.
Näistä kahdesta viimeksimainitusta syystä boksi on toistaiseksi siirretty autotallin pöydännurkalle. Mutta siis sen toiminnasta mulla ei ole pahaa sanottavaa. Pitäis vaan selvittää tuo ruiskupumppuropleema ja päättää joko käyttää vääntöä säästeliäästi tai purra hammasta ja vaihtaa kytkimeen kuivempi levy ja järeämpi asetelma.
Ostin tuon mun boksini käytettynä. Se oli ollut alunperin AFB-koneisessa 150 heppaisessa V6 TDI:ssä. Maahantuoja prässäsi sinne toisen softaversion joka oli tarkoitettu tälle 180 heppaiselle AKE:lle. Itse boksin hardis on sama molemmille versiolle. Enhän minä OIKEASTI tiedä mitä ne sinne päivittivät, vai oliko pelkkä valohoito, mutta uskossa on hyvä elää.
Alkuperäisen boksin kolvauksessa/softauksessa/mitävaan tahtoo olla ensinnäkin se haaste, että jos ei tue hankinnassa lähinurkan virittäjävelhoa niin sen boksin joutuu irroittamaan, postittamaan ja jättämään auton telakalle määrittelemättömäksi ajaksi. Ja jos siinä menee oikeasti jotain pieleen, ei se takuuvaihto ole kovin mukavaa kärvistelyä kun boksi matkaa jossain päin maata/maailmaa.
Mun tietääkseni tuota Boschin "antiikkista" jakajapumpullista ruiskua ei voi ohjelmoida OBD:n kautta mutta voin kyllä olla väärässäkin.
Tuosta "Evry":stä mistä tuola ffp:n foorumilla puhutaan niin..
Koulussa sellaisen taiteilin kokeilumielessä kaverin 306 HDi pösöön, auton luonne muuttui aivan täydellisesti kierrätettäessä yli 3000 kiekkaa minuutissa. Ilman evryä auto ns. kuolee tuon 3000rpm jälkeen.
Kytkimen kautta toimii eli saa päälle/pois, katsastus inssi ei todennäköisesti pidä siitä mustasta katkusta mitä tuo saa aikaan, jos niikseen tulee niin toimii ainakin puskurissa roikkuvien paksukallojen karkottamiseen?
No mutta vähän asiaakin siitä vielä. Ensin piti paikantaa polttoaineen määrää säätelevä/mittaava anturi ja netistä löydettyjen ohjeiden perusteella se löytyikin helposti. No siihen tuli 3 johto, maa, +, +? en nyt muista kuinka ne meni, mutta Maan ja toisen plussan väliin piti lyödä noin 1500ohmin vastus.
Tämä ilmeisesti huijasi ecu:a niin, että se luulee saavansa liian vähä ainetta 3000 kierroksen jälkeen jolloin se pökkää sinne vähän toisella tavalla tavaraa.
Edit: Tietysti on sanomattakin selvää, että eri autoissa tietysti erilaiset järjestelmät ja näin ollen ei kannata koittaa noilla pösöön arvoilla.
Kaivellaan aihe esiin taas. Ilmeisesti nämä boksit ovat nyt kuitenkin hieman kehittyneempiä kuin vastus+potikka.
Katselin tuolta finnautomobile.net sivuilta noita bokseja ja kysäisin niistä hieman. Sain tällaisen vastauksen:
"Kyseessä on elektroniikkaboksia joka optimoi mm. polttoaine-
syöttöä.Kyseessä ei ole "ns.Evry-mod." tämän päivän vaatimukset
edellyttävät tehoyksiköiltä vähän muutakin kuin pelkkää syötön
lisäämistä.
Mietimme kolme vuotta sitten kun aloitimme boksien maahantuonnin
jonkinlaista testikäppyrän otattamista,mutta asiakaspalaute oli
heti alussa niin rohkaisevaa,että dynoajelut jäivät väliin.
Saksalainen päämiehemme tarjoaa tehoboksin paikanpäältä hakeville
asiakkaille mahdollisuutta dyno-ajeluun 49 euron hinnalla,kotiin
viemisiksi saa DIN 70020-mukaiset käyrästöt tehonlisästä.
Miksi haastaa ihmisiä tälläisillä tarjouksilla jos tuotteella ei ole
mitään vaikutusta?
Myös polttoainekulutuksen pienenemisestä on tullut paljon positiivista
palautetta kolmen vuoden aikana.
Huomattavaa on myös ettei kukaan ole yrittänyt tänä aikana maksattaa
meillä mitään moottoriin liittyviä korjauksia.
Myöskään pakokaasupäästöt eivät ole olleet ongelma.
Jos boksin hinta tuntuu liian edulliselta,sille emme voi mitään.."
En tosin vihjaillut laitteen hinnasta myyjälle mihinkään suuntaan; mistä
lie saanut tuollaisen päähänsä..
edelleenkin, hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen on PSI,99€ maksoin uudesta ebayssa.
Kulutus ei ainakaan lisääntynyt, vetää 300rpm alempaa 700rpm pidemmälle, kulkua reilusti lisää, se +25hv/50Nm on aika lähellä totuutta.
0,34 oli leimalla savutus boksi kiinni eikä liikenteessäkään pölläyttele.
Näin siis `99 AFN:ssä (110hp/235Nm vakiona, jakajapumpullinen siis)
Tuo oli siis mielestäni ihan hyvä diili.Jos hyvä ei riitä vaan haluaa parhaan, niin käy Karala/Harinen akselilla kylässä.
Jos vaikka seuraavaan pumpparidieseliin kävis sit oikein customina tekemässä...
edit_tietysti savuttomuus voi johtua tikissä olevasta koneestakin, eikä boksin erinomaisuudesta.
Eilen laitoin PSI:n taas katsastuksen jälkeen takaisin kiinni ja auton luonne kyllä muttuu täysin! Vetää huomattavasti paremmin ja jaksaa kiertää nätisti koko kierrosalueen. Oma auto on myös AFN-koneella kuten Kontiolla.
Kulutuskaan ei noussut ainakaan merkittävästi niiden n. 4000km aikana mitä boksilla ehdin ajella ennen katsastusta. Muutamien desien heittoja on suuntaan ja toiseen, mutta ne eivät välttämättä johdu boksista.
Ei kovin vakuuttavilta nuo boksin maahantuojan selittelyt vaikuta. Mitäköhän muuta kuin syötön lisäystä syöttöpumpun piuhojen väliin kytkettävä boksi voi tehdä? Elektroniikkaahan ne vastus ja potikkakin ovat, toki siellä voi olla lisäksi vielä diodi estämässä syötön lisäyksen tyhjäkäynnillä. Onhan tuon boksin hinta kuitenkin n. satakertainen verrattuna itse tehtyyn evryyn (ilman liittimiä ja nättiä koteloa), mutta eipähän siinä tarvitse paljoa käsiä liata.
No esim ennakoita tuolla boksilla voidaan säätää TDI vehkeissä.
En tiedä voiko pumpun avulla säätää ahtopaineita, mutta pumpussa on tosiaan syötön säätö, lämpötila-anturi ja ennakonsäätö.
Olisko AFN:ssä jo polttoaineenlämpötilan tarkkailua, en tiedä.
Mutta se lienee fakta, että anturiarvoja se huijaa ekulle, eikä täten voi täysin optimoitu.
Mä ajelin boksi katolla Rukalle 3 henkeä kyytiläisinä suht raskaalla kaasujalalla (115km/h vapaalla tiellä) ja 4,8 oli reissun keskikulutus, matka-ajossa tietokone ei paljoa heitä.Seka-ajossa meni reippaasti polkemalla (hieno kyykyttää civicejä yms kun kulki auto =) about 6l.
3,8 olen 10km maantiepätkän päässyt oikein pihistelemällä,nollasin vauhdista.
Viimeksi muokannut kontio; 7.3.2008, 13:39.
Perustelu: lisäys
Tuo on vähän hassua, sillä antureita huijaamalla tietokone ei enään näytä oikeita lukemia. Ja sitä tuo boksi kuitenkin tekee. Evrytetty passatti valehtelee 1-1.5l mulla.
Tuo 4.8l on kyllä älyttömän vähä tollasilla nopeuksilla. Menee varmaa aika paljon alle manuaalin ilmoittaman jo, koska esim 1Z golffi eli 90hp versio sanoo 80km/h nopeudessa kulutuksen olevan 4.6 ja 120km/h mennään lähelle 6:tta. Mitä se oikeesti vei?
Ite olen ihan tankkaamalla seurannut kulutusta. Maantielukemaa en ole vielä saanut, mutta seka-ajossa ilman PSI:tä oli kulutus 6,4l ja PSI:n kanssa 6,5l. Noin pieni ero voi hyvin selittyä muullakin kuin boksilla.
Pitää jossain välissä mittailla maantiekulutus vielä PSI:n kanssa. Ilman boksia se oli 5,2 - 5,4l nopeuden vaihdellessa 80-120km/h.
En tiedä.Mutta eikös se kulutuslukema kuitenkin oteta ihan fyysisesti paljonko on mennyt löpöä suuttimien läpi tms?
1200 kilsaa meni tankillisella, enkä tiellä jäänyt =) noin 63l tankki.
Toki Lappiin ajellessa tulee tuntikaupalla sitä 80-90km/h vauhtiakin.Keskinopeus ehkä jotain 90 tais olla.
Kyllä se vähän vei, siitä ei pääse mihinkään.Uskokoot ken haluaa,mulla ei ole penniäkään kiinni =)
Minulla oli A6 2.5 TDI:ssä vm-99 vakiona 150 heppaa.
PSI tavaramerkillä laitettu boxi toi n. 30 heppaa lisää ja vääntöä 50 Nm.
Ajelin tuolloin Lahti-Helsinki väliä. Kulutus ei lisääntynyt, mutta ajettavuus
parani huomattavasti. Alavääntö erityisesti. Tuolloin ei tullut mieleen ohjelmoida Tippiä erikseen, josko tuosta sitten olisi apua ollutkaan?
Pääkaupunkiseudulla voi kysellä lastutusta mm. Decatec :lta
"Esim. evry perustuu siihen, että huijataan polttoaineen lämpöarvoa.
Ja evry toimii vanhemmissakin 1Z/AHU/AFN."
Oman käsityksen mukaan pumppusuutinkoneissa on juuri näin, mutta jakajapumpullisissa evryllä vaikutetaan pumpun määräsäätimeen. Jakajapumpun sisällä oleva lämpötila-anturi mittaa polttoaineen lämpötilaa.
Comment