Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI erot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI erot?

    Osaako joku nopeasti kertoa mitä eroa on Audin 3.0 TDI moottoreilla? Kyseessä siis 150 kw ja 171 kw, onko tuo teho-ero toteutettu erilaisella moottorinohjaus ohjelmalla?
    Onko tuo 171 kw mallia lastutettu menestykkäästi? Kestääkö tiptronic lastuamisen?

    #2
    Ai onko sitä 150 kW:nakin ???

    Joo-o. Enpä lähtisi lastuttamaan. On sen verran kallis kapine korjata. Laatikko varmaan ensimmäisenä kärsii. En muista Tiptronicin sietorajaa, mutta senkin hinta kannattaa selvittää ihan vaan "arvojen punnitsemiseksi".

    Eikö kannattaisi ostaa jo samantien 3.2 bensa, jos 3.0 TDI ei riitä...?

    Comment


    • #3
      On tohon 171 kW koneeseen ainakin ABTilla lastu jolla on se niitten takuu. Kestosta tms ei havaintoa. Jos saksa taipuu niin motor-talk.de:ssä on tuosta varmaan ihan tarpeeksi.

      Comment


      • #4
        Eikös tuo ole jo vahvemmalla laatikolla?
        Se laatikon kesto riippuuu aika paljon siitä millainen ohjelma siellä laatikossa mahtaa olla.

        Comment


        • #5
          Laitetaanpa jatkoksi hieman lisäihmettelyä, kun alkoi "isolohko" dieselit kiinnostamaan.

          Kaivelin AKTE:n ja Elsan avulla hieman lisätietoja 3.0 TDI koneista, joita on käytetty A4 / A6 -malleissa -05 - 08.
          Selvisi seuraavaa :

          BKN : 150kW @ 3500 - 4500rpm ( A4 05-06 )
          BMK : 165kW @ 4000rpm ( A6 05-06 )
          ASB : 171kW @ 4000rpm ( A4 / A6 06-08 )
          Vääntö kaikissa em. 450Nm

          CCW: 177kW @ 4000rpm ( A4 -08 -> )
          Vääntö 500Nm.

          BKN ja BMK -koneissa on samat piezo-suuttimet , turbo , Common Rail korkeapainepumppu sekä raili-paineensäädin ( 1600bar ).
          ASB -koneessa on samat suuttimet kuin BKN / BMK -koneissa , mutta eri pumppu sekä paineensäädin ( silti 1600bar ? ).

          Uusimmassa CCW -koneessa on eri suuttimet sekä paineensäädin ( lisämerkinnällä 1800bar ) , kuin ASB -koneessa. Pumppu näyttäisi olevan silti sama. Turbo saattoi olla sama , en muista ihan varmaksi.

          Miksiköhän sitten eri lastunvalmistajat ottavat tuosta BKN -koneesta järjestään vähemmän tehoja/vääntöä ulos kuin vastaavilla sisuskaluilla varustetusta BMK:sta ?
          Selvästikin tuosta teho-ilmoituksesta voi päätellä , että BKN:n 150kW(204hp) on saatu vain leikkaamalla tuo BMK:n 165kW:n huippu tasaiseksi.
          Tällöin huipputeho 150kW on tarjolla 1000 kierroksen ajan.

          Vastaavasti ASB vs. BMK -koneista otetuissa tehoissa / väännöissa ei juuri eroja ole, vaikka sisuskaluissa pientä muutosta onkin tapahtunut.

          Tuskin A4:n pakoputki olisi niin paljon ahdistavampi kuin A6:ssa , että samoja tehoja ei pystyttäisi lastulla saavuttamaan ???

          Kovasti vaan kutkuttelisi tuollainen A4:n BKN:n koneella, varsinkin kun niitä on tuolla saksan maalla tarjolla kohtuuhintaan.

          Comment


          • #6
            TDITipi, tuliko sulle tuo BKN koneinen vai ASB, kun kerran -06 mallinen on profiiliin ilmestynyt? Mulla on -05 BKN omassa pihassa.

            Mahtaako olla railit ja suuttimien paineputket eri numeroilla tuossa CCW koneessa verrattuna näihin pienempitehoisiin veljiinsä? En pääse AKTEsta tarkastamaan nyt. Suurempi käytettävä railinpaine antaisi hieman olettaa, että voi olla tukevampaa rautaa noissa uudemmissa.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viesti
              Eikö kannattaisi ostaa jo samantien 3.2 bensa, jos 3.0 TDI ei riitä...?
              Miksi ihmeessä kannattaisi? Kaikissa tällä hetkellä myynnissä olevissa malleissa (automaatti tai manuaali) 3.0TDI on nopeampi kuin 3.2FSI jos verrataan vaikkapa 0-100km/h. Ohituskiihtyvyydessä ero lienee vielä selkeämpi. Sama pätee olennaisesti myös 3.0TDI vs. 2.8FSI (A6 ei enää ainakaan Suomessa tarjota 3.2FSI).

              Comment


              • #8
                Heksa K:

                BKN eli 150kW on kyseisessä profiilin kulkineessa. En tosiaan viitsinyt railiputkia tms. alkaa vertailemaan, kun noita eroavaisuuksia etsin.
                Lähinnä keskityin osiin, joilla tehon tuottoon on vaikutusta.

                Mutta oletettavasti noissa uusimmissa 240hp koneissa on tosiaan muutakin muutettu kuin pelkästään suuttimet / ruiskutuspaineet. Nokka-akselit , railiputket yms. voi hyvinkin olla erilaisia.
                Niin ja kytkimenä siis uusissa 2-levyinen malli, kehältään kaiketi pienempi kuin näissä BKN / ASB koneissa.

                Comment


                  #9
                  Täällä väitetään 3.0 tdi koneiden eri tehoversioiden olevan suht. samanlaisia:

                  http://www.turbotec.com/etusivu/vag/3.0tdi.html

                  tai ainakin lupaavat 277hv/550Nm noista 150kW-171kW koneista. Tiedä sitten miten luotettava taho kyseessä.

                  Comment


                    #10
                    Onkos joku tutustunut tarkemmin että mitä eroa on BKN ja BMK moottoreissa?
                    Onko sisuskaluissa paljon eroavaisuuksia, ja minkä verran tuollaisesta uskaltaisi ottaa tehoja ulos ilman että luotettavuus kärsii.

                    Comment


                    • #11
                      BKN ja BMK on lohkon, veivien, mäntien, ruiskujen ja ahtimen osalta identtisiä.

                      Comment


                      • #12
                        Moi.
                        Katsellut 2012 ja eteenpäin 3.0 tdi audia niin silmään pistännyt ero a4 vs a6 että a6 204hv ja a4 240hv miksi näin? Mistä erojohtuu?
                        kumpi on luotettavampi?

                        Comment


                          #13
                          Löytyyhän A6 myös 245 hv versio. Ja tietty 313 hv bi-turbo.

                          Comment


                          • #14
                            Eli esim 2012-2014 löytyy sikinsokin 204hv ja 245hv? Ainakin kun nettiautosta katsoo?
                            Mistä tehoerot johtuu? Saako ohjelmoimalla molemmista samat tehot irti?

                            Comment


                              #15
                              Ainakin softatalojen nettisivujen mukaan saa samat tehot kummastakin.

                              Comment


                              • #16
                                245hp isompi turbo, kuin 204hp. Biturbo on tupla kuten nimestä näkee.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja jotain muutakin kulutuksen/päästöjen optimointiin liittyvää eroa oli noissa 204 ja 240hv. Tiiä sitten huomaako loppukäyttäjä eroa jos vaikka molemmista lastutetaan samat tehot.

                                  Comment


                                    #18
                                    Onhan vielä lisäksi 200kw (272hv) versio ainakin A6:seen, yhdellä turbolla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja on myös A4 b9 3.0tdi 200kw...

                                      Comment


                                        #20
                                        Ja ne on uudempia versioita ketjun aloitusviestissä kysytyistä moottoreista...

                                        "VW EA897 - Wikipedia" https://de.m.wikipedia.org/wiki/VW_EA897

                                        Niinkuin aiemmin mainittua:

                                        The 184 kW variant of the 3.0 TDI engine has a GTB 2260 VZK exhaust gas turbocharger (monoturbo) from Honeywell Turbo Technologies , while the 150 kW variant uses a GTB 2056 VZK. The compressed fresh air is cooled by an air-to-air charge air cooler . There is also a swirl flap in the intake section.
                                        Taasen evo-mallin moottoreissa wikipedian mukaan olisi sama turbo mutta Etkastahan tuokin selviäisi.

                                        EA897 evo (since 2014)To edit

                                        In 2014 a revised version of the 3.0 TDI unit was presented. The output of the basic version was increased from 150 kW to 160 kW and that of the high-performance version from 180 kW to 200 kW. The geometric compression ratio has been reduced to 16.0: 1. The cylinder crankcase is still sand-cast from GJV-450 and is 1.1 kg lighter than its predecessor. The engine now has a GTD 2060 VZ exhaust gas turbocharger with electromechanical VTG control. In the 200 kW variant, the motor weighs 192 kg according to the DIN standard.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt menee tosiaan sukupolvia ristiin.
                                          A6/A7 4G prefacelift 150kW CLAA on pienempi turbo ja polttoainepuoli kuin 180kW CDUC. Eivät viriä samaan.
                                          Faceliftissä on sitten CRTx -moottorit ja 155kW - 200kW on raudaltaan sama ja viriävät samaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Audi A6 4F C6 3.0TDI korkeapainepumppu

                                            Kertokaas viisaammat mitä eroa on r85 ja r90 korkeapainepumpulla?

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuosta ei vielä ihan kaikkea voi päätellä, pitäisi tietää pumpputyyppi eli onko nuo esim. CP1-R85 (1-mäntäinen) ja CP3-R90 (3-mäntäinen) ja sitä rataa koska vaikuttaa oleellisesti pumpun rakenteeseen. R-luku ilmeisesti merkkaa pumpun tuottoa (foorumilla on toisessa 3.0TDI ketjussa aiheesta enemmän).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Elikkä tuo R85 pumppu on on ASB koneesta 171KW CP1H3/R85/10-789S ja tuo R90 on BMK koneesta 165KW CP3S3/R90/20-789S. Mulla on tuo R90 pumppu sanonu sopimuksen irti, niin passaisko tuo R85 pumppu BMK koneeseen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Fyysisesti pumppu sopii kannakkeeseen mutta korkeapaineputket on erilaiset ja tietysti moottorin ohjelmoinnin vaatii. Itse metästelisin tuossa tilanteessa paremman R90 pumpun tilalle.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X