Olen nyt lukenut tältä foorumilta paljon erilaisista vioista mitä kyseisessä Audissa on ollut. Täältä saa sellaisen kuvan, että kyseistä mallia ei kannata ottaa edes ilmaiseksi. Olisikin kiva tietää onko täällä käyttäjiä joilla kyseinen auto on pelittänyt ilman suurempia ongelmia? Auto joka on kiikarissa, on todella siisti ja kaikinpuolin sellainen jota olen etsinyt (ajettu 128000km). Mutta onko riskit liian suuret, että kone leviää ja tulee kalliit remontit (esim. nokka-akseli)? Kannattaako minun antaa nykyinen pomminvarma diesel farkku corolla (vm2003) pois vaihdossa, maksaa välejä ja toivoa, että tämä Audi toimii vai onko se ihan varma, että remppaa on tiedossa jos päädyn tuon investoimaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 2.5TDI Quattro vm2001 (huono ostos?)
Collapse
X
-
Siinä on tietysti tällaisten foorumien yksi "huono" puoli että näistä saattaa saada täysin väärän kuvan auton luotettavuudesta. Kas kun asiahan on niin, ettei kukaan kirjoittele tänne otsikolla "Audi ei hajonnu taaskaan, toimii täydellisesti". Eli totta kai saattaa tuntua siltä että vikoja on kun täällä luonnollisesti enimmäkseen vain niitä juttuja käsitellään. Itse tiedän lähipiiristäni kolme A6 2.5 TDI:tä, jotka ovat kestäneet ilman suurempia ongelmia. Kaikki nämä autot ovat AKE-moottorilla, eli nokkaongelmia pitäisi olla mutta eniten ajetulla on veivattu jo 260tkm eikä nokat ole hajonneet. Myös automaattilaatikot on kestäneet kaikissa, toki yhtäkään niistä ei ole lastutettu tms. viritelty. Kaikki kolme ovat käyttäneet tavallista huolto-ohjelmaa, ei longlifea. Kannattaa kiinnittää huomiota huoltohistoriaan ja auton yleiseen olemukseen. Varmaa on kuitenkin se, että jos jotain hajoaa niin on varmasti kalliimpi korjata ku Corolla. Varmaa on myös se, että hakkaa Corollan ominaisuuksiltaan lähes 8-0.
EDIT: Siis nokkaongelmat ja automaattilaatikon ongelmat ovat ne pahin mitä näissä "yleensä" on. Mutta siis se ei tarkoita, että järjestään joka yksilö hajoaa! v.2003 tais tulla ratkaisu tuohon nokkaongelmaan.Viimeksi muokannut Mauri Rajala; 6.3.2007, 12:50.
-
Kohta 290Mm takana autolla jossa 110kW AFB jonka pitäisi olla kaikkein riskialttein. Vielä se nakuttaa, hetken metelöi kylmäkäynnistyksessä muttei mitään äärimmäisen hälyttävää. Automaattikin vaihtaa edelleen, öljyt vaihdoin 280Mm kohdilla ilmeisesti ensimmäistä kertaa. Öljypohjan magneeteissa ei ollut hitustakaan metallihilettä mutta öljyt olivat kyllä todella likaiset ja kylmänä vaihtaminen oli jo huomattavan kankeaa.
Comment
-
Oma AFB-koneinen Tiptronicilla lähti 357 tkm kohdalla vaihtoon.
Aiemmin siitä oli vaihdettu kertaalleen turbo ja minun aikaan ruiskupumppu ja se hemmetin öljyhuohottimen siivilä-himmeli. Ja tietysti jotain muuta pientä. Kone kävi hyvin ja laatikko toimi, tosin öljyt vaihdatin jossain 220-250 tkm tienoilla (muistaakseni). Nokista en osaa mitään sanoa, oletan, että olivat vielä kunnossa. Auto on kai vieläkin Suomessa ja ajossa.
Comment
-
Lainaan Audi Driver -lehteä tiedoissani.
Ennen mallivuoden 2001 loppua valmistetut V6 2.5TDI:t, joilla on ajettu yli 160 tkm, voivat kärsiä nokka-akselien aiheuttamista ongelmista. Kyseisissä moottoreissa nokka-akseleiden kova "case-hardening"(?) = pinnoitus ei ole ollut tarpeeksi paksu, joka aiheuttaa sen että pinnoitteen kuluessa puhki nokka-akselin sisempi ja pehmeämpi metalli kuluu nopeasti jopa 0,5 mm saakka. Tästä johtuu erilaiset ongelmat venttiilien ajoituksen kanssa, mikä aiheuttaa käyntihäiriöitä. ECU:un ei kuitenkaan jää vikailmoituksia, sillä mikään ei varsinaisesti ole rikki.
Vuoden 2001 jälkeiset nokka-akselien valmistusta ja pinnoitusta kehitettiin, mikä eliminoi ennenaikaisen kulumisen. Luonnollisesti tämän jälkeen vaihdetut nokka-akselit ovat myös uudempaa mallia.
Comment
-
Niin tossa mun viestissä pointti oli siinä että Suomessa todennäköisesti niitä ongelmia on enemmän kun on enemmän kylmempiä kelejä ja kylmäkäynnistyksiä.
Toi olikin hyvä tieto että 2002 vuosimalliin on tota nokka-akseli ongelmaa korjattu. Toivottavasti vaan vanhempien autossa on moottori tehty 2002 vuoden puolella, vuosimalli on ainakin 2002.
Comment
-
Auton runkonumerosta näkee missä kuussa auto on valmistunut, ja Audilla mallivuosi taitaa nykyäänkin vaihtua elokuun alusta seuraavan vuoden malliksi. Joten jos auto on valmistettu elokuun -01 jälkeen, niin luulisi että kyseessä on parannettu malli. En nyt muista näkikö moottorinkin numerosta ETKA:n kautta että milloin se on suunnilleen kasattu.
Pikaisella googletuksella löytyi tällainen apuri runkonumeron tulkitsemiseen. http://members.aol.com/drewinva/audi/vin/index.html
Comment
-
Omasta mielestäni on turha esittää arvioita sen pohjalta että jossain on olemassa ko. koneella varustettu pirssi jolla on ajettu 290tkm ilman ongelmia tms. So what? Kyllä auton kun auton pitää nykyään sen verran kestää. Ja myöskin on turha vedota siihen ettei kukaan täällä niistä positiivisista kokemuksista huutele. No miksi niitä ongelma-aiheisia topicceja löytyy selvästi enemmän tietyistä konetyypeistä, esimerkiksi juuri näistä alkupään v6 tdi-moteista tai vaikkapa 1,9tdi AJM-moottoreista?
Comment
-
Mikko veti herneet nenään kun kerrotaan positiivisia kokemuksia V6 dieselistä? Ainakin tuon kirjoituksen perusteella voisi jopa aistia syvää inhoa ko. moottoreita kohtaan, johtunee sitten mistä johtuu. Forumin vahoista threadeista löytyy konesarjojen ongelmista jos jonkinlaista tietoa, mutta se ei edelleenkään tarkoita että ne hajoaa kaikki atomeiksi esim. 150tkm kohdalla.
Comment
-
Mikko veti herneet nenään kun kerrotaan positiivisia kokemuksia V6 dieselistä?
Minulle on vaan muodostunut sellainen kuva että tuossa moottorissa on normaalia enemmän murheita, ainakin niissä alkupään versioissa. Myös huoltaminen taitaa olla melko kallista. Voi olla että olen väärässä...
No ainakin niitä saa suht halvalla että siinä mielessä voi olla hyväkin ostos.
Comment
-
Huoltaminen ja korjaaminen ovat kalliita noissa koneissa, sitä ei käy kiistäminen. Ja mun kirjoitus ei sinällään ollut puolustuspuhe, tiettyjen moottorityyppien kanssa kannattaa todellakin varautua siihen että nokkaremontti tulee vastaan, mutta jos sen ottaa jos laskuissa huomioon niin onhan nuo V6 dieselit oikein mukavia ja hyviä koneita. Mun mielipide on että anna mennä vaan. Autohan on käyttöesine.
Comment
-
mremes
Ostoaikeissa
Samanlaista olen itsekkin etsimässä, tosin ei quattrona ja multitronic lisää. Vuosimallia 04. Jostain aiemmasta ketjusta luin että ovat parantaneet tuota multitronicia juuri 04 versioon. Pitäneekö paikkansa?
Kummasti se vaan luetuttaa näitä juttuja, varsinkin kun luopuu "turvallisesta" autoedusta.
Comment
-
2.5tdi 1998
Pelaa kuin kello ja kilometrejä 106000. Öljyt vaihdan 10-15tkm välein. Manuaali 6 vaihdetta ja päivittäiset n.90 km taittuu mukavasti. Vaimokekin aina mielellään haluaa tuon lainaksi:). Etuveto ja 150hp. Nokat tarkastettu venakopat avaamalla 102tkm ja olivat siistit kuin sika pienenä.
Erittäin pieniruokainen ja remontit sekä varaosat löytyy oikein edukkaasti. Täältäkin foorumilta löytyy monta tekijää nokkahihnan vaihdolle yms.
Mielestäni suhteessa kokoon, tehoihin ja varusteisiin nähden oikein edukas auto ja eipä ole 98 autooni ruoste iskenyt. Eli siis tälläiset ovat aivan mukavia ja Corollalla ajelee siinä missä muillakin.
Kristian
Comment
-
Äiteen käytössä on ollut vuodesta 1998 asti A6 v6 tdi, moottori taitaa olla mallia AFB. Kilometrejä on tähän mennessä tullut 250tkm ja ihan tyytyväisiä ollaan oltu. Nokka-akselien kunto olisi tarkoitus tarkastaa jakohihnan vaihdon yhteydessä, kunhan se tulee seuraavan kerran ajankohtaiseksi.
Comment
Comment