Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 1.9 TDI A, EGR-jäähdytin- ja Eberiongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 1.9 TDI A, EGR-jäähdytin- ja Eberiongelmat

    Onnellinen Audin omistaja meinaa kytkeä pois EGR:n, koska se on mennyt rikki toistuvasti.
    Huollossa vaihdetaan aina EGR ja selitellään, että ei näitä yleensä tarvitse vaihdella. Ei ole missään nimessä tyyppivika!!! Olen kuullut huhuja, että EGR:n tulppaamisella kyseinen ongelma poistuu. Osa on kuulemma tulpannut vain pakokaasut, mutta osa jopa nestekierron.

    KYSYMYKSIÄ KOKENEEMMILLE:
    - riittääkö pelkkä EGR:n tulpaaminen tiivisteellä (pakpokaasujen pääsy), jos EGR on vielä kunnossa, ei vuoda vielä?
    - jos nestekiertokin täytyy tulpata, niin miten se käytännössä kannattaa tehdä?
    - jos tulpaa vaan nestekierron, mitä tapahtuu sitten?
    - onko kellään tietoa, mikä aiheuttaa EGR:n rikkoutumisen?
    - onko kellään tietoa, että onko joku ruvennut valmistamaan samaa osaa "tarvikkeena", vahvistettuna, jotta kestää?
    - onko vielä jotain muuta, mikä kannattaa huomioida?

    JA VIELÄ EBERISTÄ:
    - mistä voisi johtua, että nesteet ei kierrä koneessa, jos Eberin pumppu on kytketty kiertämään oikeinpäin? Käytännössä Eberi sammuttaa parkissa itsensä parin minuutin jälkeen.
    - jos kytkee pumppaamaan väärinpäin, niin toimii sammutettuna mainiosti, paitsi ajaessa, jolloin lämmityslaite rupeaa lykkäämään kylmää ilmaa sisälle, eli kierrätyspumppu lienee kunnossa.

    Kiitos vinkeistänne jo etukäteen

  • #2
    Ei mitään tietoa mikä siellä EGR:ssä oikeesti hajoaa? Olekko koskaan nähnyt rikkinäistä osaa joka on vaihdettu tilalle?

    Ei kai tuolla mitään semmosta hajoavaa pitäis olla koska on vain pakokaasun kierrätykseen liittyvä systeemi.
    - Nestekiertoa ei kannata tulpata tai ei ehkä edes saa tulpata? En ole vielä niin tarkkaan kattonu mitä se vaikuttais, mutta turhalta kuulostaa.

    EGR:n putken tulppaaminen laipalla ja sitten läpästä alipaineletku pois siis tulpataan.

    Comment


      #3
      Kaikki EGR:t ovat menneet toistaiseksi takuuseen - ne on ilmeisesti lähetetty maahantuojalle, joten en ole päässyt tarkastelemaan, mutta reikä siihen tulee. Reiästä neste pääsee sitten pakokaasujen mukana tihkumaan "palamistapahtumaan" ja tulee höyrynä pihalle. Reikä on aluksi pieni, mutta kasvaa nopeasti.

      Comment


      • #4
        Eli aika uusi auto kyseessä vai? Mikäs moottorikoodi tai teho? Paljonko noiden vikojen välillä on päässy ajamaan?

        Eli pakokaasu syövyttää putken puhki. Tuollasesta en ole ennen kuullukkaan.
        Toki vesikierron tulppaaminen tai muuttaminen auttaa silloin, mutta kyllä tuohon joku muu selitys pitäis löytyä. Pakokaasujen lämpötila liian korkea tms?

        Comment


        • #5
          Tervehdys,

          profiilin pasaatista tulpattiin EGR dieselkorjaamon toimesta, auto kun savutti niin riivatusti. Tulppaaminen hoitui siten, että EGR:ää ohjaavaan pieneen alipaineletkuun pistettiin kuulalaakerin kuula, jotta EGR ei enää avaudu. Savutus lakkasi kuin seinään.

          Mistä tämä savutus sitten saa alkunsa. EGR:n tarkoitus on päästää siis pakokaasuja imuilman sekaan ns. "pintakaasulla" ajettaessa. Tarkoituksenahan tällä menetelmällä on laskea pakokaasujen typen oksidien määrää. Ja nämä typen oksidit laskevat kun palotilan lämpötilaa saadaan vähän alemmas, tämä tapahtuu lisäämällä pakokaasua imuilman sekaan. Pasaatissa kun tämä EGR tuppasi jäämään auki, jolloin pakokaasuja pääsi myös kiihdytyksessä imuilman sekaan sillä seurauksella, että moottori ei saanutkaan riittävästi enää happea. Ja tästä seuraa dieselmoottoreissa rankka savutus.

          Tämä koko typen oksidi hämmennys on vähän huuhaa-hommaa, koska typen oksideja ei edes mitata katsastuksessa.

          Tässä on nyt sitten kuitenkin huomioitava se seikka, että uudemmissa TDI-koneissa ECU tietää, että meneekö EGR:lle pakokaasuja. Tällöin täysi tulpaaminen aiheuttaa vikahälytyksen. Marmoritiskiltä saa tähän tarkoitukseen peltitulppaa, jossa on pieni reikä, josta EGR saa vähän pakokaasun hajua ja ECU on tyytyväinen. Näin VW-AUDI merkkihuolto korjaa liiallisen savutuksen uudemmista TDI-moottoreista. Tuollainen peltitulppa pienellä reiällä ei DIY-miehelle ole liian vaikea rasti tehdä itsekään.

          Comment


          • #6
            Tämä koko typen oksidi hämmennys on vähän huuhaa-hommaa, koska typen oksideja ei edes mitata katsastuksessa.
            Ei mitata katsastuksessa ei, mutta mitataan tyyppihyväksymisvaiheen tarkemmissa testeissä, jotta moottori alittaa säädetyt päästörajat. Toki sen EGR:n voi sitten tulpata heti ajettuaan uuden auton kotipihaan. Puljaukseksi tämä kieltämättä menee, jos merkkihuollotkin näitä sitten suuremmassa mittakaavassa pistävät umpeen.

            Tässä on nyt sitten kuitenkin huomioitava se seikka, että uudemmissa TDI-koneissa ECU tietää, että meneekö EGR:lle pakokaasuja. Tällöin täysi tulpaaminen aiheuttaa vikahälytyksen. Marmoritiskiltä saa tähän tarkoitukseen peltitulppaa, jossa on pieni reikä, josta EGR saa vähän pakokaasun hajua ja ECU on tyytyväinen. Näin VW-AUDI merkkihuolto korjaa liiallisen savutuksen uudemmista TDI-moottoreista. Tuollainen peltitulppa pienellä reiällä ei DIY-miehelle ole liian vaikea rasti tehdä itsekään.Tämä koko typen oksidi hämmennys on vähän huuhaa-hommaa, koska typen oksideja ei edes mitata katsastuksessa.
            Tuskin se EGR kuitenkaan pakokaasuja haistelee? Todennäköisemmin ECU herjaa kuormitustilanteeseen nähden liian suuresta MAF:n läpi virranneesta ilmamäärästä, kun osan olisi pitänyt ECU:n asetusten mukaan tulla EGR:n kautta.
            Asiansa osaava lastun tekijä voi kuitenkin ohjelmallisesti pitää EGR:n jatkuvasti suljettuna ja moottori saa pelkkää raikasta ilmaa. Ongelmaa ei tule, kunhan ECU tietää, että näillä mennään.

            Comment


              #7
              Eli aika uusi auto kyseessä vai? Mikäs moottorikoodi tai teho? Paljonko noiden vikojen välillä on päässy ajamaan?
              Vuosimalli 2003, moottorin koodista en tiedä, mutta senajan 130 heppainen suomiauto. Vikojen väli viimeaikoina 20.000 km!!! Itsekin epäilen jotain muuta ongelmaa koneessa, jota merkkiliikkeet eivät löydä / tiedä ja joka aiheuttaa EGR:n puhkeamisen.

              Miten pieni milleissä on pieni reikä "peltitulpassa"?
              Pitääkö "pikkureikätulpan" kanssa jättää alipaineletku tulpaamatta?

              Comment


              • #8
                Meikäläisen värkissä tuo egr toimii ihan alipaineella eli ahdot päällä ei pitäis olla auki. Vain kun valutetaan tasakaasulla.

                Comment


                • #9
                  Kyseessä varmaan EGR:n JÄÄHDYTYKSEN vika, ei varsinaisesti EGR venttiilin vika. Teoriassa olis mahdollista että pakokaasut jostain syystä liian kuumat jota jäähdytin ei kestä. EGR:n tulppaus ei auta tähän vaivaan.

                  Onko muuten polaris etu- vai sukunimi ?

                  Comment


                  • #10
                    Kyseessä varmaan EGR:n JÄÄHDYTYKSEN vika, ei varsinaisesti EGR venttiilin vika. Teoriassa olis mahdollista että pakokaasut jostain syystä liian kuumat jota jäähdytin ei kestä. EGR:n tulppaus ei auta tähän vaivaan.
                    Näinhän sen täytyy olla, että EGR-venttiilin nestetilan seinämä on niin ohut, että se ei kestä pakokaasujen aiheuttamaa lämpökuormaa ja alkaa tihkutella jäähdytysnestettä.

                    En nyt tarkemmin ko. mallin EGR-venttiilin konstruktiota tunne, mutta eiköhän se lämpökuorma vähene samassa suhteessa, kuin virtaus vähenee. Eli todennäköisesti ongelmaa voisi lievittää tulppaamalla EGR tai vähentämällä virtausta.

                    Comment


                    • #11
                      Mutta mikä aiheuttaa vian uusimisen jollei kyseistä ongelmaa ole yleisesti?
                      Ehkä siellä on jokin joka nostaa kaasujen lämpötilan turhan korkeelle, se taas ei voi olla koneen kestävyyden kannalta kovin hyvä asia.

                      Toki ongelmaan voi workaroundin kehittää mutta root cause olis hyvä löytää :)

                      Comment


                      • #12
                        Vika voi pesiä myös nestekiertoon.

                        Annettaisko lisää vinkkejä sitten kun kaveri saa oikeat nimet tauluun?

                        Comment

                        Working...
                        X