Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 TDI nykii/tukehtuu kiihdytyksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 TDI nykii/tukehtuu kiihdytyksen jälkeen

    Palstoja ja kommentteja selatessani en löytänyt suoraan vastaavaa ongelmaa.
    Eli auto on 120tkm ajettu A6 2,5 TDI Tript. 132kW ja nyintää esiintyy (satunnaisesti/usein) reilun kiihdytyksen (esim. 0-100 tai 80-120kmh) jälkeen kun kaasua höllää ja antaa nopeuden tasaantua. Moottori ikäänkuin tukehtuu ja nykii. Nyintä poistuu kaasua taas rajusti lisättäessä tai odottaen noin 10 sekuntia. Muulloin mitään vikaa ei ilmene ja auto kiihtyy aivan normaalisti eli sangen hyvin. Merkkihuollossa eivät löytäneet vikamuistista mitään eivätkä muutenkaan osanneet sanoa mitään (yllätys?!).

    Mihin vian voisi paikantaa ja onko enne jonkin paikan laukeamisesta ?

    #2
    Ihan sivusta diesel-juttuja lukeneena ilman asiantuntemusta voisin arvata että ilmamäärämittari.

    Comment


      #3
      Ilmamassa/määrä-mittaria koitin ehdottaa huollossa kun vaihdatin eturistinivelen Leppäsuonautossa (suosittelen heitä lämpimästi muillekin, VV-auto Herttoniemi kun ei löytänyt tuota ristinivel vikaa(kaan)). Leppäsuolla eivät ehtineet katsoa nykimisefektiä samalla huoltokerralla ja pyysivät tuomaan uudelleen myöhemmin tutkittavaksi. Kertoivat kuitenkin että jos ilmamittari on rikki pitäisi tehojen hävitä ja/tai nykimisen pitäisi tapahtua kiihdyttäessa ei siiis kiihdytyksen JÄLKEEN.

      Comment


        #4
        Muistaakseni omassani oli ahdin vaihdettu jossain 120-150tkm tienoilla. Jos ahdin "jumittelee" eli laakerit meinaavat vähän hirttää kiinni niin tietty se tuntuu ainakin puutumisena.
        Jos nykiminen on terävää niin tulee varmaankin polttoainepuolelta tai sitten siitä läpästä, joka on jossain kohdassa imuilman kiertoa (vas etulampun tienoilla). En ole kyllä nyt näistä ihan varma, mutta voihan näitä koetella tutkailla.
        Ehkä ruiskupumppu on leviämässä......., no ei se vielä noilla kilometreillä pitäisi.

        Ilmamäärämittari kovasti voisi olla myös tarjolla, ei taida selvitä kuin VAG-mittarin kanssa koeajolla tien päällä, itselläni ainakin oli niin. Sisätiloissa ei löytynyt mitään vikaa, mutta merkkimyyjän mukaisesta "varsinaisesta tykistä" asentaja sanoi 200m:n päästä koeajolla, että "eihän tää kule mihinkään, ilmamittari pas..na". Itsekin vähän ihmettelin kun en pysynyt pakettiautojen perässä liikennevaloissa.
        On kai kaikki huollot tehty aikanaan, ja merkkarissa rahan kanssa?

        Tiptronic tekee joskus puolilämpöisenä kummia juttuja. Se laskee väärin tietyissä lämpötilayhdistelmissä (ilma/moottori/vesi) sallitut vääntömomentit ja irrottaa vaihteiden kiinteäksi kytkevän kytkimen. Laatikko lähtee silloin luistamaan pikkuhiljaa. Esim 100 kmh:ssa kierroksia pitäisi olla aika tarkkaan 1700 rpm. Voi luistaa esim 2000 rpm:ään huomaamatta, samalla tosin rupeaa myös vaihtamaan 5:lta 4:lle omia aikojaan. Tämä korjaantuu vaikka hiljentämällä vauhtia 70-80kmh:iin ja laittamalla käsin 3 päälle ja sitten kunnolla kaasua, että 3 ottaa kunnolla kiinni, minkä jälkeen loputkin vaihteet tarttuu oikein kiinni.

        278 tkm, ahdin, ruiskupumppu, virisloota ja etuvarsikokoelma vaihdettu.
        Muuten pelkkää Ajamisen Iloa

        Comment

        Working...
        X