Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 TDI:n tiptronic kylmällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 TDI:n tiptronic kylmällä

    Onko vika vai ominaisuus kun alle +5asteen aamulämpötilassa ei meinannut vaihtaa 4selta 5selle ennenkuin noin 7km jälkeen kun myös moottorin lämmöt olivat nousseet. Auto ollut vasta viikonverran ja ensimmäinen automaatti niin kaikki outo hirvittää ja olisihan se mukavampi jos ne viat selviäis vielä tuon takuun aikana. Vielä lisäkysymys moottori öljyista onko kellään tietoa mitä öljyä käyttää saksan merkkihuolto jos sais laitettua samat öljyt edelleen koneeseen. Kiitokset jo vastaajille etukäteen.

  • #2
    Ainakaan omassa (profiilin auto) tai faijan yksilössä (2.5 V6 TDI quattro tiptronic) en ole moista havainnut. Olen kyllä huomannut lootan vaihtavan vähän kankeammin kylmänä, mutta silloinkin vain ekan kilometrin matkalla ja alle -10°C lämpötiloissa. Aina on vaihtanut ongelmitta kaikille vaihteille. Vaihteistoöljyjen ja suodattimen vaihto pehmensi vaihtoja jonkun verran, varsinaista ongelmaa ei kuitenkaan ollut.

    Jos takuu on voimissa, suosittelisin kyllä selvittämään tuota. Jos loota on hajoamassa, paras hoitaa homma takuuaikana useamman tuhannen euron laskun välttämiseksi.

    Omaan 2.8 bensakoneeseen Saksan merkkihuolto laittoi muistaakseni 5W-40 Shell Helix Ultrat, näin luki moottoritilaan kiinnitetyssä päivätyssä lapussa. Omaan on sittemmin laitettu Castrolin tuotteita, eikä ole ollut moksiskaan. Dieselkoneesta ei tietoa, mutta veikkaisin senkin jotain Shellin litkua olevan.

    Comment


    • #3
      Eihän se nyt aivan normaalilta kuulosta, mielestäni dieselin kun pitäisi vielä jonkun verran herkemmin vaihtaa isompaa (kai?).
      Paljon se tietysti riippuu mitä vauhtia tuo 7km:n matka ajetaan. Meillä on ensimmäinen 2km sellaista 60-70km/h mittarinopeutta ja kyllä se silti vitoselle heittää kylmilläkin ilmoilla ennen kuin tuo 2km:n pätkä loppuu, jos ajelee 70km/h tai hieman yli.

      Minulla on edelleen 60tkm:n paperilätkä saksan merkkarin öljynvaihdosta konehuoneessa. En nyt pirullakaan muista minkä merkkistä se öljy oli, mutta ihan outo merkki kuitenkin jota ei varmasti Suomesta löydä ainakaan ihan helpolla.
      Castrolia olen minäkin käyttänyt ja tuossa dieselissä Mobilia. Se on kait ihan siitä kiinni mihin on mieltynyt ja mikä tuntuu hyvältä itsestä siihen autoon, kunhan täyttää normit.

      Comment


      • #4
        Oliskohan kellään suositella hyvää "pajaa" vaihtamaan tuon tiptronicin öljyt vaasa/seinäjoki alueella, ja onnistuuko tuo vikakoodien purku jossain muuallakin kuin käyttöautolla jonne en oikeen herkästi päätäni laita mutta se onkin sitten jo toinen tarina.

        Comment


        • #5
          Ainakin tuo skoda-huolto eli Rintajuippi hoiti ihan hienosti tuon homma. Ainakin niillä on kokemusta hommasta jonku verran kun skodassa vaihdetaan öljyt ja vw/audi ei vaihdeta. Sama laatikko.

          Vikakoodit luultavasti saa luettua Sundomin Autosähkössä joka on bosch huolto.
          Nuo siis Vaasassa.

          Suodatin kannattaa tilata jn-tradingiltä Tampereelta. Malli taitaa olla 5HP19

          Comment


          • #6
            Laitanpa tämän saman tarinan taas kerran tähän. Varsinainen idis on peräisin www.dieselschrauber.de sivuilta.

            Kyseisiä oireita on ollut km-välillä 221 tkm-357 tkm, joten ei se laatikko välttämättä ihan heti hajoa.

            Jos tuo 4-5 välin veivaaminen tapahtuu puolilämpimänä niin kyseessä on usein lämpöanturien takia tuleva laskentavirhe, mikä sotkee moottorin/vaihteiston välisen keskustelun. Moottorilta tuleva lämpöviesti kertoo laatikolle, että kovin kylmää on ja laatikko toimii sen mukaan eli ei lukitse vaihteita. Jos laatikon antaa luistaa tuossa tilassa niin kytkimet palaa ennemmin tai myöhemmin.

            Vika korjaantuu tien päällä yleensä niin, että hellittää hetkeksi (vikatilassa kierrokset laskevat tyhjäkäynnille eikä moottori jarruta) ja tippailee 3:n tai 4:n päälle ja pari kertaa vedättää vähän, että saa taas luiston loppumaan (eli moottorijarrutus myös toimii).

            Käsittääkseni kyse on enemmänkin ominaisuudesta eikä viasta, vaikkakin ko ominaisuudesta sukeutuu äkkiä iso vika. Korjauskonstia ei taida olla olemassakaan. Lämpöantureita voi tietty vaihdella, jos haluaa.

            Ko "Ominaisuus" esiintyy siis useimmiten kun autolla on ensin ajettu muutama minuutti, pysähdytty ja startattu uudestaan liikkeelle (vaikka tankkauksen jäljiltä), jolloin moottori on vain puolilämmin. Liikkeellelähtö voi onnistua normaalisti ja ilmiö esiintuyykin vasta 5 minuutinajon jälkeen. Voipi myös olla, että kyse on siitä, että moottorilla ja laatikolla on eri mielipide moottorin ja laatikon lämpötiloista, jolloin joku bitti menee vinoon ja softa tekee siitä omia johtopäätöksiään.

            Toivottavasti joku viisaampi osaa vastata kunnolla tähän ilmiöön.

            Comment


            • #7
              Jos tuo 4-5 välin veivaaminen tapahtuu puolilämpimänä niin kyseessä on usein lämpöanturien takia tuleva laskentavirhe, mikä sotkee moottorin/vaihteiston välisen keskustelun. Moottorilta tuleva lämpöviesti kertoo laatikolle, että kovin kylmää on ja laatikko toimii sen mukaan eli ei lukitse vaihteita.
              Tuolta se lähinnä vaikutti joten ei kai se auta muutakuin seurailla kuinka usein sitä sitten tapahtuu.
              Mittarinlukema on ~160tkm ja saksalainen merkkiliikkeen huoltokirja tiedä sitten kuinka hyvin pitää paikkansa. Auto ei kyllä tunnu enempää ajetulta.

              Comment


              • #8
                Jep jep. Ei kannata antaa sen luistaa koska luisto tapahtuu silloin vaihteiden kytkinlevyissä eikä momentinmuuntimessa. Tuon oppii äkkiä huomaamaan kun tietää vaan ilmiön.

                Comment

                Working...
                X