larry76: kuutiotilavuus lienee 2370cm3 eli kone on 2.4TDI vai menikö väärin? Tehty vuosina 91-92
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2,5 TDI 5-zyl 140 hp, käyttökokemuksia
Collapse
X
-
AEL:ään palatakseni: olisiko jollakulla vaivattomasti löydettävissä jakopään huollon/rempan osanumerot, niin saisi Tepolle tilauksen?
Ymmärtääkseni siis:
- kiristin x2
- jakohihna x2
- moniurahihna
- ohjainrulla
- kampuran pultti (?)
- tiiviste
- alahammaspyörä
- vesipumppu
Lisätkää/poistakaa jos tarvetta. Nuo omalla pähkäilyllä listattuja.
Comment
-
Nuo osat ilmeisesti merkkihuollon/marmoritiskin kautta? Kerhon varaosakanavan kautta maksoi noin puolet tuosta jakopään + ruiskupumpun hihnat ja rullat, vesipumppu ja kampi- ja nokka-akselin stefat.
Osalistasta (http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21330) jäi käyttämättä pari pulttia ja venttiilikopan tiiviste.
Comment
-
-
Audi A6 Avant 2.5 quattro vm.1996. Nyt on tuntuu että on auto alla, vaikka edellinen olikin samaa korimallia ja yli 5v uudempi.
Vähemmän tuulensuhinaa sisälle,hieno moottori, parempi ajaa (quattro) vähemmän ns ylimääräisiä natinoita ja kitinöitä.
Eli edellinen oli 1.9 tdi 2003 mallia. Toki kokemusta vasta pariviikkoa tästä "uudesta" mut silti tuntuu että joissain asioissa kehitys menee taakse päin...
Comment
-
Tuulensuhinasta samaa mieltä! Ennen (lue C4) laitettiin enemmän rautaa ja isommat puslat, myöhemmin (C5) kevyemmät puslat, alumiinia ja elektronisia kikkareita ilman rajaa. Muuten toki pitää verrata keskenään kuutosen isoja dieseleitä ja Quattroja. Taitaa olla A6 C4 5-TDI:t kovimpia Diesel-Audeja, lötköissäkin oli mitoitus kevyempää.
On muuten eroa samakoneisessa Transportterissakin syncrolla ja ilman, Syncro eristetty ja suht. hiljainen huippumalli, eikä pelkkä kaappi nelivedolla tyyliin Tojo.
Comment
-
mulla mittarissa 478000tkm , ja todella hyvin toimii , eikä kuluta öljyä yhtään.jakopäänlaitto tosi helppo homma , ite vaihdoin vastikään. esiintyi käyntiinlähtö ongelmaa,ny lähtee käyntiin heti,oli hihna venynyt niin paljon että ajoitus oli kaukana.todella luotettava ja kestävä A6 2,5Tdi 5pyt.
Comment
-
Olisiko jollakulla tuota AEL "laajemman" jakopään huollon osalistaa osanumeroineen? Linkki ei enää toimi.
Osalistasta (http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21330)
Ja sitten vielä vähän niitä käyttökokemuksia:
Olen auton omistanut helmikuusta -08 ja olen ehtinyt ajella noin 14tkm. Nyt mittarissa on 290tkm. Tankkaukset olen kirjannut viimeiset vähän vajaa 10tkm ja niiden mukaan keskikulutus on ollut 7.9l/100km. Edit: Maantiellä pääsee helposti alle 6 litran lukemiin, muutamaan otteeseen mitannut maantiekulutukseksi kesällä 5.5-5.7litraa/100km, on ajeltu lievää ylinopeutta ja tehty ohituksia. Kaupungissa sitten ilmeisesti neliveto ja auton koko/paino rankaisee...(Renkaina normikoko 16")
Öljyä ei syö ainakaan mittatikun mukaan. Käyntiinlähtö ongelmaa ei ole esiintynyt, tosin kylmänä ja "kuumana" lähtee paremmin käyntiin kuin "puolilämpöisenä". Vika vai ei, en tiedä. Jakopää olisi kuitenkin yksi seuraavista huolloista. Tai no sitä ennen pitäisi tuo Webasto-lämmitin saada taas toimintaan ja alustaa katsella. Ajossa Webastoa ei ole oikeastaan tarvinnut sisätilojen lämpöjen takia, ainoastaan moottorin ja sisätilojen esilämmittämiseen pakkasella ennen ajoon lähtöä.
Koriltaanhan auto on aika iso, mutta sisätilat loppujen lopuksi melko pienet. Sisätiloissa häiritsee vähän muovien natina, b-pilari natisi mutta se asettui jokseenkin. Peräkontista kuuluu vielä jotain. Peräkontin pohjaan, peräkontin oveen ja takaoviin olen laittanut Dynamat Extremeä. Sisämelu ei ole mikään pienimpiä, pääasiassa renkaista tulevaa. Minulla tosin on jotkut paskat Green Diamond kierrätys kitkat alla eikä ne näytä sulavan alle edes kesällä.
Seuraavia korjauksen kohteita on tuon Webaston lisäksi alusta. Viime keväänä huollossa kattelivat alustaa läpi, mutta mitään muuta kuin väljä raidetangonpää ei löytynyt. Minun perstuntuma ja korva sanoo, että jotain siellä on vaihdettavassa kunnossa. (Aika ihme olisi jos ~300tkm ajetussa ei jo jotain olisi). Eniten huolestuttaa nyt vasemmalle käännettäessä etuoikealta kuuluva narina. Yritin tuotakin katsella, mutta eipä sieltä mitään löytynyt. Vielä mystisempään on se, että kun autoa pestessä suihkuttelee tuon oikean etunurkan kunnolla, narina pienenee. Tuota narinaa tuntuu esiintyvän muillakin tässä mallissa.
Pitänee lisäillä juttua, kun tulee jotain oleellista mieleen. Saa nähdä noiden tulevien huoltojen ja korjausten jälkeen kuinka tyytyväinen sitä sen jälkeen ollaan. Saa nähdä riittääkö "touhutonni". Ainahan näiden vanhojen kanssa saa vähän harrastaa...Viimeksi muokannut Rusty; 9.10.2008, 11:41.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ponsse Näytä viestiOlisko jollain kokemuksia kyseisen auton syöttöpumpusta?jos sais "vähä" kaakkeja lisää...
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=57112
Evry-mod, hammermod jne...
Comment
-
Kulutusta mitattuna, Neljä aikuista kyytissä. 18" 225 renkailla. 6.3l satasella näytti tietokone, mitattuna 6.8/ 100km. Aikalailla reipaasti ajeltuna, todisteena rikesakko. Ristus noita automaatti tolppia...
Reilu 20tkm ajettuna, ja tuntuupi siltä että tuo ei meidän perheestä pois muuta.
Comment
-
Ajokkina vajaaveto C4-avant 5-gang-manuaaliaskilla AAT-moottorin jatkeena. Moottorissa AEL-kokoiset suuttimet ja rengastus 225-50-16.
Mulla tuntuu soppaa palavan sen 6,6...6,7 l satasella. Ajo 80% maantietä ja moottoritietä. Näyttää olevan ihan sama, ajaako motaria enemmän kuin maantietä vai päinvastoin. Samoin suuttimien vaihdolla ei juuri ollut vaikutusta. Vakio rengastuksellakin kulutus pyöri samoissa lukemissa.
Mainittakoon, että en väistele ohituksia, enkä nitkuttele kiihdytyksissä, eli ajo on sellaista perus-reipasta.
Ja kokemukset kokolailla positiivisia tähän asti. Mittarissa katiskalla vasta 321 tkm, joista itse olen neljässä kuukaudessa päästellyt 11 tkm. Muutamia pikkumurheita on osunut. Ei mitään vakavaa.
Comment
-
Aamulla tankkasin ja laskettu kulutus oli 5.9l/100km, aikaisemmin ollut 5.8l mutta nyt ollut jonkun verran eeberin käyttöö. Tosin en aja mittarin mukaan yli 110km/h kun paku kerran on mutta ehituksia ja kiihdytyksiä en sitten kyllä säästele! Aikaisemmin kun tuli ajettua mittrin mukaan motarilla se 130km/h niin silloin vei samalla ajotyylillä ja ajolla 6.2-6.3l/100km.
Päivässä noin 100km työmatka ajoa josta puolet motaria ja lisäksi noin 30-40km paikallisteitä ja kaupunki ajoa rengastuksella 225/50x16 tosin aamulla kyllä heitin "piikkirenkaat" alle kokoa 205/60x15!
Comment
-
Minen ymmärrä ohituksissa säästelyä, mutta eipä näillä nyt mitää "voimavaroja" liikaa säästössä ole ohituksissa.
Omissa olen huomannut se, että lämä pohjassa on käytännössä sama asia kuin lämä silleen niinkuin melkein pohjassa. Ei kumpikaan vapauta aidattua hevosia juurikaan :)
Toki ne on aika lusmussa kunnossa molemmat jo.
Comment
-
Tarkoitin että jos joku hitaampi edessä niin siitä mennään ohi vaikka väkisin, vi%&ttaa maantiellä noi hidastelijat ja autoilijat joska käyttävät sumuvaloja vaikka ei olisi tarvetta!
Eipä näissä nyt mitään villivarsoja tunnu vapautuvan vaikka miten lappua polkee lattiaan.
Comment
-
Minä en ole saanut kulumaan yli 6 litraa kuin kahdella tankillisella viimeisen 9 kk ja 26 tkm aikana. Pienimmillään kulutus on ollut 5,2. Kävin Itä-Suomessa lenkin ja tankkasin lähtiessä ja tullessa samalla mittarilla. Tämä oli keväällä kitkarenkailla (195/65/15"). Webastoa pyrin käyttämään aina aamuisin (alle +5C) ja koiran takia sitä tulee käytettyä muutenkin aika paljon. Ilmastointi lähes aina päällä. Valtaosa ajosta maantietä 80-100 nopeusrajoitusta. Kulutus on aika vakio 5,8l/100km.
Comment
Comment