Autossani Audi A4 B8 2.0TDI (euro 6) vm 2014 ajettu 150tkm, syttyi moottorin vikavalo 1 kk sitten. Vein auton paikalliseen merkkikorjaamoon ja heidän diagnoosi EGR vika, vikakoodi P200200 hiukkasuodatin lohko 1, purettava ja katsottava saadaanko kuntoon arvio 1 pvä työtä ja vikakoodi jäi päälle. Käytin kuitenkin toisessa yrityksissä autoa (kun pelkkä egr purku olisi maksanut n. 1000€ marmorilla), se katsoi testerillä, että EGR ainakin testerin mukaan toimisi ja hiukkassuodatin on regeneroitu vähän aikaa sitten, vika koodi nollattiin ja ajelin autolla noin vkon ja taas syttyi vikakoodi. Käytin uudelleen ja sama koodi, epäili hiukkasuodatin tukossa (ei ole herjannut sen merkkivaloa) ja sanoi pari korjaamoa joka voisi sen pestä, vikakoodi nollattiin, ei mitään havaittua ajossa, taas muutaman pvän ja vikakoodi tuli uudelleen. No vein toiselle korjaamolle heidän diagnoosi oli, että auton hiukkasuodatin ei ole täynnä ei kannata pestä(n. 13% täyttö), egr pelaa ja testiajon jälkeen ei mitään havaittua vikaa, taas vikakoodi nollattiin. Ajoin 1 pvän ja uudelleen sama vikakoodi. Nyt ajattelin, että testataan vaihdatin DPF-paine-eroanturin (myös sopeutettu), josko vika siinä. Korjaamon diagnoosi oli, että jos syttyy uudelleen, ajettava lisää että vikaantuu, jotta näkisi testerillä tarkemmin missä vika on. Vaimo ajeli nyt pitemmän reissun autolla ja taas pvän päästä vikakoodi, nyt kertoi, että oli ajanut monttuun niin vikakoodi oli välittömästi syttynyt (näin ainakin väittää), johdot on silmämääräisesti katsottu myös korjaamon puolesta, että olisi ok. Eli koodi 4 kertaa nollattu ja aina syttyy uudelleen, muttei heti.
Onko vinkkejä missä vika on/mikä on korjaus sille. Vähän nyt viittaisi johtosarjoihin, mutta minne tai mikä muu on mahd. syynä
Onko vinkkejä missä vika on/mikä on korjaus sille. Vähän nyt viittaisi johtosarjoihin, mutta minne tai mikä muu on mahd. syynä
Comment