Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 3.0 TDI -06 / ASB-koneen tilalle CDUC?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 3.0 TDI -06 / ASB-koneen tilalle CDUC?

    Tuli ostettua tuollainen moottorivikainen Audi A4 -06 3.0 TDI. Konetyyppina ASB ja variona jaon hyppääminen. Vanha kone lähtee näinä päivinä pois ja samalla tulee annettua viimeinen tuomio, että onko korjattavissa vai etsinkö jonkun "vaihtovalion".

    Noiden täydellisten ASB / BKN -koneiden hinnat ovat mielestäni ikään ja ajettuihin kilometreihin nähden melko arvokkaita (köyhälle kaikki on..). Varaosahaku, Bildelsbasen, AVK ja toki eBay on tullut selattua melko tarkkaan. Vanhalla koneella on jo vähän päälle 300 tkm ajettu, joten ei ehkä houkuttaisi ostaa puolimoottoria ja siirtää vanhoja turboa, suuttimia ja vauhtipyörää sellaisenaan. Vanhoistakaan suuttimista ei ole kuin sen verran tietoa että korjausarvot olivat reilusti plussalla. Nyt ne on ultraäänipestyt, mutta lopputuloksesta ei tietoa.

    Joten mennään itse asiaan :) Onko kenelläkään tiedossa että tuollaista ASB -> CDUC konversiota olisi tehty tai että onko sitä edes mitenkään kohtuudella tehtävissä? Plussana tässä harrastamisessa saisi uudemman moottorin, vähemmän kilsoja itse koneella ja kaikilla sen apulaitteilla, parempi konstruktio jakopäässä jne.. Peruslohkohan on ilmeisesti sama, mutta onko tuossa jotain muuta miksi ei sovi paikoilleen konehuoneeseen tms?

    Soittelinkin jo foorumiltakin löytyvälle softan tekijälle ja kysyin että olisiko edes teoriassa mahdollista käyttää ASB-koneen EDC16 boksia (+ sähköjä) ohjaamaan uudempaa esim CDUC 3.0 TDI-konetta. Vastaus oli että ei ehkä mikään kovin hyvä idea - ainakin hukkaportin ohjaus toisi ongelmia / haasteita. En sitten tiedä jos käyttäsi ASB-koneen turbosta löytyvää hukkaportin ohjainta..?

    Ja joo, eikös näistä kaikista autoista tule ajan myötä harrastusautoja. Tuo harrastusautoksi muuttaminen tulisi hoidettua näppärästi heti alta pois ;)

    #2
    Aski ei taida käydä uudempaan koneeseen oikein mitenkään, kytkin ja vauhtipyörä ovat täysin erilaiset. Uudemmissa askeissa vetarien laipat ovat myös jonkun verran edempänä muistaakseni. Ylipäätään apurunkorakennekin on uudessa ihan eri, joten koneen ja mahdollisen vaihteiston kiinnitys tuo haasteita.

    Eli lyhyesti, ei ole varmasti mitenkään järkevästi toteutettavissa :)


    Edit: A6 4F -korimallia on saanut kummallakin koneella, joten sieltä voisi vakoilla osien yhteneväisyyksiä.
    Viimeksi muokannut alpi; 16.7.2017, 14:03.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksestasi!

      Tuo A6-vinkki on tosi hyvä, mutta kyllä pelkästään jo tämän tiedon valossa ei ole mitään järkeä alkaa tekemään tällaista konversiota :) Hyvä että selvisi nyt eikä vasta koneen ostamisen jälkeen.

      Ensi viikolla kerkeän purkamaan tuosta vanhasta ASB-koneesta loput romut, niin näkee mitä se on syönyt.. Ainakin imuventtiilit ovat kieroina.

      Comment

      Working...
      X