Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehot hävis TDi 2.5 -96

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tehot hävis TDi 2.5 -96

    Ajelin tänään illalla Hesasta Saloon, 20.12. melkein perillä hävis tehot. Tyhjäkäyntiä käy noin suunnilleen mutta kun painaa kaasua niin ei ota kierroksia ja kilisee ja kolisee jos ottaa hieman.

    Mikähän vois olla ongelma...menikö ruisku. Mites huohottimen jäätyminen näkyy...eikos se heitä öljyt pellolle.
    Kone käy epätasasesti kun kaasua painaa.
    Se käynnityy vaikeasti pittää pitää kaasu koko ajan pohjassa.
    Entäs joku anturi?

    En ehtunyt vielä kahlata vanhoja juttuja mutta saattaa varmaan löytyä vastaava tapaus...


    Pikaista apua kaipaava...pitäs saada huomenna taas kuntoon...

    #2
    Koska nokkaremmi vaihdettu? Jos olis vaikka ajotus persiistä, tai sitten pumpun ajotus pielessä.

    Molemmat on remmillä toinen etupäässä, toinen takapäässä.
    Täälön ollu juttua, että tuon koneen heikkous olisi tuo jakopää.

    Kannattaa henkisesti varautua, että ei ole huomenna kunnossa.

    Comment


    • #3
      OK...tuntuu kyllä loogiselta.
      Remmit on kyllä vaihdettu 15000km sitten et on aika uusia mutta...voihan esimerkiksi takana oleva hammasremmi hypätä yhden yli...
      Olisko mahdollista, että säädinsysteemissä esimerkiksi kierrosluvun indikoinnissa olis joku vika...anturivika.

      Saiskohan vikamuistin luvulla jotain irti...mulla kyllä ei ole piuhaa siihen...ehkä löydän kaveripiiristä lainaan.
      Voisin ottaa vähän kameravideoo ja laitta nettiin ...voisitte katsella ja kuunnella...linkki myöhemmin.

      Varautunut ole...näyttää kyllä siltä, että ei kyllä liiku tuon kummemmin vähään aikaan. Jos selviäis vaikka jonkun anturin ongelmaks niin vois hankkia ja joulunpyhinä olis aikaa vaihtaa...

      Lisäideat on tervetulleita???

      Comment


      • #4
        Minulla taas tuli jäätäminen ensimmäiseksi mieleen... Milloinkans on viimeksi vaihdettu polttoainesuodatin?

        Comment


        • #5
          Tutkisin ensimmäisenä kummankin hammashihnan tykötarpeineen. Ja varautuisin pahimpaan...

          Comment


          • #6
            Joo tuo suodattimen jäätyminen vois olla myös...näkyiskö se tollasena efektinä. Sitä kyllä ei ole vaihdettu ainakaan 50000km aikana mitä se minulla on ollut.
            Täytyy tsekata remmit. Mitä se pahin olisi...ruiskuko?

            Mites ilmamääräanturin rikkoutuminen näkyisi...en vielä ehtinyt katsoa siihen liittyviä juttuja täällä...

            Comment


              #7
              Onse aika paha jos jako menee sekasin, melkein pahee kuin pumppu.

              Comment


                #8
                Ilmamäärämittarin (MAF) hajoaminen näkyy tehottomuutena, mutta ei sen kait kolinoita pitäisi aiheuttaa. Tuossa yksi viestiketju aiheesta: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=2214.0

                Comment


                • #9
                  Ei se kyllä kamalasti kolisekaan vaan dieseli kun on käy karkeasti ja kierrokset muuttuilee koko ajan niin silloin kuuluu sellaisia karkeita ääniä...(laitan myöhemmin videoo/ääntä)
                  Tyhjäkäynti on melko tasaista ja normaalin tuntuista. Kun painaa kierroksia niin ei niitä kunnolla ota ja tosiaan käy epämääräisesti...
                  Ja tää ei liiku kun tyhjäkäynti kierroksilla
                  Meneeköhän tuo (MAF) kerta laakista?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla oli ensimmäisessä 2.5 TDI- versiossa ( 1T, maffiton) liki samanlainen ongelma.

                    Siinä kone ensin toimi ihan normaalisti, sitten aivolaatikko alkoi kai sotkemaan ruiskutushetkeä, kävi miten sattui ja kierrolukumittarin neula heilui miten sattui (myös silloin, kun kone oli sammuksissa). Koska ruiskutus oli välillä todella pielessä, kuului koneesta erilaisia soraääniä.

                    Jäähdyttyään toimi taas ennalta arvaamattoman ajanjakson normaalisti, sitten taas sekos, tien penkalle odottelemaan. Uudella eculla alkoi taas pelittämään.

                    Ymmärtääkseni tämä oli kuitenkin nimenomaan 1T- koneen ongelma. LMS:n edustaja kertoi, että heillä oli kerran samanlainen tapaus ja sitä tutkittiin pitkää ja hartaasti, kun ecut eivät yleensä ole kulutustavaraa. Uudella eculla toimi taas.

                    Kannattaa kokeilla toisella eculla, jos jakopääasiat ovat kunossa.

                    Ecu maksaa, mutta vaihto on nopea ja helppo (ainakin typ 44:ssä).

                    Comment


                    • #11
                      Ajattelin josko saisi ennen joulua vielä pelittämään ja menin paikalliseen Diesel virmaan...sovittiin katsottavaksi ensin logitiedosto vaikka ei kummempaa virheilmoitusta koetaulussa muistaakseni ole näkynyt.
                      No logitiedoston luku kaverislta ei onnistunut. Hän otti ruiskun päällä olevan kotelonkannen auki ja käytön aikana kokemuksellaan sanoi että ei pitäs ruiskun jouset ainakaan olla rikki. Ruiskun rikkinäisyyttä muuten ei jättänyt laskuista.

                      Ei päästy sen pidemään vaan pyysi menemään parinsadan metrin päähän merkkiliikkeeseen, ajelin lähes tyhjäkäynnillä, luettamaan logi.
                      Siellä indikaatio oli, että joku neulan liikeanturi herjasi. Nollausen jälkeen, minkä tekivät, kone ei suostunut enää lähtemään käymäänkään...eli sinne jäi.
                      Sanoivat, että ei ole vika siinä anturissa vaan oli jokinlainen virheluku...

                      ....Joulun jälkeen ehtivät vasta tutkia...

                      Onko kommentteja?

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli kolme vikakoodia päällä, yksi oli neula-anturi. Kokeile toisella eculla, alkaa liiaksi muistuttamaan omani taannoista vikaa. Saatat säästää piiitkän pennin ja päästä kyntämään adventtisohjoa rinkelikeulalla.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitoksia...voipa ollakin...katsoin muualta täällä palstalla, että hinta on siinä 500?. Eikös se ole tässä autossa takapenkin alla oleva alumiinilaatikko tää ecu eli kontrolliboksi.
                          Niitä ei taida olla saatavissa käytettynä..eli halvemmalla. Noin joulun aikaan tuollekin rahalle olis muuta käyttöö...

                          Comment


                          • #14
                            Kattoisin ekana polttoaineensaanti puolen kuntoon,suodatin ym.

                            Comment


                            • #15
                              Tuli mieleen myös...olen hankkinut suodattimen jo jonkin aikaa sitten mutta ei ole tullut vaihdettua.
                              Toisaalta asiaan tutustuneet ammattimiehet olis luullu suodattimen vaihdon kiinnostavan.
                              Eräs "kolmas" kaveri sanoi, että kun kuorma-autojen polttoainesuodattimet, aikaisemmin enemmän, ovat menneet dieselin parafiinin vuoksi hyhmään niin efekti olis suunnilleen samanlainen.
                              Toisaalta tämä muutos oli kuin veitsellä leikaten...eikä käynyt paremmin tänään päivällä vaikka oli jonkin verran plussalla.
                              Lienee kuitenkin varmin poistaa jäätymisvaihtoehto ja vaihtaa suodatin...voihan sillä olla jotain muutakin tavaraa tukkimassa...

                              Comment


                              • #16
                                Ebaystä kannattaa katsella ecua osanumeron avulla haulla. Kauniisti kysymällä joku voi lainata todistetusti ehjää testausta varten.

                                Omaani hain ja ebayssä oli monenlaista myynnissä. Tosin omani ecu on harvinaista tyyppiä (ainut maffiton 5-tdi), eikä mikään muu tyyppi käy. Omaasi voi käydäkin.

                                Comment


                                • #17
                                  Pahin seuraus on venttiilikoneiston jaon sekoittuminen ja siitä seuraava yläpään remontti. Mielestäni oireet on vieläkin sellaiset, että tämän mahdollisuus on syytä tutkia tarkasti.

                                  Jako/käyntiongelmat on kuitenkin yleisimmät tämän konetyypin ongelmat, ja aiheuttajia noille riittä monesta paikasta kampiakselin vetopyörästä nokka-akselin hihnavälityksen kautta ruiskupumpun välitykseen.

                                  Tuo mainittu Volvon ongelma ei päde tähän, koska Audi käytti mekaanista ilmamäärämittaria (ei MAF), joka ei ole altis hajoamaan. Eikä sen vikaantuminen mielestäni aiheuta tällaisia oireita.

                                  Karkea/nakuttava käyntiääni ei mielestäni ole vielä katastrofi. Tuo voi johtua ruiskutuksen ajoituksen seilaamisesta, lähinnä aikaiselle.

                                  Ei kuulosta suodatinongelmatkaan oikein järkeenkäyviltä. Kone lähinnä sammuu, jos se ei saa polttoainetta. 50 tuhannessa olisi kyllä saanut vaihtaa suodattimen jo ainakin kertaalleen, mielellään juuri ennen talvea.

                                  Katsoisin edelleen hihnat/pyörät ja sitten sähköiset osat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muistin resetoinnin jälkeenhän kone ei lähtenyt edes käyntiin...merkkiliikkeessä. Kaara on ollut tämän päivää (to.28.12) korjauksessa ja ilmoittivat että ajoituksessa olis ehkä jotain hämärää eli olisi siirtynyt. Odottivat, että sen kun säätää kohdalleen niin workkii. Polttoainesuodattimen vaihto ei auttanut. Pirauttelin myöhemmin perään...sanoivat, että säätö ei auttanut. Nyt käy taas tyhjäkäyntiä mutta ei ota kerroksia...eli ollaan alkupisteessä.
                                    Epäilivät ruiskua...voisko olla?...eivät ECU.a. Varaeculla kun kokeilis niin poistuisi ainakin yksi vaihtoehto. En kyllä muista nähneeni herjoja koetaulussa, kun tehot hävis mutta eihän se tietysti mitään todista.
                                    Mites pakoputken tukos...??...rikkinäisyyden kuulisi...

                                    - ruiskun ajoitus säädetty
                                    - polttoainesuodatin uusi
                                    - ymmärtääkseni logitiedosto puhdas.

                                    Vieläkö löytyy ideoita?

                                    Comment


                                      #19
                                      En lukenut koko ketjua, mutta onkos suuttimet testattu? Jos yksi ruiskii suoraan läpi, niin ei ota kierroksia ja kolisee varmasti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei luultavasti ole testattu...onko mahdollista, että tämä suutinvika tulisi yht'äkkiä?
                                        Voin ehdottaa, että tutkivat ennen kuin alakvat vaihtaa ruiskua?

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos sieltä on lähtenyt likaa liikenteeseen ja mennyt johonkin sopivaan väliin estäen neulan liikkumisen. Näin on joskus käynyt, eri merkissä tosin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            ael kilisee

                                            Itelle kävi vuosi sitten samahomma. Ensin luulin että ventiilin nostin meni ja vaihoin nostimet. Pelas semmosen viikon ja sama homma.
                                            Sitten parinpäivän tutkimisen jälkeen huomasin että nokka on myöhässä ja purin kampiakselilta rattaat pois. Kampiakselin pultti oli aika löysä ja nokkahihnan rattaasta kiila hävinny.

                                            Oli vissiin edellinen hihnan vaihtaja käyttäny vanhaa pulttia tai säästelly kiristyksessä muuten vaa...

                                            Kantta en kehannu aukasta vaan kokeilin riskillä ja hyvin on kohta 70 000 tultu:)

                                            Edit: Se varottaa sitä "neulan avautumis signaali epäuskottava" jos se ajotus on likaa pielessä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nokkahihnapyörissä ei enää aikoihin ole käytetty kiiloja, vaikka kiilaurat niissä onkin. Ehkä ne samat pyörät käy vanhempiin, joissa käytetään kiiloja.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tarkoitin siis sitä kiilaa joka on kiinteästi kiinni siinä kampiakselin pikku rattaassa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mites nyt...ehdottivat ruiskun vaihtoa (1250?+työ, 2v takuu)...?? Miksi kone ei käy kunnolla kuin noin tyhjäkäyntiä vaikka ajoitus pitäs olla kohdallaan. Kertoivat, että nokan ajoitus oli siirtynyt. Kuitenkaan kohdistuksen jälkeen ei toimi sen kummemmin....olisko kuitenkin venttiilit vai olisko ruisku ottanut nokkiinsa.

                                                  Vaihdoin noin 20000km sitten jäähdyttimen...ja 10000km sitten vein sen hinhnojen vaihtoon. Itse en viitsinyt alkaan kunnon vaihtopaikan puutteen vuoksi. Korjaamo varasi vaihdolle 1pv mutta sai kulumaan kolme...oli kuulemma ongelmia. Olisko tässä samassa ruljanssissa unohtunut laittaa kunnolla kampiaksielin pultti esim. Hihnojen olis pitänyt kestää kun ovat uudet. (pitääpä katsoa edellisen korjaamon takuuaika?).

                                                  Onkohan tuo ruiskunvaihto järkevää vielä...kun eivät ole kuulemma aivan varmojakaan..??

                                                  Niin Rami toimiko kone nostinvaihdon jälkeen (sääditkö nokan ajoitusta siinävaiheessa?) normaalisti ja tehot hävis taas viikon kuluttua...siirtyi?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nostaja remontin aikaan ei tullu katottua sitä ajotusta ennenku purin ja laitoin sitten vaan kasatessa kaikki ajotukset kohilleen. Se toimi ihan normaalisti noin viikon ja sitten alko taas pikkuhiljaa paheneen se raksutus.
                                                    Sitten se vaan kerran töistä tullessa lopetti vetämästä, kävi tyhjäkäynnillä mutta äänti tosi pahasti ja lopulta sammu noin 30 sekunttia siitä kun olin pysähtyny.

                                                    Se alarattaan kiila oli jauhautunu pois ja se ratas siirty pikkuhiljaa myöhäsemmälle...

                                                    Pörhöltä kyselin siitä rattaasta ja sanovat että niitä on menny jonkun verran. Niillä oli se ratas jopa hyllyssä...

                                                    Sitä ei oikein varmaksi tiijä jos ei käytä sitä ratasta irti, mutta minä käyttäsin sen irti ennenku vaihtasin ruiskuja.

                                                    Jos se ei ajotukset kohallaankaan käy niin joku vika siihen on tullu tai sitten se ajotus ei pysy kohillaan. Omassa tais joku venttiilin nostin tykätä huonoo kun meinaa välillä käynnistäissä äännellä...

                                                    Ainakin tuo pumpun ajotus tekee samanlaisen tempun jos ei osu ihan kohilleen. Lähtee huonosti käyntiin ja käy vaan aaltoilevaa tyhjäkäyntiä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hyvä tietää tuo siirtyminen. Tuli mieleen, että kun ovat laittaneet kohdalleen niin on varmaan siirtynyt heti uudelleen väärään paikkaan käynnistettäessä...
                                                      Jotain ne mainitsivat löysästä hihnarattaasta...lienee juuri tuo...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sain vihdoin auton pois korjaamolta...kyllä vika, joka jäi ajoituksen korjaamisen jälkeen oli ruisku....jonkin tapin välys oli yli senttimetrin, eli pumpun sisällä oli jokin hajonnut...
                                                        Epäilivät, että pumpun hajoamanen oli aiheuttanut ajoituksen siirtymisen.
                                                        Vikakoodi joka aijoituksen siirtymisestä tulee oli aikaisemminkin kirjoittamani neulaventtiilin anturiherja...

                                                        Kustannuksia tuli kaikkinen filttereineen ja töineen n.1900?, josta ruiskun osuus 1250?.
                                                        No tulipahan 2v takuu...

                                                        Onks kommentteja?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mikä lie pumpun hajottaneen. Paljonko oli kilometrejä takana?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vesi voi hajottaa pumpun. Siksi kannattaakin ennen pakkasia vaihtaa suodatin tai ainakin laskea sinne kertyneet vedet pois.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X