Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 16v tdi 140hp tehot kateissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 16v tdi 140hp tehot kateissa

    Olisikohan teillä tullut vastaavaa tapausta vastaan tai olisiko ideoita missä vika voisi olla?

    Perheen kakkosauto on Mitsu Outlander, VAG BSY koneella joka on tietääkseni sama kuin mm. Audeissa (eri koodilla). Nyt tuosta on tehot kateissa.
    Auto on ajokunnossa mutta aika suuri osa tehoista on kateista. Auto lähtee hyvin käyntiin ja käy lämpimänä hyvin. Auto ei savuta. Kierrokset eivät kuitenkaan nouse kovin nopeasti varsinkaan kun kone on kylmä. Kun kone lämpenee noin puoli minuuttia se alkaa reagoimaan kaasuun hieman paremmin. Ajossa kiihdytys esim 80km/h kestää kauan. Vikakoodeja ei tule eikä auto mene ns. limp modeen vaan on koko ajan tehoton. Lisäksi ajotietokone näyttää kokoajan kulutukseksi vähintään 12 litraa/100km, kun todellinen mitattu kulutus on noin 7l/100. Ajotietokoneen väärä näyttämä on alkanut samalla kun tehottomuuskin.


    Autoon on jo vaihdettu osia ja tarkastettu monia kohteita:
    Vaihdettu
    Ilmamassamittari (Bosch)
    Ahtopaineanturi (sis. lämpötila-anturin joka näytti alkuperäisessä väärää lukemaa) (Facet)
    Polttoaineen lämpötila-anturi
    Ilmansuodatin
    Polttoainesuodatin
    Alipaineen jakolaatikko (käytetty osa)

    Tarkastettu
    Ei ahtopainevuotoja
    Ei alipainevuotoja
    VNT kara liikkuu tyhjäkäynnillä rajoitinta vasten josta liikkuu kierroksien noustessa. Paikallaan kierrätettäessä kara liikkuu kun kierroksia nostetaan
    Ahtopaineet näyttävät nousevan ajossa normaalisti
    Ei öljyä PA-suodattimessa
    Moottoriöljy ei lisäänny eikä haise dieseliltä
    Ei öljyä ahtoputkissa (paljoa)
    Nostopumppu nostaa dieseliä
    Paluulinjassa ei ilmaa
    Tandempumpum paineet: tyhjäk. noin 3bar, 3000 noin 10 bar, 4000 noin 12bar
    EGR kokeiltu tulpata
    Kokeiltu ajaa kaasuläpän johto irti
    Kokeiltu ajaa ilmamassamittarin johto irti
    Suuttimet ultraäänipesty
    Suuttimet säädetty
    Jako tarkastettu lukitustyökaluilla
    Pakoputken pantaliitos avattu turbon jälkeen jolloin ei vaikutusta tehoihin (tuskin siis pakoputki tukossa)

    VCDS:stä ei ole apua kun sillä ei näköjään pääse Mitsuun käsiksi.

    Kiitos

  • #2
    Tehtiinkö moottorille mitään niihin aikoihin kun tehottomuus alkoi?

    Comment


    • #3
      Mites moottorin lämpötilat? G62 toinen piiri on mittaristoa varten ja toinen ecua varten

      Comment


        #4
        Jos lähtis toista kautta analysoimaan ja miettis mikä aiheuttaa ajotietsikan heiton ja tutkisi niitä kohteita.

        Ainakin polttoaineen lämpöanturin huijaaminen vaikutti lukemaan, mutta vaikka olisi anturista piuha irti niin ei pitäisi vaikuttaa noin. Se oli jo vaihdettu näemmä.

        Comment


        • #5
          Tehot katosi kansiremontin yhteydessä joka aiheutui nokkaremmin kiristäjän pultin korkkaamisesta. Kannessa on kaikki uudet venttiilit ja nostajat. Kansi oikaistiin ja venttiilit läpättiin.

          Comment


          • #6
            Onko moottorin lämpötilaantureita useita?
            Jäähdytysnesten lämpötilaanturi näyttää ok arvoja.

            Comment


            • #7
              Ja suuttimien kärjet putsattiin teräsharjalla?

              Comment


              • #8
                En usko että ne olisi moottorihiomolla sortuneet teräsharjan käyttöön.
                Kärjet näytti siltä että niille ei oltu tehty mitään moottorihiomolla joka purki ja kasasi kannen.
                Viimeksi muokannut Killeri; 2.1.2018, 18:41. Perustelu: Tarpeeton launaus poistettu.

                Comment


                • #9
                  Näissä on ilmeisesti kahta erilaista kampiakselin jakopyörää, ja jos jako on tarkistettu väärällä työkalulla menee 2-3 hammasta pieleen.

                  Ilmeisesti uran profiili on erilainen, ja ajoitusmerkki toisessa työkalussa hampaan kärkeen ja toisessa uran pohjassa. Tosin sitä en tiedä käykö kone enää lainkaan jos menee pari-kolme hammasta pieleen? Toisaalta jos virhe on kampiakselilla, se puolittuu nokka-akselille ollen siellä "vain" 1 - 1,5 hammasta pielessä.
                  Viimeksi muokannut seppo.kuisma; 2.1.2018, 21:06.

                  Comment


                  • #10
                    Nokan ajoitusta jos pääsisi jostain kuikuilemaan niin voisi arvuutella onko se jako kohdallaan?
                    Väärä nokka-akselin hienosäätö aiheuttanut tehottomuutta aiemminkin mutta helpoiten on huomattu alaväännön puutteesta.

                    Comment


                    • #11
                      Oliko männissä kuinka paljon jälkiä? Mäntienylitys lohkotasosta mitattu ja ok?
                      Toki puristusten puute yleensä ilmenee muutenkin kuin tehottomuutena, etenkin käynnistäessä.

                      Comment


                      • #12
                        Kuten seppo.kuisma sanoo nokan ajoitustyökaluja on kahdenlaisia, toisessa merkki on urassa ja toisessa harjalla. Tässä tapauksessa on käytetty oikeaa työkalua.

                        Nokka-akselien ajoituksen hienosäätöä on kokeiltu ilman testeriä kääntämällä kumpaankin suuntaan hieman. Ei merkittävää vaikutusta.
                        Kokeilin myös ottaa nokka-akselin asentoanturin johdon liittimestä irti. Tuo ei vaikuttanut moottorin käyttäytymiseen kuin sen verran että starttaamaan joutui hieman kauemmin.

                        Aivan kaikki venttiilit oli osuneet mäntiin muttei nuo syviä jälkiä olleet. Näköjään keinuvivut toimivat aika hyvin "sulakkeina". Ei kylläkään huomattu mitata mäntien ylitystä.

                        Comment


                        • #13
                          Tietyissä 16V dieselkoneissa nokka-akselien hammaspyörät voivat pyörähtää akseleilla sulakkeenomaisesti tämmöisessä tilanteessa.

                          Volkkarilla on oma työkalunsa nokkien tarkkaa kohdistusta varten; jos sitä ei ole käytetty asennuksessa, saattaa nokkien keskinäinen asento olla pielessä.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
                            Mites moottorin lämpötilat? G62 toinen piiri on mittaristoa varten ja toinen ecua varten
                            Tässä autossa on näköjään vain yksi piiri jäähdytysnesteen lämpötilalle. Ainakin anturin liitin on vain kaksinapainen.

                            Comment


                            • #15
                              Tässä moottorissa nokka-akselin hammaspyörät on kiilalla joten ei pitäisi päästä pyörähtämään.
                              Kuulemma joissakin nokka-akseleissa (ns. "putkiakseli") voivat yksittäisetkin nokat päästä pyörähtämään. Näiden nokkien ei pitäisi kuitenkaan olla sellaiset jotka pääsevät pyörähtämään.

                              Comment


                                #16
                                Auttaiskohan puristuspainemittaus? Jos remontin jälkeen ei kaikki olekkaan täysin pännissä mekaanisesti.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on puristuspaineet ja ohivuodot mitattu. Näyttää olevan ok.
                                  Turbokin on vaihdettu tehdaskunnostettuun kun vanhassa VNT kara liikkui aika kankeasti.
                                  Seuraavaksi ehkä suuttimet testiin ellei jollakin ole parempia ideoita?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oli suutinvika.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kerrotko lisää; yksi vai useampia, tukossa vai väärä kuvio, vai?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kaikki suuttimet oli tukossa. Läpi meni suurinpiirtein puolet vaaditusta. Tukkeutumisen aiheuttaja jäi arvoitukseksi. Huoltosarjalla tilanne korjaantui.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siis kärjet uusittiin? Paljonko remppa maksoi?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X