Eipä tässä ihmeempiä, kesärenkaat alle ja pientä puleeraamista. Kuten Lahden näyttelyssä käyneet ehkä huomasivatkin, niin auto oli esillä kerhon osastolla. Kiitän järjestänyttä tahoa tästä kunniasta! Tämän ajokauden nimiin pitää löytää ainakin ehjempi takalyhty ja vaihtaa konehuoneeseen muutama ruostunut pultti ja mutteri siistimpiin. Myös rahtusen matalampien (taka)jousten etsiskely jatkuu. Olin messuhumussa niin täpinöissäni etten huomannut kuvata osastoa ollenkaan, mutta olkoon tuossa nyt yksi foto kotimatkalta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Hezekielin typ89
Collapse
X
-
Viime kauden ajot jäivät aika vähiin vaikka se ei auton syytä ollutkaan. Talliprojekti ja muut kiireet vaan työllistivät. Katsastus sujui silloin joskus kesäkuussa ongelmitta ja muuta merkillisempää remonttia ei tainnut tulla tehtyä. Nyt otin pari päivää sitten auton kylmästä tallista lämpimään ja siivoilin hiukan paikkoja. Ilmanputsarilta ajovalon taakse menevä imuilmakärsä oli jo pitkään pitänyt vaihtaa, nyt on myös pakosarjan tykö menevä talvi-ilmanotto paikoillaan. Loppuviikon meininki olisi heittää työmatkat tällä kun Golf on turboremontin kohteena. Talvirenkaat, lohkolämppärin piuha, sisätilalämmitin, lumiharja ja raappa: Check!
Comment
-
Nyt oli ilmojen lämmetessä pienen remontin teko ohjelmassa samalla kun laitettiin kesäpyörät alle. Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt ja palat jo ennen kuin leimalla niistä ennätetään huomauttaa (katsastus tosin on vasta ensi vuonna). Männät piti painaa aivan sisään ja siitäpä seurasi että jarrunestesäiliö tulvi hiukan yli. Onneksi huomasin, ettei neste jäänyt muhimaan tehostimen maalipinnalle sen pidemmäksi aikaa.
Taakse löysin jo talvella käytettynä jonkin sorttiset madallusjouset, jotka asensin nyt alle. Jouset tiputtivat perää juuri sen kriittisen 20-30mm että kylkilinja on vakioiden etujousten kanssa nyt vaaterissa ja "arch gap" suunnilleen sama edessä kuin takana. Tosin nyt huomasin sellaisen asian, että taka-akseli ei ole keskellä autoa, vaan vasen takarengas on ainakin 20mm ulompana. Panhard-tanko ilmeisesti siirtää akselia sivusuunnassa aika rajusti kun perä laskee. Tilanne on ilmeisesti ollut jossain määrin tämä jo aiemminkin mutta korostui nyt entisestään. Pitäisiköhän tuolle pyrkiä tekemään jotain?
Comment
-
Omassa typ44:ssa tein ehkä vähän kyseenalaisen virityksen ja vaihdoin toisen panhard tangon pultin m12:sta m10 pulttiin (toki 10.9 lujuudella ettei mene poikki). Tällöin panhard-tankoon sai pienen säädön.
Tosin omassa tapauksessa virityksen syynä ei ollut se, että taka-akseli ei ollut keskellä, vaan se että akselilla oli vasemmassa pyörässä huomattavasti haritusta ja kulkukulma vinossa. Prikoilla ja kampeamalla taka-akselia sai harituksen huomattavasti pienemmäksi ja kulkukulman suoraan. Sanoisin että jos pyörät eivät ota kiinni ja ajossa auto ei puolla niin ehkä se on vaan osittain ominaisuus.
Comment
-
Panhard-tanko ilmeisesti siirtää akselia sivusuunnassa aika rajusti kun perä laskee.
Comment
-
Jatketaan taas. Panhard-tanko tuli käsiteltyä jo viime kesänä ja taka-akseli on nyt aika hyvin keskellä. Koska kyseistä osaa ei saa hitsata niin sanottakoon vain että se on nyt hieman kutistunut pituussuunnassa.
Kaivoin auton vintiltä esiin eilen, remonttikohteena ohjaustehostimen pumppu. Kyseinen kapistus oli pitänyt jonkinlaista mouruamista koko ajan, joten vaihdoin nyt tilalle varaosa-autosta taltioidun vastaavan ZF tekeleen.Öljyt vaihtuivat tietty samalla. PIkku koekäytön perusteella vaikuttaisi nyt olevan hiljainen. Samalla kun pohjamuovi oli irti vaihtui myös moottoriöljyt, itse asiassa taisi olla vasta eka kerta minun omistusaikana... Talvirenkaat on vielä alla ja saa ollakin hetken, eipä tällä satunnaista kauppareissua kummempaa ole suunnitteilla.
Comment
-
Hieno typ89! Tämmöinen on ollut minunkin ensikosketus Audeihin, pikkupenskana minun parhaan kaverin porukoilla oli juuri tuollainen valkoinen kasikymppinen. Jo silloin teki se virtaviivaisuus ja modernius vaikutuksen, vaikka olikin silloin varmaan kymmenkunta vuotta vanha auto. Aikaansa edellä :)
Comment
-
Tänään oltiin ajelulla Audilla koko perheen voimin ja matka sujui mukavasti. Täytyy ihmetellä, että koneen suunnalta kuuluu edelleen ajoittain sellainen epävireinen jollotus kun kierrokset nousee kolmen tonnin paikkeille. Luulin että tehostimen pumppu sen tekee, mutta olisiko apulaitteiden tai jakopään suunnalla muita hyviä tarjokkaita äänen lähteeksi? Muistelen että jossain Mk2 Golfissa olen samantapaista ääntä joskus kuunnellut.
Comment
-
Korona on karkoittanut meidänkin perheen työssäkäyvät kotitoimistolle ja molemmat dieselit on olleet seisonnassa jo maaliskuusta. Vanhoja autoja on riittävästi sen mitä tarvitsee pari kertaa viikossa kaupassa käyntiin, ja vaikuttaapa tämä 80 olevan ainakin vaimon suosikki vaikka vähän uudempia ja vähemmän ajettujakin olisi tuossa tarjolla. Ihmeempiä remontteja ei ole tarvinnut tehdä. Harjoittelin hiljattain hankkimani pyöränkulmamittarin käyttöä tähän. Osoittautui että ainakin camberia edessä oli melkoisesti liikaa siltä jäljiltä kun uudet alapallot eteen heitettiin jo joskus muutama vuosi sitten tehostetun ohjauksen asennuksen yhteydessä. Kosmeettisena parannuksena maalasin pyyhkijän varret jotka oli jo vähän kesineet. Samalla kun akvaarion muovi oli irti niin rupesin vaihtamaan raitisilmasuodatinta mutta jostain syystä koko ei täsmännyt ollenkaan. Periaatteessa vaihtoehtoisia kokoja ei tähän malliin tarjota mutta varaosalähteitä selailemalla saa vaikutelman että raittarin kehikko on jonkin sortin Accessory-osa tehtaalta asennetun kärpäsverkon tilalle eikä sille ole oikein kunnon osanumeroa edes. Mittojen mukaan selvittelin netistä löytyvien filtterikatalogien avulla että lähinnä sopivan kokoinen filsu löytyy Ford Focus Mk1:stä. Mitäs muuta: Edellisestä katsastuksesta olikin vierähtänyt pari vuotta joten pikku siistimisen ja valojen tarkastuksen jälkeen karautin konttorille, leima tuli.
Viimeksi muokannut Hezekiel; 19.5.2022, 11:23.
Comment
-
Maahantuojan toimesta asennettiin muistaakseni joku kotimainen FAS raitisilmasuodatin Suomessa ja sitä patruunaa ei saanut muualta kuin marmorilta. Tehtaalta oli se pienempi kehikko jossa kärpäsverkko. Voi olla että siihen saa vaihtamalla koko kehikko B4.sta.
Comment
-
Päivitystä harvakseltaan... Hiukan tuli autolla viime vuonnakin ajettua, alkukesästä lähinnä. Talviajoa ei sen sijaan harrastettu, kulkine oli kesärenkaat alla tallin peräpaikalla säilössä. Nyt pienen keväisen tuulahduksen innostamana kaivoin auton esiin, ohjelmassa yleistä pikku siistimistä. Varsinainen korjaustoimenpide oli venttiilikopan tiivisteen vaihto, pitkin viime kesää olin haistelevinani jotain käryä siltä suunnalta. Olisi saattanut mennä löysähköt kiinnitysmutterit kiristämällä mutta parempi näin, sai samalla siivottua moskat venakopan sisäpinnasta. Muistan vieläkin hupaisan sananvaihdon Motonetin tiskillä kun myyjäksi osui ilmeisesti hieman heikommin autotekniikasta perillä oleva henkilö. Annoin haluamani tiivisteen koodin lapulle kirjoitettuna myyjälle.
Hezekiel: Yksi tämmöinen. Se on Audin venttiilikopan tiiviste.
Myyjä: (naputtelee konetta) Löytyy hyllystä, mutta se on siis korkkitiiviste.
H: Ok, se sopii.
M: Niin siis tämä on joku öljykorkin tiiviste.
H: Ei minun tietääkseni.
M: Korkkitiiviste, niin tässä sanoo.
H: Voitko hakea osan niin katsotaan!
Sieltä tuli ihan oikea osa, en alkanut valistamaan myyjää tasotiivisteistä joiden valmistusmateriaalina on käytetty korkkitammen kuorta. Olisi voinut mennä luento hukkaan.
Muita mahdollisia aktiviteetteja alkavalle kaudelle voisi olla maalipinnan myllytys kun edellisestä kerrasta on jo vuosia. Muuten ei kai ihmeempiä tiedossa.
Comment
Comment