Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 tdi jakopää takuuseen Virossa. Mihin vetoaisin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C4 tdi jakopää takuuseen Virossa. Mihin vetoaisin?

    Profiilin A6 C4 2,5tdi:hin oli edellinen omistaja (suomalainen) teettänyt jakopään huollon virolaisessa merkkikorjaamossa (Reval Auto, Tallinn) ja jakopää on heti alkanut vuotamaan öljyä. Autolla oli ajettu 1500 km huollon jälkeen kun huomasin että jakopään hammashihna on öljyinen. Tai oikeasti huomasin etsiä öljyvuotoa kun moottorin suojamuovi oli öljyinen. Katsoin auton pohjan ostohetkellä (50km huollosta) nosturilta ja se oli kuiva, eikä taatusti vuosiin pesty.

    Näyttäisi että vuoto tulee jakopään puolenvälin alapuolelta. Huoltodokumentin mukaan jotain tiivisteitä on vaihdettu 4kpl a' 3 euroa, eli nuo ei liene alakerran stefoja.

    Nyt saa heittää kehiin jotain hyviä argumentteja mihin vetoan, jotta saisin koneen kuntoon takuun piikkiin. Kai lähinnä että missä vaiheessa asennusta virhe voisi olla tapahtunut. Ei kai tuossa olisi mitään epäselvää jos stefoja olisi vaihdettu.

    Lähden matkaan torstaina 14.12. aamulla. Lauttoihin menee se 100e (pika+hidas), että saas nähdä kuseeko homma. Tuntiveloitus tuolla on ollut 29e (457kr) miinus 5% alennus.

  • #2
    Takuu

    Nämä ovat melko kinkkisiä tapauksia, mutta koska kyseessä on merkkiliike, niin eiköhän heidän kanssaan pääse yhteisymmärrykseen.

    Yleinen käytäntö on että heti kun havaitaan epäkohta, otetaan yhteyttä työn suorittaneeseen tahoon ja kerrotaan mitä on havaittu. Sen jälkeen yhdessä pohditaan mitä tehdään. Takuu koskee ytötä yhä vaikka auton omistussuhde onkin vaihtunut. Työ näkyy huoltokirjassa sekä heidän työlistoissaan. Aina parempi jos löytyy työstä kuitti.

    Luulen että kannattaa olla nyt jo puhelimitse heihin yhteydessä koska todennäköisesti he haluavat nähdä autosi ja purkaa siitä niin paljon muovia pois, että vuotokohta voidaan todentaa. Se todennäköisesti on kampiakselin stefa.

    Koska autolla on ajettu tuonkin verran, on öljy ehtinyt vaikuttamaan remmin kestävyyteen ja siksi se pitää vaihtaa. Jos vuoto on alkanut jostain heidän vaihtamastaan stefasta, maksut kaatuvat heidän niskaansa. Jos taas jostain muualta, täytyy olla tarkkana, olisiko kyseiseen paikkaan pitänyt tehdä töitä huollon yhteydessä. Jos ei, niin sinulle taitaa kaatua.

    Noista stefoista sitten sen verran, että ne ovat melko arvaamattomia epeleitä. Stefat alkavat vuotamaan iän myötä. On sitten kuitenkin sellaisia stefoja, jotka pitävät todella vanhoinakin. Ja sitten vastapainona uusi stefa, joka saattaa vuotaa jo heti uutena. Minullekkin on käynyt niin että ihan uusi stefa on alkanut vuotamaan parin sadan kilometrin jälkeen. Ja ne ovat olleet suorassa.

    Siksi nykyään laitan kaksi stefaa perkkäin jos kyseiseen paikkaan suinkin mahtuu. Silloin paine jakautuu stefoille puoliksi ja vaikka sisempi vuotaisi, pitää ulompi vuodon takanaan. Kahden stefan kombinaatiossa ei vielä yhtään ole tarvinnut avata.

    Comment


      #3
      No niin, nyt on Viro nähty ja käyty. Vähän yrittivät venkoilla siellä että eivät ala tekemään hommaa kun tulin 20 min myöhässä paikalle (lautta myöhässä). Paikallistivat siis ensin vuodon ja soittivat että ei ole aikaa tehdä, vaikka olin aiemmin puhelimessa varmistanut että heillä on aikaa tehdä homma. Odottelin tarkoituksella lähistöllä tuomiota ja marssin heti paikalle vääntämään huoltovastaavaa siltaan..

      Vähän aikaa poristiin ja sovittiin sitten että auto otetaan heti työn alle ja köyhät A8-miehet saavat odottaa vuoroaan kun suomiporon auto laitetaan kuntoon. Sanoi että ei välttämättä saa autoa siksi päiväksi nippuun, kun kello oli jo yli puolen päivän. Sopimus oli että maksan kolmen tunnin työn ja osat koska he eivät olleet koskeneet öljypumppuun jakopäänhuollon yhteydessä, jonka todettiin olevan vuodon aiheuttaja. Ohjeaika tiivisteen vaihdolle on kuusi tuntia. Em. tiivisteet jotka olivat kuitin mukaan vaihdettu olivat hehkujen (kynttilät viroksi) tiivisteet.

      Lähdin siitä sitten lounaalle, Kievin kanaa 4e, siistissä ravintolassa. Siitä suunnistin Viron kansalliskirjastoon lähelle keskustaa ja maksoin 30 c pääsymaksun ja liityin langattomaan verkkoon läppärilläni ja aloin tekemään kouluhommia. Viiden jälkeen soitin huoltoon ja kuulin sen mitä olin pelännyt: autoa ei saada kuntoon siksi päiväksi. Ei siinä muu auttanut kun kuuboilla kirjastossa vielä pari tuntia ja etsiä netistä halpaa yösijaa. Yksi löytyikin aika läheltä Audi-huoltoa, sinne siis.

      Mustamäen lähistölla oleva hostelli näytti oikein viehättävältä, mutta 21 e yhden hengen huoneita ei ollut vapaana, joten piti pitkin hampain ottaa 25e kahden hengen huone... Yösija täytti hyvin tehtävänsä, mitä nyt vähän laattoja tippuillut kylppäristä ja sängyn jouset kuoleentuneet. Tyynyt olivat perinteisesti pienen porsaan kokoisia ja kovia. Mitään ylimääräisiä kavereita katonrajassa ei näkynyt.

      Aamulla kymmeneltä huollosta soitettiin että auton voi tulla hakemaan puolen päivän aikaan. Lähdin valumaan huoltoa kohti kävellen ja kävin matkalla aamupalalla pienessä kuppilassa teollisuusalueella.
      Korjauksen loppulasku oli myönteinen yllätys: 140e syylärin (olin tuonut itse) vaihdon kanssa.
      Lasku:
      Öljypumpun tiivisteen vaihto 1,5h 49e
      tiiviste 1kpl 15e
      tiiviste 1kpl 4,4e
      tiiviste 35x48x10 1kpl 4,5e (radial shaft seal 054 115 147b, 11,40e Suomessa)
      pesuaine(jakopää) 1kpl 4,6e
      Jäähdyttimen vaihto 1,9h 63e

      yht.141e

      Lisäksi sanottiin että hammashihna ja kiristin (yht. n. 100 e) on vaihdettu veloituksetta. Hihnan vaihtoa vaadinkin heti kättelyssä, koska se oli öljyinen. Yritti väittää vastaan että ei ole, mutta käskin käydä katsomassa uudestaan. Sanoi että myös joku kampiakselin tiiviste on vaihdettu, mutta voiko se olla noin halpa? Tiedä sitten mitä ovat oikeasti tehneet. Ainakin syyläri näytti uudelta ;)

      Huoltovastaava osasi puhua todella hyvin suomea ja oli virolaiseksi aika ystävällinen. Samaa ei voi sanoa muiden paikkojen neukkutyylisestä "palvelusta".

      Rahaa paloi siis noin 300e ja aikaa aivan rutosti, mutta sitähän opiskelijoilla piisaa... Ei varmasti tuon halvemmalla olisi tuolla aikataululla (viikko) ja kuitillisena Suomessakaan päässyt.

      Comment


        #4
        Mulla on kanssa pelkkää hyvää sanottavaa ko. firmasta. Käyn työasioissa välillä taajaankin heimoveljiä morjestamassa, ja luppoaikana on tullut tehtyä varaosaostoksia tuolta.
        Kerran korjasivat laturin säätimen ilman ajanvarausta ja pelastivat kotimatkan säällisessä ajassa...

        Myös varaosapuolella on yksi kaveri, joka osaa suomea (jos niinku tulee puhelimitse osien hintoja tiedusteltua) Ellei sitten ole tämä sama, joka huollossa osaa suomea hyvin...

        Comment


          #5
          Viron varaosahinnat näkee myös täältä: http://www.audi.ee/est/varuosad

          Comment


          • #6
            Hieman OT

            Mitenkähän ( näin itärajan lähellä) olisi ison naapurin korjaamojen käyttö audin huoltoon?

            Onko kellään kokemusta?

            Ps Ei viisumia, enkä mene:)

            Comment


            • #7
              Mikä sen virolaisen korjaamon nimi on? missä sijaitsee? Onko nettiosotetta?

              kuulostii niin halvoilta noi hinnat,että totahan vois ruveta käyttään :)

              Comment


                #8
                Eiköhän se ollut maahantuoja Reval Auton Tallinnan toimipiste

                http://www.audi.ee/est/tallinn

                tossa joku pätkä hinnastoa - http://www.audi.ee/est/tallinn/salong/thk

                Comment


                  #9
                  Hieman OT

                  Mitenkähän ( näin itärajan lähellä) olisi ison naapurin korjaamojen käyttö audin huoltoon?

                  Onko kellään kokemusta?

                  Ps Ei viisumia, enkä mene:)

                  Olen huollattanut Samaraani menestyksellisesti isolla korjaamolla Pietarissa. Samalla tontilla on myös huoltokorjaamo VW konsernin kulkuvälineitä varten. Kyselin tuolta muinoin nokkahihna huoltoa. Muistaakseni jos ei ole viisumia ja on majoitusjärjestettävä, ei homma juuri kannata.
                  Mutta jos muutenkin haluaa halvalle avaruusmatkalle, on Pietari oivallinen kohde.
                  Jos joku on kiinnostunut osoitteesta, lähettäköön yv:tä.

                  ps. ei enää Audia, eikä tule :)

                  Comment


                  • #10
                    allekirjoittanut käy reval autossa suunnilleen kerran viikossa hakemassa milloin mitäkin ja palvelu on pelannut loistavasti.

                    huoltoihin on yleensä parin viikon jonot kun kysellyt aikaa.

                    mulla on sen suomea puhuvan kaverin suora numero jos joku tarvitsee.

                    suosittelen paikkaa lämpimästi mun osalta homma toiminut hienosti.

                    Comment

                    Working...
                    X