Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7bit & imola S4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Ohoh jopas on aikaa kulunut edellisestä kerrasta, kun tätä on tullut päiviteltyä. Jos ei muuta niin ainakin itselle muistin virkistämiseksi mukava kirjoitella että mitä välissä on tapahtunut. Johtosarjan paikalleen asennuksen jälkeen auto lähti kerrasta tulille, kiitos vain HeGee` johtosarjan teosta jonka jälkeen varovaista sisäänajoa ajeltiin itse tehdyllä ohjelmalla tankillisen verran.

    Ässähän siis saatiin säätöihin lokakuussa 2022. Paperille saatiin tehoksi 550hv /710nm 1,3bar ahdoilla, tämän jälkeen imulämmöt alkoi olla ongelma penkissä. Tämä oli lievä pettymys odotuksiin nähden, ja siihen millä paketilla kone tehty: SRM valmistamat rs6 hyrrät, portatut kannet, vaparin nokat, rs4 imusarja+pipet, rs4 coolerit, 3” downpipet, 3” loppuputkisto, Bensalinjan banjot porattu/vaihdettu isommat, ilmanotto vaihdettu paremmaksi. Polttoaineena E85, odotin että tällä setillä lukema olisi alkanut kutosella, suurin ongelma penkissä oli toki imulämmöt, kadulla ne pysyy hyvin hallinnassa.

    Click image for larger version  Name:	Penkki.jpg Views:	0 Size:	124,8 Kt ID:	1967880

    Click image for larger version  Name:	Penkkipaperit.jpg Views:	0 Size:	93,8 Kt ID:	1967881

    Penkistä kadulle lähtiessä alkoi heti yliahto ongelmat ja jouduinkin nostamaan hieman boostcut rajaa, varmaankin pitäisi kysellä säätöä katuolosuhteisiin? Penkissä ei vaan taida saada riittävästi ilmaa noille coolereille, jotta kaiken tehon saisi ulos. Lisäksi tyhjäkäyntiin olen hyvin pettynyt, auto sammuilee herkästi valoihin tultaessa ja tyhjäkäynti muutenkin heikkoa. Tällä kokonaisuudella kuitenkin viimekesän vähäiset ajot ajelin, mutta nyt keväällä täytyy säädöille jotain vielä tehdä.

    Muutenkin tuntui että vuoteen autolle ei ole ehtinyt tehdä mitään, vaikka kaikkea pientä olisi. Nopeusmittari lakkasi toimimasta, johtosarjan vaihdon jälkeen, anturin johdot tarkistelin ja ne näyttäisi olevan OK. Nopeusanturin vaihdoin myös jo, toki voihan vika olla myös askissa sisälläkin kai? Alan kuitenkin kallistua huonon tuurin puoleen että mittaristo on hajonnut vain samalla, mutta se selviää kun saan auton talviteloilta ajoon kun toinen mittari on jo olemassa testausta varten.

    Syksyn 2023 viimeisillä ajoilla toinen takajarru päästi savut ulos, ei tainnut tykätä kun leimamies käyttää käsijarrua sen ainoan kerran vuodesta. Edellisen satula remontin harmitus on edelleen mielessä, kun tuntui olevan haasteita saada osia B6 S4 satuloihin, varsinkaan suomesta, niin silloin joutui vähän rakentamaan käsijarrumekanismia. Nyt kuitenkin päätin että niiden kanssa leikkiminen saa loppua kun hyllyssä on jo parivuotta odottanut 18z kaveriksi 4-mäntäiset brembot taakse. Tilasinkin adapterit saksasta näille+ ässän vakiosatulat tulee käsijarruksi, osat saapui viimeviikolla ja vaikutti asialliselle. Enään pitää päättää satuloiden väri ja käydä läpi niin pääsee niputtamaan paketin. Oli kuitenkin masentavaa huomata kuinka äkkiä alustasta on lähtenyt maali ja ruoste vienyt voiton, ympärivuoden ajaminen on tehnyt tehtävänsä. Nyt kuitenkin työnkuvan muuttumisen takia ässä jäi puhtaasti harrasteeksi, niin mietin josko vielä uudelleen tekisi saman urakan, ja hieman eri maalaustekniikalla, kun tuo jauhe ei tunnu iskuista tykkäävän. Myös koko auton ylimaalauksesta on alustavasti puhuttu maalarin kanssa, josko sitten ensi syksynä…

    Click image for larger version  Name:	Jarru adapteri.jpg Views:	0 Size:	117,9 Kt ID:	1967882
    Click image for larger version  Name:	Jarrusatula.jpg Views:	0 Size:	147,9 Kt ID:	1967883

    Samaten ajatus G25-660 ahtimien osalta muuttui hieman, tässä vaiheessa on pakko unohtaa S-tronic rakennelma, yksinkertaisesti ei vain ole aikaa käydä 100km päässä tallilla riittävästi. Tätä kuitenkin jatketaan irto koppaan aina ajan salliessa ja toivottavasti lähitulevaisuudessa saan kunnon tallin omaan pihapiiriin niin voi alkaa edistämään enemmänkin. Ajatuksena on nyt siis pistää ahtimet stroukkeri koneen kylkeen, mutta vakiopaikalle ja ässään kiinni, näihin ehdin vähän hahmotella sarjoja, mutta melko hierominen on vielä edessä.

    Click image for larger version  Name:	Pakosarja.jpg Views:	0 Size:	212,4 Kt ID:	1967887


    Vaikka autolle ei itselleen ole paljon ehditty puuhata on onneksi osia ehtinyt haalia, minua on koko auton omistusajan häirinnyt sisustan värimaailma. Onhan tuohon sinimustaan jo tottunut, mutta ei se oma lemppari ole vieläkään. Mustia Recaroita olen kyttäillyt mutta niitä on ollut huonosti tarjolla, viime kesänä kuitenkin tuli myyntiin purussa oleva ässä, jossa oli penkit. Näistä oli ennakkotietoa, että kunto on heikko, todellisuus oli kuitenkin erittäin karu. Penkit oli joskus maalattu uudelleen, ja maalaus on totaalisen epäonnistunut, väri kuoriutuu pinnasta pois. Myöskin värin hiominen asetonilla on hidasta ja työlästä, nämä piti talven aikana maalata, mutta vain yhden penkin olen ehtinyt putsata maalausvalmiiksi! Kuitenkin nämä vielä kannattaa pelastaa näin eikä lähteä verhoilemaan uusiksi.

    Click image for larger version  Name:	Huono Recaro.jpg Views:	0 Size:	145,0 Kt ID:	1967885

    Click image for larger version  Name:	Huono recaro putsattuna.jpg Views:	0 Size:	81,6 Kt ID:	1967884

    No sinänsä, penkkien osalta kiire loppui kun syksyllä tuli vastaan toinen sarja mustia Recaroita paljon paremmassa kunnossa, niin lunastin myös nämä itselleni jemmaan ja nämä tarkoitus tässä kevään mittaan asentaa paikalleen. Samalla listat päivittyy hiilikuituun sisälle, kun nekin hyllyyn on eksynyt.

    Click image for larger version  Name:	Recarot.jpg Views:	0 Size:	222,0 Kt ID:	1967886
    Viimeksi muokannut lare_95; 8.3.2024, 14:54.

    Comment


      #92
      Taloudessa kakkosauton virkaa meillä toimitti syksyyn saakka A4 B8,5 tdi quattro, alkoi kuitenkin tuntu turhalta pitää pihassa dieseliä, kun kilsoja tulee sen 5tkm vuodessa emännän kauppakassina toimiessa. Ajattelinkin että nyt on oikea väli valjastaa A6 takaisin aktiivikäyttöön, kun on kuitenkin melko valmiiksi rakennettuna rs4 vireillä. Kotona tätä piti kuitenkin vähän puhua, ennen kun sain vihreää valoa, että myydään uudempi pois ja ajetaan ”vanhuksella”. Lopulta kuitenkin sain käännettyä asian edukseni ja ei muuta, kun äkkiä niputtamaan auto kuntoon. Tästä otin maxxecun ässään, joten auto pelasi huonosti rs4 ahtimilla ja vakio moottorin ohjauksella. Tähän löytyi lääke porkkis ja tinke toimesta, autoon tehtiin bensa ja viina purkit, noin 500hv paikkeille päästiin E85 kanssa, toki koko talvi mentiin E85 että bensa on kyllä vain varalle olemassa. Tässä oikeastaan onkin syy, miksi ässän ahdin suunnitelma muuttui. A6:n kone on vakio sisuskaluilla ja kiinan turboilla, noilla tehoilla ajaessa tuntuu siltä, että kone on niin sanotusti kokoajan jatkoajalla ja mitä vaan voi käydä. Ajatus onkin ässästä nostaa kone tähän kun uusi kone valmistuu.

      Click image for larger version

Name:	Punanen konehuone.jpg
Views:	1428
Size:	164,2 Kt
ID:	1967890

      Kun auto saatiin säätöihin ja parempi puolisko pääsi ajelemaan, ei paluuta enää vanhaan ollut. Se kun tykkää, kun auto liikkuu. Saattaa olla et ammuin itseäni samalla polveen ja jatkossa on suunta vain ylöspäin tehon suhteen myös talouden kakkosautossa. Toki on talveen osunut hetkiä, kun olen toivonut, etten olisi tätä muutosta tehnyt… kerran auto veti ovet lukkoon käydessään eikä vara-avaimilla päässyt sisälle, itse olin silloin kaukana kotoa. Lopulta lukot sulivat niin, että ongelma poistui, toki tähän mennessä puhelimeni oli jo jonkun kerran soinut…

      Tämähän ylimaalattiin itse 2019, eikä pinta ikinä ole ollut priima, vaan pölylaskeumaa tuli paljon ja kiilto puuttui. Itseäni vain ei tuo vesihionta ja kiillotus kiinnosta alkuunkaan. Nyt kuitenkin tarjoutui mahdollisuus saada kaverille tämä työn alle ja sehän käytettiin heti. Uskomattoman eron sai aikaan vesihionta, myllytys ja pinnote, auto kiiltelee ja peilaa sekä värin sävykin tuli kirkkaammaksi. Ei se tietty priima ole, mutta siitä ei voi syyttää kun itseään pohjien ja maalauksen osalta. Nyt voi olla tyytyväinen auton yleiskuntoon. Kiitos vain Bazikuusisalo

      Click image for larger version

Name:	Punanen 3.jpg
Views:	1497
Size:	230,8 Kt
ID:	1967891 Click image for larger version

Name:	Punanen.jpg
Views:	1501
Size:	234,5 Kt
ID:	1967893 Click image for larger version

Name:	Punanen 2.jpg
Views:	1438
Size:	106,0 Kt
ID:	1967892 ​​​​​​​

      Comment


        #93
        Ei sinultakaan pääse tekeminen loppumaan :) Miten se ässän alusta oli aiemmin maalattu, pelkällä pulverilla?

        Paljonko imulämmöt oli penkissä? Kyllä sieltä yli 600 kaakkia noilla pitäisi penkissäkin irrota.

        Comment


          #94
          Joo ei lopu ei, ainakaan tekemällä. Tuntuu välillä että loppuu tunnit kun päivätyön ohella yrittää vähän harrastella maataloutta ja ylläpitää sitä kalustoa sekä ehtiä harrastamaan näitä. Lisäksi kun täksikin talveksi talliin eksy pari moottoripyörää tehtäväksi. Joskus pitäisi malttaa olla haalimatta "väliprojekteja" :D

          Tosiaan maalina oli pelkkä pulveri, puhalletulla pinnalla. Jonkin verran tulee ajoa hiekkateillä ja tuo talvikin on raaka, mutta vähän kyllä epäilen että onko maalauksessa kaikki mennyt putkeen vai ei.

          Muistaakseni imulämmöt oli noin 70-75 astetta, se on auttamatta liikaa mutta penkissä ei ole erillisiä ohjaimia ilmalle ja se ei oikein sivucoolereille ilmaa syötä, kanssaharrastaja moitti samaa että imulämmöt pysynyt kyseisessä penkissä kurissa.

          Viimeksi muokannut lare_95; 10.3.2024, 05:58.

          Comment


            #95
            Nätti väri kutosessa(kin). Mikä tuo on?

            Comment


              #96
              Oliko tuo punainen se joku scanian värikartasta napattu? Rubyred?

              Comment


                #97
                Mika muistat oikein, se on Scanian värikartasta napattu! Väri on rubyred.

                Comment


                  #98
                  Sisustan osalta iski oikein innostus, ja tallissa on jotain tapahtunutkin. Viikonloppuna sain purettua vanhan sisustan autosta pois, pestyä koelaudat ja lattiamatot kunnolla. Seuraavaksi pääsee kasaamaan sisustaa takaisin päin. Tässä on OE Bosen äänentoisto kuitenkin tuntuu, että vakio kaiuttimet on jo parhaat päivänsä nähneet ja äänenlaatu heikkenee volumen noustessa. Onko jotain suosituksia kaiuttimiksi? Mieluusti vakiopaikalle sopivat joko adapterilla tai ilman, sekä eteen että taakse. Näiden osalta oma osaaminen ja sävelkorva loppuu kesken, joten apua valintaan kaivataan.


                  Click image for larger version  Name:	Sisusta 1.jpg Views:	0 Size:	153,5 Kt ID:	1968412

                  Comment


                    #99
                    En malttanut olla kasaamatta tässä vaiheessa kokonaan, vaihtaa kaiuttimet myöhemmin kun ei tuo pahvien irroitus mikään amerikan temppu näissä ole. Vaikka kyseessä on ihan perus ässä sisusta, niin olen tyytyväinen ilmeen muutokseen ja lopputulokseen. Omaan silmään kokonaisuus on paljon parempi.

                    Click image for larger version

Name:	Sisusta 4.jpg
Views:	846
Size:	130,0 Kt
ID:	1968489
                    Click image for larger version

Name:	Sisusta 2.jpg
Views:	845
Size:	114,9 Kt
ID:	1968490

                    Etupenkeistä sai aika hyvät pesulla ja pinnoitteella, jokunen painauma näissä on, mutta katsotaan josko oikeisi itsekseen, jos ei näytetään vähän höyryä kesällä.

                    Click image for larger version

Name:	Sisusta 3.jpg
Views:	844
Size:	121,9 Kt
ID:	1968491

                    Takapenkissä oli repeämä, se olisi ollut kohtuudella korjattavissa jos ei sitä joku olisi yrittänyt jo ennen pikaliimalla. Ongelmana korjauksessa oli että nahka oli kovettunut liimasta eikä meinannut muotoutua, no tuon kanssa ehkä pystyy elämään.

                    Comment


                    • Asiallista settiä, menee seuraukseen ?

                      Jos oikein muistan niin näin sut liikkeellä tuolla A6:lla viime kesänä Bilteman nurkilla, siitä jäi mieleen kun valoista lähtiessä putkista tuli aika miehekäs pöllähdys sinistä savua :P Alkaako olla turbot tai venavarren kumit hieman väsyneet

                      Comment


                        Joo todennäköisesti ollut kyseinen yksilö jos savutus on ollut runsasta, savutuksen syy taitaa olla nuo maxxspeedingrodin ahtimet. Ne on siellä nyt parin vuoden vähäiset ajot pyörinyt, mutta kyllä huomaa eron laadukassakin jos hinnassakin (muistaakseni olivat 250€ pari kotio tuotuna). Hyllyssä olisi kyllä aidot K04 rungot, mutta taidan yrittää saada ässään stroukkerin valmiiksi ja garretit kiinni ennen kun tuo kone leviää lopullisesti ja pistää tuon veiveillä vahvistetun rs6 hyrrillä sitten A6:n keulalle.

                        Saattaa toki olla jo ohjureissa ja kumeissakin sanomista, on tänne jo kilsoja kertynyt sen 350tkm.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja lare_95 Näytä viesti
                          Sisustan osalta iski oikein innostus, ja tallissa on jotain tapahtunutkin. Viikonloppuna sain purettua vanhan sisustan autosta pois, pestyä koelaudat ja lattiamatot kunnolla. Seuraavaksi pääsee kasaamaan sisustaa takaisin päin. Tässä on OE Bosen äänentoisto kuitenkin tuntuu, että vakio kaiuttimet on jo parhaat päivänsä nähneet ja äänenlaatu heikkenee volumen noustessa. Onko jotain suosituksia kaiuttimiksi? Mieluusti vakiopaikalle sopivat joko adapterilla tai ilman, sekä eteen että taakse. Näiden osalta oma osaaminen ja sävelkorva loppuu kesken, joten apua valintaan kaivataan.

                          Itellä oli aikoinaan omassa ässässä Audisonin Voce erillissarja edessä. Soi kovaa ja kirkkaasti. Mitään ihmeitä ei mideillä saa aikaan, kun ovat sen verran pienet. Ihan suoraan ne ei mennyt paikalleen, muistaakseni piti jotain muutoksia tehdä, ts lisätilaa. Ja ainakin johtojen liititmet piti tehdä tarkasti, muuten otti lasiin kiinni kun lasin laski alas. Mutta kovaa sen setin sai soimaan, vahvistin oli joku liian pieni, eli senkin puolesta oli vielä paukkuja. Subina oli joku 12" varapyöräkotelossa. Ne oli jo siellä aiemman omistajan jäljiltä. Ja sitten jos oikeasti haluaa kunnolliset soittokamat autoon niin suunnaksi hyvinkää ja JJ-Custom. Juho tekee tarvittaessa mitä vaan sinne. Ja löytyy sieltä totta kai palikat orkkispaikoille myös. Niin ja takaovien kajareita ei oikeasti tarvi, jos ajat pääsääntöisesti yksin.

                          Comment


                            Kiitos, täytyypäs katsoa, jos jonkin vastaavan setin pistäisi itsellekin eteen, riittänee omalle sävelkorvalle. JJ-custom tekee kyllä hyvää jälkeä mitä hänen tekemiään nähnyt, mutta ei tähän tällä kertaa niin hyvää pakettia tarvita.

                            Jarrujen osalta projektia on edistetty, satulat tuli puhallettua ja purettua osiksi. Satuloista ei löytynyt mitään yllättävää, niiden kanssa selviää uusilla tiivisteillä. Jarrujen väriä pohdin pitkään, jostain sain sitten idean, että värin olisi oltava Skylinen midnight purple, idea oli niin kauan hyvä, kun menin maalia ostamaan ja myyjä vähän sen niin kuin tyrmäsi. Väri paljastui niin speciaaliksi, että se olisi pitänyt tilata maaliliikkeeseen valmiina, hinta oli melko reilu vs. normi metallivärit ja olisi pitänyt ottaa aika iso erä väriä lisäksi vielä myyjää epäilytti, että saako efektiä toimimaan niin pienessä pinnassa kun satula. Eikä omaa innostusta ainakaan lisännyt se, että minulle selvisi värin olevan monikerrosväri, joten erittäin vaikea onnistua autotalli olosuhteissa.

                            Hetken asiaa mietittyäni ja erivärejä katseltuani liikkeessä tein päätöksen, että maalaan satulat A6 kanssa samalla Rubyred sävyllä, kun sitä vielä purkin pohja oli jemmassa enkä parempaakaan väriä löytänyt. Lauantaina sitten vietinkin päivää tallissa maalaillen, ensin pohjaväriin ja sitten pinta+lakka, tuloksena kohtuullinen pinta. Satulan muoto ja omat taidot lakan kanssa aiheutti muutaman valuman, mutta näistä selvinnee vesihionnalla, kun kuivavat ensin kunnolla.

                            Click image for larger version

Name:	Jarrut 2.jpg
Views:	567
Size:	179,9 Kt
ID:	1968741

                            Click image for larger version

Name:	Jarrut 1.jpg
Views:	556
Size:	132,4 Kt
ID:	1968742

                            Ajattelin helpottaa satuloiden kunnossapitoa ja varasin niille ajan ruiskupinnoitteen asennukseen, pinnoite on vastaava mitä käytetään raskaan kaluston kanssa. Maalauksesta pitää odottaa vähintään pariviikkoa ennen pinnoitusta, niin on siis hyvin aikaa tilailla tarpeelliset osat tässä välissä jarrujen kasaamiseen. Onko kokemusta kestääkö pinnoite satuloissa?

                            Comment


                            • Ihan hyvä ettet maalannut tuolla Nissanin värillä, punainen on mielestäni paljon siistimpi ja tulee enemmän esille varsinkin autossa jossa on valmiiksi räikeämpi perusväri. Omassa ässässä on myös punaiset satulat ja vaikka värinä on motonetin kilikoli jarrusatulamaali niin näyttää hyvältä ainakin omaan silmään. Vois ehkä kesällä vetää kerrokseen Maston metallihohto lakkaa niin kilmaltelee enemmän. Toisaalta ei kukaan tuijottele jarruja naama kiinni vanteissa niin on se ehkä vähän turhaa touhua :P

                              Jos oikein muistan niin etuovien Bose kajarit on kolmion muotoisia 3 pultin kiinnityksellä niin niille on vähän hankalaa löytää bolt-on kajareita nykyään, takaovista en ole varma kun en ole niitä livenä nähnyt mutta varmaan perus 6,5" kajarit saisi sinne paikalleen pienellä muokkauksella, muissa B5 korin autoissa on paikat 6,5" kajareille ovipahvissa ja pellissä vaikka olisi hinnat alkaen perusmalli ilman takapään kajareita . Rainbow ja Hertz teki joitain settejä aikoinaan mutta ne ei taida olla enään myynnissä. D2 A8 Bose vahvari pitäisi olla bolt-on ja yli tuplasti tehokkaampi (80w vs 200-220w?) niin siitä saisi helpon vahvaripäivityksen, uudet kajarit varmasti tykkäisivät lisätehosta.

                              Comment


                                Kiva kuulla, että satuloiden väri saa kannatusta, itse kun en asiasta ollut läheskään varma, onko tuo väri hyvä vai ei.

                                Hyllyjä tutkiessa itse asiassa tuli vastaan parikin eri erillissarjaa mitä on purkuautoissa ollut paikallaan. Ne vaikuttivat ehjiltä, joten voi olla, että ne löytävät tiensä tuonne paikalleen.

                                Tämä vahvari asia olikin erittäin mielenkiintoinen, kiitos tästä tiedosta! Mahtaakohan A6 C5 olla jo tuo tehokkaampi vahvistin onko tietoa? Meinaan ainakin tuo c5 soi vakiona paljon paremmin kun tämä ässä…ja c5 vahvareita olisi muutamakin hyllys. Kovinkaan helpolla en googlesta löytänyt näiden tehoja/eroja.

                                Comment


                                • En kyllä tiiä onko C5:ssa tehokkaampi vahvari, jos sopii paikalleen ja saa kytkettyä niin voihan sitä kokeilla onko eroa. Vois olettaa että on koska A6 on vähän enemmän herrasmies premium luokkaa kun tuollainen teinimobiili ässä ja täytyyhän sitä pörssikurssit ja talous uutiset kuunnella nupit kaakossa :P

                                  Comment

                                  Working...
                                  X