Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 AAT 2.5 TDI - Outo pärinä koneesta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 AAT 2.5 TDI - Outo pärinä koneesta.

    Mikähän vois olla vikana. Jakopää tehty, jako tarkastettu tiistaina = liikkeen mukaan kohillaan. Tämä ilmaantu 1000km jälkeen remontista.

    Ei nostajissa vikaa ainakaan venakopan alla. Alipainepumpulle jäi epäilys, vaihdoin ei lähtenyt ääni. Syöttöpumpusta ei lähe tuo myöskään.



    Video aiheesta https://drive.google.com/open?id=1-G...9XVNAJnq63owwl

  • #2
    Arvataan nyt jotain, kampiakselin dampperi? Moniurahihnan kiristin?

    Comment


    • #3
      Ei kuulu sieltä päinkään tuo ääni. Jakopää on aika lailla äänetön.
      Kaikki uutta, rullat, kiristimet apulaitteessa ja jakopäässä.

      Comment


      • #4
        Kummin päin syöttöpumpun ajoitus on kun auton kylmäkaynnistys tällä hetkellä kuulostaa kuin vajailla kävisi 5s ja tasaantuu sitten savupilven hävettyä. Aikaisessa vai myöhässä? Ennen lähti ygösellä ja heti nikotelematta. Tämäkin ilmaantu jakorempan jälkeen.
        Viimeksi muokannut Killeri; 9.3.2019, 19:54. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

        Comment


        • #5
          Harmaata /palamatonta savua? Todennäköisesti myöhäisellä. Tuo 5 sylinterinen on melko tarkka ajoituksestaan (tai ainakin omani oli). Jos VCDS:llä pääset katsomaan ajoitusta, niin mielellään aavistuksen aikaisemalle mitä tietokoneen optimi arvo. Tai sitten mekaanisesti heittokellolla katsoo kohdalleen.

          Comment


          • #6
            Näin juuri, ehkä vähän sinistäkin ja dieselin haju myös aika roima. Pitää käyttää osaavammalla pajalla. Firman autossa sama vika, T4 R5 TDI. Yhtä heikko lähteen ja saman firman huoltama eli varmaankin tehtaan arvoille laitettu eikä ole ns. korvakuulolla tarkastettu. Lämpimästähän nää lähtee ku palmun alta.

            Comment


            • #7
              Otimpa varsin videon. Pakkasta vain -3C ja kahdesti hehkutin.
              https://drive.google.com/open?id=1-H...jnMAlH7KGO1Xyk


              Liikaa soppaa saa, kaasuttelinkin ja mustaa nokee puskee.

              Ja pärinäkin erottuu edelleen hyvin taustalla.

              Comment


                #8
                Miulla lähti R5 TDI huonosti käyntiin, sai sahata jonkin verran. VCDS:llä kun katsoi niin ennakko oli kartan ulkopuolella alalaidassa -> reippaasti myöhäisellä. Säädin vain syöttöpumpun takarullaa kiristimällä ja kiristinrullan uudelleen passaamisella. Tarkistin VCDS:llä, toistin vielä kaksi kertaa ja keltainen täppä alkoi pomppimaan lievästi ohjearvoalueen yläkolmanneksessa.

                Aikaa meni noin 10 minuuttia, jos ei laske mukaan portterin keulan vääntämistä huoltoasentoon. C4:ssa se on kertaluokkaa helmpompi homma.

                Ei välttämättä liikaa soppaa, voi olla myös liian vähän ilmaa?

                Comment


                • #9
                  Mysteeri ääni jäi, mutta ajoitus oli kellolla hieman myöhäisessä. Meleko nirso juu. Ajetaan vika ulos kun ei ajoon vaikuta eli kovaa ajoa.

                  Comment


                  • #10
                    Oisko mitään vippaskonstia ilman kannenirrotusta kokeilla oisko tuo pärinä kuitenkin nostajasta eli karstaa välissä, eli onko ainoo vaihtoehto öljyyn laittaa fortekäsittely tai rvs aineet ja taas vaihtaa öljyt?
                    Kannenirrotusta nyt ei viittis alkaa heti tekeen kun jakopääkin laitettu. Voisko venakopan kautta laittaa vaikka vähän jotain ainetta?
                    Ääni kuitenkin mekaaninen ja ei edes savuta kun pumpun ajoituskin korjattu.
                    Toki jos öljynvaihdollakin pääsee ja Forte/RVS käytöllä ni oishan sekin kohtuu edullinen korjaus.

                    Comment


                      #11
                      Venttiilikoppa auki ja eikös sieltä pääse niitä painelemaan. Jotenkin vain on niin tiheä toi pärinä, että ei se kyllä nokan pyörimisnopeuteen sovi ollenkaan. Ja jos nostaja olisi aivan jumissa niin se kyllä näkyisi käynnissä.
                      Alipainepumppuhan voisi tolla syklillä pyöriä.

                      Tossa toisessa videossa sulla pyöritti jotenkin laiskasti startatessa, vaikka sillä ei liity noihin ongelmiin mitä sulla nyt on

                      Comment


                      • #12
                        Se oli seissyt viikon tuossa videossa ja pumpun ajoitus oli myöhäsessä siinä vielä. Nyt kertalaakista lähtee kun tosiaan käännätin aikasempaan. Ja alipainepumpun vaihdoin kokeeksi, ei ollut sekään.
                        Pakko kait se on nosturille mentävä ja stetoskoopata joka nurkka mistä naputtaa eniten.
                        Ääni kuuluu kyllä ajossakin mut ei tosiaan ole kovinkaan isolla eikä menossa ole moitetta.

                        Comment


                        • #13
                          Pärinä ei ole vaimentunut ajan myötä. Kait se pitää alkaa kansiremonttia tinkaan tuolta pajalta, joka jakopään teki.
                          Venttiili on kierossa jostain kun kierrosten mukaan se tulee. Tyhjäkäynnillä ei huomaa mutta kierroksia antaa ni johan pärisee.

                          Comment


                            #14
                            Katso kun sulla tämä Unique Edition, on erikoiset pärinät.
                            Vitsit siihen, ei auta muuta kuin kansi pöydälle, toki samalla jo vie koneistukseen jne..

                            Comment


                              #15
                              Kyllä jos siellä on venttiili vääntyny,nii ei se kaikilla pytyillä pyöri.Olisin sitämieltä,että tulet saamaan aika suoran vastauksen,ku meet sinne pajalle valittamaan.

                              Comment


                              • #16
                                Voihan se turha olla. Nostajaa mie itte epäilen vaan kansi se on revittävä silti irti.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei tarvi nostaa kantta pois nostajan takia. välykset voi mitata jakopäätä purkamattakin. Ventiilikoppa pois ja rakotulkilla katsomaan nostajien välys nokaan. Jos menee vaihtoon, tarvii vaan jakopää avata ja nostaa nokka pois. Ei tarvetta kannen nostoon sen takia. Se on sitten eri asia, jos ohjuri on niin väljä, että alkaa takkuilla sen takia, vaan sekin kyllä kuuluisi käynnissä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vika ajettu ulos. Paininkupit räjähti sylinteristä 3&4. Kone selvä. Vaihtokoneen hommasin vaan siinäkin on tämmönen tyyppivika et kampuran pää on tyssännyt ja kiila-ura soikeena. Onko näin että pään oikaisu riittää ja tuo kiila-ura eio riski että hajoaisi tuo kiila. Kampura ja tuo päähän se kitkalla pitää paikallaan eikä tuo kiila? On kyllä paska keksintö tämä kiinnitys... Oisko vinkkiä kuinka tuo kannattaisi hoitaa että menisi kunnolla tuo kiristyshomma.. Tai olen jo hajulla kuin tuo kannattaa tehdä, mutta kuinka olette hoitanut itse moisen kun olette noita jakopäitä availleet enemmänki AAN puolella ja AEL puolella.
                                    Viimeksi muokannut VWarre-00; 29.5.2019, 19:48.

                                    Comment


                                      #19
                                      AEL'ss ei ole kiilaa vaan se on kiinteänä rattaassa, ja ei se hihnapyörä sen varassa ole. Pultti pitää sen kiinni koska tulee nii lujaan.
                                      Ekalla kerralla kiila tuli paloina pois, kun vaihdettiin jakohihna. Vaihdoin silloin uuden hihnapyörän sitten, kun ei se ole kallis.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Irtonaisena se lähti tuosta kuvankin akselista, eli kiilan oli hakannut irti. Korjaamo vain sanoi ettei anna takuuta tuolle tuolla kiila-uralla eli hieman ristiriitaset fiilikset nyt mitä olen näistä lukenut. Tietty jos tuon siistisi ja sanois että läjään vaan ja otan vastuun tuosta kiilasta. Pää oikastuna tietty läjään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Olen antanut ymmärtää, että pulttipyssyllä sen kiilan saa murtumaan.
                                          unohdin 1z golffin, jossa sama malli. Siinä pääsi pultti löystymään ja se päästi sitten alarattaan liikkumaan ja kiilan hakkaan irti.. Uusi ratas ja kovaa ajoa. En nuista oliko se ael vai 1z jossa myös kampuranpää oli ottanut kipeetä. Silti molemmat pelas tai on pelannut ongelmitta.
                                          Kuningaspultti pitää vetää ohjeitten venyttää ohjeitten mukaan. Legendat kertoo, että on saattanut joskus joku oikasta ja vetänyt vaan pulttipyssyllä kiinni. Se sitten voi siitä löystyä ja kiila voi murtua.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla taisi olla bensakoneessa myös vähän murjottu kiilaura. Ei vaikuttanut kiristykseen. Kiila pitää vaan pyörän paikallaan pultin kiristyksen ajan. Oikein kiinnitettynä kitka pitää pyörän paikallaan, kuten mainitsitkin. Sikäli ei pitäisi olla huolta. Toki se ura ei saa olla niin levinnyt, ettei pyörä osu enää kohdalleen. Aika rikki pitää kyllä olla siinä kohtaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kunhan sen saa vaan kireelle. Sinänsä rattaan asennolla ei ole väliä, koska vauhtipyörältä voi kattoa ajotuksen ja nokka-akselin ratas on ilman kiilaa. Toki esim AEL'n vauhtipyörämerkit oli hieman epäselvät.
                                              Jos se alaratas kiristettäessa vähän pääsee elään niin sittenhän värinävaimentajan ajotusmerkit ei välttämättä pidä paikkaansa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiristäessä pitää olla työkalu, joka pitää värinäpyörästä kiinni. Pyssyllä paukuttaessa ratas yrittää pyöriä pultin mukana ja vaurioituu. Eikä ihan heti löydä pyssyä, millä tuon saa kiinni niinkuin se pitää saada. Minä painan 100kg ja lähes 2m vääntövarsi pitää olla, ja silti meinaa irrota käpälät maasta viimesen 90 asteen kanssa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo se kiristys on melkosen haastavaa. Tohon työkaluun löytyy ohje täältäkin jostain miten tehdä se. Se käy muistaakseni muihinkin moottoreihin, esim tohon A8:n V8:iin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jääköön tähän, josko näistä olisi jollekin muulle asioiden kanssa painivalle jotain hyötyä.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X