Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.0 TDI BRD suutinongelmia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 2.0 TDI BRD suutinongelmia?

    Elikkäs otsikonmukainen auto oireilee.. Ei nyi kiihdytyksissä, kulkee tasaisesti, ei anna vikakoodeja. Auto käryttää koko ajan enemmän tai vähemmän vanhan traktorin hajua. Palamatonta dieseliä?

    Ajoittain, viimeisen 1,5vko aikana, 3 kertaa olen huomannut, että valoissa auto alkaa ravistamaan tyhjäkäynnillä. 100m ajon jälkeen tyhjäkäynti on taas tasaantunut.

    Tänään loggasin hiukan ajoa ja kuvasin tyhjäkäynnistä videon.
    Ensiksi auto ravisti, piuha kiinni ja videota kuvaamaan. Sitten hetken tutkiskelun jälkeen auto yllättäen lakkasi itsekseen ravistelemasta ja käynti tasaantui. Ohessa linkki videoon:
    https://youtu.be/oJGF5rDhZ3w

    Suuttimissa vikaa? Johtosarjassa kenties? Kaikki neljä suutinta, johtosarjat ja ohjainyksikkö uusittu 90tkm sitten.. EDIT: Vain suuttimet uusittu. (kampanja 23K1)

    EDIT: Savu ei ole sinistä, mutta ei mustaakaan, eikä kovin sankkaa (erottaa kun katsoo tarkkaan), ehkä jopa valkoista?? Viittaisi jäähdytysnesteeseen, jota auto ei hukkaa lainkaan. Ainakaan 1,5vko omistusaikana.
    Viimeksi muokannut Heigguli; 14.8.2018, 12:11.

  • #2
    Onko DPF poistettu?

    Suuttimien korjaukset näyttäisi olevan ihan ok.

    Comment


      #3
      DPF on uusittu 275tkm kohdalla. Nyt kilometrejä 311tkm. Suuttimet siis vaikuttaisi olevan ok noiden perusteella? Lisäksi ihmetyttää tuo epäsäännöllisyys.
      Näkyykö suuttimien vuoto tuossa jotenkin? Luettu siis vaan kiinakaapelilla ja vcds-litellä. Viikonloppuna mahdollisuus oikeaan VCDS:ään.

      Comment


        #4
        Idle stabilization pyörii neljän päälle ja saisi olla lähellä nollaa. Eli nokka-akselin rattaan säädöllä voisi kokeilla.
        Ei se tosin tota käryämistä tule poistamaan. Näkee kun hytkyttää niin kaikkilla suuttimilla on hommia tasata käyntiä, kun ei hytkytä ei näy myöskään -1 ja +1 ylittäviä lukuja.
        Lämpötila myös matalahko, mutta se ei vaikuta mitään ilmeisesti oli moottori kuuma tai kylmä?

        Ei noi korjausarvot aina kerro onko suuttimet ok. Mulla ei kärytä, mutta pölläyttää sinertävää kylmänä käynnistäessä. Haisee dieselille, joten melko varma, että joku suutin hieman vuotaa. Ei savuta ajossa.
        Viimeksi muokannut Puuhapete; 14.8.2018, 12:31.

        Comment


          #5
          Käryämiseen ei lämpötila vaikuta. Videota kuvatessa ajoin kotipihasta muutaman kilometrin tankkaamaan ja heti sen jälkeen kuvasin. Kylmänä tuo hytkytys esiintyy todennäköisemmin. Täytyy vielä ajella että tietää varmemmin sanoa esiintyykö lainkaan lämpimänä.

          Comment


          • #6
            Vauhtipyörän huonous voi aiheuttaa satunnaista tärinää tai vapinaa. Onko uusittu kertaakaan?

            Comment


              #7
              Ei ole luultavasti uusittu vauhtipyörää. Ainakaan kuittia moisesta ei löydy, kuten tuhannesta muusta operaatiosta. Vauhtipyörä itselläkin kävi mielessä vapinan aiheuttajana. Kaksi hajonnutta vauhtipyörää aiemmissa autoissa ei tosin tuolla tavoin varoitellut.

              Saattaahan vapina ja käry aiheutua eri syistä. Koittaako suuttimet silti paikata vapinaa vaikka sen aiheuttaja olisi vauhtipyörä?

              Comment


                #8
                Lämmin kone ei tunnu ravistelevan lainkaan. Nyt kone lämpimänä aamuisen 75km työmatkan jälkeen vcds näytti hyvin tasaisesti seuraavanlaisia korjausarvoja suuttimille:



                Idle stabilization edelleen neljän päällä.. Käryä tulee lämpimänäkin, mutta tuntuisi tulevan vähemmän...

                Comment


                  #9
                  Se käryäminen tuossa on se isoin ihmetys. Ei nämä käryä näkyvää savua vaikka jotain pientä olisi, joten voisiko joku suutin vuotaa läpi. Kuitenkin kamppanjassa vaihdettu, joten ne pitäs olla orggiksia?
                  Ostit varmaan auton yksityiseltä? Liikkeen kohdalla tuosta voisi vääntää.

                  Kansi- tai kansipahvivika ei tuolleen varmaan ilmenisi. Nesteiden pitäs kadota, tai muutakin oiretta olettaisi olevan.

                  Comment


                    #10
                    Käryäminen nimenomaan on suurin kummastuksen aihe. Savu on selkeästi palamatonta dieseliä, harmaan-sinisen-valkoista ja haisee vanhalle traktorille, Kansipahvivika ei luulisi olevan, jäähdytysneste pakokaasussa aiheuttaisi sankempaa valkoista savua ja haisisi makealle? Lisäksi nestettä ei katoa lainkaan...
                    Entä kertooko tuo Idle Stabilization yksistään vielä yhtään mitään?

                    Liikkeestä on auto ostettu ja heihin on jo oltu yhteydessä alustavasti. Tarkoituksena on vääntää kirjallinen reklamaatio seuraavaksi. Halusin vain pystyä suurinpiirtein kartoittamaan vian ennenkuin aletaan turhaan suuttimia uusimaan tms.

                    Suuttimen vuoto on kenties todennäköinen syy. 219tkm kohdalla kesällä 2013 tosiaan Audi Center Airportilla tehty huolto (kampanja 23K1) ja VV-auton kuitti on suuttimista. 03G130073TX suuttimien varaosanumero. Ilmeisesti orkkis Siemensit..
                    Viimeksi muokannut Heigguli; 15.8.2018, 12:26.

                    Comment


                    • #11
                      Idle Stabilization on oikeastaan suuttimien aukiolo tai sen ohjaus kammenkulma-asteina. Se on suhteessa IQ:hun ja arvo vaikuttaa olevan ok.

                      Comment


                        #12
                        Oliko näissä koneissa se itsensä kanteen kairaavien suuttimien murhe?

                        Comment


                          #13
                          En olekkaan kuullut, että itseään kanteen kairaavat. Tiennyt vain että rikkoutuvat suuttimet on tyyppivika koneessa, tapa jolla ne menee rikki on toki ollut mysteeri.

                          Asiasta reklamoitu myyjäliikkeelle. Katsotaan mitä sanovat. Kone oli koeajolle lähtiessä jo lämmin, kun auto oli ajettu Poriin näytille. Tuota käryä ja humppaamista ei siis oikein voinut havaita, kun ravistelut vaikuttaa lämpimänä lakkaavan ja käry vähenee hiukan..

                          Comment


                            #14
                            Eikös BRD:ssä yleensä suuttimet ole porsineet sähköisesti, eikä niinkään vuotamisen takia? Korjatkaa toki jos olen väärässä.

                            Comment


                              #15
                              Juuri näin, en ole kuullut että olisivat kairannet 16v koneissa. Taitaa olla 8v koneitten ongelmia kun ovat vain yhdellä ruuvilla?

                              Comment


                                #16
                                No juu, tuota idle stabilationioa en ole katsonut omassa, vaan Torsion valueta. Sitä ei noissa näy. Eikä se ole nyt tässä kuitenkaan mitenkään ratkaisevassa roolissa.

                                Comment


                                  #17
                                  Tässä on nyt kehittynyt selkeä kuva oireista:

                                  Kylmä kone käryää suht reilusti ja ravistaa, savuttaa myös hieman (ei runsaasti). Tyhjäkäynnin kierrokset pyörii ~900rpm. Suuttimien korjausarvot heittelevät holtittomasti +2.00 ... -2.00 välillä.
                                  Käynnistyy ihan ok. Ei tarvitse kummemmin sahailla. Veljen BRD käynnistyy kuitenkin paremmin.

                                  Lämmin kone ainoastaan käryää hiukan, ei ravista. Suuttimien korjausarvot pysyvät tasaisesti +0.50 ... -0.50. Tyhjäkäynnin kierrokset edelleen ~900rpm

                                  Veljen kunnossa olevan 2.0tdi BRD pakokaasu haisee aivan samalta, mutta minun omani työntää sitä käryä sen verran, että sen haistaa muuallakin kuin pakoputken päätä haistellessa.
                                  Kummassakin on tuore DPF (minulla 38tkm ajettu, veljellä vähemmän), kummassakin on myös ahdin kunnossa (minulla uusittu 58tkm sitten, velipojalla pari tkm).

                                  Kaikki oireet esiintyvät ainoastaan tyhjäkäynnillä. Ajossa ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa, ei nykimistä, vedot on tallella. Välillä ikkunan avatessa käry saattaa tulla ajossa sisään.

                                  Itse en keksi muuta selitystä kuin vuotavan suuttimen? Voiko suutin vuotaa ohi hieman ilman että se näkyy korjausarvoissa tms?
                                  Viimeksi muokannut Heigguli; 21.8.2018, 08:09.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuuluuko tuossa oikeasti olla ruiskutusennakko myöhäisellä? 4-ryhmän mitta-arvoissa näyttäisi "ennakko" olevan 5 astetta jykk.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkastaisin polttoainesuodattimelta onko polttoaine mustaa, josko tandempumppu vuotaisi öljyä polttoaineen sekaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Tarkistan tänään tuon polttoainesuodattimen. Olen kuullut että tandempumppu vuotaisi polttoainetta öljyn sekaan, mutta kai se voi toisinkin päin? auto ei tosin tunnu hukkaavan öljyäkään. Kuvittelisi että tuossa jo saisi lisäillä.

                                        Eilen vakionopeudensäädintä asennellessa käynnistelin muutaman kerran niin kylmä kone tavallisesti ravisteli ja olin kuulevinani aina jonkinmoisen yskähdyksen/kolahduksen ennen, kun kone heilautti autoa. Samalla kierroslukumittari heilahtaa.. Ei kuulostanut/vaikuttanut vauhtipyörän kolinalta. Ravistus on niin epätasaistakin.
                                        Paikallaan ollessa, kun auto alkaa ravistelemaan niin hiukan kierroksia pitämällä käynti tasaantuu. Kun päästää takaisin tyhjäkäynnille, alkaa ravistuskin.

                                        On se yks perkeleen vehje. Liike ilmoitti että lähtökohtaisesti heidän virhevastuunsa on 0%, mutta suositteli kuitenkin käymään omaan piikkiin tarkistuttamassa mikä on vikana.... Tiedä sitten saisiko väännettyä jotain 50-50 kustannusten jakoa, jos sinne nyt pitää suutinta tai tandempumppua vaihtaa...
                                        Viimeksi muokannut Heigguli; 24.8.2018, 07:43.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
                                          Kuuluuko tuossa oikeasti olla ruiskutusennakko myöhäisellä? 4-ryhmän mitta-arvoissa näyttäisi "ennakko" olevan 5 astetta jykk.
                                          Kyllä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Polttoainesuodattimessa näytti diesel olevan ihan normaalia.. Tandempumppuepäily ei tunnu todennäköiseltä..
                                            Jääkö muuta vaihtoehtoa kuin vuotava suutin?
                                            Viimeksi muokannut Heigguli; 26.8.2018, 20:08.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko venttiilikoppa ollut auki?

                                              Comment


                                                #24
                                                On kai se silloin 90tkm sitten ollut auki kun tuohon on audin piikkiin suuttimet uusittu. Tuskinpa sen jälkeen. En tiedä.. Tuntuis tuo tandempumppu ainoalta järkevältä selitykseltä. Jos lämmetessään tiivistyy hiukan jolloin oireet lievenee aina.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei se tarvi edes lämpöä, paine-eroja jne. Katsoitko suodattimen paluupuolelta?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Täytyy hakea uusi suodatin niin voi tutkia paremmin, nyt en uskaltanut esim kaataa suodatinta, kun piti sama laittaa takaisin. Suodatin on umpinainen, joten ei siitä juuri mitään selvinnyt..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Noniin. Suodatin vaihdettu, melkosen mustaa polttoainettahan sieltä löytyi. Täten tandempumppukin on jo melkein perillä. Eiköhän tuo joulun jälkeen löydä vielä paikalleenkin.
                                                      Olettaisin sen jälkeen ainakin käryjen ja kylmällä vaivalloisen käynnistymisen poistuvan. Toivottavasti lähtee kylmän moottorin hyrskytyksetkin...
                                                      Tässä vielä kuvaa suodattimen sisällöstä:
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itsellä oli samantapaisia ongelmia BPW moottorissa, nytkytteli välillä ja lähti huonohkosti käyntiin, ajelin kumminkin että kyllä se vika tulee esille. Alkoi sitten savuttamaan oikein kunnolla (palamaton diesel käry) niin tempasin suuttimet irti. Käytin dieselkorjaamolla penkissä ja tuli tieto että muutamassa läpivuotoa ja alakierroksilla antaa liian vähän ja yläkierroksilla liikaa. Tilasin sitten koko sarjan saksasta uusia suuttimia, loppui nykiminen ja kärytys.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itsellä samanlaisia "rynkytys" ongelmia oman BPW:n kanssa. Mistä Kbee tilasi suuttimet? Täytyy itse varmaan
                                                          lähteä suutin ostoksille. Tietääkö joku hyvää dieselkorjaamoa keski-suomen alueella?

                                                          Mites Heiggulin kävi oman auton kanssa?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kannattaa kysäistä Kuopion auto-dieseliltä saisko suuttimia vielä kunnostettua, saattaisi selvitä halvemmalla ja voi ainakin olla varma mitä saa tuolla asioidessaan. Ebaysta tilaamalla voi tulla laatikollinen paskaakin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X