Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AHU -tehot katoaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AHU -tehot katoaa

    Mode voisi tämän siirtää turbopuolelle.

    Profiilin Passatista katoaa tehot, meno hyytyy kun kierrokset nousee noin 3 500 rpm. VAG-COM antoi seuraavanlaisen ilmoituksen:

    Address 01: Engine
    Controller: 038 906 018 N
    Component: 1,9l R4 EDC G00SG 1631
    Coding: 0002
    Shop #: WSC 00028
    1 Fault found:
    00575 - Intake Manifold Pressure
    17 - 10 - Control Difference - Intermittend
    Readiness: N/A

    Olisko MAP tuon vikakoodin antaja?

    EDIT I:
    Ahtopaineen säätimestä valitti ensimmäiseksi ja se on vaihdettu (jakopään kopan vieressä oleva). Meno parani kyllä, mutta edelleen veto loppuu kuin seinään kun rpm 3 500 on saavutettu.
    Viimeksi muokannut jannekk; 20.3.2007, 09:31.

  • #2
    Ennemminkin N75.
    Autodata sanoo:
    Imupuolen vuoto/tukos, ilmamassan mittain, ahtopaineen säätölaite/säätöventtiili, letkut sekoittuneet keskenään/irrallaan, johdinsarja.

    Toki tuo ahtopaineen säätölaite voi tarkoittaa myös MAP-sensoria?

    Comment


    • #3
      Ahtaa ilmeisesti liian vähän ja siitä tulee tuo koodi, jos N75 on rikki niin silloin ahdot on noin 0,6bar.

      Comment


        #4
        Ongelmat jatkuvat edelleen. Vikoja poissulkevina toimenpiteinä on vaihdettu sekä ahtopaineen säädin (yllämainittu) sekä MAP -anturi, MAF -anturi on myös vaihdettu hiljattain. Myös ahtovuotojen mahdollisuus on eliminoitu tekemällä tiiviystesti, ei vuotoja.
        Vika on muuttanut olomuotoaan hieman, 1. ja 2. vaihtella vetää iloisesti yli punarajan, eikä mitään hyytymistä tapahdu. 3. 4. ja 5. vaihteilla kiihdytettäessä noin 80 km/h > 100 km/h veto loppuu yleensä 2500...3000 rpm tienoilla.

        VAG-COM:lla ongelmaa on tutkittu ja havaittu seuraavaa; suurella vaihteella kiihdytettäessä ECU pyytää 0,9 bar mutta MAP antaa tulokseksi 1,4...1,6 bar (myös uusi MAP), tällöin ECU kääntää itsensä "Limp Home" -moodiin. Toki sama ilmiö tapahtuu myös pienillä vaihteilla, silloin on vain kiire vaihtaa isomalle eikä vika "pääse päälle". Erikoinen piirre on se, että tuon hyytymisen jälkeen ECU:n pyytämä ja MAP:n mittaamat ahtopaineet ovat normaalien rajoissa. Tämä johtuu siitä, että vikatilanteessä ECU alkaa syöttämään ko. anturin kanavaan vakiojännitettä ja näin matka jatkuu, tosin vajavaisella teholla.

        Nyt on hommattu ahtopainemittari, jolla seuraavaksi tutkitaan nouseeko ahtopaineet todella noin korkeiksi mitä MAP mittaa. Jos asia on näin, niin silloin on vikaa helpompi alkaa paikallistamaan, maalaisjärjellä ajatellen hukkaportti ei toimi tai sitten on jokin muu syy miksi ahtopaineet nousee.
        Jos taas ahtopaine pysyy sallituissa rajoissa, mutta ECU:n mielestä sitä on liikaa ja anturit ovat kunnossa, niin vika alkaa haisemaan rahanmenolle.

        Yksi kysymys olisi. Onko mitään ehdotuksia, mistä ahtopainemittarille kannattaa signaali ottaa? Ahtopaineen säädin, joka on turbon etupuolella jakopäänkopan vieressä, lienee yksi mahdollisuus. Ongelmana on vain löytää oikea putki.

        Comment


        • #5
          Notta semmottinen tapaus... pidäthän Janne meidät ajan tasalla asian suhteen.
          Jos ahtopainemittari lopulta näyttää järkeviä lukemia, niin mitä tapahtuu jos vaihtaa 3bar MAPin sinne?

          Laita ahtomittari turbon ja N75:n väliseen, sanotaanko sitä nyt letkuksi vai putkeksi...

          Comment


          • #6
            3bar:n mapilla saa nostettua ahtoja ylemmäs kun ECU näkee ahdot silloin pienempänä

            Comment


              #7
              Nonniin, taas ollaan vähän viisaampia. Painemittari näyttää täyskaasukiihdytyksessä noin 1,4...1,6 bar ahtopainetta. Kuten aikaisemmin jo mainitsin, pienillä vaihteilla ECU ei ehdi vikatilaan mennä, mutta sitten 3. vaihteesta ylöspäin ahtopaine pysyy helposti riittävän pitkään mitatussa maksimipaineessa ja ECU menee vikatilaan.

              Toinen havainto oli se, että myös silloin, kun kaasun käytöllä pitää ahtopainetta lähellä ECU:n pyytämää maksimipainetta (0,8...0,9 bar) riittävän pitkään, ECU menee vikatilaan. Eli ahtopaineen ei tarvitse edes nousta yli sallitun, riittää kun se pysyy maksimissa riittävän pitkään.

              Otappa tästä selvää...Näyttää sille, ettei hukkaportti aukea silloin kun sen pitäisi.

              Comment


              • #8
                Sitä minäkin epäilisin.
                Jättää edelleen ilmeisesti tuon saman vikakoodin muistiin kuin olet ylempänä maininnut?
                Yksi syy voi myös olla N75:n sähköjohdot, niitäkin on ollut että johdo kuori on hankautunut ja ottaa esim. runkoon kiinni.
                Sitäpä en muista onko käyttäytyminen silloin tuollaista ja onko vikakoodi tuo.

                Comment


                  #9
                  Mikäs tässä oli vikana? On nimittäin -99 AHU Passatissa aivan samaa ongelmaa.

                  Comment


                    #10
                    Itse itselleni vastaten. N75:n puhdistaminen näyttää (ainakin toistaiseksi) korjanneen ongelman. Venttiilin sisällä oli vettä ja öljyä ja se toimi lämpimänäkin todella nihkeästi. Puhdistus degreaserilla ja hieman aseöljyä perään ja tuntuu toimivan. Täältä tähän.

                    Comment


                      #11
                      Vikana oli siis viallinen ahtopaineen säädin, tuttavallisemmin N75.

                      Comment


                      • #12
                        Yliahtaminen A6 AJM 1,9Tdi, vm. 2001

                        Moi

                        Turbo menossa itsellä vaihtoon... Aikaisemmin olen ahtamisongelman saanut korjatua puhdistamala turbon liikkuvat siivet. Eli oireina yliahtaminen, koska muuttuvaliikeiset siivet oli jumissa turbossa. Nyt alkanut jumittamaan tanko ym. välykset. Autolla ajettu muuten 370 tkm. Eli menee vikakoodiin (puottaa tehot) kun ajaa yli 5 sekunttia liian kovilla ahdoilla, ahtojen ollessa yli n. 1,2bar tai jotain.. Asia korjaantuu sammuttamala auton ja käynnistämällä uudelleen. En osaa sanoa olisiko oireesi turbon liikuvien siipien jumiutuminen ?

                        Comment


                          #13
                          AHU:ssa ei ole VNT:tä.

                          Comment

                          Working...
                          X