2 viikkoa sitten ostetusta Allroadista meni jakohihnan kiristimen pultti poikki. Auto ostettu yksityiseltä ja yksityishenkilö tehnyt jakopään puoli vuotta sitten. Pitäisi varmaan myydä kaikki vehkeet pois ja kulkea julkisilla..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
V6 TDI jakohihnan kiristimen pultti katkesi. Isompi tilalle?
Collapse
X
-
Vieras
Meillä kasattiin yksi 2.5tdi johon asiakas toi omat osat. SKF tms. sarja ja samalla lailla pultti poikki, vaikka meillä se laitettiin momenttiavaimella kiinni.
Sarja oli tilattu netistä.
Seuraava sarja ihan suomesta eikä mitään ongelmaa. Toki tuossa Timon tapauksessa voi olla myös ylikiristys, mistä sitä tietää, harva käyttää momenttiavainta.
Edit. Tein poikkeuksen jakopääosissa, että käytettiin asiakkaan osia. Oli eka ja vika kerta.
Comment
-
ETKAssa on huomautus tuosta pultista että se pitää vaihtaa toisenlaiseen. En nyt muista ulkoa että mitkä erot uudessa ja vanhassa on. Biturbo-sokeus iski, eli puhuin siis 2.7 moottorista.
Olisikohan hyvä idea että tekisi sinne isommalle pultille kierteet ja poraisi tuohon holkkiin isomman reiän?
Comment
-
Aiheeseen löyhästi liittyen, oman urssin toisesta kannesta tuli kierteet ohjurirullan pultin mukana. Väitän että edellisellä kerralla kasatessa ylikiristetty. Vitutti ja pelotti raskaasti laittaa recoililla ja toivoa että kestää. Nyt se patentti on siellä ollut nelisen vuotta ja pikkuhiljaa jo luottaa että saattaa jopa kestääkin.
Comment
-
http://aam-europe.contitech.de/pages...5K2%20(EN).PDF
Voisiko tällä olla jotain osuutta asiaan? Tuskin ovat huvikseen tuollaista infoa tehneet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiOlisikohan hyvä idea että tekisi sinne isommalle pultille kierteet ja poraisi tuohon holkkiin isomman reiän?
Comment
-
Onhan noita vaikka minkälaisia, eikös joku tällainen sopisi:
http://www.ebay.com/itm/252106690042 ?
Comment
-
-
Edelleen ihmetyttää tuo Contitechin tiedote asiasta.
Comment
-
Ei mulle ole juuri katkenneita tullut vastaan, lähinnä niitä joista on alumiinilaipasta kierteet korkanneet. Siihen voi toki laittaa helicoilin tilalle mutta reikä ei ole kovin syvä joten hankala homma on sekin.
Kiristysmomentti taitaa olla 45Nm, kovempaa jos laittaa niin menee poikki tai tulee kierteet ylös.
Comment
-
Vieras
Comment
-
Oman auton kiristäjälle laitoin helicoilin kuukausi sitten. Vuosi sitten jakopäätä kasatessa kauhistelin kiristäjä huonoa kierrettä. Kasasin lukkoliimalla kun en siihen hätään saanut oikean kokoista helicoilia. Tilasin ulkomailta ja se jäi odottamaan motivaatiota. Nyt uudelleen purkaessa huomasin että konerikko oli todella lähellä. Kiristin oli melkein korkannut kierteiltä. Oli vinossa mutta onneksi pysyi paikallaan ja remmi ei ollut hypännyt paikaltaan. Kesti liiman kanssa sentään reilut 30tkm. En kyllä suosittele moista korjausta. Kannattaa laittaa kerralla oikein niin ei tarvi koko aikaa pelätä särkymistä.
Comment
-
Tämäkin tuli kuntoon kansiremontilla ja isolla tukulla seteleitä. Koneistamolla halusivat vaihtaa varmuuden vuoksi kaikki venttiilit, kun niissä oli kuulemma osumajälkiä. Sen lisäksi muutama rullakeinu oli palasina ja yksi nostaja ja muutamat ohjurit uusittiin.
Katkennutta pultin tynkää irrottaessa oli selvinnyt, että edellinen asentaja oli jo laittanut recoilin kiristimen pultille, ja nyt purkaessa se tuli kierteineen ulos laipasta. Onneksi Lahdesta löytyi käytetty päätylaippa priimoilla kierteillä joten homma saatiin pakettiin. Ei ole kovinkaan mukava homma vaihtaa tuota lohkon etulaippaa, mutta juuri ja juuri sen sai vaihdettua pelkästään alemman öljypohjan irroittamalla.
Yksi teoria katkenneelle pultille on myös se, jos recoili on asennettu hieman vinoon, niin pulttiin kohdistuu myös taivutusta normaalin vetojännityksen lisäksi.
Comment
-
Piti edellisen omistajan jäljiltä säätää pumpun ajoitus kohdilleen, kun oli jäänyt tekemättä. Eka koppa pois ja mustaa mujua joka paikka täynnä, sitten seuraava mistä näkeekin jakopään jo, no sielähän se remmi on hangannut itseään apulaiterulla telinettä vasten ja melkein jo rullalta pois.
Tässä jo ruvettiin manaamaan edellistä ranettajaa, mutta ilmeisesti klassinen kiristäjän rullasta kierteet kaput, toki löyty sitten tussimerkkejä ja se pumpun ajoitus kielii jo tarpeeksi edellisen tietotaidosta...
Mitä mahdollisuuksia tässä on korjauksen suhteen? Hieman näytti siltä että olis joskus helicoili laitettu reikään. Onko tuo kampiakselin pään "levy" mahdollista vaihtaa ilman suurempia purkamisia, alimman öljypohjan nyt ainakin joutuu repimään auki?
Comment
-
Kunkkupultti ja öljypohja pitää irroittaa. Tuohon voisi kyllä kokeilla helicoilia tai ennemmin ehkä vielä vahvempaa, esim tällaista:
https://www.am-asennus.fi/tuote/kier...rteyttava-rst/
Tai tällaista: https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Ti...gid/fi/FI/EUR/
Comment
Comment