Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI Alavääntö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDI Alavääntö

    Ongelmana venettä vedettäessä ylös rannasta, auto tuppaa sammumaan tai sit se tarvii kierroksia niin että tuppaa kytkin haisemaan. On aika surkea alavääntö. Millä sitä sais lisää, ei tee pitemmän päälle hyvää jos kytkin aina hieman haiskahtaa. Muutenkin auto tuppaa sammumaan herkästi. (ennen autona V6 bensa mondeo ja suuri alavääntö.) Apuja kaivataan kovasti.

  • #2
    Tarkoitatko nyt että luistatat kytkimellä, sillä ei kai se nyt muuten ala "haisemaan"? Jos muutenkin luistaa on kytkimessä jo vikaakin.
    Ongelma lienee vain se ettei ne pyörät ala sutimaan, kas kun siinä on neliveto jota varmaankaan ei siinä mondeossa ollut.
    Mielestäni tuossa moottorissa ei ole mitään surkeaa.
    Sanoisin että apuja löytyy autokaupasta jos tuntuu ettei tuolla pärjää...

    Comment


    • #3
      Kyllä ne nyky dieselit on surkeita liikkeelle lähtiessä.
      Juttelin tuossa yhden asiakkaan kans jolla on vw grafter, niin sanoi että sammunut monesti ku lähtenyt liikkeelle.

      Comment


      • #4
        Joo luistattamaan joutuu. Nyt otin egr venttiilin päästä sen alipaineletkun irti ja tulppasin, ja rupes tulee huomattavasti parempi alavääntö.(ei venettä kokeiltu. muuten jyrkkään ylämäkeen lähtee ilman kaasua) kysymys kuuluu antaako vikakoodin auto vm.2003. Ja pitäisikö myös se ilmanohjausventtiili tukkia???

        Comment


        • #5
          Onkos Pentti koskaan kokeillu moista kovalla laatikolla olevaa, sinullahan on tuo "CVT" vaihteisto (Nissanista?)?
          Kyllä se saattaa joskus tuottaa tuskaa vanhemmallakin diisselillä missä yleensä on ollut alavääntö hyvä.
          Kokeiltu on.

          Comment


          • #6
            Kiitos vain kysymästä, olen minä kokeillut. Ei, ei se ole Nissanista, kyllä se on aivan alkuperäinen Audin Multitronic.
            No joo, vanhahan se jo on, 2003 kuten tuo "vetämätönkin", mutta hyvin se vetää ja kuuluukin vetää, ainahan diesel paremmin vääntää vaikka tyhjäkäynnillä...

            Comment


            • #7
              Nyt otin egr venttiilin päästä sen alipaineletkun irti ja tulppasin, ja rupes tulee huomattavasti parempi alavääntö.(ei venettä kokeiltu. muuten jyrkkään ylämäkeen lähtee ilman kaasua)
              Kuitenkaan tuon EGR-venttiilin tulppaamisen ei pitäisi vaikuttaa mitään etenkään tyhjäkäynnillä ja jos venttiili on viallinen etenkään silloin.
              EGR toimii vain tietyllä kierroslukualueella, eli osakaasulla.
              Jos tuntuu että jotain ongelmaa on, kannattanee käyttää diagnoosissa eikä umpimähkään alkaa sepitä...

              Comment


              • #8
                Sama juttu tullut havaittua tuossa omassa kulkineessa. Alavääntö on tosi heikko, mutta sitten kun sitä tulee niin onhan sitä sitten "tarpeeksi". Edellisessä dieselissä (Volvo 1,9D HP by renault), vaikka oli heikompi paperilla, oli parempi tuo alavääntö.

                Comment


                • #9
                  No kuin vaa sitten, mutta luin eilen tuolta FFP motorsportin sivuilta, jossa moni oli tulpannut egr:n ja oli tullut parempi alavääntö. nyt kysyin myös sitä että mahtaako sytyttää sen vika valon ku on tulppa letkussa?

                  Comment


                  • #10
                    Ei ehkä kannata aivan täydestä ottaa kaikken "pers-dynojen" mittauksia.
                    Mainitun moottorin väännöissä on alunalkaen hieman eroja, eli manuaalivaihteisen 5 pykäläisessä on vääntö hieman alempi kuin automaatissa ja 6 pykäläisessä manuaalissa, tiedä sitten vaikuttaako mitään edes tuntemuksiin, olikohan alempi 285 ja ylempi 310Nm, tosin ne nyt ei ole käytössä tyhjäkäynnillä...
                    Kyllä niistä tulppaamisista on paljonkin asiaa ja yleensä näyttää vikakoodia tulevan ja katsastuksessa eivät taida tykätä ympäristöarvoista...

                    Comment


                      #11
                      Pumppusuutinmoottoristen ongelma tuo stumppailu pikkukiekoilla, korjaantunee ainoastaan isommilla suutinkärjillä lopullisesti.

                      Comment


                        #12
                        Myös oikeanlaisella ohjelmoinnilla saa vaivaan parannusta.

                        Comment


                          #13
                          Eipä egr:n tulppaaminen ole mitään katsastuksessa huomauttanut. Toki mulla ei tarkisteta töpselistä arvoja kuten uudemmissa.

                          EGR:hän nimen omaan toimii alipaineella, eli siis tyhjäkäynnillä ja silloin kun ei ole ahtopainetta? Muutenhan pääsisi paineet karkaamaan pakopuolelle hieman liian aikasin.

                          Comment


                            #14
                            Eipä ne taida dieseleistä lukeakaan mitään määräaikaiskatsastuksessa.

                            Mulla on kyllä sellainen mielikuva, että pumppareissa egr:n tulppaaminen aiheuttaa vikakoodin ja sytyttää MIL valon.

                            Comment


                              #15
                              Ei ainakaan passatin AJM:ssä, täytyy olle 130hp koneisissa jne.

                              Comment


                                #16
                                Aivan, taisi olla juurikin AVF ja AWX koneissa.

                                Comment


                                • #17
                                  Olen nyt ajanut autolla n. 150km egr tulpattuna ei anna toi elmscannin ohjelma ainakaan mitään vikakoodia. kyllä vaikuttais et se auttoi alavääntöön ja turbo herää hieman alempana.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mitenkäs se turbon heräämiseen vaikuttaisi? Sen ymmärrän, että pakokaasuja kun ei pääse enään imuilman joukkoon niin puhdas,viileä ilma tuo hieman enemmän happea mukanaan kuin lämmin pakokaasu. Sitähän se egr kierrättää.

                                    Eli siis kun egr on tulpattu niin pakopaineet ei pääse karkaamaan imusarjaan josta tulee se turbon aikaisempi herääminen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo, kokeilin tossa ajaa letku kiinni ja sit taas auki lähtee turbo mukaan n.200rpm aikaisemmin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan enemmänkin tuolla toisella foorumilla Sinulle esitettyyn hypoteesiin MAFfin viallisuudesta kuin vehtaamiseen tulppaamisten kanssa. Edelleenkään EGR ei toimi tyhjäkäynnillä ja toisaalta autossa on myös säätyväsiipinen turbo joka ei "lähtene mukaan" kuin silloin kun sitä tarvitaan ECUn mielestä, mutta sittenhän kaiken "oikeellisuuden" näkee vaikkapa kulutuksesta ja todellisesta tehosta...

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä EGR tyhjäkäynnillä on käytössä..
                                          Kuormituksen lisääntyessä sitä vähennetään ja kun kaasu on pohjassa, menee egr:n venttiili kiinni. (jollei pakopaine paina sitä auki, esim viritetyissä)

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuohan estetään sillä, että pistetään egr:n putken ja imusarjan väliin levy, joka estää paineittein pääsyn.

                                            Näin siis omassa värkissä. Noita EGR-ratkaisuja lienee muitakin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No toi MAF katottu ihan live datana ajettaessa ja arvot on ihan OK! soitin audicentterille, jossa sanoivat että on ihan normaalia nykyisissä autoissa tuo alaväännön surkeus. Ja että hänellä itsellä myös ongelmia venettä nostaessa. Niin ja tuo EGR on päällä tyhjäkäynnillä ainakin mulla letkussa on alipaine myös tyhjä ja osakaasulla! kokeiltu fyysisesti.

                                              Comment


                                                #24
                                                2003 AVF, aj. 373tkm, alavääntö heti käynnistyksen jälkeen kylmänä kateissa, vähänkin kun lämpö nousee pelaa paremmin. EGR-tulpattu ja autossa nyt ohjelmoitu ECU (LTR ilmeisesti). Ominaisuus ollut ennen ja jälkeen em. muutoksia. Imusarjan putsaus seuraavana vuorossa. Muuten vetää mielestäni hyvin. Mitä ideoita vian korjaamiseksi?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noilla kilometreillä voi nokka-akseli olla jo kulahtanut. Näin minulla.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X