Mahtaakohan moiseen saada helposti tehoa? Avarampi putki ja lastu auttanevat, mutta mistä osaa, mieluiten huokealla? Kone on alunperin -91 typ 44 TDI:stä
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5 TDI (1T) virittäminen
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Tuo 1T lienee hyvin pitkälti sama pata kuin AAT/AEL. Oliskohan halvin tehon lisäys yksi vastus sopivaan paikkaan pumpulle menevään johtonippuun. Lastuttaminen on tietenkin hyvä vaihtoehto. Suuttimien vaihtokin auttaa asiaa, mutta liekö tulisi kummoisesti lastuttamista halvemmaksi. Miten mahtaa näille koneille olla isompia suuttimia saatavilla(?). Itse on ole virityshommiin alkanut, vaikka asia käykin mielessä aina silloin tällöin.
-
Pelkästään lisää syöttöä ilman lisäilmaa? Ei kiitos. Kyllä lastu on oikea vaihoehto, jos meinataan softaa ronkkia. MTM- lastu kuulemma 1200 ? Mr Oppaan mukaan ja 20 HP saadaan lisää, vääntö kasvanee enemmän. Silti aivan liian kallis, jos huokeammalla ei saa, niin antaa sitten olla.
Putken takapään virtauksen parannus houkuttelee. Virtausvastus on hukkatehoa ja turhaa savutusta. Nyt pakoääntä ei käytännössä ole ja putki kuullemma Pro-Mo:n edustajan mukaan virtausopillisesti huono.
Comment
-
Joo, no sen vastuksen mainitsin siksi, että sillä saa lisätehoa minimaalisin kustannuksin. Eihän se hyvä vaihtoehto ole. MTM:n lastut ovat tunnetusti hyviä ja varmoja vaihtoehtoja, mutta on niillä hintaakin. Upsoluten lastun saa asennettuna 400 eurolla. Sen luvataan ottavan AEL-koneesta irti 175hv, mitä vähän kyllä epäilen. Kasvaneen väännön myötä voi tulla vauhtipyörän jyristysongelmia, mutta niistä joku muu osaa kertoa paremmin. Jotkut haukkuvat noita Upsoluten lastuja ja monet ovat aivan tyytyväisiä.
Olisi kyllä aivan mielenkiintoista tietää miten paljon putken takapään vaihdosta on apua.
Comment
-
-
Tämmösen linkin google toi ekana nokan eteen: http://www.wdracing.net/upsolute.htm
Saa noita varmaan muualtakin.
Comment
-
-
-
Jo joku osaisi tehdä sopivan softan sopivaan hintaan, niin kiva olis. Jos ei, niin kyllä tolla ajelee noinkin...
Comment
-
Pelkästään lisää syöttöä ilman lisäilmaa? Ei kiitos.
Juuri noin! Mulla on kanssa 2002 porter johon havittelen hitusen lisää(2.5tdi) ja selvittelin sitä hieman kaverini (vw:llä asentajana) kautta ja tällaisen vastauksen sain: Ilmamäärämittari (siis lanka)tuppaa hajoamaan lastutuksesta,laatikko ei ole noissa portereissa kaikkein vahvin,kytkin kestää yllättävän hyvin.(uusi ilmamäärämittari hariselta 100e)
Tämän jälkeen soitin hariselle ja kysyin tilannetta ja vastaus oli: joo,vakiossa on 102hv ja se jarrutetaan ekaksi vakiona,jonka jälkeen asennetaan lastu, uusi jarrutus ja teho on noussut n.140hv ja vääntöä yli 400nm.mutta tämä siis transporteriin,mutta sama on kai tuo 1T konekin ja hinta tälle lystille oli 650e. En pitänyt ollenkaan pahana,mutta onko siitä sulle apua niin en tiedä.Kannattaa kumminkin kysyä Hariselta,koska se auto aina jarrutetaan ja näin ei jää mitään epäselväksi (toisin kuin tämä viesti,toivottavasti saat selkoa)
Comment
-
Mulla on se vanhin tyyppi, 120 HP ja ilman kattia. Mahtaakohan sopia...
Comment
-
Tuomas: kiitos.
Aika raju tehon lisäys, ja vielä todistettavasti:-) Mulla ei taida olla ilmamäärämittaria, taitaa homma hoitua imusarjan painesensorin avulla. Sen takia ei mahdollisesti käy muun koneen lastu.
Taitaa katti vaatia ton maffin. Tietty, jos lastu ei lue mittaria, niin sit vois toimia.
Comment
-
irk: tsekkaa http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...highlight=evry
Tätäkö tarkoitit?
Aika uskomaton juttu, jos toimii;-) Täytyy manipuloida ahtopainetta samalla, onnistunee.
Comment
-
Tee-Ree-ii
Kokeilleppas tätä.
- Ota massa anturista 2kpl ruuveja pois ja pyöräytä anturia paikallaan n.45 astetta.
- Ruuvit takasi, ja eikun hienosäätämään että mikä asento auttaa parhaiten.
Tämän halvemmalla ei saa tehoja :)
Periaatteessa sama asia kuin että porataan massa-anturiin 5mm reikä.
Omaan katiskaan vaihdettiin lisäksi cdi-mersun MAF. (AFB kone)
Comment
-
Antti: tuota "evry-modia" juuri tarkoitin, eli siinä vaikutetaan polttoaineensyöttöön lisäämällä oikeisiin piuhoihin resistanssia. Jos jaksaa oikein rakennella, niin laittaa kojelautaan potikan, josta voi säätää syöttöä "lennosta". Vastannee siis samaa kuin syöttöjen ruuvaaminen isommalle vanhemmissa dieseleissä. Noin tosiaan saa eniten heppoja per euro, mutta eihän se mikään optimaalinen ratkaisu ole...
Comment
-
1T moottori on aivan eri sarjan peli kuin AAT, AEL ym. uudemmat pannut.
Siinä on isompi ahdin, katti uupuu, ilmamäärämittari uupuu yms "vanhanaikaisempaa". Virityksen lähtökohdaksi siinä on hyvin potentiaalia mutta en tiedä montaakaan juuri tuolle moottorille tehtyä lastua, varmaan se "TI-komponenttiviritys" hyvä kokeilu. Taisin joskus kokeilla isompaa mellanviilennintä.
Noissa koneissa oli ekassa sarjassa jo tehtaalta tullessaan paukkua reilusti yli ilmoitetun, muistan omani ottaneen kevyesti yli 220 huiput sisäänajon jälkeen. 250tkm jälkeenkin se kulki vielä 210 vaikka softaa olikin jo rukattu rauhallisemmaksi takuuhuollossa. Hyvä pannu.
Comment
-
Koitettiin Antin kanssa vähän purkkaviriä. Eipä se niin vaan luonannutkaan. Evryn kaltaista liitintä ei ollut mailla halmein. Haimme volvolandiasta vähän tukea ja löysimme seuraavaa:
Ja tässä mitattavien piuhojen numerot ja suositusarvot:
4-7 = lämpöanturi, arvo lämpötilasta riippuen 300-5000 ohmia about.
1-2 = asentotunnistin määränsäätimelle, 5.5 ohmia
2-3 = asentotunnistin määränsäätimelle, 5.5 ohmia
5-6 = määränsäädin, 0.5-2.5 ohmia
Ja liittimien numerot menevät
_______
| 1 3 5 7 \
| 2 4 6 - /
Mittaustulos osoitti kuvan pitävän paikkansa.
Emme tästä vielä hämmentyneet vaan kokeilimme megaohmin potikalla sekä 1-2 ja 2-3 nastojen väliin. 1-2 tuntu tekevän jotain ehkä järkevältä tuntuvaa (säädön mukaan alkoi käydä tyhjää melko raskaasti), mutta 2-3 oli melko tolkuton. Ainoa havaittavissa oleva muutos oli äkillinen sammuminen.
Ideoita? Näkemyksiä?
[E] uudelleen lukiessani havaitsin meidän virheellisesti kokeilleen nastojen 1-2 väliin, eikä 1-3. TOU!
Comment
-
Jos evry ei toimi, niin sitten kyselemään Karalalta karttamuokkausta. Luulisi onnistuvan ja kustannus on kilpailukykyinen. Ahtopaineita ei nostanut kovin paljoa, en tiedä miksi (saa kysyä ja kertoa minullekin).
Ajettiin ilman pakoputkistoa pikainen testi (kaikki pois katista alkaen). Mittausjärjestelyssä oli muistaakseni jotain epävarmuutta, mutta pientä parannusta oheisesta nelosella ajetusta lokista löytyy. Ei kuitenkaan niin paljon, että näillä tehoilla (~115 kW) viitsisin sormeilla hiljaista ja ehjää putkistoa.
1T:ssä ei ole ilmamääräanturia. ABP-(?), AAT- ja AEL-malleissa anturi on, mutta se on mekaaninen nykyisten täysin sähköisten sijaan. Eli viritysohjeet ja kestävyysongelmat ei koske näitä koneita.
Lisäspekulointia ilmamäärämittarista: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2984 .
------
Vakio:
Calculating intervals for speeds 60, 90, 120 km/h
60 - 90 km/h: 5.2 s
90 - 120 km/h: 5.7 s
60 - 120 km/h: 10.9 s
Run 1/2
60 - 90 km/h: 4.5 s
90 - 120 km/h: 5.0 s
60 - 120 km/h: 9.5 s
Run 2/2
60 - 90 km/h: 4.9 s
90 - 120 km/h: 5.4 s
60 - 120 km/h: 10.2 s
Average of 2 runs
Pakoputkisto poistettuna:
Calculating intervals for speeds 60, 90, 120 km/h
60 - 90 km/h: 4.9 s
90 - 120 km/h: 5.3 s
60 - 120 km/h: 10.1 s
Run 1/2
60 - 90 km/h: 4.4 s
90 - 120 km/h: 4.6 s
60 - 120 km/h: 9.0 s
Run 2/2
60 - 90 km/h: 4.7 s
90 - 120 km/h: 4.9 s
60 - 120 km/h: 9.6 s
Average of 2 runs
Comment
-
Kokeilleppas tätä.
- Ota massa anturista 2kpl ruuveja pois ja pyöräytä anturia paikallaan n.45 astetta.
- Ruuvit takasi, ja eikun hienosäätämään että mikä asento auttaa parhaiten.
Tämän halvemmalla ei saa tehoja :)
Periaatteessa sama asia kuin että porataan massa-anturiin 5mm reikä.
Omaan katiskaan vaihdettiin lisäksi cdi-mersun MAF. (AFB kone)
Comment
-
Tee-Ree-ii
Justiin se ilma-massamittari, löytyy ilmanputsari kotelosta lähtevästä putkesta. Olisko 10-20cm kotelosta.
Ainakaan VW 1.9 Tdi:ssä (AGR) tämä ei onnistu, koska anturi on kiinteästi kiinni n.10cm putkenpalassa.
Mulla anturi on kiinni putken kyljes kahdella ristipää ruuvilla, eli nämä ruuvit pois. Sitte pyöräytät anturia paikallaan 45 astettaa, tämän jälkeen pistät ne kerran hukkaan menneet ruuvit takaisin paikalleen (ruuvithan ei enään mene anturin reijistä, vaan ruuvinkanta painaa anturin kylkeen...pysyy)
=> Nyt ilma pääsee osittain "ohittamaan" ilmamassa-anturissa olevan s-kurvin.
Comment
-
Tee-Ree-ii
-
Tuomas, tuolla FFp:n diesel-osiossa on hyvinkin paljon asiapitoistakin teksiä dieselien budjetti-virityksistä. Suosittelen vilkaisemaan.
Comment
-
Mutta mistä se kone saa sitä tarvittavaa lisäilmaa?
En usko, että ahtopainetta rajoittaa muu kuin jokin ylipainesuoja (by-pass tai dieselissä jopa pop-up), joten eiköhän käyttäydy, kuten ahdettu diesel yleenä: ensin pölläyttää nokea, sitten vingahtaa ahdin ja sitten mennään.
Tietty, kun "liian" isoilla tai pienillä kierroksilla on lämä pohjassa, niin putki lykkää jatsarin vartta. Mutta kaasua maltilla...;-)
Comment
-
No sitten pitää huijata, jopa disabloida;-) Ei kai, saattaa noissa "älyllisissä" vehkeissä heittää varaohjelman päälle. Vaatii tuplahuijauksen. Vanha TD oli helppo virittää...
Onko TDI:ssä samanlainen hukkaportti kuin TD:ssä? En ole kerennyt katselemaan tarkemmin, kun on niin piilossa.
Tarkoitin lähinnä, että alkaa ahtaa "kunnolla" alempaa ja hukkaportti aukeaa vasta säädetyssä paineessa, joka saavutetaan suuremmalla syötöllä aikaisempaa aiemmin. Kireempää jousta kehiin (jos siis sellainen malli, että onnistuu).
Alhaalta muuttuu sitkeämmäksi ja vääntäessään kunnolla alhaalla saattaa lykätä mustaa.
Comment
-
No niin. Nyt on käytettynä löydetty sopiva lastu. Tohon käy sama lastu kuin 90 HP 1,9 TDI:hin. Pumpun tyyppi määrää oikean lastun ja kun katselee sopivuustaulukoita, niin yksi lastu sopii yllättävän moneen peliin. Toikin sopii fiiatista bemariin...
Comment
Comment