En ole paljoa revitellyt, mutta kun on eka kertaa dieseli alla, tulee joskus polkaistua liikaa. Eli ahtaassa paikassa vaikka kolmosella tulee äkkiä hyytyminen. Yleensähän on kyseessä turhan täpärä ohitustilanne jolloin tulee nakattua isompaa sisään eikä ehdi kierrosnopeusmittaria vilkaista, mutta vähän päälle 4000rpm loppuu meno vaikka punaiselle matkaa vielä reilusti. Onkohan normaalia? Väännöllähän tuo kulkee kunhan ehtii kepittää. Perstuntumalla liikkuu paljon vaivattomammin kuin ed. V6 Passatti, ehkä sen takia tulee koskettua keppiin liian hanakasti. Maanantaina huolto, pitäisköhän liemien lisäks pyytää tarkistamaan jotain muuta? (Remmiremppa kympin päästä)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Maksimikierrokset?
Collapse
X
-
trumpetti1Avainsanat: Ei mitään
-
Tippi vehkeellä ku pistää kickdownin niin veto loppuu ku seinään kun kiekat nousee sinne 4000 päälle. Tai sitte vaan yksinkertasesti laatikko luistaa liikaa :)
Joka tapaukses paras ohituskiihtyvyys on jos painaa vaan sen verran et vaihtaa 4:lle, sillon jopa vielä kiihtyy jonku verran.
Comment
-
4000rpm jälkeen vääntökäyrä tippuu kuin lehmän häntä, eli luonnollisesti vetokin hiipuu. Tuo on tyypillinen ominaisuus. Ei ainakaan mulla tule mieleen näin äkkiseltään yhtään nykyaikaista suorasuihkudieseliä, jonka vetoalue ei lopahtaisi 4000-5000rpm välillä. Tuohon kapeaan vetoalueeseen taisi olla syynä dieselien palo- tai syttymisprosessin vaatima aika.
Comment
-
Yleensä tuon dieseleiden hyytymisen kierroksilla aiheuttaa ahtimen ahdas pakopuoli. Kyllä dieselikin saadaan kiertämään vaikka 7000rpm. Nykydieselit kun vääntävät melkoisen alhaalta, niin on sanomatta selvää että se on vastaavasti yläkierroksien voimasta pois. Toisaalta taas kierrosten rajoittamisestahan vastaa pumppu, joten sekin on modifioitava suuremman ahtimen vaihdon yhteydessä, jos tarkoitus on siirtää vetoaluetta ylemmäs.
Meniköhän tää ihan OT:ksi...
Comment
-
ei oo kyllä vielä tullut sellaista esikammio dieseliäkään vastaan joka kiertäis yli 7000 rpm (että siis olis vielä voimaakin, eikä vain ns. tyhjiä kierroksia)
diesel moottorin tai oikeastaan diesel polttoaineen aiheuttamat rajoitukset rajaavat ne teholliset kierrokset sinne n. 5000 rpm paikkeille...
mitä sellaisilla kierroksilla muuten edes tekee, joilla ei ole voimaa, mukava huudattaa liikennevaloissa kenties...
Comment
-
diesel moottorin tai oikeastaan diesel polttoaineen aiheuttamat rajoitukset rajaavat ne teholliset kierrokset sinne n. 5000 rpm paikkeille...
Comment
-
luulet vissiin olevas kovakin diesel asentaja...
selvennetään nyt senverran, etten pidä mitään esikammio moottoria edes moottorina, jos ja kun puhutaan dieselistä puhutaan suoraruiskutus dieselistä.
vaikka toisaalta itsekkin jo myönsit dieselin kierrosrajoitteisuuden, eli jos ei saada riittävän nopeasti riittävää määrää polttoainetta sylinteriin, on tullut jo joku raja vastaan...
audin käyttämä kisadiesel kone kiersi n. 5000 rpm, vaikka niillä oli käytössä jo erikoisominaisuudet omaava diesel polttoaine (suuri setaani luku, eli n. 70)
"The main novelty of the R10 is its engine: a TDI Turbo Diesel engine, running on Shell V-Power Diesel. It is a 5.5 L (335.6 ci) all-aluminium bi-turbo 90° V12, with common rail direct injection of more than 1600 bar. Its output should be 650 hp (485 kW) (regulated) and 1100 N·m (811 ft·lbf) of torque, and its usable power band is between 3000 and 5000 rpm (which is nearly the maximum of 5500 rpm for Diesel engines due to physical limitations)"
tehothan tuos audin konees olis jotain ihan muuta, mitä nyt, jos sallittais suuremmat ahtopaineet... nyt ne on rajattu jonnekkin alle 1,5 bar muistaakseni.
edit: absoluuttine paine oli 2.94 bar, eli käytännössä ahtopaine oli 2 bar, mutta turboissa oli myös kuristimet...
"2.94 bar absolute breathe through two 39.9 mm air intake restrictors."
tykki: itse kuitenkin viettänyt elämästäni n. 30 vuotta diesel koneiden parissa...
Comment
-
Oman työpaikan dieselkoneet saa kans kohtuullisesti kiertämään. Tossa jotain faktoja:
SisuDiesel 74 ETA Fortius
Max. engine power, hp/rpm 2 100/6,500
Max. rpm 6,800
Max. Torque, Nm/rpm 2,050/3,800
No. of cylinders 6 / capacity 8,2 litres, 501 cui
Fuel diesel
Pump Bosch 7,100 modified
1 Turbocharger (5-6 bar), Intercooler, Water Injection
Comment
-
nuo vetotraktorien dieselit taas ei enää oikein ole ajettavia :D ja varmaan ihan huoltoaseman tiisselillä kiertää nuo lukemat...
saahan ne kiertämään vaikka yli 10000 rpm, kun vaihtaa polttoaineeksi metanolin... ja lisää sytytystulpat :P
käsittääkseni topiikin aiheena on ollut normaali (tai edes "järkevässä" kisa) käytössä olevat diesel moottorit, nuo ehkä n.30 sek. kisasuorituksen (siis rasituksen kesto, ei aina se moottorin kestoikä ;)) kestävät valmetin diesel koneet saa unohtaa samantien.
edit: onko se muuten pelkkää vettä mitä se vesiruisku sinne koneeseen ruiskuttaa, vai onko 50/50 vesimetanoli seoksesta kyse, vaikuttaa _ehkä_ hieman jo asiaan...
edit2: näytti olevan säännöissä kielletty tuo alkoholi...
Comment
-
kyllä niis koneis on menetetty jo dieselmoottorin ominaisuudet, eli polttoaineen kulutus g/kwh ei enää näytä kovin terveelliseltä... savutuksesta puhumatakaan.
jokainen tietysti käsittelee moottorin ominaisuuksia eritavalla.
voihan ne mersun koneet kiertää sen 7000 rpm ja tuottaa vielä hieman voimaakin siellä, mutta kylmä totuus on, että PARHAAT tehot ja vielä hyvällä hyötysuhteella saavutetaan siinä 5000-5500 rpm dieselmoottorilla, jos ne haluaa kierrättää välttämättä diesel konetta yli sen optimi toiminta alueen, ei ole mun vika...
edit: miettikääs nyt hieman te jotka väitätte näitä 7000 rpm lukuja kiertävistä dieseleistä, että kuinka käy, kun menette vaikka katsastamaan sellaista autoa... taitaa tulla valkotakkiset hakemaan...
Comment
-
niistä superturpo mersujen kierroksista, tuon kummempaa dynolappua en oo minä ainakaan vielä nähnyt, joten taitaa olla huhupuhetta ne 7000 rpm...
http://www.teamrwd.com/dieselboost/merssu1.jpg
Comment
-
-
Minähän se lohkaisin tuolla ylempänä että "kyllä dieselikin saadaan kiertämään vaikka 7000rpm".
Jos se nyt ei jollekkin oikein avautunut, niin lukema ei ollut sen enempää mietitty vaan sen tarkoitus oli ilmaista ettei dieselin kierrosluvun raja ole mikään 5000rpm.
kyllä niis koneis on menetetty jo dieselmoottorin ominaisuudet, eli polttoaineen kulutus g/kwh ei enää näytä kovin terveelliseltä... savutuksesta puhumatakaan.
audin käyttämä kisadiesel kone kiersi n. 5000 rpm, vaikka niillä oli käytössä jo erikoisominaisuudet omaava diesel polttoaine (suuri setaani luku, eli n. 70)
Dieselissä kun koko moottorin peruskonstruktio rajoittaa tehoa yläkierroksilla (pumppu, nokat, puristus jne.), joten kierroskoneeksi muuttaminen onkin hitusen työläämpää. Kyse ei ole polttoaineen ominaisuudesta, joka rajaisi kierrosluvun tuohon 5000rpm:n.
Tietämättä sen paremmin miksi tuollaisten huipputehokkaiden dieseleiden dynolappuja tai rakennustarinoita ei pahemmin netissä tapaa, voisin veikata yhdeksi syyksi juuri tällaisia keskusteluja.
Comment
-
pumppujen, nokkien ja muiden moottorin mekaanisten osien muuttamien korkeammille kierrosluvuille ei ole/olisi mikään ongelma... mutta edelleen se polttoaine/dieselmoottorin sytytys/palotapahtuma on ;)
ei edes nykyiset "sähkö"pumput ja suuttimet pysty muuttamaan sitä tosiasiaa, että dielsel polttoaineena on liian "hidas" kun ylitetään tuo n. 5000 rpm raja.
ja mites on sitten sen valmetin 7.4 litraisen koneen männännopeuden kanssa on (jotain yli 30 m/sek. se on), kestääkö se kone vaikka nyt 2000 tunnin käytön noilla kierroksilla/tehoilla... (kun se 30 sek. on välillä liikaa...)
Comment
-
Comment
-
hahaa, vai ei kierrä suorasuihku yli 5000rpm?
http://www.mulsannescorner.com/ricardojuddv10.html
kisakone mutta kone kuitenki, ja lemansiin suunniteltu eli kyllä jonkun aikaa saa kestää
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kankerousOman työpaikan dieselkoneet saa kans kohtuullisesti kiertämään. Tossa jotain faktoja:
SisuDiesel 74 ETA Fortius
Max. engine power, hp/rpm 2 100/6,500
Max. rpm 6,800
Max. Torque, Nm/rpm 2,050/3,800
No. of cylinders 6 / capacity 8,2 litres, 501 cui
Fuel diesel
Pump Bosch 7,100 modified
1 Turbocharger (5-6 bar), Intercooler, Water Injection
miksi koneen maksimi väännöksi on ilmoitettu 2050 Nm/3800 rpm, kun tuolla "oletetulla" 2100 hp/6500 rpm vaaditaan vääntöä yli 2270 Nm :P
tais olla taas pelkkää hevonpaskaa (suomeksi sanottuna) nuokin "faktat" ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pyryhahaa, vai ei kierrä suorasuihku yli 5000rpm?
http://www.mulsannescorner.com/ricardojuddv10.html
kisakone mutta kone kuitenki, ja lemansiin suunniteltu eli kyllä jonkun aikaa saa kestää
pyörimisnopeus (r/min) 5000
vääntömomentti (lbf ft) 627,0
teho (Hv) 605,19
että sellaista mietittävää näin sunnuntai illan ratoksi...
Comment
-
mä laskin sen tuolla hp:lla (horsepowerilla) joka on 1 kw=1.341 hp ja niin tuos valmetin kohdalla se teho oli ilmoitettukin...
hevosvoima (hv) on taas se 1 kw= 1.36 hv
jos siinä valmetis olis ollut tuo 2100 hevosvoimaa, silloin tuo 2268 Nm olis se oikea luku, paskaa se juttu kuitenkin niistä valmetin teho ja vääntö luvuista on...
edit: korjattu omat sekoilut noissa yksiköissä... (oli aluksi 1 hp=1.341 kw :P)
Comment
-
trumpetti1
Maksimikierrokset
Alkuperäisestä kysymyksestäni on sen verran aikaa, että 15000km kokemusta on tuonut lisää tietoa. Muutaman kerran (eli 2-3) lisää olen huudattanut konetta ja yllätys: Kiertää iloisesti päälle 5000rpm ilman mitään hyytymisiä. Oliskohan ed. omistaja ollut iäkäs sokea pappi eli kone oli tukossa. Enpä aio polkea turhaan enempää, mutta kiva että on kunnossa. Nyt iloisesti pomppien laittelemaan valoille paksumpaa piuhaa ja releitä, jotta näkis edes jotain. Onneksi sen pimeämpää ei voi tulla kuin tänään ennen aamukuutta...
Comment
-
Jäitä hattuun, kuomat ;-)
Diisseli aiheuttaa miltei kaikilla foorumeilla e_r_i_t_t_ä_i_n vahvoja mielipiteitä, joissa aina tuppaa homma karkaamaan käsistä kun tunteet kuohahtaa. No, ei kai sitä voi välttää?
Disesl-polttoaine (siis normaalilta asemalta joku normitavara) omaa mun ymmärryksen mukaan tosiaan hitaamman palonopeuden kun "kunnon" polttoaine (lue: bensa). Eli enklanniksi "flame travel"? Eli silloin kun diesel-moottorin pytyssä leimahtaa, niin sen "räjähdyksen liekkirintama" etenee hitaammin kohti pytyn kaukaisia sopukoita, ja jos kiekat on liian korkealla, niin lopulta pakovenat aukeaa enne kuin polttoaineesta on kaikki hyöty saatu irti?
Joku tommonen logiikka siinä kai on miksi laitetaan enemmän pieniä pyttyjä kuin pari isoa ämpäriä, ja miksi dieseliä sitten ei laiteta kiertämään yleensä yli tuon 5000-5500?
Nii, ja en todellakaan ole diesel-asiantuntija, jos bensa-sellainenkaan. Asia vaan tupaa kiinnostamaan.
Chillataan !
Comment
Comment