Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V6 TDI ruiskututusasiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V6 TDI ruiskututusasiaa

    Moi! Onko kokemusta V6 TDI:n (A6, vm 2000) oireista: jättää aina silloin tällöin ("yhden startin sadasta tai kahdesta") käynnistymättä. Sahaa kyllä muttei ees lupaa. Ja sitten kuskin päästettyä höyryjä hetken (esim 15 min) lähtee ekalla käyntiin. Audi on syönyt kertaalleen akun tyhjäksi (ei ollut ovia auki tai valoja päällä, ihan parkissa) ja toiseen kertaan saatu "rysän päältä kiinni" vikatilanne, jossa auto ei startannut ja kun konepellin avaa (virta-avaimet irti, sähköt poissa) niin siellä ruiskupumppu sirisee hiljaa. Liittimen irroitus, kiinnitys: ei enää sirise ja lähtee heti käyntiin.

    Tässä on varmaan pari vikamahdollisuutta:
    - ruiskupumppu itse: autolla on ajettu justiin ne tyyppivian legendaariset rajat 200 tuhatta
    - polttoaineen paluuputket: vasemman puolen putket näköjään vähän sotkee ympäristöä eli sieltä vähän tihkuu. Voisiko imeä ilmaa sisään? Starttiongelmaa on ollut sekä kylmällä että lämpimällä koneella ja myös loppukesästä jo oli, eli ei liity ulkolämpöön
    - tehoboksi: se on aika vastikään ruiskupumpun väliin kytketty Van Aaken. Pitää tietysti kokeeksi ottaa se välistä poies mutta jäljittämistä vaikeuttaa se, että starttivika on tosiaan hyvin satunnainen. Ruiskupumpun pyörimään jääminen virrat poissa on musta sähköisesti outo oire...

    Onko ideoita? Ei viittis vaihtaa ruiskupumppua turhan päiten, mitään muita oireita (ääntä, tehonpuutetta) ei ole.

  • #2
    ruiskupumppu itse
    Todennäköisesti joo, tarkemmin sanottuna ohjainlaite resu, ei saa erikseen vaan on pumpuun integroitu.

    Suosittelen vikakoodien lukua.

    Comment


      #3
      No kuulostaa vahvasti juuri noiden paluuletkujen vuodolta. Osta pari metriä originaaliletkua ja töki uudet paikalleen, vanhat katkeaa jo paikoilleen kun nyhtää niitä irti.
      Laita takaiskuventtiilit ennen ruiskupumppua, vanhimmissa ei ole niitä valmiina, uusimmissa on.

      Nuo kaksi auttavat paljon eikä maksa paljon.

      Oire tulee muuten yleensä silloin kun auto on ollut parkkeerattuna vähänkin ylämäkeen nokka ylöspäin....

      Sama oire on kiirinyt amerikkaan asti samalla pumpulla varusteuilla amerikan ihmeillä.

      Comment


      • #4
        Kiitos vinkeistä! Kipaisin VW-liikkeestä pari metriä uutta letkua (yhteistyö pelaa: ohjasivat Audi Centeristä sinne kun oli itseltä loppu) ja pistin jo eilen paikoilleen. Vanhat oli kovettuneet ja minusta ruikkivat liitospäistään. Muutoin ei ollut vuotoja. Takaiskut oli jo valmiiksi paikoillaan.

        Samalla vihdoin hoksasin vähän letkuja putsailtuani että mikä se on se "kurkistusputki" jossa virtaavan polttonesteen näkee läpi. Tuolla putkenmutkassa näyttää majailevan kupla. Huoltomanuaali (edes Pflegen&W&Reparieren) ei tiennyt ohjeistaa TDI V6:n ilmausprosessia. Ei siellä ainakaan "käsipumppua" missään ole - pitääkö imeä alipaineella kuplat poies vaiko avata liitosta jostain ja antaa tulla tankkipumpun paineella ulos

        Comment


          #5
          Suodattimen kautta ilmaamiseen tarvii melkein käsipumpun. Helpoiten ehkä käy tyhjäkäynnillä avaamalla jotakin suuttimen mutteria ihan vähän, josko se kupla sillä lähtisi sieltä pois.

          Comment


            #6
            Kiitos vinkeistä! Kipaisin VW-liikkeestä pari metriä uutta letkua (yhteistyö pelaa: ohjasivat Audi Centeristä sinne kun oli itseltä loppu) ja pistin jo eilen paikoilleen. Vanhat oli kovettuneet ja minusta ruikkivat liitospäistään. Muutoin ei ollut vuotoja. Takaiskut oli jo valmiiksi paikoillaan.
            Eli vaihoit ne suuttimilta tulevat kangas päällysteiset paluuletkut? Nekö oli kovettuneet vai ne pumpun ja suodattimen välissä olevat letkut? mihin väliin ne takaiskut kuuluvat ja haittaako jos nuihin uusin paluuletkuihin jää ilmaa? Meneekö niistä löpöä pumpulle vai suoraan takaisin tankkiin?

            Joo kovasti kiitoksia jos joku viittii vastailla tyhmiin kysymyksiin. Itellä vuotaa yks niistä kangas letkuista ja vois vaihella niitä ennen kuin tulee pahempia ongelmia.

            Comment


              #7
              Ne pienet kangaspäällysteiset letkut menee haperoksi eivätkä enää pidä tai alkavat fuskaamaan kun auto on esim nokka ylämäkeen (vähänkin) parkkeerattu. Isommat letkut suodattimelta pumpulle yms ovat kestävämpiä.

              Takaiskut tulee varmaankin tankilta suodattimelle tulevaan letkuun sekä ennen pumppua olevaan letkuun, näistä en oo ihan varma. Toivottavasti joku muu muistaa noiden paikat tarkemmin.

              Paluuletkuista aine palaa aina takaisin suoraan tankkiin eikä pumpulle. Polttoaine lämpenisi kesällä muutoin liikaa jos se ei välillä menisi tankkiin jäähtymään. Jos on pumpustaan huolissaan (kannattaa vähän ollakin) voi tankkauksessa laittaa vaikka moottorikelkan 2T-öljyä pikkuhuikan sekaan, esim 1 dl 70l:ssa voitelee edes vähän, mutta seos on niin vähäöljyinen, ettei vaikuta palamiseen.

              Comment


              • #8
                Nostetaan vanha threadi ylös.

                Onko noiden takaiskuventtiileiden paikasta jollain tietoa? Osanumero?

                Alkoi omakin hörimään jostain ilmaa ja pitkän seisonnan jälkeen käy sekunnin -> sammuu ja sitten vasta pitkällä startilla lähtee.

                Saattaa olla että tekee tuon ainoastaan vajaalla tankilla. Täytyy tänään tankata täyteen ja kokeilla lähteekö heti, kertaakaan ei nimittäin ole tehnyt tuota tankin ollessa täynnä.

                Comment


                • #9
                  Eikai Matilla ajonesto ole joka kettuilee? Kun käy sekunnin ja sammuu, niin jääkö avaimen kuva vilkkumaan tauluun?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                    Eikai Matilla ajonesto ole joka kettuilee? Kun käy sekunnin ja sammuu, niin jääkö avaimen kuva vilkkumaan tauluun?
                    Kyllä se oli polttoainepuolella se vika. Uusin ylivuotoletkut, polttoainesuodattimen ja asensin takaiskuventtiilin suotimen ja pumpun väliin. Nyt lähtee normaalisti käyntiin. Keskiviikkona täytyy laittaa vielä ne ylivuotoletkujen takaiskut.

                    Comment

                    Working...
                    X