Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mustaa savua paljon, 2.5TDi AEL 103Kw R5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Audilla ajettu 245tkm. Veikkaan ettei kilsoista voi päätellä että katti olisi tukossa, ajotyyli vaikuttanee melkoisen paljon.
    En ole vielä ajanut sellaista tankillista, jossa ei olisi satoja kilometrejä hevoskopin vetoa, mutta sen tyyppisessä ajossa kulutus oli nyt 9l/100km kun aikaisemmin n.11l/100km. Ilmoitan sitten kun on koko tankillinen ajettu pelkällä autolla.

    Sanoisin että helpoin homma on todeta tää homma on näin: ( Ainakin AEL )
    - Kytketään ulkoinen ahtopainemittari T-haaralla N75 ja imusarjan väliseen letkuun. Lappua kun polkee paikallaan lattiaan paine nousee ilman kuormaa n. 0.5 bariin hetkellisesti. Kun katit oli tukossa niin ei tainnut käydä edes 0.1 barissa.
    Sitte on helppo käydä ajeleekin ja ottaa 4vaihteella täyskaasu kiihdytyksiä. Toinen kattoo kiekkamittaria ja toinen painetta. Kun kirjaa esim. 5 pistettä ylös ja vertaa sitä tässä vietiketjussa olevaan painekäyrään niin voi tehdä jotain päätelmiä.

    Katti hommasta on nyt muutama valokuvakin jos joku suunnittelee vastaavaa hommaa.

    Comment


    • #32
      Lopputuloksen kuultuani rupesi kyllä eittämättä vähän polttelemaan....

      Comment


      • #33
        Nyt vasta ajoin täyden tankin ilman hevoskoppia.. Reilua matka-ajoa yli 1000km, paljon ohituksia ja ilmastointi päällä koko ajan. Moottoritietä n. 100km nopeudella 140kmh ja 100 alueet n. 120kmh ja pienemmät alueet aina sakkorajalla.
        Löpöä meni 6.8l/100km. Ite oon tyytyväinen ja minusta se on vähän.
        Että tälleen.

        Comment


        • #34
          Nostetaanpä tätä.

          Audi A6 Avant
          C4 AEL
          mittarissa 380tkm

          Oireina oli satunnainen voimattomuus joka paheni siihen tilanteeseen että ennemminkin normaali toiminta muuttui satunnaiseksi. Kiihdyttäessä esim kolmosella kierrokset toppasivat kolmen tonnin hujakoille ja vauhtia sai lisää vaihtamalla suurempaa vaihdetta silmään.

          Passatissa olisin epäillyt maffi-vikaa mutta tässä otin melkein suoraan katalysaattorin irti ja sieltähän se syy löytyi. Kenno oli sen kokoisina lohkareina, että ne eivät sopineen menemään pakoputkessa eteenpäin mutta haittasivat kuitenkin tehokkaasti virtauksen eli katti oli tukossa.

          Tyhjensin kaikki mujut katista ja käytin loppuosankin putkistosta irti mutta sieltä ei ihme kyllä tullut ulos juurikaan mitään tai sitten niitä ei vain saanut poikkeen. Etu vaimenninhan on tuossa läpivirtaavaa tyyppiä(tai ainakin käytetty käsivaijeri tuli läpi kuorineen päivineen) joten mahdolliset pienemmät palat olisivat olleet takapöntössä.

          Nyt auto kulkee taas pirteästi ja savutuskin jonka syytä on jonkin verran ihmetelty jo silloinkin kun auto oli vielä "kunnossa", loppui oikeastaan kokonaan.

          Kulutuslukematkin saattavat ainakin vähän tippua vaikkakin tuo hengenahdistus ei niinkään pienemmillä kierroksilla ajoa haitannut.

          Comment


          • #35
            Oireina oli satunnainen voimattomuus joka paheni siihen tilanteeseen että ennemminkin normaali toiminta muuttui satunnaiseksi. Kiihdyttäessä esim kolmosella kierrokset toppasivat kolmen tonnin hujakoille ja vauhtia sai lisää vaihtamalla suurempaa vaihdetta silmään.
            Voisikohan olla kyse samasta kuin meikäläisellä? Satasen vauhdista ei meinaa enää kiihtyä sitten millään. Kierrokset ei nouse juuri yli kolmen tonnin, ja kohta tomaatti alkaakin heitellä pienempää vaihdetta silmään, ja täydellä kaasulla pääsee ehkä sen 60 km/h. Kun auton pysäyttää ja lähtee uudestaan liikenteeseen, käytös muuttuu normaaliksi ja pysyy sellaisina taajamanopeuksilla. Auto tuntuu hyytyvän vain moottoritienopeuksissa ohituksissa ja ylämäissä, eli kun isolla vaihteella kuormitetaan.

            Tämä kaikki siis kun vaihdekeppi on D-asennossa. Muutenkin jotenkin tuntuu ettei auto kiihdy ihan entiseen malliin.

            Comment


            • #36
              Jussi, hieman eri moottori kyseessä, mutta tuo viittaisi siihen, että moottori menee "limppiin" eli turvatilaan. Johtuen esimerkiksi liiallisesta ahtopaineen ylityksestä = palautuu normaaliksi käyttämällä virrat pois ja päälle. Varsinkin VNT vehkeissä yleistä, juurikin isoilla vaihteilla vedättäessä. Jos siellä tukos olisi katissa, ei tuo uudelleen käynnistys siihen vaikuta. Toki se voi olla syy yliahtoon. Mittaria kiinni tai vikakoodit lukuun, siitä selviää jo paljon.

              Itselläkin erään moottorinvaihdon suorittanut paja, oli rikkonut ahtimen hukkaportin kellon liittimen, ja jättänyt näin siis alipaineohjaus letkun kokonaan kytkemättä. Auto kyllä kulki hetken kivasti, mutta meni kyllä nopeasti varaohjelmalle :) Kyseessä 1Z moottori oli tuolloin, eli ei vnt. Mutta saman asian yliahto aiheuttaa siinäkin.

              Comment


              • #37
                Ongelmani poistaminen ei siis vaadi moottorin sammuttamista, ainoastaan auton hetkellisen pysäyttämisen tai välillä vain vauhdin hidastamisen.

                Comment


                • #38
                  Ei tyypillistä tähän, mutta toimiiko turbon vnt-siivet oikein, eli sammutettuna on auki ja käynnistettäessä alkaa vetää kiinni? N75 ohjaa, letkut ehjät ja öljyä ei sisällä?

                  Comment


                  • #39
                    Voisko joku laittaa kuvan siitä kuuluistasta N75:sta, saisin ahtopainemittarille ahtotiedon jostain.

                    Comment


                    • #40
                      Ota ahtopainetieto siitä imusarjan päästä lähtevästä letkusta, siitä se menee N75:llekin. Edit: joo eipä tietenkään mene...olisihan se toki pitänyt muistaa että MAPillehan se vain siitä menee...kun minulla ei nyt mene.
                      Viimeksi muokannut Rusty; 20.9.2011, 15:20.

                      Comment


                        #41
                        Ota ahtopainetieto siitä imusarjan päästä lähtevästä letkusta, siitä se menee N75:llekin.
                        Väärin, se menee MAPille! Mutta ihan hyvä letku ottaa painetieto mittarille.

                        Comment


                        • #42
                          Paljonko AEL moottorissa pitäisi olla ahtopaineita vakiona jos on kunnossa ?

                          Comment


                            #43
                            Piikki about 1bar ja tasaantuu siitä 0.8 paikkeille.

                            Comment


                            • #44
                              mulla nousee vaan 0.7baariin BSR:n mittari
                              missähän lie on vikaa

                              Comment


                                #45
                                Ahtovuoto, turbo ei enään täydessä kuosissa, katit tukossa?

                                Mulla on 440tkm ajettu . Alkuperänen turbo. Paineet toimii tuolleen juuri, että piikki ehkä sen 1.1bar ja tasautuu siitä 0.8:aan.

                                Comment


                                • #46
                                  Tolla ajettu 420tkm no täytyy tutkia löytyskö ahtovuotoa mistään,
                                  Onko noissa mitään peruspaikkaa ahtovuodolle?

                                  onkos noissa montakin kattia? ilmeisesti ne on peräkkäin ?
                                  Viimeksi muokannut matrikkel; 6.9.2016, 10:52. Perustelu: edit

                                  Comment


                                    #47
                                    Se imusarjalle tuleva kuminen norsunkärsä joka ottaa vastaan moottorin sivuittaisliikettä. Aika tyypillinen.

                                    Kaksi kattia, vierekkäin. Kerran yhdet edellisetä autosta puhdistin kosanilla ja sen jälkeen _varovasti_ paineilmaa sisään niin paloivat puhtaaksi, toisen kerran nykyisestä kulkineesta katsoin niin ne olivatki jo tyhjät. :-)
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #48
                                      Korjataan viellä että, etuvedossa yksi pyöreä ja q:ssa kaksi litteää laatikon molemmin puolin.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X