Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TDI:n katalysaattorin vaihto/poisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    TDI:n katalysaattorin vaihto/poisto

    Moottori on TDI (AHU) ja katalysaattori on alkanut pitämään räminää tyhjäkäynnillä lämpimänä. Ennen uuden katin vaihtoa ajattelin kysäistä että onko tilalle olemassa jotain "paremmin hengittävää" mallia? VW-autossa väittivät että vaikka olisi pelkät kuoret niin riittää päästöihin katsastusta ajatellen... Olisiko periaatteessa mahdollista poistaa koko sisuskalut? Vaikuttaako tehoon yhtään?

  • #2
    Dieseleistä ei mitata niitä asioita, joihin katalysaattori parhaiten vaikuttaa, joten katalysaattorin toiminta on aika yhdentekevää katsastuksen suhteen (kenelläkään mittaustietoa?).

    Kennon poisto saattaa hengitystä jonkin verran parantaa, mutta mitään isoja muutoksia tuskin kannattaa odottaa.

    Comment


      #3
      Mulla olis uusi, käyttämätön ja tarpeeton vm. -00 AGR koneen katti, eli 90 hv TDI Golffista. Jos sattuu kiinnostamaan, niin laitetaan halvalla kiertoon.

      Comment


        #4
        Mahtaako AGR-koneen katti mennä suoraan AHU-koneeseen? Auto oli A4 Avant -97. Mitäs itselläsi on siinä katin tilalla sitten?

        Comment


          #5
          Mulla AGR kone meni aikanaan T3 syncro porteriin ja katti jätettiin tietenkin pois. Sopivuudesta en osaa sanoa. Sovittamalla tietysti menee melkein mitä vain.

          Comment


            #6
            Selvittelin kattiasiaa eikä valitettavasti -00 Golfin katalysaattori sovi AHU-koneeseen... Kiitos kuitenkin tarjouksesta! Mutta eikö kenelläkään ole tarkempaa tietoa katin tilalle tulevista vaihtoehdoista ja katin "tyhjennyksestä"?

            Comment


            • #7
              Jos AFN koneesta poistaa vaihdelaatikon suojamuovin, niin pääseekö alakautta helposti avaamaan dp:n liitoksen?
              Imusarjan pesun yhteydessä yläkautta yritin sitä vähän koplata, mutta aika toivottomaksi totesin homman.

              Tekisi mieli tehdä katalysaattorille temput.

              Comment


              • #8
                Jos yhtään vastaava kuin ATJ:n, niin pääsee. Toki tuossakin yläkautta täytyi osaa pulteista pitää vastaan, kun alakautta väänsi auki mutteria.

                Comment


                  #9
                  Ei kai siihen oikein vaihtoehtojakaan jää. Jos se ei yläkautta ota onnistuakseen, kai se alakautta sitten tulee. Aika ikävään väliin se taitaa joka tapauksessa jäädä.

                  Siellä näyttää olevan puristusliitos ennen etuvaimenninta. Olisiko helpompi irrottaa katti turbolta, nypätä koko pois hormi etuvaimentimelle asti ja erotta vasta pöydällä?

                  Manuaalivaihteisissa putki on sama. Automaatti-ATJ ja -AJM on erilaisia.

                  Comment


                  • #10
                    Täytyypä tutkia paremmin kun pääsee auton alle. Tuossa Arton ehdotuksessa voisi olla ideaa.

                    Niin kuin Ville sanoi, niin vastaan tarttis päästä pitämään kuitenkin toiselta puolelta -> hankalaa.

                    Comment


                    • #11
                      Tuohan olisi vallan helppo ratkaisu, jos ottaisi ensimäisestä putkiliitoksesta irti ja ahtimelta. Pöydällä sitten aukoisi vasta dp:n alaliitoksen. En vain nyt muista, mahtuuko se katti tulemaan alakautta pois, on vähän ahtaat koloset. Itse nostin yläkautta pois, tosin vain dp:n ja katin.

                      Comment


                        #12
                        Tekisi mieli tehdä katalysaattorille temput.
                        Akilla jo rautakanki valmiina? Räminän/helinän/kaiun kannalta putkitus saman tien. Ai, prkl, juhannusta kaikille!

                        Comment


                        • #13
                          Kanki on valmiina. Harjaterästä eri paksuutta back uppina.

                          Nyt tää lähtee kans Juhannusta viettämään kotaan, katotaan helpottaako kohmelo tänä viikonloppuna sitten niin, että uskaltaa auton alle.

                          Ei muuta ko Jussia!

                          Comment


                          • #14
                            Mulla ei oo ollu ainakaan mitään ongelmia, vaikka ei oo kattia ollu kotelossaan 200tkm:än :) Katsastuksessakin inssit o kehunu kun o niin hyvät arvot.

                            Comment


                            • #15
                              ei se tuo katti B6 AVF:ssä ainakaan alakautta tule, toki en poistanut sisemmän vetonivelen suojapeltiä, joten otin yläkautta. ei viitsi suolistaa tuota alkuperäistä kattia, joten pitää tehdä suora putki jossa on jousto kuten alkuperäisessäkin. pitää ihmetellä sitten noita ääniä kun saa koneen käyntiin. putkisto on B7:sta jossa ei ole kuin takavaimentajat ilman mitään välivaimentajia ja nekin vielä pikkaisen avarrettuna :D

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäiseen aiheeseen palaten, kylläpäs muuten muuttui dieselikoneen pakokaasujen hajut kitkeräksi katin poiston jälkeen...Alkaa muistuttamaan vanhojen mannemersujen tuoksua...:)

                                Comment


                                • #17
                                  kyllä, saman huomasin kun poistin edellisestä dpf:n, että pakokaasujen haju sai uuden vivahteen :D
                                  dpf:n polttoprosessi itsessään haisee omanlaiselle, mutta tämä katin tai dpf:n suolistuksen jälkeen haisee tosiaan vanhalle mersulle. toimenpide muuten on/oli kannattava

                                  Comment


                                  • #18
                                    BRD:n tyhjäkäyntikäryä DPF+kat poiston jälkeen saa todella paljon vähemmäksi pienellä softamuutoksella.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X