Paljon olen tuota kehunut hyvänä talviautona. Kyllähän se edelleen hyvin lähtee käymään ja lämpeää.
Nyt on kuitenkin kovilla pakkasilla ilmennyt pidemmällä matkalla -tai paremminkin sen jälkeen- ongelmia.
En juuri pidempiä reissuja tee, kuin Muurla - Tampere - Muurla, eli n. 340-350km edestakaisin.
Jos on pakkasta about -15 tai kylmempää, ongelma esiintyy. Tai on esiintynyt nyt vasta kaksi kertaa.
Eli ajan aamulla Tampereelle, ei ongelmia, kaikki toimii kuten pitääkin.
Mutta kun iltapäivällä lähden kotiin, on heti alusta saakka tehot ihan hukassa. Ihan hukassa tarkoittaa, ettei jaksa mennä pienimmässäkään ylämäessä. 0-100km/h kestää tasamaalla varmaankin 40-60sek.
Auton sammuttaminen ei auta ja vikakoodeja ei jää, joten mistään vikatilasta ei ole kyse.
Huomasin eilen kun kuulostelin autoa matkalla, että turbo ei herää ollenkaan. Se ei siis pidä lainkaan ääntä, kun taas auton ollessa ok sen heräämisen kuulee hyvin.
Kakkosvaihde on ainoa, jolla saa myös kurnuttavan äänen aikaiseksi jos lyö pedaalin pohjaan. Vähän niin kuin huutaisi, että ei enempää soppaa, menee väärään kurkkuun.
Pysähdyin eilen myös tempaisemaan kokeeksi imuilmaputkesta välikappaleen pois ja huomasin, että moottorihan työntää about nolla kelvinin ilmaa putsarilta ulos, eli todella kylmää puhalsi.
Eikös sen kuuluisi ennemminkin imeä kaiken lisäksi?
Tänään se oli aamuksi sitten "sulanut" ja työmatkalla kulki ok mutta takaisin lähtiessä tehot hukassa taas. Loppumatkasta ylämäkeen kiihdyttäessa niin kuin olisi tulppa lähtenyt jostain ja kaikki normaalia taas.
Ei tuo sinänsä haittaa kun tapahtuu niin kovin harvoin mutta olisi vika silti selvittää ja eliminoida.
Huomasin töistä lähtiessä, että pakokaasuakaan ei tullut niin kuin normaalisti. Ja aloin itsekseni nauraa, että pakoputkiko tässä jäässä on ;) Mutta kait se nyt pienen ajelun jälkeen sulaisi.
Toinen voi olla cooleri ehkä?
Pitkä oli tarina... vinkit ovat tervetulleita.
Nyt on kuitenkin kovilla pakkasilla ilmennyt pidemmällä matkalla -tai paremminkin sen jälkeen- ongelmia.
En juuri pidempiä reissuja tee, kuin Muurla - Tampere - Muurla, eli n. 340-350km edestakaisin.
Jos on pakkasta about -15 tai kylmempää, ongelma esiintyy. Tai on esiintynyt nyt vasta kaksi kertaa.
Eli ajan aamulla Tampereelle, ei ongelmia, kaikki toimii kuten pitääkin.
Mutta kun iltapäivällä lähden kotiin, on heti alusta saakka tehot ihan hukassa. Ihan hukassa tarkoittaa, ettei jaksa mennä pienimmässäkään ylämäessä. 0-100km/h kestää tasamaalla varmaankin 40-60sek.
Auton sammuttaminen ei auta ja vikakoodeja ei jää, joten mistään vikatilasta ei ole kyse.
Huomasin eilen kun kuulostelin autoa matkalla, että turbo ei herää ollenkaan. Se ei siis pidä lainkaan ääntä, kun taas auton ollessa ok sen heräämisen kuulee hyvin.
Kakkosvaihde on ainoa, jolla saa myös kurnuttavan äänen aikaiseksi jos lyö pedaalin pohjaan. Vähän niin kuin huutaisi, että ei enempää soppaa, menee väärään kurkkuun.
Pysähdyin eilen myös tempaisemaan kokeeksi imuilmaputkesta välikappaleen pois ja huomasin, että moottorihan työntää about nolla kelvinin ilmaa putsarilta ulos, eli todella kylmää puhalsi.
Eikös sen kuuluisi ennemminkin imeä kaiken lisäksi?
Tänään se oli aamuksi sitten "sulanut" ja työmatkalla kulki ok mutta takaisin lähtiessä tehot hukassa taas. Loppumatkasta ylämäkeen kiihdyttäessa niin kuin olisi tulppa lähtenyt jostain ja kaikki normaalia taas.
Ei tuo sinänsä haittaa kun tapahtuu niin kovin harvoin mutta olisi vika silti selvittää ja eliminoida.
Huomasin töistä lähtiessä, että pakokaasuakaan ei tullut niin kuin normaalisti. Ja aloin itsekseni nauraa, että pakoputkiko tässä jäässä on ;) Mutta kait se nyt pienen ajelun jälkeen sulaisi.
Toinen voi olla cooleri ehkä?
Pitkä oli tarina... vinkit ovat tervetulleita.
Comment