Otsikon mukainen kulkine on ruvennut viimeaikoina temppuilemaan oudosti. Ensimmäisellä kerralla vika ilmeni kuumalla kelillä maantieajossa, silleen että moottorista katoaa veto yhtäkkiä ½...2 sekunniksi ja palaa yhtäkkiä normaaliksi, massiivisen savupilven saattelemana. Tätä tapahtui ensin muutaman kerran, jonka jälkeen rupesi ilmenemään jatkuvasti, kunnes katosi noin 30min ajon jälkeen. En pysähtynyt tutkimaan kun meno kuitenkin jatkui ja oli kiire päällänsä... Sattumalta OBD palikka oli jäänyt kiinni ja sain tutkailtua arvoja ja käppyröitä, ja ainoa mikä näytti poikkeavalta oli MAFin arvot, jotka tippuivat vian ilmetessä nollaan ja palas normaaliksi. Mitään vikakoodeja tai varoitusvaloja ei näkynyt.
Seuraavan kerran jälleen kuumalla ilmalla, auto nykäisi ensin pari kertaa ja sitten jätti tien varteen ja hinurilla korjaamolle. Vikakoodit luettiin ja niitten perusteella vaihdettiin MAF(turhaan?) ja EGR putsattiin. Vikakoodeja löytyi kolme:
- P0102 MAF ilmamäärä matala
- P3103 Pyörreläpän moottori viallinen
- P3101 Pyörreläppä maavika / avoin virtapiiri
Tuon jälkeen tutkailin internetseistä tuon pyörreläpän(swirl flap) funktiota, ja se ilmeisesti se menee moottorin sammuessa kiinni ja ajossa säätyy EGRn mukaan että sieltä tuleva paine ei lähde väärään suuntaan tms. Tuo kävisi järkeen ja täsmäisi oireisiin, josko tuo pyörreläppä vetäisi kesken ajon kiinni, niin se kaiketi vetäisi silloin ilmaa pelkästään EGRn läpi, jos sieltäkään, ja oletettavasti MAFin arvo tippuu myös nollaan kun ilma ei virtaa.
Korjaamon jälkeen auto kuitenkin toimi normaalisti pari viikkoa, kylmällä ja kuumalla kelillä, joten oletin että EGR putsaus ratkaisi tämän ongelman. Nyt sitten tällä viikolla kuitenkin syttyi ensin oranssi vikavalo, mutta toimi kuitenkin pari päivää ongelmitta. Sunnuntaina sitten motarilla rupesi nykimään satunnaisesti samalla tavalla muutaman kerran, mutta ei kuitenkaan jättänyt tielle tai ilmennyt montaa kertaa peräkanaa. Kiireitten johdosta en oo kerinnyt perehtymään tarkemmin, tai lukemaan vikakoodeja uusiksi, mutta mahtaisikohan täältä löytyä jonkinlaisia tipsejä mistä lähteä vikaa metsästämään?
Ensimmäinen epäilys on maavika johtosarjassa, mutta mihinpäin tuo johto mahtaa putkesta lähteä, ja onko siellä mahdollisesti jotakin "usual suspect" kohtaa mikä olisi saattanut hangata itsensä rikki tms..?
Vai onko todennäköisempää että vika olisi tossa pyörreläpän toimilaitteessa itsessään?
Vai kenties jossakin aivan muualla, esim jossakin ohjausboxissa tms..?
Ja sitten toki jos tuota vikaa ei meinaa löytää, niin saako tuon pyörreläpäin jotenkin disabloitua, tai "nilkutusmoodiin", silleen että se ei mene kiinni kesken ajon..?
Edit: vika on siis tähän mennessä ilmennyt ainoastaan kuumalla kelillä, mutta ei aina kun keli on kuuma. En tiedä voisiko tuolla olla jotakin yhteyttä tai olla apua vianhaussa...?
Seuraavan kerran jälleen kuumalla ilmalla, auto nykäisi ensin pari kertaa ja sitten jätti tien varteen ja hinurilla korjaamolle. Vikakoodit luettiin ja niitten perusteella vaihdettiin MAF(turhaan?) ja EGR putsattiin. Vikakoodeja löytyi kolme:
- P0102 MAF ilmamäärä matala
- P3103 Pyörreläpän moottori viallinen
- P3101 Pyörreläppä maavika / avoin virtapiiri
Tuon jälkeen tutkailin internetseistä tuon pyörreläpän(swirl flap) funktiota, ja se ilmeisesti se menee moottorin sammuessa kiinni ja ajossa säätyy EGRn mukaan että sieltä tuleva paine ei lähde väärään suuntaan tms. Tuo kävisi järkeen ja täsmäisi oireisiin, josko tuo pyörreläppä vetäisi kesken ajon kiinni, niin se kaiketi vetäisi silloin ilmaa pelkästään EGRn läpi, jos sieltäkään, ja oletettavasti MAFin arvo tippuu myös nollaan kun ilma ei virtaa.
Korjaamon jälkeen auto kuitenkin toimi normaalisti pari viikkoa, kylmällä ja kuumalla kelillä, joten oletin että EGR putsaus ratkaisi tämän ongelman. Nyt sitten tällä viikolla kuitenkin syttyi ensin oranssi vikavalo, mutta toimi kuitenkin pari päivää ongelmitta. Sunnuntaina sitten motarilla rupesi nykimään satunnaisesti samalla tavalla muutaman kerran, mutta ei kuitenkaan jättänyt tielle tai ilmennyt montaa kertaa peräkanaa. Kiireitten johdosta en oo kerinnyt perehtymään tarkemmin, tai lukemaan vikakoodeja uusiksi, mutta mahtaisikohan täältä löytyä jonkinlaisia tipsejä mistä lähteä vikaa metsästämään?
Ensimmäinen epäilys on maavika johtosarjassa, mutta mihinpäin tuo johto mahtaa putkesta lähteä, ja onko siellä mahdollisesti jotakin "usual suspect" kohtaa mikä olisi saattanut hangata itsensä rikki tms..?
Vai onko todennäköisempää että vika olisi tossa pyörreläpän toimilaitteessa itsessään?
Vai kenties jossakin aivan muualla, esim jossakin ohjausboxissa tms..?
Ja sitten toki jos tuota vikaa ei meinaa löytää, niin saako tuon pyörreläpäin jotenkin disabloitua, tai "nilkutusmoodiin", silleen että se ei mene kiinni kesken ajon..?
Edit: vika on siis tähän mennessä ilmennyt ainoastaan kuumalla kelillä, mutta ei aina kun keli on kuuma. En tiedä voisiko tuolla olla jotakin yhteyttä tai olla apua vianhaussa...?
Comment