Potilaana 2005 vuoden A4 BKN 3.0tdi quattro. Vikana ettei vakionopeudensäädin jaksa pitää vauhtia. Säätimeen asettaa vauhdiksi 100 km/h, nopeus tippuu pikku hiljaa noin 15 km/h, jonka jälkeen vaihtaa pienemmälle ja kiihdyttää asetettuun nopeuteen. Vikahan on oire jostain muusta, mutta mistä?
VCDS antoi koodiksi EGR virtaus riittämätön, tätä lähdettiin korjaamaan putsaamalla egr - järjestelmä. Mutkakohta liitännässä imusarjan metalliputkeen olikin täysin tukkeentunut. Muuten järjestelmä oli puhdas, egr - venttiili liikkui jouheasti ja kello piti alipaineen, egr - jäähdyttimen läppä liikkui kanssa hienosti. Jäähdytintä en purkanut, eli se voi vielä mahdollisesti olla tukeentunut, tarpeen mukaan pitää sekin siis purkaa. Imusarjoissa oli tasainen 1mm karstakerros ympäriinsä, mutta ei omaan silmään mitään hälyttävää.
Foorumia lukiessa löysin muutaman viittauksen samanlaiseen ongelmaan. Korjauksena on ollut MAF anturin vikaantuminen, tästä viisastuneena ostin uuden sensorin (Denso), samalla vaihtui myös uusi ilmansuodatin (Bosch). Ei vaikutusta ongelmaan.
Muita havaintoja, jotka voivat liittyä tai sitten ei.
- 4000km kulutus 70% matka-ajolla ajotietokoneen mukaan 9,3, mitattu 8,8 l/100km. Kulutusnäyttämää on jo säädetty 5% pienemmäksi.
- Ajoittainen karkeampi käyntiääni kvyellä kuormalla 1500-1900 rpm (kuulostaa kuin ennakko olisi pielessä?). Yleensä noin 5min normaalia ajoa ja ääni tasoittuu. Samaan aikaan sisätiloihin tulee polttoaineen / pakokaasun haju, jos seisoo esimerkiksi liikennevaloissa.
- DPF - varoitusvalo syttyi kerran moottoritiellä, sammui noin 20 min ajon jälkeen itsestään.
- Asettaa vakkarin nopeudeksi 130 + km/h, niin vauhti pysyy.
- MAF liitin irti tuntuu vauhti pysyvän paremmin. Nopeus tippuu ehkä viisarin paksuuden, eli alle 5km/h.
- Ratapäivillä ahtimen ylilämmöstä(?) tuli vikakoodi, tällöin flektit huusivät täysillä, tätä ongelmaa ei ole ollut normaalissa katuajossa.
- Ennen ilmamassamittarin vaihtoa mitattiin VCDS:llä maksimi syöttömääräksi noin 55 mg/isku ja ilmamassaksi noin 1020 mg, nämä ovat ilmeisesti alhaisia? Auto myös tuntuu hieman nuhaiselta ollakseen 204 hevosvoimainen, toki kokemusta muista vastaavista ei ole, joten voi olla myös fiiliskysymys. Suorituskykyä ei ole mitattu tai vertailtu vastaaviin.
- Tarkoitus on viedä auto softattavaksi ja dpf poistossa. Auton pitäisi olla hyvässä vakiokunnossa ennen ohjelmointia, vaikka ohjelmoimalla saisi ehkä poistettua päällä olevan vian?
Mielessäni on muutamia vikakohtia vielä tarkistettavaksi, mutta jos jollain on parempaa informaatiota aiheesta niin otetaan ilolla vastaan!
- N18 solenoidin vuoto -> egr venttiili vuotaisi koko ajan sekoittaen maffin läpi virtaavaan ilman määrän.
- Uusi MAF on viallinen.
- Ahtovuoto (testaus paineistamalla ahtimen imupuolelta koko putkisto).
- DPF tukkeentunut, eikä normaali passiiviregenerointi pysty enää poistamaan riittävästi tuhkaa.
- Lambda (tämän saisi VCDS:llä tarkistettua).
VCDS antoi koodiksi EGR virtaus riittämätön, tätä lähdettiin korjaamaan putsaamalla egr - järjestelmä. Mutkakohta liitännässä imusarjan metalliputkeen olikin täysin tukkeentunut. Muuten järjestelmä oli puhdas, egr - venttiili liikkui jouheasti ja kello piti alipaineen, egr - jäähdyttimen läppä liikkui kanssa hienosti. Jäähdytintä en purkanut, eli se voi vielä mahdollisesti olla tukeentunut, tarpeen mukaan pitää sekin siis purkaa. Imusarjoissa oli tasainen 1mm karstakerros ympäriinsä, mutta ei omaan silmään mitään hälyttävää.
Foorumia lukiessa löysin muutaman viittauksen samanlaiseen ongelmaan. Korjauksena on ollut MAF anturin vikaantuminen, tästä viisastuneena ostin uuden sensorin (Denso), samalla vaihtui myös uusi ilmansuodatin (Bosch). Ei vaikutusta ongelmaan.
Muita havaintoja, jotka voivat liittyä tai sitten ei.
- 4000km kulutus 70% matka-ajolla ajotietokoneen mukaan 9,3, mitattu 8,8 l/100km. Kulutusnäyttämää on jo säädetty 5% pienemmäksi.
- Ajoittainen karkeampi käyntiääni kvyellä kuormalla 1500-1900 rpm (kuulostaa kuin ennakko olisi pielessä?). Yleensä noin 5min normaalia ajoa ja ääni tasoittuu. Samaan aikaan sisätiloihin tulee polttoaineen / pakokaasun haju, jos seisoo esimerkiksi liikennevaloissa.
- DPF - varoitusvalo syttyi kerran moottoritiellä, sammui noin 20 min ajon jälkeen itsestään.
- Asettaa vakkarin nopeudeksi 130 + km/h, niin vauhti pysyy.
- MAF liitin irti tuntuu vauhti pysyvän paremmin. Nopeus tippuu ehkä viisarin paksuuden, eli alle 5km/h.
- Ratapäivillä ahtimen ylilämmöstä(?) tuli vikakoodi, tällöin flektit huusivät täysillä, tätä ongelmaa ei ole ollut normaalissa katuajossa.
- Ennen ilmamassamittarin vaihtoa mitattiin VCDS:llä maksimi syöttömääräksi noin 55 mg/isku ja ilmamassaksi noin 1020 mg, nämä ovat ilmeisesti alhaisia? Auto myös tuntuu hieman nuhaiselta ollakseen 204 hevosvoimainen, toki kokemusta muista vastaavista ei ole, joten voi olla myös fiiliskysymys. Suorituskykyä ei ole mitattu tai vertailtu vastaaviin.
- Tarkoitus on viedä auto softattavaksi ja dpf poistossa. Auton pitäisi olla hyvässä vakiokunnossa ennen ohjelmointia, vaikka ohjelmoimalla saisi ehkä poistettua päällä olevan vian?
Mielessäni on muutamia vikakohtia vielä tarkistettavaksi, mutta jos jollain on parempaa informaatiota aiheesta niin otetaan ilolla vastaan!
- N18 solenoidin vuoto -> egr venttiili vuotaisi koko ajan sekoittaen maffin läpi virtaavaan ilman määrän.
- Uusi MAF on viallinen.
- Ahtovuoto (testaus paineistamalla ahtimen imupuolelta koko putkisto).
- DPF tukkeentunut, eikä normaali passiiviregenerointi pysty enää poistamaan riittävästi tuhkaa.
- Lambda (tämän saisi VCDS:llä tarkistettua).
Comment