Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 20V

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ44 20V

    Tämä ei ole varsinaisesti projekti-topicci, vaan enempi vanhojen audien ylläpitoon liittyviä juttja.

    harrasteluontoisempi peli on audi 200 20V quattro '90
    ja käyttöauton virkaa hoitaa audi 100 2.5TDI '93



    lötkö tuli hankittua elokuussa 2005 ja evo-lötkö toukokuussa 2006.

    200:seen on tullu tehtyä mm. alustapäivityksiä.
    Eteen uudet tukivarret ja raidepäät, taakse raidetangot. Noissahan ei sinällään mitään ihmeellistä tekemistä ole, eikä kuviakaan ole paljoa. Jouset on H&R, vaimentimet on koni:t ja muut palikat lemforderin tekeleitä

    Hydrauliikkaletkut alkoivat tulvia. Uudet on tolkuttoman kalliit joten otin vanhat pois ja teetin hydrauliikkaliikkeessö vanhoihin päihin uudet letkut. 50eur setti
    Vaihtaminen on simppeli juttu, paitsi hammastangon puoleiset päät on vähän ahtaassa paikassa. Eli säiliö pois, letkut irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

    Turbo oli heikossa hapessa ja vaihdoin tilalle ehjän. Irroitusta varten piti muutamaa lenkkiavainta hieman taitella ja väännellä. Myöskin starttiavainsarja on ehdoton väline tuossa hommassa.

    Viimeisin rojekti oli takaperän stefojen vaihto.
    Vähän harjoitteluksihan tuo meni, kun ei tiennyt että mitä kannattaa purkaa ja miten paljon. Aluksi luulin että vetarit mahtuis olee paikallaan mutta eipä mahdu. Siinä vaiheessa kun perän laippa on irti ja auto pukeilla, on pyörännavan mutterin aukaisu tosi mahtava juttu. Kerrankin jotain hyötyä alkeellisesta lattiasta
    Eli satula irti ja sivummalle(vaijeri ja letku voi olla kiinni), raidetangon ulompi pultti irti jotta napa pääsee kääntymään sivulle akselia irroitettaessa. Vetarin molemmat päät auki ja akseli pois. Perän laipan keskipultti auki laippa vedetään pihalle. Sitten päästään stefalaiseen käsiksi. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
    Vanha stefalainen olikin jo vaihdon tarpeessa! Samalla vaihdoin vetarin ja laipan välisen tiivisteet sekä laittelin uusia rasvoja. Ja kun homma luonnistui niin kivasti niin tein vänkärin puolelle saman homman. Loppuviimein aika nopee homma kun tietää mitä tekee.
    Ja jospa tuo ei nyt enää kovin monesta kohtaa merkkais reviiriään...


    Satku sai kakssatkun vanteet lainaksi, ja toistaiseksi sitä on päivitetty evryllä ja egr on laipoitettu. Ihan mukavasti tuli lisää riuhtomista noinkin pienellä panostuksella.

    Automaatti-lmastoinnin kytkimien fiksaus. Ilmastoinnin säätimen napit vaativat välillä kovaa käsittelyä eivätkä aina sittenkään toimineet, joten päätin tehdä asialle jotain.
    Ensiksi suojamuovi pois, lähtee ihan vetämällä
    Säätöboksi on kahdella ruuvilla kiinni, yksi per puoli. Saman ruuvin alla on peltilipare joka pitelee suojamuovia paikoillaan
    piuhat on kivasti merkitty erivärisillä/kokoisilla liittimillä joten väärinkytkennän vaara on minimoitu
    boksi
    boksi avattuna, säätö/näyttölevy näkyy oleavn tilsitty massalla kiinni. En lähtenyt sitä repimään, vaan puhaltelin huolella paineilmaa piirilevyn/nappien välistä.
    Paketti takas kasaan ja paikalleen, nyt säätönapit toimii kuin uudet!

    Seuraavana vuorossa taitaakin olla satkun vaihteiston vaihto. "Uusi" laatikko tuli haettua virosta mutta ei ole vielä ehtinyt paneutua aiheeseen.
    Viimeksi muokannut JariN; 8.7.2007, 00:55.

    #2
    Ilmastoinnin nappulat

    Jesh, olipas mukava ohje. Eihän noihin nappuloihin tarvi juurikaan koskea, mutta lieväkin voimankäyttö hirvittää. Taidanpa purkaa boxin reseptin mukaan. Kiitos!

    Comment


    • #3
      Laitellaas tännekkii jotain pitkästä aikaa
      C4nen on myyty ajat sitten mut jotain juttua 2.2 20vt moottoreista, jos vaikka joku pähkäilee samojen asioiden kanssa jossain vaiheessa...

      Eli 3B mosa alkoi muistuttaa enempi käkikelloa kuin auton moottoria, joten jotain piti tehrä...

      Lääkkeeksi löytyi täydellinen '94 S4 AAN. Äkikseltään vaikuttaa siltä että 3B:n imusarja siihen ja viskataan pellin alle, mutta hommassa kävi niinkuin yleensä kaikissa rojekteissa käy, eli työnmäärä oli jotain muuta kuin "heittämällä paikalleen" ja eipä ne varaosakaupassakaan aina ensiyrittämällä oikeita oisia saaneet tilattua. Eli kaikinpuolin normaali meininki.

      Hommahan lähtee siitä, että otetaan 3B ja AAN vierekkäin
      Sitten vertaillaan ja todetaan että ei se olekkaan ihan imusarjan vaihdolla selvä.
      Irroitetaan AAN:stä imusarja, vedenjakotukki, takavesiletkunlähtö, apulaite kannakkeet, koneen kiinnikkeet kaikki sähköt ja ylipäätään kaikki mitä kannesta/lohkosta irti lähtee. Tämä siksi, että AAn apulaiteet on erilaist kuin 3B:ssä, vedenjakotukin lähdöt on erisuuntaan kuin 3B:ssä, lohkon takavesiletkulähtö on erikokoinen kuin 3B:ssä ja C4 piuhat ei mene typp44:seen heittämällä.
      3B:ssä jakopää kiristetään vesipumpulla, AAN:ssä erillisellä rullalla. Laitoin uudet AAN jakopäänhilut joten turbon vesikiertoputki pitää ottaa AAN:stä ja taivutella se 3B hytikkapumpun korvakkeisiin sopivaksi.
      Imusarjan irroitukseen/kiinnitykseen pitää hitsailla 25cm pitkä 6mm kuusiokoloavain jotta pääsee operoimaan imusarjan reikiä hyödyntäen, muuten ei hommasta mitään tule.
      Seuraavaksi otetaan venakopat pois imunokan vaihtoa silmälläpitäen (jakajan ratas). Kone ykk ja erikseen merkitään tussilla hammaspyörä/ketju. Merkataan toisesta moottorista saman hanpaan kohdalta, jolloin asennus on enemmän kuin helppo ja jako tulee kerralla kohilleen.

      3B:stä irroitetaan myös kaikki irtoava ja imusarjaa lukuunottamatta ropataan AAN:n kiinni. Luonnollisesti haetaan hytikkaliikkeestä uudet O-renkaat vedenjakotukin silikoni O-renkaiden tilalle. Myös laippaliitoksen tiivisteeseen löytyy apuja hytikkaliikkeestä: kulahtaneen originaalin kolmion muotoisen tiivisteen tilalle löytyy uusi tiiviste sopivan kokoisesta O-renkaasta.

      Ja sitten yks ihan pikkujuttu: 3B:ssä turssin öljyputket tulee öpasuotimen juuresta ja palaa lohkon alaosaa. AAN:ssä lähtö ja tulo öpasuotimelle, lohkon alaosan tulppa on viekkaasti naamioitu apulaitekannakkeeksi! Meni hetki ennekuin hokasin jotta millä kikkareella se reikä peiteitään. Mutta löytyihän se sieltä, ja uudella O-renkaalla varmistin senkin laipan pitävyyden. Plussana mainittakoon, että se ylimääränen korvake mahtuu olemaan paikoillaan myös 3B laturin kanssa.

      Omalla kohallani pientä äimistelyä vaati myös kampuran kytkinkopan pää. AAN oli automaagilootalla varustetusta ässätä. Kampuran pässä on ylikokoinen holkki joka täytyy lyödä kiilalla pois paikoiltaan. Sen tilalle kytkinakselia varten silmälaakeri, joka todellakin on 3B:ssä erilainen kuin AAN:ssä. 3B:ssä kytkinakseli on ohuempi, mutta varaosamyyjän sekoilun eli lepopäivän jälkeen sinnekkin löytyi oikea laakeri. Ja kykä paikoilleen.

      Muutaman aktiivipäivän jälkeen tilanne näytti aamukympiltä toivottomalta
      mutta iltaseiskalta sain savut toosasta.
      Kone pelaa hienosti, kytkin on melko äkänen mutta kestää momenttia tarvittaessa ja tulevaisuutta silmällä pitäen suorasyttyvehkeet ja muuta kivaa on helposti asennettavissa suoraan hyllystä.....
      Viimeksi muokannut JariN; 8.7.2007, 12:58.

      Comment

      Working...
      X