Mikähän tuon levyn tarkoitus on? Näytti tuollainen prikka olevan myös uuden kuningas pultin mukana.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pieni iskunvaimennin ja jousi 2,5 TDI AEL konetilassa?
Collapse
X
-
"Kunkkupultin" mukanahan näkyy tulevan tuollainen jöötimpi prikka.
Googlella löytyi tuosta "timanttisesta" tuollainen kuva: http://www.busschmiede.de/shop/T4-Di...-Zylindermotor
Oishan se aika blingblingiä kun voisi sanoa että koneessa on timanttiset aluslevytkin :)
Osaisiko joku arvata mitä noille minun pikkupulteille on tapahtunut kun tuollaiset kolot on jyrsiytyny?
Comment
-
Veikkaisin että kunkkupultin alle koska muualla sitä kitkaa ei tarvita. Timantti pinnoitteisia rikkoja en ole ennen kuullut edes olevan mutta timantilla on kyllä hyvä kitkakerroin, joskus jotain timantti tahnaa kokeillut ihan normi lenkkiin ja sillä saanut auki todella nysvätyn pultin kannan. Aine mikä yllättäen toimi muuallakin kuin tuote esittelijän taikatemppu pöydällä.
Comment
-
Merkkiliikkeessä kerrottiin että se tulee värinänvaimentimen ja hammaspyörän väliin (varaosamyyjä kävi kysymässä korjaamon puolelta). On muuten perkeleen kallis osa, vajaa parikymppiä. Ostin silti.
Vanhassa setupissakin oli ja tuolla samalla paikalla. Itselläni tuli vain mieleen epäilys, että kun noita räjäytyskuvia katsoo niin tuo värinänvaimennin on merkitty kaksiosaiseksi, erikseen vaimennin (054105251B) ja se apulaitehihnaa pyörittävä kehä (pulley 054105 255A), ettei vaan tuota ole aikoinaan suunniteltu tuonne väliin. Osaluettelossakin se lueteltu noiden osien välissä. Nykyäänhän tuota värinänvaimeninta myydään yhtenä jöötinä koodilla 074105251AC. Nyt jos tuon timanttilevyn laittaa tuonne toiselle puolelle, niin sehän on sitten tuon värinänvaimentimen akselin ja kampiakselin välissä, jolloin värinänvaimennin tulee sen verran ulommas hammaspyörän kosketuspinnasta. Hammaspyörässä on sellainen "pikkutappi", jolle taas on kolo värinänvaimentimessa.
Minun tapauksessa tuossa värinänvaimentimen ja hammaspyörän kosketuspinnassa on tapahtunut jotain...pinnat ihan paskana ja lastua tullut. Kuvia myöhemmin.
edit:
hoksasin muuten juuri, että tuo vanhakin vaimennin on 074105251AC.
Ja aloin samalla epäillä että jakopääremontissa, paikallisessa korjaamossa, voisi olla tuo hammaspyörä asetettu väärään kohtaan suhteessa tuohon värinänvaimentimeen eli tappi ei ole ollut kolossa vaan kantanut tuohon hammaspyörän pintaan, jolloin se menee aavistuksen kieroonkin. Tuohon sitten sopivasti sitä iskua ja vääntömomenttia ja poks.Viimeksi muokannut Rusty; 3.2.2011, 09:41.
Comment
-
Miltä ton ehjänä kuuluis näyttää?
En oikeen hahmotta miten tuon pitäisi toimia kun pultit menee kuitenkin vaimentimen ja rataan läpi?
Rattaassa on ilmeisesti ollut pykälät, jotka tuon värinänvaimentimen kuoppiin osuu.
Eikai tuota voi kasata kuin oikein tai väärin. Oikein kasatessa moista vahinkoa ei voi sattua.
Comment
-
Uusia en muistanut kuvata. Tässä netistä kaivettu kuva
Värinänvaimennin
http://www.autoverwertung-wieben.de/...74105251AC.jpg
Hammaspyörä
http://ra.fi/oHMY
ja räjäytyskuva
http://www.wagenstad.com/diagrams/tr...4/1-105-20.gifViimeksi muokannut Rusty; 3.2.2011, 12:37.
Comment
-
Mitenkäs sen prikan tuonne dampperin ja rattaan väliin saa oikein, kun tuossahan on tuo keskittämisnasta rattaassa? Onko prikassa reikä tuon nastan kohdalla?
Edit: Piti tarkastaa tuossa lattialla lojuvasta dampperista. Sehän sopii paikoilleen vaikka ratas olisi jo kiinni dampperissa. Eli tulee dampperin sisäpuolen ja kampiakselin pään väliin, kiilan taakse. On pienempi kuin rattaan keskireikä. Kun taas kuningaspultin oma vahva prikka jää dampperin toisellepuolelle.Viimeksi muokannut Razur; 3.2.2011, 12:53.
Comment
-
Kyllä selityksen täytyy melkein olla se että pultit on päässy löystymään, ei noin varmaan pääse muuten käymään.
Comment
-
Niin siinä on varmaan käynyt. Kummastuttaa silti ettei kiila ole mennyt rattaasta sileäksi vaikka pultit ovat löystyneet.
Comment
-
Pikkupultit olivat olleet tiukassa asentajan mukaan. Myös kunkkupultti. Kiila tosiaan ehjä, onneksi. Viimeksi jakopään remontissa ratas uusittu (Swag). Nyt ostin merkkiliikkeestä, jossa maksoi jotain yli 30e.
Se on tuo värinänvaimennin ilmeisesti jotensakin paskana niin että tuo keskiosa pääsee liikkumaan niin että nuo tietyt kohdat on päässeet hakkaamaan pultteihin. Tuostahan on tosiaan niinkuin osa pintaa "hävinnyt".
On muuten pikkusen ollut tuuria, ettei koko jakopää ole hirttänyt...
Comment
-
Joo ja taas "rolisee"...Tyhjäkäynnillä sellainen pieni "rolina" ja reilun 1000rpm nurkilla käy "rolina" melko häiritsevän kovana ja siitä kun nostaa vähän kierroksia ääni häipyy aivan yhtäkkiä ja täysin. Joko tuossa on taas nuo samat osat paskana vai mitä muita vaihtoehtoja on? Alipainepumpun otin irti, se nakuttaa tieten jonkun verran mutta tuota "rolinaa" se ei aiheuttanut.
Apulaitehihna kulkee nätisti, iskari ei väräjä, dampperi pyörii päällisin puolin nätisti.
Pitää huomenna tallentaa ääninäyte.
Minkälainen tuo alipainepumpun systeemi muuten on? Saako se tappi lähteä sieltä kolostaan pois kokonaan vain vetämällä? Ja jos sen ottaa pois ja käyttää autoa käynnissä, voiko tapin vain lykätä uudestaan paikalleen? Sen tapin puolivälissä on ura...pitääkö siinä olla jotain?Viimeksi muokannut Rusty; 2.6.2011, 20:57.
Comment
-
-
Jakohihna se taitaa olla. Hihnankoppa pois, auto käyntiin ja matalilla kierroksilla tuo hihna melkein pomppaa syliin. Hihna on tosi löysällä.
Oliskohan kiristin irti vai rikki?
(Ja nyt saa kertoa modausohjeen tuolle hihnankopalle kun ei meinannut lähteä millään ylös&ulos. Väkivalloin tuli pois. Kuva ois kiva.)
Video: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=FRqGZJu1qRE[/ame]Viimeksi muokannut Rusty; 3.6.2011, 14:45.
Comment
-
Hihna kiristetään niin että kiristimen viikset ovat kohdakkain (päällekkäin), muistaakseni 3mm väli viiksien kärkien välillä on viellä hyväksyttävän rajoissa.
Comment
-
Ei taida saada kiristimen pulttia pois, jos on damperi tiellä.
Sen lisäksi hihna ei mun muistikuvan mukaan voi tulla pois, koska siellä damperin alla on jakopäänkotelon alaosa.
Tosta kuvasta ei näy kiristimen kynnet. Jos on öljyä jakopäässä niin alapään stefa voi falskata. Mulla aivan öljyssä jakopää kun se taannoin avattiin.
Mulla saattaa olla tuohon uus kiristin ylimääräsenä, jonka saa etuullisesti.
Comment
Comment