Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 TDI pitkittäiskoneen vauhtipyörä + kytkin ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,9 TDI pitkittäiskoneen vauhtipyörä + kytkin ihmettelyä

    Ongelmana 1,9 TDI AFN pitkittäiskoneellisen (Passat) vauhtipyörä ja kytkin. 2-massa vauhtis tärisee kovasti ja kytkin luistaa.
    Eli pitäisi päästä 2-massavauhtiksesta eroon ja samalla päivittää kytkin niin että kestäisi n. 500Nm väännön.
    Uudemmassa mallissa on ollut isompaa 240mm kytkintä (130hp TDI). Siinä tietty myös 2-massa vp.

    Autossa vakiona 228mm kytkin, levy 23 poorilla. Levy ei siis ole ongelma. Sachsilta saa orggis vp:seen sopivaa asetelmaa mutta se ei nyt tule kysymykseen. 2-massa vp joutaa mäelle.

    Nyt nurkissa lojuu kiinteä vauhtipyörä johon sopisi 228mm levy. Vauhtis tasainen ja sopii 4 syl moottoreihin plug and play. VP peräisin ilmeisesti jostain 1.8 tai 2.0 litraisesta bensasta tai ihan alkupään 1.9 TDI (AHU A4/Passat) koneesta. VP:stä en löytänyt varaosanumeroa josta voisi tarkastaa.

    Kysymys kuuluukin:
    Sopiiko tasaiseen vautipyörään esim. 80/90 audin 2.0-2.2 litraisen (moottorokoodit JS, KK, KL,HY,KV) asetelma. Sachs Race Engineering numero 883082 999619. Väännönkestoa ei kyllä luvata sintterin kanssa kuin n. 400Nm. Voisi ehkä kuitenkin riittää.

    Sitten toiseksi:
    Tuli mieleen että mitäs jos tuohon kiinteään VP:seen sovittaisi 240mm kytkimen, sitten pitoa riittäisi.
    Selailin hulluna Foorumia ja Googletin yms. niin sain selville että S4 AAN koneessa tasainen VP ja kytkin 240mm, asetelman pulttikehä mahdollisesti 265mm? Olenko edes yhtään oikeilla raiteilla?
    Tuo asetelma voisi olla juuri ja juuri sovitettavissa tuohon kiinteään 228 vauhtikseen, ehkä.

    Tuolla S4 AAN Sachs Race Engineering 883082 999754 asetelmalla luulisi pitoja riittävän vaikka kaverina olisi ihan massalevy?

    Onko nuo 240mm S2 (ABY,ADU) 883082 999724 tai 2.2-2.3 (NG, MC) 883082 999707 asetelmat sopivia tasaiseen vauhtipyörään?

    Jos jollain lojuu nurkissa tuollainen 240mm AAN asetelma niin olisin erittäin kiinnostunut lainaamaan sitä sovitusta varten. Plussaa jos asetelma on Lahti / pääkaupunki seudulla.

    Tarinaa tuli pitkästi, toivottavasti joku sai siitä tolkkua.

    #2
    Mainitsemasi vitoskoneet taitavat kaikki olla ns vanhaa koulukuntaa, joissa siis syvennyksessä kytkinlevy, paineasetelman kitkapinta siis ulkoneva. Sopii luonnollisesti varsin heikosti suoraan vauhtipyörään.

    Itselläni on yksi ABK:n perästä otettu VP joka sopisi projektiisi, 228, mutta siihen ei SRE tee enää astelmia.

    1.8T alkupään asetelma voisi käydä. Tämä asia pitäisi itsekin saada selvitettyä. Yritin käytettyä asetelmaa kysellä, mutta muka kenelläkään ei ole 1.8t alkupään koneista kytkintä tarvinnut uusia tai sitten ei vaan kiinnosta auttaa kartuttamaan tietouttani että voisin sitä teille jakaa :)

    240mm asetelma pulttijakoineen on isompi halkaisijaltaan, ei siis käy 228 pyörään vaikka hyppisi tasajalkaa. 707 sopii tasaiseen. ABY ADU on tuplamassahelvetti ja siinäkin muistaakseni epätasainen.

    Meillä on tallilla kyllä AAN asetelma, joka varmaan joutaisi lainaan, mutta tuskin oikeasti haluat edellisen kappaleen takia. ABK:n 228 asetelma löytyy myös, mutta siihen ei tosiaan saa performanssipäivitystä. Veikkaan että omaamasi vp on samaa sukua ja täten siihenkään ei löydy SRE:ltä asetelmaa.

    Oli muuten sekava vastaus. Oma syys :)

    Comment


    • #3
      Kiitoksia Petrille vastauksesta.

      No niin, taas on selvitelty lisää...

      Homma on edennyt sen verran, että ajattelin hyppiä tasajalkaa ja sovittaa tuon 240mm asetelman tuohon tasaiseen 228mm vauhtipyörään. Mittailujen mukaan se juuri ja juuri siihen sopii. Uudet kiinntyspulttien kierteet joutuu tietenkin tekemään tai sitten muokkaamaan asetelman kiinnitysreikiä.

      Sain käsiini VW LT:n vp+kytkin paketin. Tasainen VP (2-massa) ja 240mm asetelma + levy.
      Tuon LT:n asetelman max. halkaisija 280mm, kiinnityspulttien kehän halkaisija 265mm, max korkeus n. 47mm (mitattu niin että asetelma pöydällä ja siitä mitta "paininkäpälien"päähän), asetelman paininkäpälien halk. n. 46mm

      Voisiko joku ystävällisesti mittailla noita samoja mittoja AAN koneen asetelmasta? Veikkaan että aika lähella ovat.

      Minkäslainen kytkinlevy tuossa AAN koneessa on? Onko spooreja 23 kpl? Kiinteä vai jousitettu keskusta?

      Paljonko väännönkestoa tuollaiselle AAN koneen vakio kytkinpaketille voisi olettaa?

      Comment


        #4
        23 joo, kiinteä. 550Nm?

        Mittasitko 228 vauhtipyörän pulttikehän koon?

        Comment


        • #5
          No olipas nopia vastaus!

          228 VP:n pulttikehä 257mm.

          550Nm, Sehän riittäisi mainiosti.

          Comment


            #6
            Mitäs meinaat tyrkätä konehuoneeseen?

            Comment


            • #7
              Koneeseen suuttimet, turbo, nestepää, ohjelma.

              Comment


              • #8
                Projekti on edennyt. Kädet piessä yhden lauantain verran ja nyt on kytkin vaihdettu.

                Eli tuli siis seuraava paketti:
                Kiinteä vauhtipyörä, alunperin 228mm kytkimelle (ehkä ABK koneesta)
                Asetelma S4 AAN vakio 240mm
                Levy S4 AAN vakio 240mm

                Vauhtipyörään sai just ja just sovitettua tuon 240mm asetelman, uudet kiinnityspulttien ja keskitystappien reijät se tietysti vaati.
                Kytkimen työsylinterin tankoa jatkoin hieman jotta liikerata osuu kohdalle. Uusi kytkin+vp paketti on n. 9 mm matalampi kuin orggis kaksoismassa-systeemi.

                Ainoa jota tuossa paketissa pitää ehkä vielä muuttaa on tuo levy. Se kun on kiinteällä keskiöllä. On aika "jämäkän" oloinen. Pystyy kyllä luistattamaan ihan hyvin mutta tuntuu hieman kovalta vedättäessä pienillä kierroksilla. Jotain joustoa olisi hyvä olla.

                Kytkimessä esiintyi aluksi pientä luistoa 5.vaihteella, mutta nyt se on alkanut pitää paremmin. Ilmeisesti levy on hieman tekeytynyt vauhtipyörään. VP:n pinta kun jäi suoristamatta, eipä sopinutkaan käytössä olevaan sorviin.

                Nyt ajellaan ja kuulostellaan. Aika näyttää paljonko tuo kestää vääntöä ja kuinka se alkaa pelailemaan pidemmässä juoksussa.

                Comment


                • #9
                  Homma on edennyt lisää. Nyt on "resepti" valmis.
                  Tuota edellistä pakettia on muutettu sen verran että siitä on jäljellä vauhtipyörä.

                  Nyt siis seuraava setti paikallaan:

                  Vauhtipyöränä: alunperin 228mm kiinteä, johon tehty uusi reikäjako 240mm asetelmalle
                  Asetelma: Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 035 141 118 X, SACHS 3082 919 001
                  Levy : Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 034 141 032 M, SACHS 1862 625 001

                  Eli tuo kytkinpaketti sellainen joka sopii tasaiseen vauhtipyörään ja levyssä on vahvat jouset.

                  Toimii hyvin, kuin vakio. Kevyt käyttää, ei ravista luistattaessa, eikä ravista myöskään veto päällä. Vaihdelaatikko ei enää kilkata vapaalla niinkuin teki kiinteällä levyllä.
                  Kiinteä vp + tuo S2 kytkinpaketti on asennuskorkeudeltaan sama kuin vakio (+/- 1mm), jolloin ei tarvita mitään muutoksia työsylinterin paininvarren pituuteen.

                  Ai niin, kytkin pitää !!
                  Arviolta käytössä nyt n. 400 Nm ja kytkimen pito on hyvä. Tuohon on saatavilla myös SRE asetelmaa ja monenmoista levyä joilla väännönkestoa saadaan rutkasti lisää.

                  Jos haluaa valmiin setin, niin yhteys www.turbotec.com . Sieltä löytyy valmiiksi koneistettua kiinteää vauhtipyörää johon on sovitettu tuo S2 kytkinpaketti. Sopivuus TDI, 1.8T ym. neloskoneet.

                  PS. Jousellinen S2 (3B) kytkinlevy EI SITTEN SOVI olemaan S4 (AAN) asetelman kanssa yhdessä...

                  Comment


                  • #10
                    toimiiko noi samat hilut etu veto pasuunassa

                    Comment


                      #11
                      AAN-levy onkin kiinteä.

                      Saat ainakin 100Nm tyrkätä vielä lisää että alkaa olemaan edes lähellä lipsuminen.

                      Comment


                      • #12
                        Miika: Äkkiä tekis mieli sanoa, että samat osat sopii myös etuvetoiseen. Kytkinlevyn spoori on sama 4wd/2wd.

                        Petri: Juu tiedossa on. Mutta eipä sitä silti kiireessä tajunnut ettei tila riitä AAN asetelmassa jousitetulle levylle...
                        Vai että vielä lisää vääntöä.. :)

                        Comment


                        • #13
                          Osaako kukaan vahvistaa mistä koneesta tuo kiinteä 228 mm vauhtis on peräisin? ABK?

                          Siis pelkällä reikäjakomuutoksella selviää?

                          Comment


                          • #14
                            Tutkimusta tehty. Jos kyseessä on ABK:n vauhtis, niin sen osanumero on 026 105 269 L, ja sitä taas löytyy lukemattomista eri neloskoneista, ei pitäisi olla vaikea löytää käytettyä, tässä vähän konekoodilistaa, joista se löytyy:

                            ABK, AHL, 1Z, AHU, AFF, ADP, ACE, AAE, ADW, JW, AAD, PS, NP, 4B, SH, RN, JV, PP, NE, JN, DZ, SD, RU, PM, RNA, 3A, JK, RA, SB, 1Y, 6A. ABT, ABM, ABB, ADA, AAZ

                            Comment


                            • #15
                              Mika: Melkeen väittäisin että se on tuo 026 105 269 L vauhtipyörä.

                              Tosin joissain noissa luettelon koneissa (esim. AAZ, 1Y, SB, RA) on 210mm kytkin. Mutta täytyyhän sen sopia tuohon samaan vauhtipyörään koska 240mm kytkinkin käy!

                              Elikkä ilmeisesti tollanen vauhtis löytyy melkeen jokaisesta esim. typ89 tai b4 Audi 80 kulkineesta.

                              Comment


                              • #16
                                Jep, hyvä. Eiköhän siis tollanen pyörä löydy kohtuu helposti ja edullisesti.

                                Reiät varmaan vanhojen reikien puoliväleihin? Reikien poraamisen ja kierteiden teon jälkeen vauhtipyörä+asetelmapaketti lienee syytä tasapainottaa.

                                Tuon S2:n Sachsin kytkinpaketin saa alle 300,-

                                Comment


                                • #17
                                  Tilasin tuon turbotecin kytkinpaketin omaan Audi A4/B5 1.8 TQ vm97.AEB koneessa on MTM:n ohjelma eli noin 210hp/310nm.Nyt loppui luistaminen.On muuten siistin näköinen paketti ja TOIMII!Paketti sisältää CNC koneella tehdyn teräsvauhtipyörän johon on ympätty 240mm S2 SACHS paineasetelma+S2 SACHS kytkinlevy+painelaakeri.Paketin hinta 800?.SUOSITTELEN !!!!!!!!!!
                                  NSUmanille kiitos turbotecin vinkistä!!!!!!

                                  Comment


                                    #18
                                    Oliskohan tuo kuitenkin Ojennuksen tekemä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tein tuolle S2 asetelmalle keskitystyökalun jolla saa asetelman osumaan vauhtipyörään kohtuu tarkasti. Pikkusen pitää pyöritellä ja etsiä sopivat kohdat uusille reijille.
                                      Sitten pistin koko paketin pystyporakoneeseen ja tein ensin reijät keskitystapeille. Tapit paikoileen ja sitten reikiä kiinnityksille.
                                      Huom! Kun poraa reikiä kiinnityspulteillle, ei saa porata läpi asti kuten orginaalit ovat. Uudet reijät osuu juuri startin hammaskehän kohtaan, joten niille pitää mitata sopiva syvyys.

                                      En tasapainoittanut tuota limppua mitenkään. Ajattelin sen olevan "turhaa", koska uusia reikiä tuli tasaisin välein. Eikä tuo disukka kierrä kuin sen 5000rpm ja senkin harvoin. Jos vertaa tuota pakettia vanhaan, joka suuntaan heiluvaan kaksoismassahässäkkään niin paremmalta tuntuu. Eihän noilla ammuta.

                                      Oman vauhtipyörän löysin 20 euron hintaan, kytkinpaketti taisi olla jotain 290 euroa paikallisesta Osaset liikkestä. Jos ei omalle työlle hintaa laske niin kohtuu edukas ja toimiva setti siitä tulee. Tosin minä kerkesin harjoittelemaan tuolla S4 kytkipaketilla... :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko se kohdistustappi 6 mm?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiinnostaisi tuon AAN ja 3B asetelmien mitat, oliskos jollain mahdollisesti nurkissa moisia pyörimässä ja haluaisi ottaa muutaman mitan?

                                          Comment


                                            #22
                                            Löytyy multa uusi 3B-asetelma ja kaverilta käytetty AAN. Onnistunee siis jos ei ole hetimullenyt-kiire.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos hetimullekohta aikataululla onnistuis, niin molemmista korkeus kiinnityspinnasta käpälien yläpintaan ja "reiän halkaisija" käpälien keskeltä. Kiinnityspulttien kehä lienee tuon 265mm ja asetelman kokonaishalkasija 280mm kieppeillä, mitkä on aikaisemmin mainittu viestissä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mitähän tuollainen paketti mahtaa kestää vääntöä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  AAN korkeus lepotilassa 49mm, silmä 47mm. 3B korkeus 58.5mm, silmä 50,5mm. Kok. halkaisijat 280mm ja pulttikehät 265mm. Vännön kesto normaalilla levyllä kaiketi n.500 Newtonia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitän ja kumarran. Onkohan ongelmia tiedossa, jos alkup. asetelma on n. 45mm korkea ja sen korvais tolla AAN palikalla. Jos muuten mahtuu paikalleen ja työsylkyn tankoa hieman lyhentäis?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eli tuollaisen paketin pitäs kenties riittää.
                                                      Tuskin tarvii tehdä mitään noin pienen eron takia, eikös tuossa sylinterissä ole varaa tuon verran.
                                                      Monellas pultilla tuo tulee koneeseen kiinni, tarviiko niitä muokata ja miten vanha startti käy?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Noh mr Allrad oli nopeampi :)
                                                        Muistankohan oikein, että AAN:ssä asetelman kinnityspinta ei ole tasassa levyn kitkapinnan kanssa vauhtipyörässä, joten voi mutkistaa juttua. Jos kuitenkin muistan väärin niin pelimiesratkaisuhan olisi hoikentaa vauhtipyörää 4mm.

                                                        Putko: vitoskoneissa on limppu 8 pultilla ja nelosissa 6:lla. Jarmolla lienee ajatuksena vain löytää sopiva asetelma.

                                                        ABY/ADU on sitten vielä erilainen kuin 3B tai AAN.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juu, no sehän selviää kun saa palikat käteen. Ero korkeudessa on kuitennii sen verta pieni, että luulis toimivan. Oletin kyllä että olis ollu tasaselle limpulle kun NSUman oli ekassa versiossa käyttänyt AAN palikoita?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Saattaa hyvin ollakin. En oikeasti muista aivan just tarkalleen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X