Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B7 2.0 TDI veto katoaa vauhdissa(swirl flap?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B7 2.0 TDI veto katoaa vauhdissa(swirl flap?)

    Otsikon mukainen kulkine on ruvennut viimeaikoina temppuilemaan oudosti. Ensimmäisellä kerralla vika ilmeni kuumalla kelillä maantieajossa, silleen että moottorista katoaa veto yhtäkkiä ½...2 sekunniksi ja palaa yhtäkkiä normaaliksi, massiivisen savupilven saattelemana. Tätä tapahtui ensin muutaman kerran, jonka jälkeen rupesi ilmenemään jatkuvasti, kunnes katosi noin 30min ajon jälkeen. En pysähtynyt tutkimaan kun meno kuitenkin jatkui ja oli kiire päällänsä... Sattumalta OBD palikka oli jäänyt kiinni ja sain tutkailtua arvoja ja käppyröitä, ja ainoa mikä näytti poikkeavalta oli MAFin arvot, jotka tippuivat vian ilmetessä nollaan ja palas normaaliksi. Mitään vikakoodeja tai varoitusvaloja ei näkynyt.



    Seuraavan kerran jälleen kuumalla ilmalla, auto nykäisi ensin pari kertaa ja sitten jätti tien varteen ja hinurilla korjaamolle. Vikakoodit luettiin ja niitten perusteella vaihdettiin MAF(turhaan?) ja EGR putsattiin. Vikakoodeja löytyi kolme:
    - P0102 MAF ilmamäärä matala

    - P3103 Pyörreläpän moottori viallinen

    - P3101 Pyörreläppä maavika / avoin virtapiiri



    Tuon jälkeen tutkailin internetseistä tuon pyörreläpän(swirl flap) funktiota, ja se ilmeisesti se menee moottorin sammuessa kiinni ja ajossa säätyy EGRn mukaan että sieltä tuleva paine ei lähde väärään suuntaan tms. Tuo kävisi järkeen ja täsmäisi oireisiin, josko tuo pyörreläppä vetäisi kesken ajon kiinni, niin se kaiketi vetäisi silloin ilmaa pelkästään EGRn läpi, jos sieltäkään, ja oletettavasti MAFin arvo tippuu myös nollaan kun ilma ei virtaa.



    Korjaamon jälkeen auto kuitenkin toimi normaalisti pari viikkoa, kylmällä ja kuumalla kelillä, joten oletin että EGR putsaus ratkaisi tämän ongelman. Nyt sitten tällä viikolla kuitenkin syttyi ensin oranssi vikavalo, mutta toimi kuitenkin pari päivää ongelmitta. Sunnuntaina sitten motarilla rupesi nykimään satunnaisesti samalla tavalla muutaman kerran, mutta ei kuitenkaan jättänyt tielle tai ilmennyt montaa kertaa peräkanaa. Kiireitten johdosta en oo kerinnyt perehtymään tarkemmin, tai lukemaan vikakoodeja uusiksi, mutta mahtaisikohan täältä löytyä jonkinlaisia tipsejä mistä lähteä vikaa metsästämään?


    Ensimmäinen epäilys on maavika johtosarjassa, mutta mihinpäin tuo johto mahtaa putkesta lähteä, ja onko siellä mahdollisesti jotakin "usual suspect" kohtaa mikä olisi saattanut hangata itsensä rikki tms..?

    Vai onko todennäköisempää että vika olisi tossa pyörreläpän toimilaitteessa itsessään?

    Vai kenties jossakin aivan muualla, esim jossakin ohjausboxissa tms..?



    Ja sitten toki jos tuota vikaa ei meinaa löytää, niin saako tuon pyörreläpäin jotenkin disabloitua, tai "nilkutusmoodiin", silleen että se ei mene kiinni kesken ajon..?

    Edit: vika on siis tähän mennessä ilmennyt ainoastaan kuumalla kelillä, mutta ei aina kun keli on kuuma. En tiedä voisiko tuolla olla jotakin yhteyttä tai olla apua vianhaussa...?

    #2
    Pyörreläppä, siis ns sammutusläppä, joka on imusarjassa. Anti shudder valve tms.
    Jos se keksii mennä kiinni tms ajossa niin moottori saa tietysti vähän ilmaa, kun katkasee kiinni ollessaan ilmantulon. Ei se moottori pakokaasulla käy.

    Comment


    • #3
      Joo näinhän se on. Nyt tarvisi siis koittaa löytää syy, miksi se haluaa mennä kiinni kesken ajon...

      Tai jos on ideoita millä tuon läpän saisi pakotettua auki(kunnes vika on löytynyt & korjattu), että sillä pystyy ajamaan..?

      Comment


        #4
        En tiedä tuosta sun koneesta, mutta 1.9 tdi bjb kohdalla se on alipainekellolla toimiva egr:n kanssa samassa palikassa. Omassa sille menee ulkopuolta käyttötanko.

        Sulla se vaikuttas olevan sähkönen, eli ei toimi vanhan ohjeet.

        Comment


        • #5
          Tuossa omassa härvelissä on 2.0 tdi 103kW, eli BRE moottorikoodi. Tutkin taas asiaa vähän tarkemmin ja sain vihdoin luettua vikakoodit, joita oli tälläkertaa kolme kappaletta:
          - P2100 Throttle actuator control motor circuit/open
          - P2102 Throttle Actuator control motor circuit Low
          - P2108 Throttle Actuator control module performance(joka kaiketi on seurausta kahdesta edellisestä?)

          Lisäksi tuohon P2108 löytyi joku freeze frame:
          https://i.imgur.com/3J390tn.png


          Eli äkkiseltään arvaten, viittaisi kaikki koodit tuohon pyörreläppä laitteeseen ja todennäköisimmin tuolla on jotakin rikki tai menossa rikki, oletettavasti sähköpuolella...

          Nollasin koodit ja kävin pienellä lenkillä, jolla mitään kummallista ei ilmennyt eikä uusia vikakoodeja näkynyt. Kaikesta päätellen tuo koko mokkula ei ainakaan ole kokonaan tuhoutunut kun kerran toimii jollakin tavalla. Tarvisi varmaan seuraavaksi ruuvata irti ja katsoa mitä se on syönyt, ja josko siellä olisi vaan jotakin likaa tms. jonka saisi helposti putsattua, tai näkisi että onko siellä jokin osa selvästi rikki(=> uusi toimilaite). Onko jollakin kokemusta saako tuon avattua jotenkin nätisti ilman väkivaltaa, vai onko se jotenkin prässätty kasaan tms..?

          Internetsiä pelaamalla löysin tälläisen videon mistä näkee miten kakkulan saa irti. Ilmeisesti tuon saisi "hätätilassa" pysymään auki kun nyppää vain kaapelin irti toimilaitteesta. Osaako arvon kansa sanoa onko tuosta mahdollisesti jotakin suurempaa haittaa jos ajelee tuo läppä auki pakotettuna pidempään, vai onko se lähinnä päästöt ainoa mihin tuo vaikuttaa..?

          Comment


          • #6
            Vian etsintä?

            Terve!

            Aattelin tätä kautta lähteä kyselemään että mikähän tuossa meidän audissa on vikana, itsellä loppuu ymmärrys kesken.
            Elikkäs auto alko ihan ensin hävittämään tehot kesken ajon sillontällön, sen jälkeen alko tekee sitä et ei oikein jaksa vetää tai lähteä liikkeelle et sai reilusti antaa kaasua et ei sammu, tämän jälkeen sitten auto otettiin piuhan päähän eikä antanut vikakoodia ollenkaan. Siinä paikan päällä sitten yriteltiin käynnistää niin sai hetken sahata käyntiin ja kun pörähti käyntiin niin työntää mustat savut putkesta. Kertokaas omia mietteitänne missä mahtaa olla vika.
            Pari suutinta vaihdettu mistä anto negatiivistä lukemaa.

            Kyseessä on siis Audi A4 2.0TDI -05 B7 Avant

            Comment


            • #7
              allumon audissa voisi olla ahdin vaihtokunnossa, se kun ei anna vikakoodia.

              Akseli jumii ja lopulta menee poikki. Näin teki itellä, 3.0tdi. Oireet tismalleen kuvatunlaiset ja kesti jopa kuukauden.

              Comment

              Working...
              X