Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 (quattro) Tdi hankinnassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 (quattro) Tdi hankinnassa

    Olen suunnitellut ostavani käytetyn A4:n, mahdollisesti nelivetoisena (mieli ainakin tekisi) vm. jotain 98-99
    1.9 Tdi, miksei tietty 2,5 olisi yksi vaihtoehto.

    Mitä erityisesti kannattaisi ostaessa tarkastella?

    Ja kun ottaa huomioon, että en ole aiemmin nelivetoa omistanut, niin mitä tulisi ottaa huomioon etuvetoiseen verrattuna?
    Lisääntynyt kulutus, onko isokin dieselissä jne?
    Viimeksi muokannut Lapexi; 18.5.2007, 15:40.

  • #2
    Äkkiseltään mitä omasta tarkistin ostaessa:
    - nesteet, jäähdytysnesteen pitäisi olla volkkarin punaista. Ei vihreää tai sekoitettua
    - etupyörien ripustukset, yms. Näihin tulee helposti väljää.
    - Repsikan jalkatila. Onko kostea?
    - Lisävarusteiden kuten ilmastoinnin toiminta.
    - Takajarrut. Rupeavat helposti laahaamaan jos niitä ei käytetä.

    Ja tietysti kaikki mitä nyt yleensäkin autoa ostaessa tarkistetaan. Nelivedossa kannattaa tarkistaa ettei murrokset äännä, tms.

    Comment


      #3
      Allright, hyviä vinkkejä.

      Onkos nelivetoisen kulutus miten paljon etuvetoista suurempi?
      (siis nimenomaan dieselinä)

      Entäs itse kone? Onko tiedossa tiettyjä
      paikkoja jotka pitäisi tsekata? tiettyjä kuluvia osia?

      Comment


        #4
        Tuskimpa kulutus litraa enempi nousee, muuta kuin nelikon tuoman hauskuuden myötä.

        Laita hakuun 2,5 tdi, niin luultavasti jää se vaihtoehto pois.

        Comment


        • #5
          Mitenkään muiden ajatuksia väheksymättä on kuitenkin pakko sanoa että ei se 2,5 V6 tdi niin jumalattoman huono ole kuin väitetään. Itsellä jo toinen v6 pihassa ja edellinen meni ilman ongelmia 285tkm joten on niitä hyviäkin yksilöitä olemassa... Tosiasia on kuitenki se, että suurinosa moottoreista kestää aivan hyvin, niistä ei vaan kukaan täällä juuri kirjoittele!

          Comment


            #6
            suurinosa moottoreista kestää aivan hyvin, niistä ei vaan kukaan täällä juuri kirjoittele!
            Tätä EI vain voi ymmärtää...

            Comment


              #7
              Kulutus jos kiinnostaa, niin jää kyllä tuo 2,5TDI pois laskuista. Itsellä -00 mallin ATJ-koneinen (85kW pumppari) tuntuu vievän noin 6 litraa/100km, kulutuksessa ei juuri eroa 205/55-16 talvirenkaiden ja 225/40-18 kesärenkaiden välillä. Ajotapa ei ole hirveän taloudellispainoteinen.

              Huoltohistoriaa kannattaa selvittää ainakin käytettyjen öljyjen osalta. Nämä pumppusuutinkoneet vaativat 505.01-luokiteltua öljyä ilmeisesti kannen voitelun takia. Ilmamassamittari on kuluva osa, samoin turbon ääniä kannattaa kuunnella. Itsellä ei ainakaan puhallin pidä kuuluvaa ääntä, vaikka suorituskykyä onkin "optimoitu", mutkakin on hieman alkuperäistä suurempi.

              Voimansiirrosta ja alustasta kantautuvia ääniä kannattaa kuunnella, ylimääräiset äänet yleensä kertovat väljyydestä jossain. Tosin quattron ominaisuuksiin taitaa kuulua pieni thump-ääni vaihdettaessa.

              Itsellä myös ensimmäinen oma diesel ja neliveto samassa paketissa, ja tällaisia taitavat tulevatkin autot olla, sen verran tyytyväinen olen ollut.

              Comment


              • #8
                Niinkuin tuossa jo sanottiin, ei V6 TDI:tä ole minusta mitään syytä karttaa, se on vaan jo perusfilosofialtaan erilainen pannu kuin 1.9 nelipyttyinen.

                V6 TDI:ssä on kieltämättä rempat arvokkaampia. Eräitä melko yleisesti remonttiin meneviä kohteita ovat nokat ja ruiskupumppu, mutta näistä kaikista selviää ihan inhimillisellä tukulla rahaa. "Touhutonni tai pari" on syytä olla varattuna yllätyksiä varten niinkuin oikeastaan auton kuin auton tapauksessa.

                V6 ei ole mikään talousihme. A6:n kopassa nelivedon kanssa kulutus pyörii 8-9,5 litrassa löpöä.

                Se mitä V6 on ja 1.9 ei minusta ole, on hauska ja tehokas: erityisesti 132kW versio on aika kova kulkemaan ja jos piristyslinjalle mennään on varojakin vielä kivasti. Minusta V6 tdi on hieno kompromissi taloudellisuuden ja tehojen välillä.

                V6 tdi:n vastinpariksi ottaisin bensapuolelta 2.7 biturbon. Ja 1.9 tdi:tä vertaisin 1.8t bensanelikkoon. Siitä itse kullekin makunsa mukaan. Itselläni vaihtoehtona oli oikeastaan vain 2.7 bensaturbo ja kyllä tuo on vinhasti taloudellisempi valinta tuo V6 tdi.

                Comment


                  #9
                  2.5TDI on varmasti hauska ja tehokas, mutta kyllä 1.9TDI:stäkin hauskan saa, pienellä työllä jopa tehokkaan. :) Isot pojat ovat kertoneet, että 1.9:stä saa kyllä viihdyttävänkin vehkeen kun sitä vähän piristelee. Ahdinhan noissa "ahdistaa" ensimmäisenä, sen kun vaihtaa vähän isompaan niin tohtii ottaa potkua jo melko paljon alkuperäistä enemmän.

                  Ja kulutus minulla siis kuuden litran paikkeilla, mitattuna tankkauksilla 6000km matkalta, (nopeus)mittarivirheen ollessa vajaa 2,5%.

                  Edit: Vähän vähemmän vinkkejä viranomaisille.
                  Viimeksi muokannut MR; 23.5.2007, 09:36.

                  Comment


                  • #10
                    Jep. Olen kuullut tarinoita aikas hurjista 1.9tdi:stä - puikkoihin ei ole vielä päästy. On myös ihan totta että kireäksikin viritetyllä pikkukoneella saavutetaan helposti aika taloudellisia kulutusarvoja.

                    Sekin on ihan totta, että minulla V6:lla toteutuva liki 9 litran keskikulutus ei ole kovin kaksinen luku nykyaikaiselle diisselille. Onneksi kilometrejä tulee hätäisesti 20tkm vuodessa joten asialla ei ole niin hirveää merkitystä.

                    En olisi itsestäni hevillä uskonut (aina ollut pienen turboahdetun koneen fanittaja) että V6:n ominaisuudet "addiktoi". Koneen luonne muuttui vielä hurjasti VanAakenin tehoboksilla (-> 210hp/410Nm).

                    Ainakin tuo VanAakenin tehoboksi on muuten ominaisuuksiltaan todella toimiva tässä V6:ssa, vaikka monesti tehoboksit alimpaan manataankin. Pienikin väännön kasvu vaikutti niin dramaattisesti että auto joka ei ennen kuutosvaihteella tahtonut kiihtyä moottoritienopeuksissa lähtee nyt iloisesti ohitukseen kuutosella. Joo, ja justiin tällä hetkellä luistaa kytkin, eli vääntö tekee tehtävänsä ;-I

                    Googlella muuten tarttui haaviin: VanAaken luukuttaa noita tehoboksejaan tarjouksessa, V6 TDI:hin lähtee nyt 150 punnalla eli noin 230 eurolla. Se ei ole paha! http://www.vanaaken.com/europe/index...Special-offers

                    Comment


                      #11
                      Kyllähän tuon 2.5TDI:n ominaisuudet varmasti pesevät pienemmät ajossa mennen tullen varsinkin piristettynä, mutta itsellä ainakin vaikutti vaakakupissa aika paljon tuo kulutusero. Noin 35tkm/v tuo ero tarkoittaa jo yli 1000 litran (=~euron)säästöä tankkauksissa, mikä ainakin köyhän lompakossa tuntuu. Lisäksi pienempi on ehkä hieman edullisempi ylläpitää, vaikka itse paljon tekeekin.

                      Ostovaiheessa noita 1.9-mottisia on ehkä vähän vähemmän tarjolla, mutta kärsivällisesti odottaen noitakin löytyy hyviä käytettynäkin. Kaiken kaikkiaan, käy koeajamassa kumpaakin, ja tee päätös koeajon+omien ajokilometrien/-tottumusten perusteella. Kumpikaan moottori ei ole varmasti huono.

                      quattron edut näkyvät parhaiten talvella, mutta myös esim. kärryn vedossa. Senkin hyödyt vs. haitat (lähinnä pieni kulutuksen lisäys) kannattaa punnita koeajon jälkeen. Tosin nyt on turhan vähälumista kunnon koeajoon... :)

                      Comment


                        #12
                        Toisaalta tuntuu tuo 6l/100km melko paljolta 1.9tdi:llä. Mulla on sama 85kw mutta AJM koodilla, josta tosin varmaan 50% menee automaatin pyörittämiseen.
                        Verta noihin 4-5l kulutuksilla oleviin niin ei naurata. Ei automaattia 1.9:n perään, jollei lastuta. Ei ole tosin lastua, mutta näin olen antanut itselleni kertoa.

                        Comment


                        • #13
                          Isäukko taas mainosti kun ajoi 700km 1.9TDI Passatilla, joka on automaatti ja lastutettu (tai no, OBD:sta softa sisään-lastu). 5.2l/100km oli kulutus kuulemma.
                          Mulla teki silloin TDI Passatin ja A4:n kanssa vaikeaa noihin lukemiin matka-ajossa, ja ne oli sentään manuaaleja.
                          Kerran taisin päästä 5.1:een A4:n kanssa. Sitten se olikin enimmäkseen sitä 5.5 - 6 litraa satasella.

                          Comment


                          • #14
                            Mites hyvin Audin automaatit muuten kestää lastutusta? Oman AFN-konene jatkona on automaatti ja lastu on ollut mielessä. Autolla ajettu 260tkm ja huollettu säännöllisesti, mutta laatikon kestävyys vähän arveluttaa. Lastu kuitenkin käsittääkseni nostaa vääntöä jopa 50Nm?

                            Comment


                              #15
                              5.2:een voi säkällä päästä jos nopeudet ei juuri nouse 90km/h korkeammaksi, on myötätuuli/rekan imussa, eikä ole ohiteltavaa, eikä mäkiä.
                              Helsingin reissun tein 5.4 keskikulutuksella ajotietokoneen mukaan. Nopeudet 80-140.
                              Lastua vain kaipaa, ei tuo oikein muuten liikahda. Kestävyys voi taas olla hieman eri asia. Ne kun tuo sitä vääntöä tuonne alapäähän lisää rutkasti niin voihan ne kilsoja laatikosta vähentää. Öljyjä kyllä kannattanee vaihdella lastun jälkee useammin kuin kerran 5 vuodessa

                              Comment


                              • #16
                                Quattroissa käytetty ZF:n 5v laatikko on speksattu 410Nm väännölle.

                                Comment


                                • #17
                                  Heittäkää sinne ensiavuksi 3bar MAP, eikös sillä saa äkkiä 30% lisää ahtoja suhteellisen halvalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    20%, eikä sillä ilmalla juuri mitään tee jos ei saa polttoainetta lisää myös...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos Quatron laatikko kestää 410Nm niin mitenkäs vajaavetoisten? Tuo oma laatikko taitaa olla mallia DMX.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tämä ketjuhan menikin mielenkiintoiseksi...

                                        Sekin on ihan totta, että minulla V6:lla toteutuva liki 9 litran keskikulutus ei ole kovin kaksinen luku nykyaikaiselle diisselille. Onneksi kilometrejä tulee hätäisesti 20tkm vuodessa joten asialla ei ole niin hirveää merkitystä.
                                        Mulla tulee kilometrejä 40tkm+ vuodessa, jotenka vaaka kallistuu aika selkeästi 1.9:n puolelle...

                                        Comment


                                          #21
                                          Kannattaa kuitenkin käydä koeajamassa kummatkin koneet, itse en ole 2.5TDI:llä ajanut niin paljoa että voisin sanoa kumpi on kokonaisuutena parempi. "Mikään ei korvaa kuutiotuumia", vai kuinkas se jenkkien sanonta menikään? Mitä kukin valinnassaan painottaa, taloudellisuutta vai...

                                          Comment


                                            #22
                                            Ainakin A6 2.5tdi:llä(150hv) on melku lussu esitys, joten ennemmin 1.9tdi ja vaikka lastu. Ainoa hyväpuoli 2.5l v6:ssa on ääni.
                                            Eikä nuo kestävyysaspektitkaan ole oikein tuon V6:n puolella, vähemmän "tyyppi"vikoja 1.9:ssä on.
                                            A4:stakin testasin 2.5:lla varustettuna, mutten kokeillut kulkupuolta. Ehkä aavistuksen vikkelämpi kuin isoveljensä. Silti vanhempaa teknologiaa jos vertaa pumpareihin.

                                            Jos kilsoja tulisi noin 20tkm vuodessa niin ehkä sitten tuo V6 menisi edelle mun kategoriassa, mutta kun niitä tulee 55tkm+

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ainakin A6 2.5tdi:llä(150hv) on melku lussu esitys, joten ennemmin 1.9tdi ja vaikka lastu.
                                              Jos se on lahna jo 110kW 2.5tdi:llä niin ei se 1.9:llä ainakaan paremmaksi muutu. :) ...Ja saa siitä V6:sta lastulla kuitenkin enemmän irti. Oman kokemuksen perusteella tuo V6 vääntää alhaalta selvästi nelipyttyisiä paremmin, käy sivistyneemmin, eikä kuulosta yhtä pahasti traktorilta. Kuorma-auto tosin tulee hieman mieleen.

                                              Taloudellisuus niin kulutuksen kuin muiden kulujen osalta puoltaa kyllä vahvasti 1.9:iä, kuten jo todettukin. 1.9tdi quattro ei vain ole erityisen yleinen ja jos haluaa automaatin vaihteistoksi niin jopa olemattoman harvinainen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Quattroissa käytetty ZF:n 5v laatikko on speksattu 410Nm väännölle.
                                                Kuinkahan paljon tuon yli mahtaa oikeesti kestää. Kummiskin vanhassa autossa (g3) vakio aski (02a) kestänyt hyvin nipussa vaikka väännöt varmaan luokkaa 500nm

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ite ostovaiheessa testasin A4 2.5L V6 TDI ja VW Passat 1.9L TDI ja mukaan lähti sitte Audi. Kummiski toi 1.9TDI on kai sama mitä Audeissakin käytetään. Aikamoinen ero oli. Tosin se Passatti näytti parhaimmillaan ajotietokoneen mukaan n. 4L/100km. Audilla noihin lukuihin ei pääse millään. Molemmat oli -99.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    AFN racet, VA, 3bar, intake, ym. Hieman alle tonnin juttu ja hyvä mieli, että ei tullut retkahdettua halpoihin V6:iin saksassa. 5-man kestänyt hyvin, mutta softaa kaipaa. Kulkee ja pääsisi 5:lla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Emännällä tuommoinen passat synchro AFN koneella. Talvella 50 km sivu työmatkaa ajellessa ja eberi päällä keskikulutus oli parhaimmillaan tankilliselle 4.7 l /100km. Eli ihmetyttää ihan miten vähällä aineella se voi mennä.

                                                      Toki pirun ruman kuuloinen tuo nelipyttyinen on ja tehoakaan ei liikaa ole tuolle massalle, mut muuten loistava paketti. Ajossa auto on tosi hiljainen, lähinnä moottori metelöi kiihdytyksessä.

                                                      Veljellä oli tuon passatin ikäinen Audi V6 tdi 150 hp, A6 korissa ei mikään tykki ja löpöä tykkäsi kuluttaa 7+ l/100 vaikka ajoi kuin siivosti. Toki oli öljynvatkain vaihteistona. Jakohihnahuolto kallista ja eroon ei meinannut päästä käytettynä ei sitten millään. V6 tdi + tiptronic ei ole se kaikkein luottamusta herättävin yhdistelmä kun kauppaa paljon ajettua autoa. Eikä se auta vaikka V6 olis parannettua mallia kun se kummin kaiman serkku on lukenut suomi24 foorumilta että se on aivan susi...

                                                      Pikku vireistys on käynyt mielessä tuohon passattiinkin ja resepti olisi paljolti edelläkuvatun kaltainen...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eikä se auta vaikka V6 olis parannettua mallia kun se kummin kaiman serkku on lukenut suomi24 foorumilta että se on aivan susi...
                                                        -Ja hyvä näin, saa meikäläisen kaltaset persaukiset kohtuurahalla kivoja pirteekulkuisia diiseleitä ;)
                                                        -Mitäs se Katri Helena laulelikaan siitä pelaamisesta...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          -Ja hyvä näin, saa meikäläisen kaltaset persaukiset kohtuurahalla kivoja pirteekulkuisia diiseleitä ;)
                                                          Niinpä, tässä olen salaa toivonut että tuosta 3.0tdi:stäkin alkaisi jotain isompia tyyppivikoja löytymään, niin romahtaisi hinnat järkevälle tasolle :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olisin ostamassa B5 A4 1.9tdi eli afn koneista kulkinetta. quattrona luonnollisesti.

                                                            Onko paha merkki, jos kone puhaltaa kovasti, kun ottaa öljykorkin pois käynnissä olevasta koneesta?

                                                            Entä se, jos kone hyytyy kiihdyttäessä vähän 2500-3100 rpm alueella ja siitä ylöspäin taas vetää kunnolla?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X