Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieseli ja pakkaset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dieseli ja pakkaset

    Mitenhän käy huomenna aamulla tuolle dieseli vehkeelle...? On luvattu -31 astetta pakkasta... Ja muistaakseni kun tankkasin mittarissa luki pakkas kesto -25.

    Onko jotain ainetta tankkiin millä saa nostettua tuota pakkasen kestoa ja onko siitä haittaa moottorille?

    Vai kannattaako vielä olla huolissaan noin "pienestä" ylityksestä?

    On meinaan ensimmäinen talvi dieseli autolla...

  • #2
    Viime vuonna ainakin vielä reilusti yli 30 C pakkaset meni heittämällä (32-35, ei muista tarkkaan, viikon niitä j-suussa piteli). Tosin suodatettavuus oli mielestäni mittarilla olevan tarran mukaan joko 28 tai 32 silloin... 25 tuntuu aika alhaiselta, mutta toiminee :) Kotona traktori oli tuossa vielä kesälöpöillä hörähtäny helposti käyntii yli 10 C pakkasissa.

    Comment


    • #3
      Tänään aamutuimaan 300 km ja ulkolämpömittari kävi välillä - 37,5 asteessa, sisällä autossa (W211 220CDiA ilman webastoa )+ 22. Moottorin lämpö kävi välillä tosi alhaalla mutta sisällä lämpöä riitti. Taitaa ollakin fiksu keksintö tuo suorasähkölämmitys. Eli hyvin toimii myös pakkasessa. En tiedä onko dieseleissä kuitenkin joku pakkasraja jossa ne hyytyvät joka tapauksessa ?

      Comment


      • #4
        Teboilin talvilaadun suodatettavuus on -34.

        Comment


        • #5
          Samaten Nesteen. Mutta on myös olemassa -25 talvilaatua ja se on aseman homma pitää huolta, että säiliöistä löytyy kelin vaatimaa ainetta.
          Olis kiva tietää miten tuosta pidetään huoli. Reagoidaanko sääennustusten mukaan hyvissä ajoin, vai tilataan vasta kestävämpää laatua kun kovat pakkaset on jo päällä?
          Ja varmasti on näitä kun on puoli säiliötä -25 ja toinen puoli -34.
          Vai otetaanko heti alusta alkaen talvilaaduksi tuo -34.
          Eli saattaa olla vähän huonoa tuuriakin jos sattuu jäämään tien päälle.

          Comment


          • #6
            Teboilin talvilaatua on saanut Joensuussa muistaakseni lokakuusta saakka.

            Comment


            • #7
              Se on eri juttu jos nafta jämähtää, kun että suodatin jäätyy. Suodattimen jäätymisen aiheuttaa sinne kertynyt vesi ja siitä selviää kun sulattaa (ja tyhjentää vedestä) sen suodattimen. Jos nafta pääsee jämähtämään suodattimeen, siitä selviää vain suodattimen vaihdolla.

              Oman dieselin kanssa ei ollu muuta ongelmaa, mutta laturin remmi meni poikki töihin mennessä. Onneksi tuo ei sähköä juuri kaipaile, samalla akulla tultiin vielä kotio asti varaosakaupan kautta. :)

              Comment


              • #8
                Täällä tuntuu olevan yleisesti tuo -25 astetta aseman mittarissa. En sitten tiedä ovatko vaihtaneet laatua viimepäivinä.

                Taidampa hakea purnukan jäänestoa ja lorauttaa varmuudella vähän tankkiin...

                Comment


                • #9
                  Silloin kun olin satunnaisesti Essolla töissä (reilut 10 v. sitten), diesellaatuja oli neljä: kesälaatu (DIK), talvilaatu (DIT), erikoistalvilaatu (DITE) ja arktinen laatu (DITA). Suodatettavuusarvoja en toki enää muista.

                  Tänään autoilin edestakaisin Rovaniemelle, pakkasta lähtiessä -33°. Vaikka aamulla lähdin lämpimästä tallista, vasta n. 30 km:n päästä kone saavutti normaalilämmön. Hyvin tarkeni ilman pipoa ja käsineitä. Syylärin edessä n. 4/5 siitä peittävä pahvilevy. Jäähdytysneste kiertää ilmeisesti pa-suodattimen vaipassa (siis siinä käärmeenpesässä) eli liian alhaisen suodatettavuuden omaavan naftankin pitäisi kulkea läpi ilman että sen sisältämä parafiini jähmettyy suodattimeen. Edellyttäen että kone on lämmin...

                  Comment


                  • #10
                    Olis kiva tietää miten tuosta pidetään huoli. Reagoidaanko sääennustusten mukaan hyvissä ajoin, vai tilataan vasta kestävämpää laatua kun kovat pakkaset on jo päällä?
                    Kyllä me ollaan ainakin ajettu lokakuun alusta lähtien kaikille asemille talvilaatua, ja näin ovat tehneet kaikki muutkin, eli voitte olla täysin huoletta sen asian suhteen.

                    Dieseleitä kaikkiaan kolmea eri talvilaatua, -15 ns. välilaatu jota myydään vain D-pisteillä, -29 talvilaatu jota myydään joka paikassa, -40 arktinenlaatu jota ei myydä juuri missään, kun meidän pakkasilla tarvi. Nämä luvut ovat samepisteitä, eli pakkaskesto on vielä korkeampi.

                    Comment


                    • #11
                      Taidampa hakea purnukan jäänestoa ja lorauttaa varmuudella vähän tankkiin...
                      Esson baarissa höpistiin, että uusimpiin dieseleihin ei saisi jäänestoa laittaa ???

                      Jos jutussa on vähääkään totuuden perää, niin mihin saa jäänestoa laittaa ja mihin ei ?

                      Comment


                      • #12
                        Onko Audin diiseleissä suodatin lämpöisessä paikassa?
                        En tiedä missä PD:ssä on mutta 1.9 jakajapumpullisessa on edestä katsottuna oikealla puolella, lohkon vieressä.
                        Että jotain lämpöä siihen kyllä säteilee, mutta tiedä sitten miten paljon vaikuttaa.

                        -29 talvilaatu jota myydään joka paikassa
                        Juu, eli tuo on juuri sitä joka suodattuu vielä -34 asteessa.

                        Comment


                        • #13
                          Juu, eli tuo on juuri sitä joka suodattuu vielä -34 asteessa.
                          Ja varmasti vielä sen jälkeenkin.
                          Jäänestoaineita on ihan turha laittaa jos suodatin on vaihdettu,
                          ja ei ole kovin paljon vettä tankissa.

                          Comment


                          • #14
                            Ilmeisesti on parempi jättää se jäänesto laittamatta. Suodattimesta en tiedä milloin se on vaihdettu... Täytyy melkein käydä hakemassa huomenna uusi suodatin ja vaihtaa se.

                            Kiitoksia vastauksista!

                            Comment


                            • #15
                              -Joskus taannoin lähinnä eberin kenkkuilun vuoks laitoin sdi:n tankkiin naftan jatkoksi bensaa. Tiemmä tehdas sallii jopa 30% bensiinimäärän naftan joukossa. Tiedä häntä, mutta hyvin toimi kone ja toimii tänä päivänäkin. -Eberi taasen ei. Se kun ei ole yli -25 asteen pakkasilla toiminut päivääkään kunnolla.
                              PS: Pumppusuutinkoneisiin ei vissiin saa bentsiiniä laittaa missään tapauksessa.

                              Comment


                              • #16
                                Autokomppaniassa oppi talvisilla ajoneuvoleireillä pitämään kuorma-autoista vedenerottimen kunnossa. Älytöntä hommaa maata auton alla 30 asteen pakkasella vedenerotinta sulattelemassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Nesteen dieselpolttoaineoppaasta(pdf) selviää moni mieltä askarruttava asia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    98 besaa tankkiin noin 4% on riittänyt ,jos auto nykinyt kovilla pakkasilla,jos meinaa hyytyä sitten jopa 10% olen laitellut ja homma ok.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No tänä aamuna olis tarvinnu sitä herkästi syttyvää seosta.
                                      Auto oli reilu pari tuntia lämmityksessä ja ilmeisesti tuo neste lämpiää sen verran paljon, että elektroniikka katsoo parhaaksi olla hehkuttamatta.
                                      Muutaman starttikerran jälkeen lähti kyllä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        -32 ja Audi saa olla ihan rauhassa eli etätyöpäivä ;-)

                                        Comment


                                        • #21
                                          onneksi on webasto, 15min lämmittelyä ja lähtee käyntiin kuin palmun alta, -31astetta oli aamulla pakkasta... koko työmatkan (40km) tuota sai pitää päällä eikä lämmöt oikein meinanneet nousta eikä kyllä mikään kovin lämmin tullut mutta ihan tarpeeksi kuitenkin, oisko joku 30km mennyt ennen kun oli lämmöt konehuoneessa 90astetta.... Aika tahmee oli kytkin ja vaihteisto, oli juuri sopivasti ennen noita pakkasia tuo 90tkm huolto niin tuli uudet suodattimet, öljyt sun muut. Hyvin tässä tuntuu pärjäilevän näilläkin pakkasilla. Pitäisköhän tuohon syylärin eteen viritellä joku pahvi, vois lämmöt pysyä paremmin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            -33 ja varusteisiin lisättiin toppahousut. Nyt tarkenee ajella :)
                                            Ens keskiviikoksi sain nokkahihnan vaihdon sovittua, samalla pumppu ja termari vaihtoon. Toivottavasti tulee vielä sitten pakkasia että saa testata oliko vikaa noissa :)

                                            Illalla pitäs mennä paikallisen jääkiekkojoukkueen matsia seuraamaan, auto saa olla ilman lämmitystä kolmisen tuntia. Saas kattoa miten siitä suoriudutaan.

                                            Ajattelin jo avokin öljyruisku galantilla lähteä töihin, se lämpee sentään hyvin. Muuten se voikin sitten yhtäkkiä sammua esim ohituksissa . Aivan ku sillä vois ohittaa, lämä pohjaan nelosella niin mitään muuta tapahdu kuin paksumpi sinertävä savu takana ja tuossa siis oli jo kepitetty vaihde alaspäin.

                                            Onko joku pahvia pd koneisiin virittänyt ja onko siitä mitään hyötyä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pahvien kanssa kannattaa olla tarkkana, se kun tuppaa unohtumaan paikoilleen ulkolämpötilan noustessa. Yleensäkin jos tuollaisen päättää laittaa kannattaa viritellä niin ettei ole kiinni kennossa, pieni etäisyys väliin. Jos pahvi makaa kennoa vasten ei ilma kulje lainkaan läpi vaikka puhallin huutaa täysillä ja voi tulla yllätyksiä kun lämpötila nousee, ei kannata riskeerata lämpöjen takia ettei tule kalliiksi.

                                              Nopeasti tuppaa auto jäähtymään näillä lämpötiloilla, parissa-kolmessa tunnissa on jo aika kylmä paketti. Ainakin vanhassa q:ssa näyttää vaihteisto notkistuvan hetkessä mutta iskarit on aika kovat. Kun tulee ajeltua eri autoilla niin suurimmat erot löytyvät vaihteiston jäykkyydestä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jees sen verran tuota viskoa ajattelinkin. Kuhan kesä tulee niin saa taas korjata monta paikkaa autossa. Nyt vain yritetään pitää liikenteessä. Mulla on semmonen mielikuva, että ilmastoinnin flektikin pyörii kokoajan muttei täysillä.

                                                Mut emmä taida ruveta muoveja irrottaa -30 asteen pakkasessa. Eihän ne ehjänä aukea. Passatissa tartte ottaa kuin tuo muovimaski irti, mutta klipsit hajoo melko varmasti.

                                                Ei taida r5 tdi:llä olla tälläisiä ongelmia?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eilen aamulla kun vedin kalsareita jalkaan ja kuulin kun viikon vanha diesel Eberi sammui muutaman minuutin käytyään. Menin käynnistämään uudelleen ja toimi normaalisti. Pakkasta oli 20.

                                                  Soitin asennusliikkeeseen ja kertoivat, että eilen oli monella muullakin sama ongelma. Väitti, että huoltoasemilla on huonolaatuista polttoainetta. Olin sunnuntaina tankannut poikkeuksellisesti pikkukylän Seolla. Nyt on auto kotona ja Eberin pitäisi häynnistyä 14.00, vähän jännittää, koska aamulla oli -29.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oman eberin asennuksen yhteydessä laitoin myös eberin suodattimen, jota ei ole valmiina sarjassa, mutta sitä saa ostaa (10,-) eberi-liikkeistä. Sihti on metallia, joten ei sinänsä vaadi vaihtamista ellei tukkeudu.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Näyttää muillakin olevan samoja ongelmia.
                                                      Eipä tuohon eberiin uskalla näillä pakkasilla luottaa, jos autokin alkaa ajossa hyytymään.
                                                      Eli ensin auto roikkaan, ja sitten vielä eberi päälle niin luulisi varmasti lämpiävän.

                                                      Pitäisi olla -32 ainetta tankissa (St1), mutta niinpä vaan alkaa passatin menohalut hiipumaan 30 kilometrin ajon jälkeen, onneksi ei ole kuitenkaan VIELÄ sammunut.
                                                      Eikä suodattimen vaihtokaan auttanu mitään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä nuo nyky-eberit ja -webastot taitavat olla aika leluja vehkeitä. Niillä keleillä kun lämmitystä kipeimmin kaipaisi, laitteet hiljenee. Juuri soitteli kaveri ja kertoi ettei parivuotiaan touranin webasto puhu mitään. Työkaverin touranissa sama juttu. - Omasta eberistä revin virtajohdot irti pari päivää sitten ja kävin defa-ostoksilla. Viidettä vuotta on hydronikki keulilla ollut. Yhtään talvea ei murheitta. Vanhanmallinen D5W toimi kuin junan vessa. Sääli ettei mahtunut Seatin konetilaan.
                                                        Nyt pitäis hankkia sitten uusi paloilmapuhallin kun vanha aavistuksen vissiin takkuaa. - Taidan kiikuttaa avantoon koko pskan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei ole koko viikkona käynnistynyt Eberi kunnolla. Toisella tai kolmannella kerralla vasta jäänyt käyntiin. Maahantuojan neuvonta kysyi heti olenko tankannut Nesteeltä ja sanoi, että ilmeisesti tullut huono erä dieseliä markkinoille. Kertoi kyllä ahtaasta polttoainekanavastakin. Laitoin eilen sähköpostia Nesteelle, mutta vastauksen arvaa jo. Harmi, että tankkasin Shelliltä välillä 15l. Olisi ilman sitä voinut ottaa näytteen tankista. Pitää käydä vielä asennusliikkeessä lukemassa vikakoodit ja tarkistuttaa asennus kun kerkiää. Voihan vika olla asennuksessakin?

                                                          Vituttaa ostaa 1500? lämmitin, joka ei toimi pakkasella. Kai nämäkin on suunniteltu Afrikan olosuhteisiin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itselläni oli myös parina päivänä Eberin kanssa ongelmia kun pakkasta on ollut noin -30: käynnistyi, kävi hetken, EasyStart herjaa Err joka manuaalin mukaan viittasi ongelmiin polttoainesyötössä. Polttoaineen syöttö on tehty eberille tankin kyljen reiästä auton pohjaa pitkin letkuilla konehuoneeseen. Ilmeisesti löpö pääsi jäätymään jossain vaiheessa kun pakkasta oli tuo lähemmäs -30.

                                                            Eilen lisäsin Diesel 100:sta tankkiin pari desiä ja tänä aamuna -29 ja eberi kävi aivan normaalisti. :) Ilmeisesti tuo talvilaatu ei näillä "oikeilla" pakkasilla enää tahdo riittää vaan pitäisi olla arktista.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X