Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI NOx anturi vikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI NOx anturi vikaa

    Auto ilmoittelee Nox anturi vikaa:

    1 Fault Found:

    9690 - Sensor for NOx (G295)
    P1032 00 [237] - Signal too High

    Missähän toleransseissa arvot pitäisi olla?

    Engine speed: 1396.50 /min
    Normed load value: 48.6 %
    Vehicle speed: 85 km/h
    Coolant temperature: 83 °C
    Intake air temperature: 9 °C
    Ambient air pressure: 1000 mbar
    Voltage terminal 30: 14.060 V
    Unlearning counter according OBD: 40
    Air mass: actual value (mg/stroke): 748.6 mg/stroke
    NOx emission NOx sensor 2: 210 ppm
    NOx emission NOx sensor 1: 1429 ppm
    Calculated NOx concentration behind turbocharger: 664 ppm
    EGR Solen.val.: actual value: 100.06 %
    Mean injection quantity: 22.01 mg/stroke
    Outside air temperature: 7.5 °C

    Onko toi NOx sensor 1 arvo liian suuri?

    Kävin uutta anturia kyselemässä ja hinta oli karvan alle 800EUR ja takimmainen vajaa 1000EUR, Onko mitään paikkaa mistä löytyisi vähän huokeammin?



    Auto -12 Q7

  • #2
    Joo, ykkösanturi näyttää liian suurta NOx-pitoisuutta verrattuna mallinnettuun arvoon (calculated).

    Comment


    • #3
      Ei näyttäisi EGR toimivan jostain syystä, kun ilmamassa on 748 mg ja syöttöä on vain 22 mg eli kuormitus aika pieni. Siitä voisi sitten seurata tuo suuri NOx-pitoisuus, eikä anturin vaihdosta olisikaan mitään hyötyä. Mutta vähän arvailuksi menee.

      Onko vakio vai viritetty?

      Comment


      • #4
        On lastutettu ja EGR ohitettu ohjelmalla. voiko se rikkoa anturin?

        Comment


        • #5
          Milloin lastutettu?

          Comment


          • #6
            Lastutettu 7kk sitten, noin 17000km menty viritettynä. Optimoiautosi ohjelmalla.

            Egr ohjelmointia vähän arvoin mutta kun en mitään siitä ymmärrä ja vakuuteltiin että se kannattaa ohjelmoida pois niin se tehtiin myös.

            Comment


            • #7
              No onhan tuo jonkin aikaa toiminutkin, eli vaikea siis sanoa onko anturissa vika vai ei. Itse laittaisin EGR:n toimintaan ja katsoisin auttaako ja miten muuttuu mallinnettu ja mitattu NOx pitoisuus.

              Ureavehkeissä yleensä urean kulutus kasvaa, joskus aika rajustikin jos EGR:n ohjelmoi pois mutta jättää urean päälle. Onko ollut mitään havaintoa tästä?

              Comment


              • #8
                Auto ilmoitti että urea vähissä varmaan noin 15tkm sitten,täytin täyteen ja sen jälkeen ei ole ilmoitellut. Näkeekö ureatankin tason vsds:llä jotenkin?

                Täytyypä kysyä josko ohjelmoisivat egr:n takaisin käyttöön ennen anturin ostoa. Autolla on menty 157tkm, kannattaako egr jättää käyttöön vai ohjelmalla pois?

                Comment


                • #9
                  EGR-venttiilin sulkeminen ohjelmalla pois käytöstä estää imusarjan karstoittumista, nostaa päästöjä, hidastaa moottori lämpenemistä(hieman), kaasunvaste paranee ja eikä myöskään enää hajoa se venttiili.

                  Ite otin EGR:n ohjelmallisesti pois tästä ja edellisestä autosta. Ei mitään negatiivista vaikutusta mihinkään, ainoastaan positiivisia.

                  http://www.myturbodiesel.com/threads...-egr-is.28873/

                  Comment


                  • #10
                    Pesin anturin ultraääni pesurilla ja tarkastettiin johto jotta ei ole mitään nirhaumia kun nippusiteitä oli siinä parikappaletta. Nyt sillä 1000km ajettu eikä koodeja muistissa. Saa nähdä koska tarvii uusi tilata..

                    Comment


                    • #11
                      Noiden SmartNOx-anturien kestotestejä tuli seurailtua voimalaitosmoottorien puolella taannoin ja muistaakseni luotettavuus oli melko hyvä, suurimpana heikkoutena juurikin siihen toimintaperiaatteensa vuoksi integroidun laajakaista-lambdan likaantuminen.

                      Comment


                      • #12
                        Viime viikolla syttyi moottorin merkkivalo. Luin koodit (alla) ja nollasin ne. Sen jälkeen pidempi ajoreissu ja moottorin valosyttyi taas. Luin ne äsken (alimmaisena) ja nollasin taas. Pitäisikö jotain toimenpiteitä tehdä autolle?


                        Address 01: Engine (J623-CVUB) Labels:. 059-907-401-V2.clb
                        Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
                        Component: 3.0BTD EDC17 X23 0004
                        Revision: 54X23--- CVN: 78A3247D15D91B8DB866C2AD92F1EF3C9B0058CB
                        Coding: 122A403A256603030000
                        Shop #: WSC 92521 052 00000
                        ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589F 001004
                        ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589F_001.rod
                        VCID: 372BD7612FCEDBD31A8-8062
                        VINID: 9D196AAAA11719678020214908C6EFA6F8

                        3 Faults Found:
                        4794 - Mass Air Flow Sensor (G70)
                        P0101 00 [096] - Implausible Signal
                        Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                        Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 2
                        Fault Frequency: 9
                        Mileage: 127062 km
                        Date: 2023.02.12
                        Time: 19:27:30

                        Engine RPM: 1011.50 /min
                        Normed load value: 0.0 %
                        Vehicle speed: 53 km/h
                        Coolant temperature: 90 °C
                        Intake air temperature: 10 °C
                        Ambient air pressure: 1010 mbar
                        Voltage terminal 30: 14.360 V
                        Unlearning counter according OBD: 40
                        Mean injection quantity: 0.00 mg/stroke
                        Control Module temperature: 27.0 °C
                        EGR_governor_deviation: -159.1 mg/stroke
                        Inj Ctl q Curr: 0.00 mg/stroke
                        Standardized air flow ratio: 1.1770
                        Air mass at air mass meter 1: 89.8 kg/h
                        Actual charge pressure: 1048 hPa

                        9567 - NOx Sensor 2 Bank 1
                        P229F 00 [237] - Implausible Signal
                        MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                        Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 2
                        Fault Frequency: 2
                        Mileage: 126376 km
                        Date: 2023.02.09
                        Time: 17:40:34

                        Engine RPM: 1231.50 /min
                        Normed load value: 0.0 %
                        Vehicle speed: 97 km/h
                        Coolant temperature: 90 °C
                        Intake air temperature: 2 °C
                        Ambient air pressure: 960 mbar
                        Voltage terminal 30: 14.480 V
                        Unlearning counter according OBD: 40
                        Exh r N Ox Pres Comp No Cat2 Ds: 362 ppm
                        NOx-Sensor 2: O2-Concentration: 0.20249
                        Oxygen sensor 1 bank 1: voltage raw value O2 signal: 1243.8 mV
                        Measured NOx conversion: 0.000
                        EGR Solen.val.: actual value: 100.04 %
                        Mean injection quantity: 0.00 mg/stroke
                        Exhaust gas temperature sensor 4: 266.0 °C

                        9124 - Throttle Actuator Control System
                        P2111 00 [096] - Stuck Open
                        Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

                        Readiness: 1 1 0 0 0



                        --------------------------------------




                        Address 01: Engine (J623-CVUB) Labels:. 059-907-401-V2.clb
                        Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
                        Component: 3.0BTD EDC17 X23 0004
                        Revision: 54X23--- CVN: 78A3247D15D91B8DB866C2AD92F1EF3C9B0058CB
                        Coding: 122A403A256603030000
                        Shop #: WSC 92521 052 00000
                        ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589F 001004
                        ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589F_001.rod
                        VCID: 372BD7612FCEDBD31A8-8062
                        VINID: 9D196AAAA11719678020214908C6EFA6F8

                        1 Fault Found:
                        9567 - NOx Sensor 2 Bank 1
                        P229F 00 [237] - Implausible Signal
                        MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                        Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 2
                        Fault Frequency: 2
                        Mileage: 129502 km
                        Date: 2023.06.08
                        Time: 07:22:15

                        Engine RPM: 1257.50 /min
                        Normed load value: 85.5 %
                        Vehicle speed: 76 km/h
                        Coolant temperature: 86 °C
                        Intake air temperature: 9 °C
                        Ambient air pressure: 1000 mbar
                        Voltage terminal 30: 14.300 V
                        Unlearning counter according OBD: 40
                        Exh r N Ox Pres Comp No Cat2 Ds: 289 ppm
                        NOx-Sensor 2: O2-Concentration: 0.20231
                        Oxygen sensor 1 bank 1: voltage raw value O2 signal: 1081.0 mV
                        Measured NOx conversion: 0.000
                        EGR Solen.val.: actual value: 93.30 %
                        Mean injection quantity: 16.89 mg/stroke
                        Exhaust gas temperature sensor 4: 336.0 °C

                        Readiness: 1 1 0 0 0

                        Comment


                          #13
                          NOx Sensor 2 Bank 1 sytyttelee merkkivaloa. Kytkentöjen tarkastus tai anturi vaihtoon.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos, löytyisikö tähän mitään videota tyhmälle ja varaosanumeroa? OEMEPC.comista jossain vaiheessa näki räjäytyskuvia, mutta ei näemmä enää.

                            Youtubesta löytyi 3.0TDi:lle sensorinpuhdistusvideokin. Vuosimallia en yhtäkkiä huomannut mainitun ja kommenteissa mainitaan: "Your scanner says bank 1 sensor 2 is what’s faulty but in this video you cleaned bank 1 sensor 1 Sensor 2 is located closer to the rear of the vehicle close to the rear subframe".
                            Viimeksi muokannut AKoponen; 14.6.2023, 10:14.

                            Comment


                              #15
                              Nettiä nopeesti pöyhimällä taka NOx 4G0 907 807 T ja etu 4G0 907 807 S. Veikkaan tuota taka anturia mutta kannattaa testata ottamalla johto irti ja katsomalla VCDS vikakoodia niin tietää mitä anturia lähtee vaihtamaan.

                              Comment


                              • #16
                                Olisko jossain joku kuva, jossa näkyisi missä nuo sensorit ovat? Noita on ilmeisesti kaksi: "Sensor 1 Bank 1" ja "Sensor 1 Bank 2".

                                7cap.comista löysin räjäytyskuvia, mutta en sieltä kyllä noita onnistunut löytämään.
                                Viimeksi muokannut AKoponen; 14.6.2023, 15:28.

                                Comment


                                  #17
                                  No tuosta :)

                                  Osat 5 ja 10.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaanpa tarpeelliseksi todetulla linjalla tyhmien kysymysten kanssa: sijaitsevatko nämä molemmat auton pohjassa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei pohjassa vaan pakoputkessa, toinen konehuoneen puolella ja toinen auton alla. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja AKoponen Näytä viesti
                                        Päädyin käyttämään Öljypisteellä auton öljynvaihdossa. Hintaa lystille tuli suodattimen vaihdon ja pesun kanssa 530 €.

                                        Vaihdatutin laatikon öljyt 11 kk/8500 km sitten ja laatikko on minusta selvästi nykivämpi. Vaihdot ylös tai alas eivät menee enää lähes huomaamattomasti, kuten aiemmin. Voiko öljyissä oikeasti olla näin isoja eroja vai pitäisikö autoa käyttää huollossa ja tarkistaa, että öljyä on riittävästi? Moottori minulla CVUB ja vaihteisto PPE/LWV.

                                        E: Auto on ajoittain antanut myös tällaista vikakoodia. Voiko tuo nytkähtelevämpi ajo johtua siitä, että joku sensori tai putki on karstoittunut pahasti? Itsellä tulee enimmäkseen lyhyttä kaupunkiajoa, mikä ei tietysti ole karstoittumisen kannalta optimaalinen homma.
                                        Viimeksi muokannut AKoponen; 20.6.2023, 09:35.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vaihtaisin tuon NOx anturin ensin koska se on hälytellyt ainakin tämän vuoden helmikuusta lähtien.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikö tuolla ole se läppä karstassa ja jumissa (EGR-suuttimen jälkeinen pyörreläppä, koneen päällä imusarjassa)? Sen putsauksesta on vaikka kuinka paljon juttua internetin ihmeellisessä maailmassa. Putsaa se nyt ainakin. Helppo, joskin sotkuinen homma (kannattaa suojata paikat ja käyttää hanskoja). Menee vanhoilla tiivisteilläkin takaisin. Se aiheuttaa kaikenlaista nykimistä ja nylppimistä. Jos koodia pukkaa, niin alkaa olla viimeiset hetket tehdä. On vähilläkin kilsoilla aivan ummessa, mitä kuvia ihmiset laittaneet. MAF jos sekoilee niin varmasti vaikuttaa vaihteiston toimintaan ja ilman muuta NOX anturi kuntoon jos oireilee.

                                            Tuossa yksi keskutelu, jossa kuvia siitä läpän putsailusta (tässä on vähän muuta huuhaata mukana, mutta läpän oireilusta ja putsailusta löytyy esim. saksalaisilta foorumeilta):
                                            https://www.audi-sport.net/xf/thread...3-0tdi.381051/

                                            Alla kuva omasta n.150tkm ajetusta "suhteellisen siististä":
                                            Click image for larger version  Name:	IMG_0550.jpg Views:	0 Size:	157,8 Kt ID:	1958147
                                            Viimeksi muokannut Poikarukka; 21.6.2023, 10:24.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitos, eihän tähän löytyisi vain mitään youtube-videota? Yritin hakea, mutta en tälle koneelle onnistunut löytämään.

                                              Alla oleva kuva tuolla linkkisi foorumilla oli, mutta en luota omiin taitoihini niin paljon, että uskaltaisin sillä lähteä värkkäämään. :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuossa ainakin yksi:
                                                https://www.youtube.com/watch?v=EAXypQjDQZo

                                                Ei tuo paha rasti ole purkaa. Suojata alapuoli räteillä ettei öljynokipaskakikkareita tipu esim, hihnoille, eikä ne nyt muutenkaan kivoja siellä konehuoneessa ole. Toinen etu ettei ruuvit tipu ahtaisiin paikkoihin. Öljytikun putkea varoa ettei väännä (usealla mennyt rikki juuresta). Itse tilasin kaikki tiivisteet varmuudeksi. Mukavampi tehdä uusilla, eikä tarvi miettiä vuotaako joku, mutta on monet tehneet vanhoillakin tiivisteillä. Se EGR-putken liitospanta on kans yksi mikä kannattaa varata. Sen joutuu levittämään aika reilusti, niin voi "sarana" katketa. Muutama ruuvi on aika vaikeassa paikassa (ei meinaa mikään työkalu sopia). Hyvä olisi olla pieni 1/4" nivel, joustojatko, palasarjat (torxi ja kuusio), ne perus L-mallin kuusio/torx avaimet. Läpän (yo. kuvassa vasen puoli) moottorin puolen alanurkka on todella vaikea. Itse taisin painaa jonkun letkun alas ja normi kuusiokololla sen avata alkuun ja sitten irto palalla sormin, tai sitten joku jatkovarsi viritys, ei muista enää. Myös se oikean puolen kuristinläpän poistaminen ahtoletkusta antaa tilaa tehdä. Pesu osille sitten bensa/diesel tavaralla. Itse käytin CRC carb cleaneria ja uunin puhdistajaa (ei kyllä ollut maineensa veroista). Alkuun jollain taltalla raapii massat pois. Myös se imusarjan alku, mistä läppä irtoaa kannattaa raapia puhtaaksi ja imuroida. Paskaisuus vähee kun pinta-ala kasvaa imusarjassa, niin en ensimmäisen putsauksen yhteydessä muutoin imusarjan kanssa alkaisi taistelemaan. Ottaa mitä saa siitä läpästä, irto putkesta ja imusarjan alkumutkasta.

                                                Foorumin kuvasta puuttuu keltaisista ympyröistä yksi ruuvi (ao.kuvassa oikean puoleinen #2). Se on aika hämysti ja kans vaikea päästä käsiksi. Purkaa sen toisen läpän, missä letku, ensin alta pois.

                                                Click image for larger version  Name:	tuki.JPG Views:	0 Size:	44,4 Kt ID:	1958160
                                                Viimeksi muokannut Poikarukka; 21.6.2023, 17:14.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onkohan noissa NOx-antureissa eroja vai riittääkö, että varaosanumero mätsää? Ebayssä myydään esim. Continentalia n. 450 eurolla (varaosanumero 4G0907807T) ja tuotelistauksessa auton malli ja moottori löytyy listasta. Samasta paikasta löytyy myös samalla varaosanumerolla tuote, joka maksaa n. 120 €. Onko tuo jälkimmäinen passeli? Autoa ei ole tuotteen listassa lueteltu, mutta varaosanumeron perusteella kai näitä uskaltaa tilata? Tuotteet näyttävät kyllä ihan samalta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuo vaikuttaa olevan a unbranded kiina sensori tuo halvemi. Samalta ne näyttää siinä, että on anturi, kaapeli ja ohjainyksikö tms poislukien jotain ulkosia eroja.
                                                    Itse en kokeilisi Audissa antureina kuin alkuperäistä tai varmasti toimivaa tarviketta. Sen näki jo aikoinaan lambdoissa, että paras vaan ottaa se ns varma merkkituote kuin kokeilla ensin paria halpaa.
                                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.6.2023, 16:25.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oikein pihi mies laittaa varaosanumeron bildelsbasen.se ja ottaa aidon mutta käytetyn. Aika vähillä kilsoilla nuo Ruotsin raadot. Spessu osa, etten lähtisi kokeilemaan muiden kuin järjestelmän valmistajan osia.
                                                      Viimeksi muokannut Poikarukka; 23.6.2023, 08:53.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen tai käytetty alkuperäinen, noita kiinan ihmeitä en lähtisi kokeilemaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistä erottaa "aidon" tai "alkuperäisen"? Youtube-videoissakin tyypit vertaili noita ja päivämäärät ym. tiedot osissa erosivat alkuperäisestä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Aidon tunnistaa hinnasta. Esim tuo sun linkkaama on alkuperäinen

                                                            https://www.ebay.de/itm/153776781499

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X