Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieselin lastutus, lisää vääntöä alakierroksille?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dieselin lastutus, lisää vääntöä alakierroksille?

    Olisin kiinnostunut saamaan lisätietoa lastutuksesta.

    Itselläni on A6 Avant Quattro 2,5 TDi (lienee AEL, 110 kW), 6-vaiht. manuaali, vm 1998, ajomäärä nyt noin 93 000 km. Perässä lukee RS6, luulen sitä varustetasomerkiksi (laskettu alusta, sporttipenkit jne.) Auto oli tuotu Saksasta vuonna 2005 ja olen nyt ajellut sillä reilun vuoden. Nyttemmin se on ruvennut tuntumaan "laiskalta", vaikka lieneekin aivan kunnossa.

    Miten olette lastutuksia teettäneet/tehneet ja mitenkä ne ovat onnistuneet. Omassa autossani vääntö alakierroksilla (<1200 r/min) on ihan olematon (taitaa kyllä olla AEL:lle tyypillistä) - onko lastutus vaikuttanut siihen? Mikä on arvioitu/mitattu tehon/väännön lisäys ollut? Ajotuntumamuutokset? Kokemuksia "OBD-softa sisään"- ja muista virityksistä saisi mielellään kirjoitella. Laitetoimittajia, linkkejä, hintoja (vaikkapa läheltä Kuopiota). Kiitokset etukäteen.
    Viimeksi muokannut okkim; 30.5.2007, 17:36.

  • #2
    RS6 ei ole mikään varustetasomerkki vaan ihan oma mallinsa. Kannattaa ehkä rapsia se pois niin parkkipaikoilla ei naureskella niin paljoa...

    Kyllä melkein moottori kuin moottori on alle 1200 kierroksen hengetön, ei taida turbot vielä olla hereillä siinä vaiheessa. Mutta koska dieselillä ei ole tullut ajeltua niin en väitä täysin faktaksi.

    Comment


    • #3
      RS6 ei ole varustetaso vaan merkeillä tuunaamista ("huijaamista") ja kone ei ole AEL jos on 110kw vaan se on jokin muu. AEL on 5 pyttynen ja 103kw. 110kw on v6:nen.

      En lähtisi lastuttamaan ensin vaan selvittäisi miksi auto on puutuneen oloinen. MAF, ahtovuoto, pumpun ajotukset jne.

      Lastutuksesta sinänsä en tuossa tiedä, mutta ei liene obd vaan on ihan fyysinen piirin vaihto edessä.

      Hieman tuli trolli mieleen ensin kun luin, mutta lienee ihan asiaa kysymys :) 10v vanha diisseli jolla alle 100tkm mitarissa. Ei kovin usein kuule ja näe :)

      Comment


      • #4
        Okei. Enpä ole niin hyvin selvillä noista moottorityypeistä. Autoni ei siis ole AEL-koneella varustettu, kun siinä on 6-syl. V-kone. En ihan kokovarma ole teholukemastakaan. Alkuperäinen omistaja lienee sen RS6-merkin sinne taakse laittanut - olkoon, jos joku ymmärtää sille nauraa. Nauru pidentää ikää. Kilometrit pitänevät paikkansa - näin Audin Euroopanlaajuinen huollon tietokoneohjelma väittää, sillä auto on aina huollettu Audi-huollossa.

        Comment


        • #5
          Joo emmä epäile kilsoja, mutta ovat muutenkin harvassa.

          Mutta jos auto menee muuten ok, eli ei mitään puutumista ole huomattavissa, niin kyllähän lastulla voi saada lisää.
          Juuri oli puhe 180hp V6 TDI:n lastuttamisesta toisessa threadissä, mahtaako 150hp:ssa olla sama juttu, ettei lastuttaminen ole niin varma juttu.

          Comment


          • #6
            ajattelin tänne kirjotella, ainakin toi mun 180hv V6 on kuulemma Harisen mukaan semmonen että siitä ei irtoais ainakaan ohjelmoimalla hevosvoimia juuri lainkaan, kuulemma 5-10hv :( onko sitten sama homma jos asentaa esim. tehoboxin millä luvataan +25-30hv/45-60nm???

            Comment


            • #7
              ei millään pahalla mutta itse en ainakaan kehtaisi ajella 150hv diesel audilla missä on persiissä merkki RS6, mees äkkii repii se poijes :)

              Comment


              • #8
                Sori, että en ymmärtänyt tuota perämerkkiasiaa niin tärkeäksi - suurin osa saamistani vastauksista ja kommenteista onkin näemmä koskenut sitä. Virhe alkuperäiseen viestiini pääsi syntymään kun muistinvaraisesti sitä kuvailin. Onneksi jokunen oli kommentoinut myös varsinaista kysymystäni.

                Marko84:lle tiedoksi, että tarkemmin katsottuna autoni perässä lukeekin 2,5 TDI merkin alla S6 erillisessä kolmeosaisessa merkissä, jossa on punaisella osalla (jonkinlainen pystyvinoneliö) audin rinkulat ja hopean värisissä vinoneliöissä toisessa S ja toisessa 6. Luulen että se on alkuperäinen merkki. Ehkäpä minun ei nyt sitten tarvitsekaan lähteä sitä irroittelemaan, ottaen huomioon senkin, että se on siinä ollut kohta 10 v.

                Comment


                • #9
                  Jokainen pitää siellä perässä mitä merkkejä tykkää mutta uutena se merkki ei siellä ole ollut, koska sellaista yhdistelmää ei ole kuin diesel ja S6.

                  Comment


                  • #10
                    Katoppas sieltä auton ohjekirjasta mikä moottorin tyyppi autossasi on kyseessä.
                    se yleensä helpottaa oikeiden vastausten saamista.
                    Löytyy siitä ihan ensimmäisiltä sivuilta.

                    Jätetään se merkkiasia ja keskitytääs olennaiseen.
                    On täs maailmas muutakin murhetta....

                    Comment


                    • #11
                      Saahan sitä autoonsa laittaa mitä merkkejä haluaa tai olla poistamatta niitä, jos ei halua; Muistan mm. kuulleeni huhun RS6:sta TDI lätkällä.

                      Comment


                      • #12
                        Voi minua, kun olen mennyt ostamaan sellaisen auton "jota ei ole olemassa". No leikki sikseen - keskustelu siitä mitä autoni etu- ja takapäässä lukee loppuu osaltani tähän.

                        Kyllä se moottori on 110 kW 6-cyl. diesel (huoltokirjan etusivunkin mukaan: 110 kW /EG2 M6S 12/97). Liekö tyyppi sitten mikä tahansa AFB tms.

                        Olisin kyllä toivonut, että tuohon tehojen lisäämiseen olisin saanut oikeita vastauksia, mikäli niitä yleensä on. Olen sivustolta havainnut, että
                        1) viritysyritykset dieseliin eivät ole joko onnistuneet (osin tosin kai automaattivaihteistosta johtuen),
                        2) niitä ei ole tehty ja siksi niistä ei ole tietoa
                        3) tai sitten sitä vekotinta ei kertakaikkiaan saa tehokkaammaksi "helposti".

                        Jos nyt ei kunnon kommentteja tipu, lopetan osaltani tämän lastutusthreadin tähän. Hyvää kesää ja audilomakilometrejä kaikille.
                        Viimeksi muokannut hiltuneni; 30.5.2007, 14:30.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä tuohon 110kW versioon minun tietääkseni useita ihan onnistuneita lastutuksia on tehty.

                          Comment


                          • #14
                            Sori vaan Teppo, mutta juuri tuon tyyppisestä kommentista en parhaalla tahdollanikaan löydä mitää asiaan liittyvää TIETOA!

                            Comment


                            • #15
                              Itse olen kahta onnistuneesti lastutettua ajanut, toinen tomaatti, toinen manuaali. Mitä TIETOA vailla sitten olet?

                              Comment


                              • #16
                                Ainoastaan 2.5tdi v6:sta AKE moottorilla ei kannate ohjelmoida.
                                Siihen ei saa sitä kaivattua tehoa irti.

                                Comment


                                • #17
                                  Tällainenhan se minun alkuperäinen kysymykseni oli:

                                  Miten olette lastutuksia teettäneet/tehneet ja mitenkä ne ovat onnistuneet. Omassa autossani vääntö alakierroksilla (<1200 r/min) on ihan olematon - onko lastutus vaikuttanut siihen? Mikä on arvioitu/mitattu tehon/väännön lisäys ollut? Ajotuntumamuutokset? Kokemuksia "OBD-softa sisään"- ja muista virityksistä saisi mielellään kirjoitella. Laitetoimittajia, linkkejä, hintoja. Kiitokset etukäteen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuohon alle 1200 alueeseen ei lastu juurikaan voi edes vaikuttaa kun ahdin ei sen alapuolella mitään tuota. Suurin muutoshan noissa tulee ahtopaineen nostosta keskialueella ja loput ruiskutuksen määrän kasvatuksesta ja sen ajoituksesta.

                                    Kaiken muun löydät valmiiksi pureskeltuna foorumilta ja ohjelmistotoimittajien omilta sivuilta ja numeroina sekä käyrinä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Katselin tuolta vähän esimerkki osviittaa, mutta juuri kyseiselle koneelle ei tietoja löytynyt.
                                      http://www.digituning.com/fi/tuotteet/audi.htm

                                      A6 2.5 TDI V6 114kw (155hp) ja 310nm. Tähän digituningin lastutuksella / ohjelmoinnilla n. 30hp ja 50nm lisäys. Eli lastutuksen jälkeen 137kw (186hp) ja 360nm. Eiköhän tuo jo persdynossa tunnu.

                                      [edit]
                                      Tuossa toinen saitti jossa kyseinen konemalli mainitaan:
                                      http://www.voimaa.com/lista.php?merk...e=auto&kieli=1

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pro-Mo:n kautta Digital Sportin ohjelmalla n.180hv/360Nm.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minä kiitän kaikkia asiallisesti osallistuneita. Eiköhän asia tullut selväksi. Lopetamma tämän threadin tähän.

                                          Comment


                                            #22
                                            Omassa autossani vääntö alakierroksilla (<1200 r/min) on ihan olematon - onko lastutus vaikuttanut siihen?
                                            Sopivalla ohjelmoinnilla ainakin 1.9tdi-koneisen saa oikein hypähtämään liikkeelle kun nostaa kytkimen. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ymmärrän hyvin minkä takia herra Hiltunen hiiltyi.
                                              Kyllähän tuolla on reippaasti sarkasmia tekstissä mukana itse kullakin.
                                              Totta on, että turbo alkaa antamaan "vääntöä kuin isän kädessä"-efektiä vasta noin 1700rpm kohdalla...
                                              Toivottavasti meno maistuu tuolla vähän ajetulla hopallasi.
                                              Ihan vaan pienenä lisäkuriositeettina, toivottavasti jakohihna kiristäjärullat on jo vaihdettu. Eikös ne tule myös V6-versiossa vaihtoon 90tkm välein (niinkuin omassa 5-mukisessanikin)??

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse asiassa en hiiltynyt, havaitsin vain, että saan muualta parempia vastauksia. Sinänsä tämä palsta on ihan mielenkiintoinen.

                                                Toinen asia on tuo alavääntö: minulla se ongelma on siinä, että liikkeelle lähdettäessä aivan ensi metreillä saa olla tarkkana, ettei masiina sammu; jo 1000 kierroksella menee ihan hyvin. Voisihan tuota tyhjäkäyntikierroslukua vähän ruuvata ylöspäin, ehkä se jo auttaisi. Parhaaseen tulokseen pääsisi, jos poljeskelisi kierroksia ensin ja sitten nostaisi kytkimen - siinä vain sitten aina lähdetään kuin viivalta... ja eihän se nyt sovi näin vanhalle herralle.

                                                Turbodiesel-V6-koneessa jakopäänhihnan vaihtoväli on 120 000 km. Sanoo huoltokirja ja marmoripalatsi Kuopiossa.
                                                Viimeksi muokannut hiltuneni; 1.6.2007, 08:29.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  V6-koneessa jakopäänhihnan vaihtoväli on 120 000 km. Sanoivat marmoripalatsissa Kuopiossa.
                                                  Hmm. Ainakin tälle AFB-moottorille saksalainen huoltokirja suosittelee 120 000km vaihtoväliä, mutta Suomessa kehoittivat vaihtamaan 90 000km välein. Laskutushalukkuuttako vai onko ohjeistus sittemmin muuttunut?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eihän tuon sammua kuuluisi, mutta tiedä sitten.

                                                    Tarkistuttaisin silti sen MAF:in, nehän on kuulutustavaraa.
                                                    Diisselit on kuitenkin aika sitkeitä vaikkei turbo vielä ole mukana.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Suomen arktiset olosuhteet lyhentävät tuon hihna vaihtovälin 90 tkm. Talven pakkasen aiheuttamat rasitukset ja suuremmat lämpö- ja kosteusvaihtelut ovat ihan perusteltuja syitä, joten hihna ajoissa vaihtoon.

                                                      Alaväännön puute ja herkkä sammuminen tyhjäkäynniltä ovat tyypillistä VAG:n TDI koneille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jaa niin no, eihän mulla ole kokemusta kuin automaateista.

                                                        Voihan tuollaisen aina evryttää? Tulee vääntöä alakierroksillekkin lisää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juuri tuossa alaväännössä (~1000rpm) vanhat esikammiolliset vie voiton nykypäivän suoraruiskuista. Ainakin nykydiisseli tuntuu helpommalta saada sammumaan noissa tuntumissa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            evryttää ??? Saiskohan Petriltä tähän selvyyttä vai onko kirotusvihre?

                                                            Itsellänikin viisi edellistä ovat olleet automaatteja, siitäkin voi johtua tuo harmistukseni huonoon alavääntöön manuaalissa (vai enkö osanne ajaa...).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X