Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi:n tehot häviää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 tdi:n tehot häviää

    Eli tuo afn hyytyy lähes heti kun kaasun painaa pohjaan, käy normaalisti mutta kierroksia ei tahdo ottaa kuin vaivalloisesti. Vaikuttaa kuin turbo ei olisi mukana ollenkaan. Ja kun auton sammuttaa vika on poissa kunnes kaasupoljin käy taas lähellä lattiaa. Pienillä kierroksilla (2000-3000rpm) tuo pelaa hyvin.

    Sen verran haulla löysin että olisko ilmamäärämittari? Muilla oli vaan ollu erilaisia oireita. Ja minkähän hintainen mahtaa kyseinen osa olla?

  • #2
    Ilmamassamittari voisi olla yksi potentiaalinen kohde. Vaihto-osana marmoritiskillä satasen luokkaa.

    Edit: Näin pakkasella myös jäätyvä nafta vedenerottimessa saattaa aiheuttaa tuota, tai tehon aaltoilua.

    Comment


    • #3
      Savuttaako? Jos vastaus on kyllä, niin ahtovuoto on mahdollinen. Ilmammassamittari on myös vahva veikkaus.

      Comment


      • #4
        Itse veikkaan ahtopainesolenoidia vialliseksi tai ahtimen vnt-tekniikan jumimista.

        Comment


        • #5
          Tuota naftansuodatinta itsekin epäilin, laitoin auton lämpimään talliin yöksi ja aamulla uuden suodattimen kanssa käyntiin vaan ei toiminut.
          Eikä tuo (normaalia enempää) savuta. Ja jos ahtovuoto olis niin eikö olisi koko ajan tehoton?
          Pitäis varmaan kuitenkin luetuttaa vikakoodit ennenkuin tuonne marmorille menee.

          Comment


          • #6
            Pisteet Savolaisen ehdotuksille! veikkaan jälkimmäistä

            Comment


            • #7
              Mikä vuosimalli tämä on, ei ilmene profiilista?

              Comment


              • #8
                tää on -97, pitääpä korjata tonne profiiliin. Mitenkäs tuota vnt-systeemiä korjais vai onko turbo kokonaan selvä? Alkaa käydä hermoille koko auto kun viikon välein ilmaantuu jotain pientä..

                Comment


                • #9
                  Vikakoodit lukuun. Veikkaisin sieltä löytyvän ahtopaineen säätöerö.
                  Vika voi silloin olla säätösolenoidissa mutta ei välttämättä. Ffp:n puolella seurannut ketjuja joissa tähän vikaan ei tahdo millään löytyä selitystä.

                  Comment


                  • #10
                    Juu pakko kai ne koodit on luetuttaa. Katoin samoja ketjuja Ffp:n puolelta, tuntuu olevan mahdollisia vikapaikkoja vaikka miten paljon. Ei vissiin mitenkään harvinainen oire.

                    Kävin ajamassa audilla n. 20km:n lenkin, nyt ei saanu millään vikaa päälle! Yritin reiluilla kierroksilla joka vaihteella mutta ei edes meinannu hyytyä.

                    Comment


                    • #11
                      Toi ahtopaineen säätöero tuppaa jostain syystä esiintymään kovemmassa vauhdissa, esim. satasen nopeudessa. Ilmeisesti ajomatkan pituus vaikuttaa myös, eli lyhyellä pätkällä ei välttämättä esiinny.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli tommonen exänä ja teki pakkasella samaa...
                        Syylliseksi paljastui hukkaporttia ohjaavaan magneettiventiventtiiliin kerääntynyt öljy,vesi, pöly
                        puuro. Kyllä tuosta vikokoodikin syntyi, jotain ahtopaine anturin skaalan ylitykseen viittaavaa
                        vikakoodissa vihjattiin, eli jokatapauksessa virheilmoitus johti harhaan.

                        Päättelin mielessäni, että kun hukkaportti ei pyydettäessä, aukea niin ahtopaine nousee pilviin ja ohjausboxi menee
                        "pajalle selviytymis tilaan". Vikatila nollautui sammuttamalla tai vikakoodi
                        nollaamalla. Jokin pitempikin reissu tuli tehtyä läppäri apukuskin penkillä, ja VAG-comilla
                        koneeseen tehot takaisin huolimattoman kiihdyttelyn jälkeen.

                        Tuo korjaantui venttiilin ja putkien pesulla jollain luottimella. Venttiili sijaitsi siinä turbon etupuolella
                        lähellä syyläriä syvällä rojujen alla puoli v-mäisessä paikassa. Seuraa turbon laakeripukin päällä olevasta alipainekellosta lähtevää letkua.

                        Comment


                        • #13
                          Vikakoodit nyt ensin lukuun ja jos pressure deviation löytyy koodeista, niin Vagcomilla ajaessa (ennen vikatilaan menoa) seuraa pyydetyn ja toteutuneen ahtopaineen eroa. Jos ahdot karkaavat liian korkealle N75:n (vnt magneettiventtiili) vaihtoa voi suositella koska nämä eivät ole ikuisia. Jos tämä ei tuo apua taitaa edessä olla operaatio: Turbo irroita ja puhdista. Karsta ja noki veks vnt mekanismista ja taas toimii.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä oli joskus samaa ongelmaa. Meni vikatilaan helposti ylämäissä ja joskus muutenkin. Vikana oli siis rikkoutunut katti. Vikakoodina Ahtopaineen säätö ero. Luulin aluksi että putki ottaa runkoon kiinnin kun kolahti aina jonkun terävän töyssyn yli ajettaessa, mutta se olikin katin sisus kalut jotka kolahteli :)

                            No jos vikana on tuo niin korjaus on helppo ja halpa. Lekaa kattiin ja sisuskalut pois.

                            Comment


                            • #15
                              Samanlainen vika vaivaa myös profiilin Passattia, jossa vika on paikallistettu MAP-anturiin. MAF-anturin vika ei normaalisti "kuittaannu" kun sytytysvirta katkaistaan.

                              Comment


                              • #16
                                Tuli tänään ajettua vajaa 100 kilsaa, enkä vieläkään saanu vikatilaa päälle. Vastaa normaalisti kaasuun ja vaikka kuinka yrittää ahtoja korkealle niin auto pelaa normaalisti. Henkimaailman juttuja?
                                Toisaalta hyvä että nyt pelaa, Seinäjoen ja Kauhajoen Käyttöautoille molempiin 2 viikon jono huoltoon. Onko ketään clubilaista Seinäjoen lähellä jolta löytyis tuo vag-com ja kiinnostusta tdi:n kokeiluun?

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on vihdoin vikakoodit purettu, näytti jotain tähän tyyliin:

                                  00519 - INTAKE MANIFOLD PRESSURE SENSOR (G71)
                                  28-10 SHORT B+ -INTERMITTENT

                                  00575 - INTAKE MANIFOLD PRESSURE
                                  17-00 CONTROL DIFFERENCE

                                  Mitähän nuo tarkoittaa? Ja mitä seuraavaksi?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Edelleen, olisko MAP mitään?

                                    Comment


                                    • #19
                                      MAP-anturi on mennyt välillä oikosulkuun. Eli se siellä näyttäisi temppuilevan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        MAPpia minäkin veikkaisin. Katselin eilen illalla pikaiseen noi koodit Autodatasta, en tietenkään enää muista tarkkoja selityksiä mutta sähköisiä paineen tunnistamiseen viittaavia vikoja se ehdotti.

                                        Mikähän näissä on, että ennemmin tai myöhemmin se MAP menee...? AHUssa se on boksissa, joten siinä saa repiä tukan päästään kun joutuu koko boksin hommaamaan. Mutta miten lie AFN:ssä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Yhtä mahdollista on, että ahtopaineensäätö ei pelaa (paineet esim.2bar) -> map näyttää liian suuria.


                                          Eli mahdollisesti n75-vikaa tai vnt jumii. Ja onhan nää jo sanottukin tässä topikissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            AHUssa se on boksissa, joten siinä saa repiä tukan päästään kun joutuu koko boksin hommaamaan. Mutta miten lie AFN:ssä?
                                            Aki: älä hyvä mies pelottele...profiilin Pasaatissa vika on paikallistettu MAP:n, mutta missään vaiheessa ei tullut puheeksi millainen homma sen vaihtaminen on. Auto odottelee vielä huoltoaikaa. Pitäisköhän kysäistä mitähän MAP:n vaihtaminen kustantaa...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niih, varaosana ei tuollaista mappia ainakaan saa joka on boksissa.
                                              Jos jostain löytyisi muuten rikkinäinen boksi mutta ehjä map, niin saisiko sen vaihdettua?
                                              En tiedä, en ole nähnyt sisälle koskaan.
                                              Tietysti juotoksia voisi tiirailla mikroskoopin alla.
                                              Joku on kai mappia yrittänytkin puhdistaa tuloksetta. Sehän haistelee alipainetta käsittääkseni, niin en oikein tiedä miten se voisikaan siinä tapauksessa likaantua jos sieltä "imetään" kamaa pois koko ajan? Vai ajattelenko jotain taas väärin?

                                              Jos sinulla Janne on AHU, tai sellainen kuitenkin missä map on boksissa, niin kysyppä huollosta mitkä on tehtävät toimenpiteet ja oheneeko lompakko niin paljon että pystyy suorassa istumaan pitkästä aikaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aki: AHU:ssa lienee vuosimalliriippuvainen tuo MAP:n sijainti, profiilin AHU:ssa se on imusarjalle menevän putken päällä. Marmoritiskillä ilmoittivat sen hinnaksi 108 ?, joten samaa luokkaa MAF:n kanssa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No sehän on sitten hyvä homma.
                                                  Vanhemmissa se tosiaan on vielä boksissa. Mulla on boksissa ja niin oli -97 AHU Passatissakin.
                                                  On ne insinöörit sitten lopulta uhranneet ajatuksen sillekin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jotain hyvää mutta jotain hunoakin: samalla kun tuo MAP muuttui ECU:sta ahtoputken kylkeen, muuttui myös ilmamäärämittari Pierburgista Boschilaiseksi. Joka taas on tunnetusti heikko.

                                                    Mitä itse vikaan tulee, niin tuossa jo aiemmin kirjoitellut Allradin konstit vaan työnalle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kuulemma autodatan mukaan -97 alkuvuodesta se on boksissa, loppuvuodesta vaihtuu. Ja tottakai mulla on alkuvuoden autoja. En vaan tiedä onko tuossa perää, ainakin marmorilta heti tyrkytettiin MAP:ia hintaan 139,-. Pitäis vaan löytää aikaa jostain tuolle reppaamiselle. Ja kun vapaa-ajan ongelmia ei ennestään ole, joku vit...n idiootti oli käyny naarmuttamassa kuskin oven lasin. Voivoi kun sais selville kuka on käyny..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Päivitystä tähän, vikana oli lopuksi muutama vuotava alipaineletku. Otin parin sentin palat pois letkujen päistä eikä vikaa ole enää sen jälkeen ilmennyt. Vikakoodikin oli kadonnut omia aikojaan! Vag-com:illa ajellessa arvot menee nyt lähes käsi kädessä eikä ahdot nouse enää liian korkeiksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pienestä se on kiinni. Mulla katos vedot tuossa torstaina autosta. Kaasupohjassa ehkä 100km/h, ei savutusta ei mitää. Kulutusmittari kertoi, että kaasupohjas menee 13l. Ei ihan oikea luku siis.

                                                          Vikakoodia en tarkkaan muista, mutta Charge Pressure control - negative deviation se oli muistaakseni.

                                                          Reilu viikko sitten putsasin egr:n ja imusarjan ja jotenki mietin, et mikähän on menny vikaan. Toimiha se viikon ok.
                                                          Purin kaikki imupuolelta. Vaihtelin rispaantuneita alipaineletkuja vielä lisää. Testasin paineilmalla, että turbo pyörii ok. VNT-vipukin liikkui ilman vastustusta. En siis löytänyt syytä.

                                                          Pistin kasaan ja auton käyntiin. Edelleen sama koodi, eikä turbo selkeesti lähde pyöriin. Sen kuulee ihan selvästi tyhjäkäynnillä kun nostaa kierroksia. Pieni ininä kuuluu.
                                                          Sammutin, poistin koodit ja kokeilin uudestaan ja nyt se turbo oli pelissä taas.
                                                          Ainoa huomio oli se purettaessa, että imuletkua en ollut muistanu kiristää. Se voisi selittää MAF:n ja Ahtoputkessa olevan anturin mittamasta erosta.

                                                          Nyt se taas pelittää. Toki meni semmonen 4:n alipaineputken jakajasta yksi piikki poikki niin piti poistaa egr-solenoidi ja polttoaineen jäädytyksen venttiili tilapäisesti pois käytöstä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Palataanpas taas aiheeseen, samat ongelmat jatkuu. Taitaa olla tää topic nykyään väärällä osastolla, modet siirtäköön jos tarpeelliseksi näkee.

                                                            Näyttää että kaikki täällä ehdotetut viat tulee yksitellen tuohon autoon.

                                                            Alipaineletkuja piti jonkin ajan kuluttua vaihtaa kaikkiaan n. 1,5 metriä että vian sai pysymään poissa. Sen jälkeen auto toimikin melkein puoli vuotta kuin unelma.

                                                            Mielenkiinnosta avasin egr-venttiilin viime kesänä, oli aivan tukossa ja tuli mieleen millainen imusarja mahtaa olla sisältä? Aika hauskan näköinen oli, pikkusormenpää mahtui just ja just kanaviin sisälle. Putsaukseen tais mennä 1 pulloharja, 2 hammasharjaa, 2l tärpättiä ja 5l polttoöljyä. Vähän paskaista hommaa! Mutta kannatti tehdä, kulkupuoli parani huomattavasti.

                                                            Tuli sitten putsatessa mieleen että jos imusarja ja egr on tuossa kunnossa niin varmaan turbokin on. Ja kappas! Joku viikko meni niin vika tuli taas takaisin. Kysyin läheisestä diesel-huollosta korjausta, tarjosivat heidän tämän hetken ykkösmyyntiartikkeliaan eli vag:in vnt-ahdinta hintaan 950e.

                                                            Jätin kuitenkin ostamatta ja otin vanhan turbon pöydälle, siivet siellä tosiaan jumitti. Kunnon pesu jarrucleanerilla ja tärpätillä ja taas pelittää. Laitoin samalla ahtopainemittarin kabiiniin, että jos vielä tulee jotain niin näkee heti kun ahdot on punaisella.

                                                            Ja tulihan siihen taas parin kuukauden päästä. Täyskaasukiihdytyksessä ahdot saattoi heilahtaa ensin punarajalle(1,5bar) ja siitä heti putosi alle baarin. Vaihteen vaihdon jälkeen ahdoille ei enää asteikko riittänyt(2bar). Ja taas vika päälle, alkoi vaikuttaa ahtopaineventtiilin vialle. Uusi venttiili (122?) odottaa nyt asennusta, josko tuon jälkeen pääsisi ensi syksyyn. Miten noi kaikki voi tulla alle 300tkm:n?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X