Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 BXE tilalle 2.0 BKD

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 BXE tilalle 2.0 BKD

    Taisi tulla luotto käyttöpelissä kilometrit täyteen moottorin osalta. (440tkm ja alakerran laakerointi??)

    Korjausvaihtoehtoja pohtiessa mieleen tuli täydellinen vaihtomoottori ml. suuttimet, ahdin ja moottorin johtosarja 2.0 tdi BKD moottori (140hv).

    Onko tietoa / kokemusta millainen projekti tuo olisi ja mitä kaikkea pitäisi muuta vaihtaa?

    Potilas on -08 Altea XL, 5-vaihteinen manuaali. Noissa molemmissa moottoreissa käsittääkseni sama ECU (EDC16) , uusi softa vain sisään?

  • #2
    Vaihteisto, kytkin/vauhtipyörä, starttimoottori...

    Ei ole rahallisesti järkevä muutostyö, Altea noilla kilsoilla ei ole ehjänäkään monen tonnin auto.

    Jos kanget ovat pysyneet sisällä, BXE ei ole paha kone kunnostaa.

    Comment


    • #3
      Oma kalkulointi tuolle kunnostamisen tielle noilla kilsoilla olevaan koneeseen näytti että alakerran lisäksi pitäisi laittaa venttiileitä, nokkaa, ahdinta ja todennäköisesti teettää koneistusta niin siihen laskentaan verrattuna "sisäänajettu" valmis paketti tuntuu varmemmalle ratkaisulle. Ja myös käyttärin ollessa kyseessä niin ajankäyttökin on roolissa.

      Näillä selityksillä touhutonni käytetty siis ja sumujen saarilta mainospuheiden mukaan hiukan toistasataa tkm. Ajettu BKD nyt tuloillaan.

      Tässäkohtaa uskomus vielä että vanhan lootan saa tuohon yhdistettyä? Vaan miten lie, käykö tuo 1.9:n massapyörä/kytkin tuon 2.0:n perään, no noita molempia pitäisi olla tallissa eli selvinnee. Jos näin niin liekkö jotain budjettiratkaisua pitävään pikku (228mm) kytkimeen olemassa?

      Comment


      • #4
        Sinulla olisi nyt loistava tilaisuus tehdä ns. projektikertomus, kuvia mukaan reilusti.

        Toivottavasti onnistut projektissasi, ei tule olemaan läpihuutojuttu.

        Comment


        • #5
          Joo, katsotaan miten äijän käy, mutta tuskin tästä kovin laajaa kertomusta tulee väsättyä, kun tavoite ois saada pian takaisin ajoon.

          Tuollainen SRE 763 lienee käypänen tähän ??

          http://race.fi/fi/product/32794a/sac...rs-performance

          Comment


          • #6
            Eikös sre ole pikkasen yliampuva bkd vakiotehoille?
            Miksei vaikka täydellinen kytkinmoduuli, jos vakiovermeet sopii yhdistelmän väliin, hintaakaan ei ole kauhean montaa sataa?

            Comment


            • #7
              Mitä katsonut niin BKD:n kanssa vakiona taitaa olla aina(?) se isompi vauhtipyörä ja 240mm kytkin ja nyt ois tarkoitus käyttää vanhaa 5-vaihteista laatikkoa niin se isompi ei mahdu. Tuo sre 763 luvattu väännönkesto 430nm (bkd:stä ohjelmalla 400). Toki hakusessa nimenomaan joku vakiomalli jos sellainen sopiva on. Vai onko tuo 400nm ehdottomasti liikaa pienelle massapyörälle ja tai laatikolle?

              Comment


              • #8
                No sillon joo, varmaan ois myös harkittava vaihtoehto jos edukkaasti irtoisi jostain 6v loota ja vetarit, että kävisi suoraan perään. Se 6v ois vsrmaan muutenkin parempi.

                Comment


                • #9
                  Noniin, homma edistynyt hiukan.

                  Eli tuo moottori saapui ja oli pikaisen tarkastelun perusteella lupausten mukainen (näyttäisi että jo valmiiksi hankittu jakopääsarja jää hyllyyn). Mukana siis moottorissa johtosarja, anturit, turbo pakosarjoineen, alipainehässäkät, imusarja ja imuputkea joustolle asti, kaasuläppä ja siitä lähtevä ahtoletku, laturi+ ilmastoinnin kompura (nämä apulaitteet varmaan kävisi vanhatkin ja kompura onkin tarkoitus käyttää vanha ettei järjestelmää tartte availla).

                  Voimansiirron osalta näyttäisi että tästä foorumin kautta löytyi 6-vaihteinen loota,vetarit ja vauhtis+kytkin.

                  Sitten näitten päälle sellainen osalistaus mitä vielä tälläisessä swapissa tarvitsee eli, tilaukseen vielä lisäksi lähti ja osa jo saapuikin:

                  - Startti, isomman vauhtipyörän vuoksi siis. (tässä kai sellainen 2kw mieluusti että "hot start" pelaa, (esim. 02M911024) )
                  - MAF, on silmämääräisestikin huomattavasti isompi kuin 1.9:n (074906461B)
                  - MAF:n liitososat, eli joustoletku (1K0129684L) ja ilmanputsarikotelon yläosa (esim. 3C0129607AB)
                  - Välijäähdyttimeltä kaasuläpälle ahtoletku (1K0145770D)

                  Tässä vaihessa homma näyttäisi olevan ECU:n ohjelma päivitystä vaille selvillä, mutta eiköhän jotain tarpeita vielä ilmene kun pitemmälle kasaamaan pääsee.

                  Ja jotta tästä pieni projektin tapainen voisi syntyä niin (vähän ajetun) RS Octavian (312mm) jarrut täydellisinä tuli ostettua uskomuksella että voisi mennä heittämällä myös paikoilleen.. Lisäksi hyllyssä jo useita vuosia ollut Touranin lisälämmitin webasto TT-V tuli kaivettua esille ajatuksella saada paikoilleen tässä kohtaa kun tässä kyseisessä yksilössä ei ole ollut edes tehtaalta annettua PTC vastusta, eli liekkö tuon saisi viriteltyä Alteassa toimivaksi ja villeimmissä haaveissa jopa esilämmittäväksi asti jossain kohtaa..

                  Comment


                  • #10
                    Miten Pekalla projekti edennyt?

                    Comment


                    • #11
                      Lainataan nyt tätä ketjua on kans ajankohtainen. Eli pitäisi tuohon kolmos autoon suorittaa määräaikainen moottorin vaihto. Auto on Passat 3C -08 ja tällä 1.9 tdi BXE koneella. Mitkäs kaikki versiot tuohon nyt menisi plug and play BXE:n lisäksi? Jostain luin, että tuon tilalle kannattaisi ennemmin laittaa BKC? Väitettiin kestävämmäksi koneeksi? Näitä onkin kyllä enemmän tarjolla. Eli meneekö tuo BKC esim. A3/golf/octavian jne. keulalta suoraan 3c passattiin, vaikka luovuttaja auto olis 2-3v vanhempi?

                      Comment


                      • #12
                        Joo, joku FFP:llä väitti BKC:n olevan lujempi.

                        Näyttäisi kiertokanget kuitenkin olevan samat, vahvistaa muistikuvan samasta perusmoottorista.

                        Itse tuossa purkailin taas yhden BXE:n, jakohihnavaurion jäljiltä.
                        Ei muuten mitään ihmeellistä, mutta jotain ongelmaa oli ollut joko voitelussa tai sitten konetta on vedätetty pienillä kierroksilla oikein tosissaan - kampiakseli on kiillotuksen tarpeessa.

                        Comment


                        • #13
                          Lohkovaurioisia BXE:tä on paljon, todella. Arvatakseni tämä johtuu kyseisen moottorityypin kampiakselista, joka poikkeaa esim. vastapainojen osalta muista 1.9TDI:stä kuten BKC:stä. Särkevätkö moottorin sisäiset värähtelyt lopulta lohkon, kampiakselin vai kiertokangen? Rikki menee jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Olisi hienoa kuulla jonkin moottorispesialistin syventävämpi analyysi tästä kampiakseli-casesta ettei äkkinäisen tarvitsisi arvailla.

                          Itse kysymykseen vastaus: BXE:n tilalle BKC ja menee suoraan Passattiin.

                          Comment


                          • #14
                            Tässä on kans selvinnyt, että kampiakselissa olisi jotain eroa. Eikös sen yhden teorian mukaan näihin pääse lunta/vettä ahtoputkeen ja siitä moottoriin ja kiertokanki mutkalle. Esim tälläkin hetkellä kaksi 3C:tä nettiautossa, jossa lohkossa reikä (BKC ja toinen 2.0tdi).

                            Jaa-a. Tähän omaani moottorin vaihto on juuri ja juuri kannattavaa, jos saa halvalla koneen. Ja juurikin halvimmalla näitä saa tuolta sumujen saarilta. Paljonkos Pekkap tuli toimituskuluja moottorille?

                            Comment


                            • #15
                              Se veden pääsy pyttyyn ei ole pelkkää teoriaa. Pahin näkemäni hajotti paitsi lohkon, myös starttimoottorin ja vaihdelaatikon.
                              Ohitustilanne, pienempää silmään ja kaasu pohjaan... Oli imaissut kunnolla vedet coolerista.
                              Maskinpeitteen käyttäminen on oikeasti viisasta näissä talvikelillä.

                              Comment


                              • #16
                                Juu niin, tämäpä ei mennyt ihan niin nopealla aikataululla kuin alkuun oli ajatuksissa :=) (yllätys).

                                Osasyynä varmasti Fabia RS, joka on ollut liian hauska sijaisauto..

                                Mutta siis, muutama osa vielä listattava, eli tämä minulle tullut 6-v laatikko lienee ~-04 luokkaa kun siinä sellainen versio vetareista joissa molemmat vetarit samanmittaisia ja apparinpuoleisessa laatikolta kiinteä akseli, joka toisestapäästä laakeroitu moottorin kylkeen. No tuon laakeroinnin kiinnikkeen joutui tässä tapauksessa hankkimaan erikseen. Lisäksi vielä kytkimen sylinterien välinen letku on erilainen ja vaihdevaijerien kiinnike laatikon päällä. Moottorin kiinnikkeet samanlaiset, kun vaihdelaatikon päällä oleva on kyseisen lootan mukana. Sitten vielä laatikon ja startin pulttien mitoissa on eroja, eli swappi parhaiten onnistuu luonnollisesti mitä täydellisempi on mukana oleva "tilpehööri".

                                Muutama hutiostoskin tuli tehtyä, osa omaa vikaa ja osa toisessa päässä. Jälkimmäisestä esimerkkinä ilmanputsarikotelon yläosa ebaystä, jossa osanumeron viimeinen kirjain oli ratkaisevasti väärä ilmoituksessa, nyt noita 1.9:n koteloita on pari ylimääräistä..

                                Sitten nuo RS Octavian jarrut oli hutiostos, kannakkeiden pulttijako eri (pienempi) ja levykin keskiöstä pieni napaan. Tilalle laitoin ihan uudet satulat ja levyt (312mm).

                                Tällähetkellä ja tovin siis ollut "mekaanisesti valmis" ja savutkin otettu. Tämä tosin alkuperäisellä ECU:lla. Lähtee hienosti kyllä tulille ja käykin ihan nätisti tovin, mutta jonkin ajan käytön jälkeen alkaa herjaamaan suuttimien korjauksia ja käynti menee kuralle. On siirtynyt herjat ensin 4.pytystä kolmoseen ja edelleen eteenpäin 2. sylinterin suuttimeen. Vaikea uskoa että ihan joka suutin vammainen peli olisi kyseessä, niin syyttävä sormi tällähetkellä softaa kohti.

                                Se tässäkohtaa viimeisin hutiostos oli plug&play (immo off ja softattu) ECU, joka mallia EDC16U1, kun tässä alunperin EDC16U34. Tuohon hankittuun boksiin ei suostu muu auto kommunikoimaan ja sen verran ulkomaan foorumeilta löytyi sanaa joka tukee teoriaa etteivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Ei siis vielä syytetä että olisi myyty kuraa. Jos jollakulla kulkupeli jossa tuon mallinen purkki (03G906016FM) niin olisi mielenkiintoista testata toimiiko oikeassa ympäristössä.

                                No, nyt on sitten tuloillaan EDC16U34 / 03G906021SN vastaavilla tuunauksilla niin toivo elää siinä.

                                Joitain muita huomioita voisi mainita että syylärissä on eroa BXE vs. BKD, BXE:ssä letkulähdöt samassa päädyssä ja BKD:ssä eripäädyissä. Ei kuitenkaan tullut tämäntakia syyläriä vaihdettua vaan letkut sai modattua käypäseksi.

                                Niin juu, TT-V Webasto tuli asennettua kuskin puolen etupyörän eteen, hiukan modaamista teetätti se että Touranissa se on apparin etupyörän edessä eli kannakkeita ja mm. pakoputkea piti muutella että sai kätisyyden vaihdettua. Webasto toimii nyt :=) lisälämmittimenä auton ohjaamana, riitti että sen ruksitti VCDS:llä asennuslistoille mukaan. Polttoaine tankin liitännän sai modailtua touranin osista lisäämällä 5mm polttoaineletkua ja klemmareita muutamia. Väyläliitännän tein radiolta. Starttikertoja tuolla ei ollut kuin luokkaa parisataa eli toivoa voisi olla että se hetken pelaisi. Muutin uudelleen käynnistys lämpötilaa alemmas (60C) siinä toivossa että käyntijaksot olisivat sitten pidempiä eikä siten karstottaisi itseään tukkoon.

                                ixuv: moottorin rahti oli luokkaa 200 puntaa.

                                Comment

                                Working...
                                X