Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4F 3.0 TDI rapina startatessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    4F 3.0 TDI rapina startatessa

    Onkohan kohtalotoverereita tälle kylmästartin äänelle ?
    Pari sekuntia startista kuuluu ilmeisestikin jakoketjun rolinaa, joka sitten häviää. AMS:n kestotestissäkin 8/2007 oli sama ongelma ja siellä korjattu jakoketjun kiristin (424 eur).

    Samaa tarinaa on jonkin verran myös motor-talk.de forumissa, mutta ko foorumin taso nyt on muuten mitä on.

    Elikkäs onko kenellä tuota kiristäjää vaihdettu takuuseen tai ylipäätään muutenkaan ? Sama vika lienee myös 2.7TDI-koneissa.

    Kilometrejä on noin 120 tkm.

    Tämä meni alunperin ihan vika paikkaan Esson Baariin, mutta ehkä se siirtyy joskus oikeaan paikkaan.

    #2
    Eipä taida olla kannatusta.

    Comment


      #3
      No niin. Siis se ketjunkiristäjä on nyt sitten vaihdettu ja rolina ja kolina käynnistettäessä käytännössä katosi kokonaan.

      Perusvika on, että vanhan mallinen kiristäjä jää moottori sammutettaessa sellaiseen asentoon, että ketju on kovasti kireällä, jolloinka ketju painaa öljynpaineella toimivan kiristimen enemmän tai vähemmän pohjaan, jolloin seuraavassa startissa kiristäjä on sitten ihan löysällä.

      Homman OVH-hinnat on:
      -työ 250 eur
      -kiristin 057109218K 163 eur
      --tiiviste 059109092A 2 kpl a 12 eur
      -silk. tiiviste D176501A1 2 eur
      -tiiv.rengas N91077901 2 eur
      Elikkä yhteensä noin 440 eur.

      Myyjäliike Espoon Audicenterille tästä täydet pinnat, koska maksoivat vielä puolet tuosta, vaikka oli vähän yli 6 kk käytetyn ostamisesta. Tosin mainitsin asiasta jo aika paljon aikaisemmin, jolloin sovittiin, että kuunnellaan. Eli kohtuullisen reilusti minusta toimittu. Luikero kauppias olisi tuosta varmasti luistellut ulos.

      Vaihdon teki Auto-Berner LPR.
      Homma meni ihan hyvin, tosin ketju piti ilmeisesti laittaa 2:een kertaan paikalleen, koska kokonaan ilman öljynpainetta oleva kiristin ei mene oikealle hampaalleen (tai hyppää 1-startissa hampaan yli) tai jotain eikä koen silloin tietenkään jää käyntikuntoon.

      Siispä kaikki 4F 3.0 ja 2.7 TDI:t kuulostelemaan ääniä.

      Comment


        #4
        Mikähän mahtoi olla vuosimalli ja koneen tyyppi, onko ne kaikki 3-litraiset ASB ?

        Comment


          #5
          Enpäs muista ulkoa tuota koneen tyyppiä. Ainakin 2004 ja 2005:t varmaan kuuluu tuohon sarjaan. Uusimmissa tuo kiristin on jo muutettu paremmaksi versioksi.

          Comment


          • #6
            Vei autoni Kuopiossa autohuolto Räisäselle, siellä ei oltu kuultukaan moisesta ongelmasta ja sama myös Kuopion Laakosella. Eli yhtään autoa ei ole kiorjattu tämän vian puitteissa Kuopiossa. Voiko pitää paikkansa?

            Comment


            • #7
              Ihailtavaa lapsenuskoa merkkiliikkeisiin.

              Luultavasti eivät ole korjanneet yhtään autoa tai sitten jos ovat niin eivät viitsi sanoa koska eivät halua aloittaa uutta takuuprosessia maahantuojan kanssa.

              Comment


              • #8
                Räisänen ilmoiti että heillä ei ole tarvittavia välineitä ja kehoittivat ottamaan yhteyttä Laakkoselle. Huomenna soitamaan laakkoselle. Räisestä jäi kuitenkin hyvä maku sillä vaatii ammattitaitoa sanoa myös ei.

                Comment


                • #9
                  No tuo on ihan oikea asenne, täälläkin on liuta esimerkkejä liikkeistä joilla ei riitä joko sisu tai ammattitaito sanoa ei.

                  Comment


                    #10
                    Audin varaosista löytyy suoraan korvaavat varaosanumerot tuolle hajoavalle kiristimelle.

                    Eipähän tässä mitään uutta sinänsä ole. Merkkihuolto toimii hyvin aina silloin kun itse tietää mikä autossa on vikana ja mitä siitä pitää korjata tai vaihtaa. Silloin merkkaria yleensä kannattaakin käyttää.

                    Kukaan järkevä pikkupaja ei tuohon koneeseen koske pitkällä tikullakaan. Kone ei varmaankaan irtoa varaosana alta 10-tonnin, käytettynäkin liikutaan varmaan jossain 5-7 tuhannen välillä.

                    Comment


                    • #11
                      No niin aamulla jäi auto Laakkoselle vian selvitykseen. Saas nähdä mitä löytyy.

                      Comment


                        #12
                        Niin tuo vikahan on tuon moottorin alkusarjan tyyppivika. Asiassa ei pitäisi olla sinänsä juurikaan mitään epäselvää. Ihme, jos eivät Laakkosella asiaa tiedä. Tai en tiedä onko se ihme, jos eivät Laakkosella tiedä....

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri
                          Laakkosella asiaa tiedä. Tai en tiedä onko se ihme, jos eivät Laakkosella tiedä....
                          Keskiviikon kevennys ;)

                          Comment


                          • #14
                            minne tuo osa vaihdetaan tuohon koneeseen (tiedän että koneen takaosaan). Koneen yläpuolelle vai alapuolelle. Ja vaihdetaanko se ylhältä käsin vai alhaalta?

                            Comment


                              #15
                              Hmm, en oo ihan varma onko se ylhäällä vai jotenkin sivussa.

                              Meinasitko itse vaihtaa ?

                              Comment


                              • #16
                                En meinannut itse vaihtaa, mielenkiinnosta kyselin.
                                Tänään on auto sitten osan vaihdossa Laakkosella. Laakkosella kertoivat että osan vaihtaminen on sitten täysin kosmeettista eli äänestä ei ole haitaa itse moottorille. Viime viikon torstaina olivat vaihtaneet tuon osan johonkin toiseen Audiin ja se vaihto ei ollut auttanut.

                                Comment


                                • #17
                                  Säksätys ja rolina ihan normaalia ja hyväksyttävää myös uusilla osilla = ominaisuus. Vaikkakin vain startin jälkeen. Eiköhän hyppäämisen riski ole yhtään kasvanut? Täytyy sanoa, että minulla on mielikuvat käytäntöä korkeammalla Audin suhteen (pr volkkari)

                                  Ensimmäisessä autossani Seat 850:ssä 2-rivinen nokkaketju venyi sen verran, että söi itsensä kopasta näkyviin ja heitti öljyä pakosarjalle. Korjaus ulkopintaan rautalankaa ja PlasticPaddingia, eikä jatkossa haitannut moottorin toimintaa. Huolloista vastaavana tiedostin hyppäämisen riskin kasvaneen, joten pidin kierrokset alle 8000.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vaihtotyö tehty. Laukkasella palvelu asiallista ja homma hoitui. Hyvä maku jäi.

                                    Erityis kiitoksen tarvitsee Rinta-Jouppi Tampereella josta auton ostiin. He nimittäin maksoivat vaihtotyön. Toivottavasti muutkin liikeet pääsevät pian samalle tasolle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No tuliko myös normaaliääninen kylmästartti?
                                      Ääni myös täältä Kuopion Laakkoselle, heistä on kasvamassa hyvää vauhtia asiallinen saksalaisen tason autoliike, jossa asiakkaan arvo ymmärretään. Puuttunee enää nopeita ilmaisia lisätöitä isomman yhteydessä? (esim. uudet renkaat alle +nivelten ja laakereiden tarkistus, valojen suuntaus ja nesteiden tarkistus/lisäys) Noistahan poikii valitettavan usein lisätöitä...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alustavissa testeissä väittäisin että vaihto auttoi minun tapauksessa. Mutta seurataan/kuulostellaan nyt muutama viikko.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Elän unelmaani! - äääh, aika vaatimatonta ja vielä vääränmerkkistä sellaista... Autotalliin tuli Saksantuliaisena 2005-vuotinen VW Phaeton.

                                          ...Mutta pikku pilviä kasaantuu unelman ylle. Ei mitään välittömästi vaarallista, vaan ymmärtääkseni enemmän kuin tyypillistä. Moottori on BMK-koodinen 3.0 V6 TDI, sama mosa kuin Audeissa. Volkkarissa tuota on ollut Phaetonin lisäksi vain Touaregissa.

                                          Ainakin vuosimalliin 2006 asti 3.0 TDI:ssä on tyyppivikana se, että nokkaketjun kiristin antaa "myöten" auton seistessä. Kun siitä pääsee öljyt poikkeen, pitää nokkaketju kylmäkäynnistyksen yhteydessä pari sekuntia ikävää laahaava ääntä: raapii koteloonsa. Ymmärtääkseni tuossa ei ole järin suurta vaaraa ketjun hyppäämisestä mutta ei tuo ketjun laahaaminen sille hyvää tee.

                                          Osat saa noin 150 eurolla. Vaihtotyö on ELSA:n ja ETKA:n kuvien perusteella suoraviivainen parin tunnin harjoite (yhdelle puolelle) ja ajattelin tehdä sen harjoitukseksi omassa tallissa. Mutta pientä henkistä tukea kaipaisin:

                                          - Onko tehty itse? Onnistuuko "ohjeajan mukaisesti" parissa tunnissa?

                                          - Todellisuudessa koneessa on kokonaiset kolme kiristintä, joista vain kaksi ylintä voi vaihtaa yläkautta. Näistä lukemani perusteella oikean (matkustajan) puoleinen on se, joka yleensä ääntää. Onko samat kokemukset, että vain sen vaihdosta kannattaa ainakin lähteä liikkeelle?

                                          - Kun kopat on auki ja kiristimen kolme pulttia on irti (niitä ei ole hyväksi pudottaa koneeseen...) niin onko kiristimen ulosotossa ja uuden paikalleen laitossa jotain erikoista? ELSA:n ohjeistuksessa otetaan samalla nokkakepin ratas ja ketju irti, mutta sitä ei tarvinne tehdä? Erikoistyökaluja ei ohjeisteta?

                                          - Onko tuossa riskiä että ketju "hyppää pois" jolloin takaisin asettelu (ainakin alempaan piilossa olevaan hammaspyörään) voi vaatia kikkailua?

                                          Kommenteista etukäteen kiittäen
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 22.12.2022, 18:28. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Dodii, kun ei löytynyt ennakkoon vinkkejä oli pakko lähteä kokeilulinjalle... Hankin uuden oikeanpuoleisen ketjunkiristimen (Saksassa 90e) ja ELSA:aa luettuani totesin, että antaa poikien vaihtaa... Kahden miehen kädet olivat kuulemma kriittisimmässä työvaiheessa tarpeen, mutta paikoilleen vaihtui noin 3 tunnissa (tekivät ekaa kertaa). Kaikki sivuäänet ovat poissa. Vanha kiristin painui käsivoimin kasaan ilman öljynpainetta eli diagnoosi oli jousivoimaisen kiristimen pettäminen.

                                            Tämä oli tietysti arpapeliä (vain yksi kolmesta kiristimestä vaihdettu) mutta tuntuu myös Saksalaisilla foorumeilla olevan enemmän sääntö se, että kiristinvika ilmenee juuri tuossa oikeanpuoleisessa kiristimessä ja sen vaihdolla ääni katoaa kokonaan. Vinkiksi vastaisen varalle!

                                            Comment


                                              #23
                                              Aika iso hintaero osissa, omaani kiristin maksoi 163 eur...

                                              Comment


                                              • #24
                                                3.0 tdi -05

                                                Joo taitaa olla aika yleistä se karkea ääni käynnistyksen yhteydessä.Ei säry mutta ovat takuuseen vaihtaneet ns paremman osan vanhan tilalle.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mistäköhän johtuu kun reilun kymmenen asteen pakkasilla on kylmäkäynnistyksessä alkanut kuulua paukahdus / tsup-ääni? Ääni kuuluu heti starttinapin painalluksen jälkeen, ennen kuin startti on vielä ehtinyt kunnolla pyörittämään, ja taitaa kuulua kartturin puolelta. Lämpimällä koneella ääntä ei kuulu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko tuota ongelmaa kenelläkään esiintynyt asb-koneessa? Omasta kuului n. sekunnin ajan rohina startatessa, kun kuunteli ovi auki..Ääni kuulosti ketjun laahaukselta, mutta olen ymmärtänyt, että tämä kiristinongelma olisi vain alkupään 3,0 tdi:ssä..?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä ASB kuuluu samaan sarjaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onko kiristimen vaihdossa mitään erikoisempaa mitä pitäisi tietää ennen kun alkaa vaihtohommiin?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          tuo kiinnostaisi itseänikin, alkanut arveluttamaan tuossa omassa kulkineessa tuo kiristimen kunto.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mitä kaikkia 3.0TDi koneita tämä nokkaketjun kiristinongelma koskee. Mainittiin sen koskevan alkusarjan koneita, mutta pystyisikö joku luettelemaan konekoodit, joissa tämä "vika" on?
                                                            Viimeksi muokannut Ilkka L; 30.1.2013, 22:08.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X