Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI 5-zyl 140 hp, käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2,5 TDI 5-zyl 140 hp, käyttökokemuksia

    Otsikon mukaisesta koneesta kuuntelisin mielelläni kokemuksia. Ko. padalla varustettu menopeli olisi ostolistalla, eikä koneesta mitään kokemusta itsellä eikä lähimmäisillä...

    Kuulemani mukaan luotettavampi kuin 6-zyl kokoisensa, mutta tähän tieto tyssääkin. Kiinnostusta herättääkin perusluotettavuus + vetopyörätehon kasvattaminen ns. järkipuitteissa.

  • #2
    Ilmeisesti kyseessä AEL kone 103kw. Ainakin tuossa kuutosessa pelaillut aika hyvin. Jakohihnasta kannattaa pitää huolta kuten kaikissa muissakin nyky vehkeissä.

    Täälläkin taitaa olla juttuja myös tuon koneen talvi ominaisuuksista, aika monella (omakin) ei tahdo alle -15 asteen lähtä ilman roikkaa. Mutta sekin on vähän yksilöllistä.

    Tehon lisäyksestä en tiedä, itselle ainakin riittänyt ihan hyvin vakiotkin.

    Itsekkin olen monelta suunnalta kuulut juttua että ois lujempi kuin se uudempi kutonen. Tähän mennessä on satatuhatta kelattu ilman ongelmia... Paitsi alussa oli se hihna show joka on tuon ketjun loppupuolella. http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=27563

    Comment


    • #3
      Itselläni kanssa kyseinen moottori. Viritystä en ole kerennyt siihen kaipailemaan. Kyllä tuolla on hyvin kerennyt paikasta toiseen ja ohituskin onnistuu.

      Äärettömän hyvät kokemukset moottorista. Olen ajanut vasta itse 16 tkm tuolla.

      Kuten aikaisemmassa oli juttua talvi käynnistymisestä... Itse jouduin alussa hiukan taistelemaan sen kanssa. Pumppu ajoitettiin ja asia sillä korjaantui.

      Tuntuu lämpenevän talvella todella hyvin sisältä. Liekkö tuossa sitten jokin lisävastus...? Tuntuu että paremmin lämpenee kuin edellinen auto, joka oli 2,3 AAR pensa.

      Comment


      • #4
        13tkm takana tuollaisella 2.5 TDI AEL koneisella A6:lla ja vielä ainakin on positiiviset kokemukset. Tehoa ja varsinkin vääntöä on normaali ajoon ihan mukavasti. 6-vaihteinen laatikko ja 5-sylinterinen diesel on mukava matka-ajossa. 115km/h mittarinopeudessa kierrokset noin 2000rpm.

        Kulutus on kesällä pyörinyt aika tarkalleen 6,5 litran tienoilla (225 leveät renkaat ja ilmastointi aina päällä). Talvella parhaimmillaan 5,7 litraa satasella ja jos paljon Webaston käyttöä niin menee yli kuuden litran.

        Comment


        • #5
          Pääsee muuten aika pienelläkin kulutuksella, olen kuullut että nelosella alkavaan lukuun on mahdollista päästä.

          Kulutus pyörii 5,5 - 7,5 litran nurkilla itsellä.

          Comment


            #6
            Kiitokset kirjoittaneille! Miellyttävän oloinen tuo kone on, kuten koko auto. Vielä kun muistaisi että siellä laatikossa on se kuudeskin vaihde, koeajellessa vanhasta tottumuksesta tuli käytettyä vain viittä.

            Kauppoja hierotaan...

            Comment


              #7
              Koneen talviominaisuudet ovat siinä mielessä hyvät, että auto lämpiää ilman erillistä lämppäriäkin maantieajossa vielä kovillakin pakkasilla (-25-30C) hyvin, vaikkakaan ei kovin nopeasti. Turkishaalareille ei siis ole tarvetta. Itse olen asennuttanut mukavuussyistä kuitenkin eberin. Kun pumpun ajoitus, hehkut jne ovat kunnossa, niin käyntiin lähdön kanssa ei pitäisi olla ongelmia. Ongelma lähinnä se, että takapenkin alle ei sovi kovin kummoista akkua.

              Noin 60tkm tuolla on nyt tullut ajettua eikä ole ollut varsinaista valittamista. Aina sitä vanhaa autoa pitää vähän ropata, mutta korjauskustannukset ovat olleet hyvin pienet toistaiseksi. 60tkm keskikulutus on ollut aika tarkkaan 6,0l/100km. Taajama-/kaupunkiajoa noin kolmasosa ja eberi on ollut n. 25tkm verran.

              Comment


                #8
                Jari, onko peräti täydellisellä vetotavalla varustettu vaunu tulossa?

                Comment


                  #9
                  Mukanaraahattavalla taka-akselilla :-(

                  Comment


                    #10
                    Tätä minä vähän arvelinkin. Joskus koitin metsästää AEL-koneista A100/A6-quattroa itselleni, mutta tuntuivat olevan kiven alla. Jäi sopiva yksilö löytämättä.

                    Comment


                      #11
                      Täällä kokeumusta 88tkm AEL koneesta eikä ole tarvinut katua että tuli hommattua. Lämmintä tosiaan riittää talvellakin. Letkulämmitin on riittänyt tähän asti. Mulla keskikulutus on ollut 6-7 litraa, koska ajelen aikapaljon motaria. Hitaammilla teillä kulutus on ollut 5-6 litraa. Laatikko on 6 vaihteinen manuska ja se sopii tuon koneen luonteeseen. Volvossa (850/V70) on käytetty samaa konetta ja volvolandian mukaan koneesta saa n. 190hv melko pienellä vaivalla. Suuttimet, lastu (/EVRY) ja putkisto muutoksilla menee tuohon 190hv. Sen jälkeen menee vaihtoon turbo.

                      Nokkahihna tuossa on heikkolenkki. Sen vaihdosta täytyy huolehtia ajallaan. Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla. Myös kaikki rullat täytyy tietysti vaihtaa. Vanha rulla voi rikkoutua ja rikkoa koko koneen. Lasku on sen jälkeen 3-4 k?. Hihnan vaihtoväli on suomessa 90tkm ja saksassa käyttävät 90-120tkm vaihtoväliä.

                      Comment


                        #12
                        Sivusta kuultua

                        Tuossa työkaveri kertoi tänään ystävänsä huonosta onnesta V6 2,5TDI koneen kanssa. Oli juuri ostanut ko. auton kun tuulettajanhihna oli katkennut ja lentänyt jakopäänhihnan ja rattaan väliin seurauksena et venttiilit, männät ja kannet paskana. Kun moottori oli saatu kuntoon (7000?) hajosi automaattiloota (luisti pahasti). Kun tämä oli saatu kuntoon (3000?) niin jakopäänhihna meni uudestaan viallisen kiristimen takia seurauksena et molemmat kannet meni taas uusiksi... Voiko miehellä olla huonompaa onnea...

                        Comment


                          #13
                          Täytyy olla tykästyny autoon jos noin monta kallista remonttia suostuu maksaan.
                          7000e koneen rempasta? Eikö tolla hinnalla saa jo merkkitiskiltäkin vaihtokoneen?

                          Nykyään ihmiset jotka noita vanhempia v6 tdi:tä ostelee, ei välttämättä ole mitään kroisoksia. Autojen hinnat on laskenu sille tasolle, että tavallinen tallaajakin saa "unelmien" autonsa.

                          Sitku paukahtaa jotain, niin on ihan katastrooffi.

                          Tuosta syystä itsekkin olen jättäytynyt ihan vain ihailu ja kuuntelu asteelle kyseisiin vehkeisiin. Kiva semmosen oli omistaa, mutta jos tulee 60tkm+ kilsoja vuodessa, ei oikeen tuollainen riesa kiinnosta. Vielä kun olis tajunnu ostaessa nykystä siirtyä keppivaihteisiin. Alkaa Tiptronicin "mukavuus" kyllästyttää.

                          Asiasta kolmanteen. Millanen pommi on noin 400-500tkm ajettu r5 2.5tdi? Tietysti käytöllä on väliä, mutta saako esim konerempan jne avulla vielä toiset 400tkm vai onko kone jo vaihtotavaraa?

                          Ajatuksena on luopua Passatista jollain aika välillä ja sotaa vanhempi, mutta toki luotettava työkulkine. Passatti on ollut kyllä ihan hyvä peli. Ei mitään ongelmia luotettavuuden kanssa 35tkm aikana (n6kk) mitä olen ajellut.

                          Comment


                          • #14
                            Itse olen ainakin tykännyt kyseisestä moottorista. Jaloissa ei tarvitse pahemmin pyöriä ja ohikin pääsee aina kun on muutenkin turvallista ohittaa. Tykkään myös tämän koneen "rouheasta" käyntiäänestä joka voittaa neloskoneen äänen mennen tullen.

                            Hoitaa vaan jakohihnan vaihdon ajallaan niin ei pitäisi isompia ongelmia tulla. Kyllähän tämän ikäisessä autossa aina pientä laittoa on mutta huolto ja korjauskustannukset ovat ainakin itsellä olleet varsin kohtuulliset.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllähän noi koneet kestää kilsoja hyvin. Ekat 400tonnia menee helposti konetta korkkaamatta, ja taitaa myös turbo/pa syöttövehkeet kestää suunnilleen sen puoli miljoonaa. Mut askeja joutuu vaihtelemaan välillä. Ei nyt ihan jokaisen hammashihnan vaihdon yhteydessä, mut alimitoitetusta tapauksesta voitaneen kuitenkin puhua...
                              6-vaihteinen kestää paremmin, mutta ei ole ikuisia nekään. Tietysti kestoikä riippuu käytöstä ja viritysasteesta.

                              Noin 340tkm oli ex-C4 koppasella 2.5tdi:llä ajettu siinä vaiheessa ku luovuin siitä. Ei ois päällepäin ta isäsltäkään päin uskonut että oli niinkin paljon ajettu. Ja se kävi tosi siististi ja muutenkin toimi niinkuin pitää, evrytettynä oli kulkujakin aika mukavasti...

                              Comment


                                #16
                                Evry modilla saa parin euron investoinnilla n. 170-175hv kun säätää sopivasti niin ettei kone täristä tyhjäkäynnillä liikaa ja kun tuon laittaa kytkimen taakse niin voi käyttää vain tarvittaessa jos savutus häiritsee. Savutuksen saa vähenemään nostamalla ahtoja; sekin onnistuu evryn tapaan potikalla, mutta sitä ennen pitää investoida ahtopainemittariin. Hyvät ohjeet löytyy Volvolandian foorumilta.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvä ja kestävä patahan se on.Minäkin pidän koneen väännöstä (siis ilman lastuttamistakin), enkä ole lisää heppoja vinkumassa.Virittämisen kanssa pitää lyhentää radikaalisti jakohihnan vaihtoväliä, koska momenttipotkut vaikuttavat tietenkin joka paikkaan.Useampi taksikuski (VW Transporter/Caravelle lähinnä) on onnistunut leipomaan koneita kiinni juuri lastuttamisen ja normaalien jakohihnaremppojen takia->hihnasta kulmat sileeks->venttiilit ja pahimmissa tapauksissa voimansiirto metallikeräyskuntoon.

                                  BTW,
                                  Ei se VAG konserni ole turhaan ottanut takaisin armasta 5-sylinteristä TDI:tä pakettiautoihin :o)

                                  Comment


                                    #18
                                    Audi tulossa jälleen taloon, jos ei mitään katastrofaalista katsastuksessa tapahdu ;-) Myyjä siis katsastaa vielä kulkupelin ennen kaupan solmimista.

                                    Kiitoksia vielä kerran kommenteista, koneesta ei juurikaan tietoa aiemmin ollut mutta positiiviset kommentit ovat tällaisessa tapauksessa mukavaa kuultavaa. Korimallin jotakuinkin tunnenkin - omasta mielestäni parannettu Lötkö - joten sen kanssa kyllä pärjää.

                                    Edessä työmatka-ajoa, toivon mukaan helppoja ja edullisia kilometrejä!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onnittelut loistavasta valinnasta!

                                      Comment


                                        #20
                                        Millainen kustannuserä on tuo jakopään vermeitten uusiminen ollut? Noin 10 000 km päässä häämöttää, joten tietää varautua ja ostaa osat valmiiksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          250e maksoi työ merkkiliikkeessä (5h) + osat.

                                          Comment


                                            #22
                                            luulisi transportterin liikkuvan 2.5TDI:llä:
                                            http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...319&highlight=

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oletpa Joonas päässyt halvalla tuosta remmin vaihdosta.. tai mitä kustansi osat?
                                              Joensuun Laakkosella kokonaishinnaksi sanoivat 850,- ja ei merkkiliike teki noin. 700,-

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jakohihnanvaihto ~700eur yleiskorjaamossa savossa. Onneksi ko toimenpide ei osunut omalle omistus ajalle...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Osat noin 500 e, jos vaihdetaan kattavasti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    250e maksoi työ merkkiliikkeessä (5h)
                                                    Missä merkkilikkeessä noin halpa tuntihinta on?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minkälaisia lohkolämmittimiä teillä on 2.5tdi:ssä?,ja missä paikassa lohkossa?
                                                      Defa antaa paikaksi 3.vas,mutta ei näytä kestävän.

                                                      Itellä jo neljäs defan vastus meni oikosulkuun,apuja kaivataan,ei meinaa akku riittää ilman lämmitystä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        AAT ja AEL koneissa on erilaiset lohkolämppärit! AEL koneeseen täytyy olla jokin ihmeen ahtaanpaikan malli. Itellä on letkulämppäri ja hyvin toimii. Defan lohkolämppärit ei ole oikein hyvässä maineessa. Tietysti mikäli ovat saaneet ongelmat ratkaistua kestävyyden osalta ni sit eri asia, mutta nykytiedolla kannattaa harkita letkulämppäriä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla on ABP moottori autossa,ilmeisesti erittäin harvinainen suomessa.
                                                          Erona aat:eehen ainakin puuttuu ilmamassamittari

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mulla on nyt kolmatta talvea Calixin vastus, eikä ole ainakaan vielä menny pimeäksi *kop, kop, kop*

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X