Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5TDI Tehot hukas / Suhisoo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5TDI Tehot hukas / Suhisoo

    Löytyihän se "oikea" foorumi, pitkän ja hartaan surffauksen jälkeen. Meinaan että puhutaan muustakin kuin Jetan isoista vanteista :)

    Asiaan...Auto on A4 2.5 tdi 110kw (AFB) -98

    Moottori kiertää tasaisesti koko kierrosalueen, tehopiikkiä ei enään ole.
    Eräs paja sitä mittailikin kompuutterilla, ja meinas että ei saa ilmaa.

    =>Kone ahtaa normaalisti, mutta silti ilmamäärä on liian pieni. Massa-anturi oli ok.

    Ostin JR:n "teho filterin"=> tuli pirteämmäksi mutta ei normaaliksi.

    Lisäksi auto suhisee tyhjäkäynnillä, suhina on katkonaista(alkaa ja loppuu terävästi). Mikä viittaa mielestäni johkin venttiiliin..?...? jos joku putki olis halki, niin suhina ei loppuis niin äkäisesti.

    #2
    Mullon sama afb. Tarkasta nokka-akselit, ne kuluu ja tehot pikkuhiljaa häviää ja lopulta tavaraa lähtee liikkeelle ja sitten poks. Tyyppivika näissä ruiskupumpun lisäksi...

    Comment


      #3
      Pitää tsekata.

      3kk sitten baanalla ei ollut mitään häikkää, öljyt vaihdoin n. kuukausi sitten eikä vanhoissa öljyissä ollu mitään outoa.

      Koneesta ei kuulu minkäänlaista kalinaa.

      Suhina alko muuten samoihin aikoihin ku kikkailtiin ilmamäärä anturin kans.........?

      Comment


      • #4
        Pikkaisen ohi aiheen, mutta ei ole muissakaan topiceissa tullut vastaan vastausta seuraavaan kysymykseen, jonka poimin toisesta topicista:

        Onko nokka-akseli -mörkö vain huhu ja legenda, joka on alkanut elämään omaa elämäänsä? Mistä tunnistaa, jos nokat ovat aidosti vaihdon tarpeessa?"

        Liittyyhän tämä tähänkin viestiketjuun ja kiinnostanee aloittajaa eli varmaan saa vastatakin tänne.

        Comment


          #5
          Mulla meni se ruiskupumppu rikki niin Pörhöllä sanoivat että tarkista nokat. Hieman humoristista... Öljykorkista kun kattoo niin nokassa näkyy kulumisjälkiä mutta enpä osaa sanoa millon ne pitäs vaihtaa... Pörhöllä kertoivat että ne kuluu ja se on tyyppivika. Etenkin jos öljynvaihtoväli on ollut pitkä. Tehot ensin vähenee kun venttiilit ei aukea tarpeeksi tms. Ja kone ei välttämättä äännä oudosti...

          Comment


          • #6
            Äkkiseltään tuntuis että kannattaa tarkistaa suunnilleen kaikki vuodon varalta. Pelailitteko EGR-venttiilin kanssa? Sehän aukoo luukkua vajaakuormitustilanteissa mutta pitäs pitää räppänä kiinni tehokierroksilla.
            Se ei kuitenkaan mun mielestä ole se todennäköisin syy.
            Joskus törmäsin niinkin yksinkertaiseen vikaan kuin välijäähdyttimeltä imusarjaan tulevan letkun halkeamaan, jota ei muuten kuullut ajossa. Uus letku ja taas sai happea niinkuin pitääkin.
            Onkos se massamittari muuten varmasti ok? Ne saattavat olla antamatta vikakoodia ja silti ovat sekaisin.
            Se on ihan parhaan pään kulutusosa/hittituote VAG leirissä.

            Comment


              #7
              Joskus törmäsin niinkin yksinkertaiseen vikaan kuin välijäähdyttimeltä imusarjaan tulevan letkun halkeamaan, jota ei muuten kuullut ajossa. Uus letku ja taas sai happea niinkuin pitääkin.
              Uskaltaisin laittaa rahat likoon juurikin tuon misukan puolesta, haljennut alapuolelta. Noin 2.06cm repeämä. Suurinpiirtein tasan.

              Comment


                #8
                Yritin tirkistellä öljykorkista mutta eipä siitä saanu oikeen mitään selvää...jälkeä oli vähän mutta vaikea sanoa että oliko se liiallista kulumista.

                Mittarissa 160tkm, joten ei ne ainakaan liian hyvät ole :)

                Jos nokat olis kulunu liikaa, niin tosi outoa että tehot häviäis noin radikaalisti 3kk aikana ?....?

                AGR:rän kans tuli pelailtua sen verran että tulpattiin alipaineletku, "pitäis" olla hyväksi koneelle, kun ei viedä jo kerran palaneita kaasuja takaisin kiertoon.

                Massa mittari on ok, kokeiltiin uutta tilalle, pierburkkia ja boschia.....sama tilanne, ei saa ilmaa. Mutta sitte pistettiin cdi mersun massa-anturi, niin tuli paremmaksi. Ja vielä paremmaksi kun pyöräytettiin anturia n.45 astetta (halpa viritys konsti). Tällä ilmamäärän olis pitäny nousta tappiin, mutta ei.

                Kun painaa kaasua oikeen miehekkäästi, alkaa armoton suhina. Tänään tuli työmatkalla mieleen että jos se bypass vai mikä lie venttiili on vainaa, ja päästää sieltä osan paineesta pihalle.
                Kun nostaa jalan äkäisesti kaasulta ei kuulu mitään tohausta, vaan suhina hiljenee hitaasti.......todella outoa.

                Mutta se vois olla myös toi letkun halkeaminen.......?

                Comment


                • #9
                  Pannaas tähänkin threadiin vastaus. Veljen -01 allroadista (132kW) hävisi tehot, ajettu 150tkm. Nokathan siellä oli kulunut, eikun vaihtoon. Tosin en ole sen tarkemmin jututtanut, että hävisikö tehot nopeasti vai miten...

                  Comment


                  • #10
                    Kovin on yksilöllistä varmaan tuo nokkien kuluminen. Pörhöllä kyllä minulle mainitsivat ko. ongelmista juuri tuolla isommalla koneella ja paljon tyhjäkäyntiä käyvillä takseilla.

                    Omasta 140tkm ajetusta tarkastettiin nokat (öljykorkin kautta) viime huollossa ja kyllä ne lähes uuden veroiseksi todettiin, mutta monia kommentteja nokista kuullessani jännityksellä odotan tulevia päiviä..milloin "jysähtää".

                    Toki kaikki liikkuvat osat kuluu, missä ajomäärissä se onkin toinen juttu.

                    Jotenkin kummastuttaa nykyään merkkihuoltojenkin osaamattomuus. Auto viedään ongelmissa huoltoon..ajetaan vikadiaknostiikkaa ja sen jälkeen alkaa suunnaton arvailu ja kokeilu mikä olisi oikea ratkaisu.Varmaan tehdään turhiakin toimenpiteitä.

                    Comment


                      #11
                      Dodiin, nyt löytyy autosta "luonnetta"

                      Kummankin välijäähdyttimen putket vuoti klemmareista!!! Ainakin toisen coolerin sisällä näkyi ÖLJYÄ...vähän, mutta mitäs vit... se siellä tekee??? Pirssi ei ainakaan savuuta liikaa.

                      Kiitoksia vastauksista, oli apua.

                      Comment


                        #12
                        Huohtusöljyähän se. Aivan normaalia. Kannattaa välijäähdyttimiä joskus irroitella ja putsata...

                        Comment


                          #13
                          Ikiwanha topic, mutta aihe hyvinkin lähellä. Eli suhinavikaa tuossa omassa 2.5 V6 TDI:ssä. Suhisee eniten heti ahtojen nousussa matalilta kierroksilta kiihdyttäen. Huomannut kuitenkin, että suhinaa ei välttämättä aina kuulu. Lisäksi tänään huomasin kiihdytyksen aikana, että suhina loppui kuin seinään päästäen *tsup*-äänen. Myös vetoja tuli samalla hieman lisää.

                          Jotenkin siis tuntuisi, että suhina liittyy johonkin venttiiliin tai vastaavaan. Onko hyviä ehdotuksia, mitä kannattaisi tutkia. Jotain EGR:ään tai VNT:hen liittyvää? Pystyykö näihin tekemään painetestin samaan tyyliin kuin bensaturboihin? Täytyykö mitään tulpata tms.? Ei vikakoodeja ja kulkupuolikin tuntuu olevan about normaali.

                          Comment


                          • #14
                            Samaan tyyliin painetesti, eikä tarvi tulppailla mitään.

                            EGR voisi tosiaan olla hyvä arvaus vuotokohdaksi. Siinä varmaankin pitäis näkyä öljymömmöäkin ympäristössä, mikäli vuotaa.

                            Comment


                            • #15
                              Hukkaportti valskaa?

                              Comment


                                #16
                                Mites tuon pystyisi testaamaan/toteamaan?

                                Comment


                                  #17
                                  Ei mitenkä, koska autossa ei ole hukkaporttia.

                                  Comment


                                    #18
                                    :D No yksi vikakohde eliminoitu. Toivottavasti vika löytyisi tuosta EGR:stä, niin siitähän selviää tulppaamalla. :P

                                    Comment


                                      #19
                                      EGR laipattu tänään imusarjan päästä. Ei tuonut asiaan muutosta, mutta alakierroksilla käyttäytyminen ainakin piristyi. Mitään öljytöhniä ei näkynyt, että se vuotaisi ulkoilmaankaan. Ei tuosta äänestä kyllä oikein ota selvää suhiseeko se ulkoilmaan vai mihin. Täytynee seuraavaksi taas kysyä koiralta Kong-lelua lainaan, että saa painetestin tehtyä. :D

                                      Comment


                                        #20
                                        Ootko ahtovuodot testannu? Yleinen kohde tuntuis olevan coolereiden päädyistä

                                        Comment


                                          #21
                                          En ole siis vielä painetestiä tehnyt, se täytyy tehdä seuraavaksi. Tuollainen perus ahtovuoto vain tuntuisi oudolta, kun suhina on tosiaan satunnainen ja joskus kuulee selvästi miten se loppuu yhtäkkiä. Onhan se ehkä mahdollista, että piikkipaineilla suhisee, mutta muuten ei. Täytyy tehdä se painetesti kunhan kerkeää, niin saapi toivottavasti selvyyttä asiaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                                            En ole siis vielä painetestiä tehnyt, se täytyy tehdä seuraavaksi. Tuollainen perus ahtovuoto vain tuntuisi oudolta, kun suhina on tosiaan satunnainen ja joskus kuulee selvästi miten se loppuu yhtäkkiä. Onhan se ehkä mahdollista, että piikkipaineilla suhisee, mutta muuten ei. Täytyy tehdä se painetesti kunhan kerkeää, niin saapi toivottavasti selvyyttä asiaan.
                                            Löytykö tuohon Sound:in suhina->tupsahdukseen vikaa? Itsellä samanlainen, 10x pahempana vain...

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei löytynyt, oikeastaan unohtunut koko asia jo. Sain vinkkiä, että N75 voisi jumitella, mutta itsellä tuo käytännössä loppui kevään tullessa. Talvella nähtävästi jokin (N75?) toimii nihkeämmin. Voisihan tuon kyllä vaihtaa ennen ensimmäisiä pakkasia, kun ei ole tietoa edellisestä vaihdosta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Harmi. Tuo N75 vähän epäillyttää kun omassa dietselissä vagcomin mukaan kaikki ahdot ok... näkyis varmaan käyrässä. tarttis saada selvyys kun ei oo tehoja kunnolla ennen 3000rpm ja "dumpin"tupsahdusta :/ Kellään muulla oo nähtävästi ollut samanlaista vikaa...

                                                Comment

                                                Working...
                                                X