Autoon tehty korjaamolla jakopääremontti ja uusittu nokka-akselit. Huollosta hakumatkalla alkaneet käynnistysongelmat. Ensimmäisen kerran ilmeni kun pysäytin huoltoaseman pihaan jolloin todella pitkä starttausaika kone lämpimänä. Sama toistunut muutaman kerran satunnaisesti tämän jälkeen.
Huollon suorittaneen korjaamon mukaan auto ei meinannut käynnistyä huoltoon otettaessa parin päivän sitä edeltäneen seisonnan jälkeen. Mustien nokipilvien saattelemana oli lähtenyt, asiasta kerrottiin siinä vaiheessa kun menin noutamaan ajoneuvoa. Korjaamolla oli päädytty jakopää/nokkarempan yhteydessä diagnoosiin että jokin suutin vuotaa läpi jonka johdosta järjestelmään pääsee ilmaa.
Otin moottorin pääliosan suojan huollon jälkeen pois kun ajattelin katsoa/seurata itse näkyykö tuloputkessa ilmaa ja tarkastaa suuttimien paluuletkujen kunnon. Ainakin yhden kerran näkyi selvästi ongelman ilmettyä. Lähti kuitenkin lopulta käyntiin. Pari em.paluuletkua uusittu, näytti olleen sen tarpeessa.
Moottori kylmänä ongelmaa ei ole mielestäni ollut. Soitin jälkikäteen korjaamolle missä työtä tehtiin ja varmistelin että muistin uudet vikadiagnoosit oikein ja että syöttöpumpun todettiin olevan kunnossa. Ja näin oli. Autosta luettiin kuitenkin muussa yhteydessä vikakoodit ja tähän liittyen tuli DTC 00550, kuvaus: suihkutussäädön avausventtiili, säätöero, katkonainen. Tämä nollattiin, ei palautunut ainakaan heti.
Tiedustelin korjaamolta tulihan pumpun ajoitus varmasti säädettyä oikein remontin yhteydessä ja vastaus oli kyllä. Silloin vikakoodeja ei oltu luettu. Muistan remonttia edeltäneestä ajasta että itselle jäi mutu parista ehkä hieman pidemmästä startista mutta heti huollon jälkeen autossa on ollut useamman kerran konkreettista ongelmaa asian tiimoilta. Tällä hetkellä tulolinjassa ei juurikaan näy ilmaa. Käy ja toimii toistaiseksi normaalisti. Ainut tavallisuudesta poikkeava asia on ikään kuin jokin hihnasta kuuluva kitkaääni todella lyhyen aikaa kun auton sammuttaa.
Mitähän kannattaisi tehdä, odottaa milloin käyntiinlähtöongelma ilmenee seuraavan kerran ja katsoa näkyykö silloin vielä ilmaa tuloputkessa? Voiko polttoainejärjestelmässään syystä tai toisesta päässyt ilma aiheuttaa vikakoodin 00550, jotenkin en ole itse vakuuttunut vielä syöttöpumpun viallisuudesta tai viitsisi siihen hommaan alkaa jos syy on ollut paluuletkuissa tai sitten vuotavassa suuttimessa. Voikohan sitä kautta päästä ilmaa satunnaisesti järjestelmään.
Näin jälkikäteen kun miettii niin auto oli jostain syystä korjaamon pihalla valmiiksi käynnissä mennessäni sitä noutamaan.
Huollon suorittaneen korjaamon mukaan auto ei meinannut käynnistyä huoltoon otettaessa parin päivän sitä edeltäneen seisonnan jälkeen. Mustien nokipilvien saattelemana oli lähtenyt, asiasta kerrottiin siinä vaiheessa kun menin noutamaan ajoneuvoa. Korjaamolla oli päädytty jakopää/nokkarempan yhteydessä diagnoosiin että jokin suutin vuotaa läpi jonka johdosta järjestelmään pääsee ilmaa.
Otin moottorin pääliosan suojan huollon jälkeen pois kun ajattelin katsoa/seurata itse näkyykö tuloputkessa ilmaa ja tarkastaa suuttimien paluuletkujen kunnon. Ainakin yhden kerran näkyi selvästi ongelman ilmettyä. Lähti kuitenkin lopulta käyntiin. Pari em.paluuletkua uusittu, näytti olleen sen tarpeessa.
Moottori kylmänä ongelmaa ei ole mielestäni ollut. Soitin jälkikäteen korjaamolle missä työtä tehtiin ja varmistelin että muistin uudet vikadiagnoosit oikein ja että syöttöpumpun todettiin olevan kunnossa. Ja näin oli. Autosta luettiin kuitenkin muussa yhteydessä vikakoodit ja tähän liittyen tuli DTC 00550, kuvaus: suihkutussäädön avausventtiili, säätöero, katkonainen. Tämä nollattiin, ei palautunut ainakaan heti.
Tiedustelin korjaamolta tulihan pumpun ajoitus varmasti säädettyä oikein remontin yhteydessä ja vastaus oli kyllä. Silloin vikakoodeja ei oltu luettu. Muistan remonttia edeltäneestä ajasta että itselle jäi mutu parista ehkä hieman pidemmästä startista mutta heti huollon jälkeen autossa on ollut useamman kerran konkreettista ongelmaa asian tiimoilta. Tällä hetkellä tulolinjassa ei juurikaan näy ilmaa. Käy ja toimii toistaiseksi normaalisti. Ainut tavallisuudesta poikkeava asia on ikään kuin jokin hihnasta kuuluva kitkaääni todella lyhyen aikaa kun auton sammuttaa.
Mitähän kannattaisi tehdä, odottaa milloin käyntiinlähtöongelma ilmenee seuraavan kerran ja katsoa näkyykö silloin vielä ilmaa tuloputkessa? Voiko polttoainejärjestelmässään syystä tai toisesta päässyt ilma aiheuttaa vikakoodin 00550, jotenkin en ole itse vakuuttunut vielä syöttöpumpun viallisuudesta tai viitsisi siihen hommaan alkaa jos syy on ollut paluuletkuissa tai sitten vuotavassa suuttimessa. Voikohan sitä kautta päästä ilmaa satunnaisesti järjestelmään.
Näin jälkikäteen kun miettii niin auto oli jostain syystä korjaamon pihalla valmiiksi käynnissä mennessäni sitä noutamaan.
Comment