Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi nykii kesälaadulla

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

1.9 tdi nykii kesälaadulla

Minulla on vielä on kesälaatua tankissa. Onko pumppusuutinkoneet herkkiä kesälaatunaftalle pakkasella? Nesteen kesätiisselin pitäis olla suodatettavaa vielä -15 asteessa. Nyt pakkasta -14 ja maantiellä nykii, kun kaasun painaa pohjaan. Polttoainesuodatin on syksyllä vaihdettu. Aiemmin minulla oli commonrailvehkeitä, ja ne ei herjannu, vaikka kesälaadulla huristeli -20 pakkasilla. Onneksi tankki on kohta puolillaan, niin lorautan täyteen talvilaatua.

En tiedä sitten milloin ongelmia alkaa käytännössä tulla kesälaadun kanssa, mutta itse olen tavannut vaihtaa polttoainesuodattimen vasta sen jälkeen kun on tullut jo ajettua jonkun aikaa talvilaadulla, jottei uuteen suodattimeen edes pääse kesälaatua. Saattaa olla tarpeetonta varovaisuutta, mutta eipä ole haitaksikaan.

Comment

Kyllä mullakin -17:sta nyki kesälaadulla. Ihan taitaa olla ominaisuus. Hieman kyllä mietitytti, että mahtaako hyytyä.
      Talvilaadulla ei mitään ongelmia.

Comment

Tähän liittyvä tarina:

PD kone ja kesälaatua tankki täynnä ja eilen pakkasmittaria seurattuani -15 asteen kohdalla kipaisin huoltsikalle ostamaan "Diesel 100" lisäainetta (jäänestoa).

Vilkaisin kuitenkin ohjekirjaan, kokemattoman dieselistinä. Manuska sanoo, ettei polttoaineen joukkoon saa laitta mitään litkuja.

Pienen epäröinnin jälkeen löysin Nesteen www sivuilta PDF opuksen dieseleissä, jossa kerrottiin, että dieseleiden joukkoon ei olisi edes hyväksi lisätä jäänestoa, koska a) se ei auta kumminkaan kovin paljoa b) voi aiheuttaa veden kulkeutumisen polttoaineen painepuolelle ja rikkoa paikkoja (suuttimet yms).

Comment

Itse vaihdan syksyisin suodattimen, vaikka tankissa olisi vielä kesälaatua. Ei ole hyvä, jos ensimmäisen yöpakkasen tullessa tankissa on kesädieseliä ja lisäksi vanha suodatin jäässä.

Comment

meikäläisellä nyki niin perhanasti lauantaiaamuna n 15 asteen pakkasessa että luulin jo että auto räjähtää siihen paikkaan. Vaikka kuinka varovasti kiihdytti n 80 nopeudessa niin tärinä / nykiminen oli uskomatonta. En osaa sanoa johtuiko nykiminen kesälaadusta tankissa vai hajoamispisteessä olevasta 2-massavauhtipyörästä vai molemmista... anyway, suodatin viimeksi vaihdettu kevättalvella huollon yhteydessä n 25000km sitten eikä mulla ole hajuakaan missä sellainen edes on ja miten vaihdetaan... eli voisin kokeilla myös uutta suodatinta jos joku vinkkaisi onko vaihto hankalaa kotipihassa ilman erikoistyökaluja... talvilaadulle ei taida ollakaan näin etelässä taas käyttöä, menee plussan puolelle

A4 1.9tdi B6

PS. kytkin on menossa remppaan kunhan saan uudet osat, kuulemma 3 viikon toimitusaika (Sachs)

Comment

Ainakin eilen -15-10 asteen pakkasessa kesälaatu oli kuorma-autojen tankissa varsin sameaa eikä juuri ilman lämmitystä antanut toiveita käynnistymiseen.

Comment

Suodatin olis kyllä varmasti hyvä vaihtaa. Nyt ei ole hajuakaan koska se on viimeksi vaihdettu.
                Tuli vaan säästämisvimma kun merkkaritiskillä ilmottivat hinnaksi jotain 50e pintaan.

Passatissa tuo on helppo vaihtaa. Suojamuovi koneen päältä irti ja suodatin näkyy nokasta katottuna oikeella takana. Oljynsuodatin on siinä edessä. Tarvittee ilmeisesti ison kuusiokolon jolla kansi saadaan auki.

Audeissa ihan samon melko varmasti.

Comment

PD:ssä (A6:n huoltokirjassa) ohjearvona suodattimen vaihto 60:n välein, muissa 30:n. Vesiproppua kannattaisi availla öljyjen vaihdon yhteydessä (on se sokka ja liitos yläpuolella kans irrotettava, muuten ei lirise). Se avaukseen pitää suodatinta löysätä paikaltaan, muuten ei mahdu.

Suodattimia on ainakin kahta mallia PD:ssä käytössä, jalallista ja jalatonta (kuten ylhäällä), johon letkut tulee suoraan kiinni.

Comment

ainakin ennen oli eroja suodatettavuudessa
                    eroja yhtiöitten välillä?

Comment

VV-autolla vaihtavat PD koneisiin suodattimen joka huollon yhteydessä.

Comment

Working...
                      X