Moottori on TDI (AHU) ja katalysaattori on alkanut pitämään räminää tyhjäkäynnillä lämpimänä. Ennen uuden katin vaihtoa ajattelin kysäistä että onko tilalle olemassa jotain "paremmin hengittävää" mallia? VW-autossa väittivät että vaikka olisi pelkät kuoret niin riittää päästöihin katsastusta ajatellen... Olisiko periaatteessa mahdollista poistaa koko sisuskalut? Vaikuttaako tehoon yhtään?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TDI:n katalysaattorin vaihto/poisto
Collapse
X
-
vaviahAvainsanat: Ei mitään
-
Dieseleistä ei mitata niitä asioita, joihin katalysaattori parhaiten vaikuttaa, joten katalysaattorin toiminta on aika yhdentekevää katsastuksen suhteen (kenelläkään mittaustietoa?).
Kennon poisto saattaa hengitystä jonkin verran parantaa, mutta mitään isoja muutoksia tuskin kannattaa odottaa.
-
Anonyymi
Mulla olis uusi, käyttämätön ja tarpeeton vm. -00 AGR koneen katti, eli 90 hv TDI Golffista. Jos sattuu kiinnostamaan, niin laitetaan halvalla kiertoon.
Comment
-
vaviah
Mahtaako AGR-koneen katti mennä suoraan AHU-koneeseen? Auto oli A4 Avant -97. Mitäs itselläsi on siinä katin tilalla sitten?
Comment
-
Anonyymi
Mulla AGR kone meni aikanaan T3 syncro porteriin ja katti jätettiin tietenkin pois. Sopivuudesta en osaa sanoa. Sovittamalla tietysti menee melkein mitä vain.
Comment
-
vaviah
Selvittelin kattiasiaa eikä valitettavasti -00 Golfin katalysaattori sovi AHU-koneeseen... Kiitos kuitenkin tarjouksesta! Mutta eikö kenelläkään ole tarkempaa tietoa katin tilalle tulevista vaihtoehdoista ja katin "tyhjennyksestä"?
Comment
-
Ei kai siihen oikein vaihtoehtojakaan jää. Jos se ei yläkautta ota onnistuakseen, kai se alakautta sitten tulee. Aika ikävään väliin se taitaa joka tapauksessa jäädä.
Siellä näyttää olevan puristusliitos ennen etuvaimenninta. Olisiko helpompi irrottaa katti turbolta, nypätä koko pois hormi etuvaimentimelle asti ja erotta vasta pöydällä?
Manuaalivaihteisissa putki on sama. Automaatti-ATJ ja -AJM on erilaisia.
Comment
-
Tuohan olisi vallan helppo ratkaisu, jos ottaisi ensimäisestä putkiliitoksesta irti ja ahtimelta. Pöydällä sitten aukoisi vasta dp:n alaliitoksen. En vain nyt muista, mahtuuko se katti tulemaan alakautta pois, on vähän ahtaat koloset. Itse nostin yläkautta pois, tosin vain dp:n ja katin.
Comment
-
Tekisi mieli tehdä katalysaattorille temput.
Comment
-
ei se tuo katti B6 AVF:ssä ainakaan alakautta tule, toki en poistanut sisemmän vetonivelen suojapeltiä, joten otin yläkautta. ei viitsi suolistaa tuota alkuperäistä kattia, joten pitää tehdä suora putki jossa on jousto kuten alkuperäisessäkin. pitää ihmetellä sitten noita ääniä kun saa koneen käyntiin. putkisto on B7:sta jossa ei ole kuin takavaimentajat ilman mitään välivaimentajia ja nekin vielä pikkaisen avarrettuna :D
Comment
-
kyllä, saman huomasin kun poistin edellisestä dpf:n, että pakokaasujen haju sai uuden vivahteen :D
dpf:n polttoprosessi itsessään haisee omanlaiselle, mutta tämä katin tai dpf:n suolistuksen jälkeen haisee tosiaan vanhalle mersulle. toimenpide muuten on/oli kannattava
Comment
Comment