Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
mun mielestä pitas siitenkin vaihtama joka 250 tkm päästä tiristirulla...
Halvempi on vaihta sen, kun myöhemmin kaikki rullat. Sitten pitas ottama kone myös päältä pois...
Kun muistan oikeasti sitten ketjuu oli 500tkm, kyllä voi vaihtaa aijemmin... Väliketjussa ollut virossa vain 1 vaihto... A6- jos puhutaan... Viron hinnat on ainakin paljo halvemmat... Takasi matkassa voi osta myös taxfree kalja ja juoma... :D
Kumman puolen kiristää tuosta yleensä laukeaa. Kuskin vai pelkääjän ?
Itsellä alkoi kahisemaan käynnistyessä ja kun kuumalla koneella laskee tyhjäkäynnille.
Vinkkejä kellä olisi aikaa vaihtaa kiristin tällä viikolla Oulussa.
Mulla ASB rahahteli. Audicenter Airport teki jakopään uusiksi ja mikäli oikein ymmärsin niin tuolla kiristimen vaihdolla korjataan oiretta eikä vikaa. Eli rahina on venyneen ketjun ja väsyneen kiristimen summa. Uusi kiristin menee heti "tappiin" joten korjaus ei liene pitkäikäinen?
Jakopää remontista saa 7000eurosta vajaa satasen takas kun lasipalatsissa asioi.
Kävinpä tänään muissa asioissa AC;lla ja juttelin aiheesta moottorimekaanikon kanssa. Tehtaalta tuli vuosia sitten (09 tjsp) tiedote( jota en enää itsekkään muistanut) jossa ohjeistetaan vaihtamaan juuri tuo oikeanpuolen kiristin äänen takia, ei muuta. Syynä äänelle on se, että kiristimen kulma on sellainen, että ketju painaa kiristimen kasaan kun ei öljynpainetta ole. Tämä korjaantuu uudella kiristimellä. Käytännössä kuitenkin moneen tuo on ensiapu, tämä koskee etenkin autoja, joissa öljynvaihtoväli venyy useasti yli 30tkm. Eli ketjun venyminen on tosiasia, mutta monessa tapauksessa kiristimen uusiminen korjaa koko vian.
Kiristin varmaan rallattelee jonkin aikaa uudessakin moottorissa, tietääkö kukaan onko tuolle asetettu valmistajan puolesta mitään aikarajaa tyyliin 1-2 s maksimissaan?
Muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä on kuulunut joskus hakkaavaa/roklattavaa ääntä parin sekunnin ajan.
Ääni on sama kuin tässä videossa 14 - 15 s kohdalla:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=SuGsP0bE5KA[/ame]
Kuulostaako juuri tuo siltä ketjun ääneltä?
Tavaan vielä tätä Jukurin ensimmäistä viestiä -
lyhyen etsiskelyn tuloksena löysin brittiläiseltä foorumilta tämän tehtaan muistion nro 2012744/6:
Kertokaahan viisaammat, että olenkohan tajunnut tämän nyt ihan päin mäntyä, a) kohdasta siis kysymys:
a. The noises are caused by the drive C chain (right cylinder bank). After switching off the engine the camshaft transmits resetting torques on the chain. As a result the oil is pressed out of the chain tensioner and the tensioner retracts fully. At the start, [COLOR="Red"]the tensioning rail touches the housing (hard plastic on aluminium housing)[/COLOR] till the tensioner is again filled with oil. This causes sporadic rattling noises for 1- 2 sec.
Eli kun öljynpaineita ei ole, kiristin vetäytyy kasaan kireällä olevan ketjun johdosta ja "hakkaa" runkoonsa 1-2s ajan, kunnes on taas paineita?
Muuten tämä käy järkeen, mutta en ymmärrä miksi ääni ei tule heti vaan vasta muutaman sekunnin päästä, kuten tuossa videossakin....
Ei se tuota viivettä vaadi. meikäläisellä tulee se rahina saman tien käynnistyksen yhteydessä ja lakkaa heti noin sekunnin jälkeen. Mikä sinänsä kuulostaa ihan järkevältä jos kiristin ottaa asentonsa vasta käynnistyksen jälkeen.. Jos tuollainen viive löytyy niin voisin veikata jotain muuta onkelmaa...
jatketaas tähän samaan ketjuun, kun itsellä sama ketjun rapina-ongelma. Potilaan profiilin mukainen A4, ASB. Eli so far: ostin auton kesäkuussa, ei mitään rapinaa tms. Öljyt oli vaihdettu vasta. Noin kuukausi sitten alkoi tämä surullisen kuuluisa rapina 1-2 s kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Viime viikolla vaihdettiin vänkärinpuolen ketjukiristin, ei vaikutusta.
Auttaisiko kokeilla vaihtaa myös tuo kuskinpuolen kiristin, joka on ilmeisesti hieman työläämpi vaihtaa? Jostain myös luin että kunnollisien öljyjen vaihto koneeseen voi auttaa, liekö tämä täysin essonbaari-puhetta? Nykyisistä öljyistä kun ei tiedä että mitkä siellä on.
jatketaas tähän samaan ketjuun, kun itsellä sama ketjun rapina-ongelma. Potilaan profiilin mukainen A4, ASB. Eli so far: ostin auton kesäkuussa, ei mitään rapinaa tms. Öljyt oli vaihdettu vasta. Noin kuukausi sitten alkoi tämä surullisen kuuluisa rapina 1-2 s kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Viime viikolla vaihdettiin vänkärinpuolen ketjukiristin, ei vaikutusta.
Auttaisiko kokeilla vaihtaa myös tuo kuskinpuolen kiristin, joka on ilmeisesti hieman työläämpi vaihtaa? Jostain myös luin että kunnollisien öljyjen vaihto koneeseen voi auttaa, liekö tämä täysin essonbaari-puhetta? Nykyisistä öljyistä kun ei tiedä että mitkä siellä on.
Multa löytyy sitten listaa mitä tohon tarvii.
Kuskinpuolen kiristimen vaihto ei mitä ilmeisimmin onnistu ilman "pientä" esteiden raivausta.
Nyt kun kunnolla tuli tarkkailtua niin kuskinpuolelta toi ääni tulee, ja se puoli tuntuu muutenkin pitävän enemmän rapinaa tms ääntä tyhjäkäynnilläkin? Vänkärin puoli selvästi hiljaisempi verrattuna kuskin puoleen. Vänkärin puolen kiristin siis jo vaihdettu. Viikon päästä vaihtuu kuskin puolen kiristin. Öljyt tuli vaihdettua, ei vaikutusta mihinkään.
Kuskin puolen kiristin ilmeisesti isompitöinen verrattuna vänkärin puoleen? Kuitenkin kun soitin Oulun Audicentterille ja kyselin hommasta niin ohjeaika heillä tuolle kuskin puolen hommalle oli 3,5 h ja vänkärin puolelle 4 h.
Edit: itsellä tuli ilmeisesti kuntoon kuskinpuolen kiristimen vaihdolla. Hiljeni huomattavasti. Kylmäkäynnistyksen rapina loppui ja myös rapina joka tuli melkein joka startin yhteydessä, eli startin jälkeen parin sekunnin päästä tuleva rapina.
Vaihto onnistui kuulemma yllättävän kivuttomasti. Putkisto piti pudottaa alas ja jonkinverran tavaraa purkaa edestä. Ei kuitenkaan vaatinut laatikon irroitusta tms.
Viimeksi muokannut qke-; 9.9.2013, 18:46.
Perustelu: Lisätietoja
Onko mahdoton homma vaihtaa 4f koppaan kuskin puolen kiristintä ilman motin irroitusta? Tietääkö kukaan neuvoa kuka vaihdon pystyisi tekemään? Vänkärin puolihan onnistuu (ja se onkin jo vaihdettu).
Kuopion Laakkosen mukaan ei onnistu ilman moottorin irroitusta, ja he tarjosivat molempien puolten ketjujen, kiristimien ja laahainten vaihtoa vajaaseen 4k€ hintaan. Kun jos moottorin joutuu irroittamaan, niin siinä vaiheessa on jo sama vaihtaa kaikki uudet hilut sisään.
Comment