Tämä ei ole varsinaisesti projekti-topicci, vaan enempi vanhojen audien ylläpitoon liittyviä juttja.
harrasteluontoisempi peli on audi 200 20V quattro '90
ja käyttöauton virkaa hoitaa audi 100 2.5TDI '93
lötkö tuli hankittua elokuussa 2005 ja evo-lötkö toukokuussa 2006.
200:seen on tullu tehtyä mm. alustapäivityksiä.
Eteen uudet tukivarret ja raidepäät, taakse raidetangot. Noissahan ei sinällään mitään ihmeellistä tekemistä ole, eikä kuviakaan ole paljoa. Jouset on H&R, vaimentimet on koni:t ja muut palikat lemforderin tekeleitä
Hydrauliikkaletkut alkoivat tulvia. Uudet on tolkuttoman kalliit joten otin vanhat pois ja teetin hydrauliikkaliikkeessö vanhoihin päihin uudet letkut. 50eur setti
Vaihtaminen on simppeli juttu, paitsi hammastangon puoleiset päät on vähän ahtaassa paikassa. Eli säiliö pois, letkut irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Turbo oli heikossa hapessa ja vaihdoin tilalle ehjän. Irroitusta varten piti muutamaa lenkkiavainta hieman taitella ja väännellä. Myöskin starttiavainsarja on ehdoton väline tuossa hommassa.
Viimeisin rojekti oli takaperän stefojen vaihto.
Vähän harjoitteluksihan tuo meni, kun ei tiennyt että mitä kannattaa purkaa ja miten paljon. Aluksi luulin että vetarit mahtuis olee paikallaan mutta eipä mahdu. Siinä vaiheessa kun perän laippa on irti ja auto pukeilla, on pyörännavan mutterin aukaisu tosi mahtava juttu. Kerrankin jotain hyötyä alkeellisesta lattiasta
Eli satula irti ja sivummalle(vaijeri ja letku voi olla kiinni), raidetangon ulompi pultti irti jotta napa pääsee kääntymään sivulle akselia irroitettaessa. Vetarin molemmat päät auki ja akseli pois. Perän laipan keskipultti auki laippa vedetään pihalle. Sitten päästään stefalaiseen käsiksi. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Vanha stefalainen olikin jo vaihdon tarpeessa! Samalla vaihdoin vetarin ja laipan välisen tiivisteet sekä laittelin uusia rasvoja. Ja kun homma luonnistui niin kivasti niin tein vänkärin puolelle saman homman. Loppuviimein aika nopee homma kun tietää mitä tekee.
Ja jospa tuo ei nyt enää kovin monesta kohtaa merkkais reviiriään...
Satku sai kakssatkun vanteet lainaksi, ja toistaiseksi sitä on päivitetty evryllä ja egr on laipoitettu. Ihan mukavasti tuli lisää riuhtomista noinkin pienellä panostuksella.
Automaatti-lmastoinnin kytkimien fiksaus. Ilmastoinnin säätimen napit vaativat välillä kovaa käsittelyä eivätkä aina sittenkään toimineet, joten päätin tehdä asialle jotain.
Ensiksi suojamuovi pois, lähtee ihan vetämällä
Säätöboksi on kahdella ruuvilla kiinni, yksi per puoli. Saman ruuvin alla on peltilipare joka pitelee suojamuovia paikoillaan
piuhat on kivasti merkitty erivärisillä/kokoisilla liittimillä joten väärinkytkennän vaara on minimoitu
boksi
boksi avattuna, säätö/näyttölevy näkyy oleavn tilsitty massalla kiinni. En lähtenyt sitä repimään, vaan puhaltelin huolella paineilmaa piirilevyn/nappien välistä.
Paketti takas kasaan ja paikalleen, nyt säätönapit toimii kuin uudet!
Seuraavana vuorossa taitaakin olla satkun vaihteiston vaihto. "Uusi" laatikko tuli haettua virosta mutta ei ole vielä ehtinyt paneutua aiheeseen.
harrasteluontoisempi peli on audi 200 20V quattro '90
ja käyttöauton virkaa hoitaa audi 100 2.5TDI '93
lötkö tuli hankittua elokuussa 2005 ja evo-lötkö toukokuussa 2006.
200:seen on tullu tehtyä mm. alustapäivityksiä.
Eteen uudet tukivarret ja raidepäät, taakse raidetangot. Noissahan ei sinällään mitään ihmeellistä tekemistä ole, eikä kuviakaan ole paljoa. Jouset on H&R, vaimentimet on koni:t ja muut palikat lemforderin tekeleitä
Hydrauliikkaletkut alkoivat tulvia. Uudet on tolkuttoman kalliit joten otin vanhat pois ja teetin hydrauliikkaliikkeessö vanhoihin päihin uudet letkut. 50eur setti
Vaihtaminen on simppeli juttu, paitsi hammastangon puoleiset päät on vähän ahtaassa paikassa. Eli säiliö pois, letkut irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Turbo oli heikossa hapessa ja vaihdoin tilalle ehjän. Irroitusta varten piti muutamaa lenkkiavainta hieman taitella ja väännellä. Myöskin starttiavainsarja on ehdoton väline tuossa hommassa.
Viimeisin rojekti oli takaperän stefojen vaihto.
Vähän harjoitteluksihan tuo meni, kun ei tiennyt että mitä kannattaa purkaa ja miten paljon. Aluksi luulin että vetarit mahtuis olee paikallaan mutta eipä mahdu. Siinä vaiheessa kun perän laippa on irti ja auto pukeilla, on pyörännavan mutterin aukaisu tosi mahtava juttu. Kerrankin jotain hyötyä alkeellisesta lattiasta
Eli satula irti ja sivummalle(vaijeri ja letku voi olla kiinni), raidetangon ulompi pultti irti jotta napa pääsee kääntymään sivulle akselia irroitettaessa. Vetarin molemmat päät auki ja akseli pois. Perän laipan keskipultti auki laippa vedetään pihalle. Sitten päästään stefalaiseen käsiksi. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Vanha stefalainen olikin jo vaihdon tarpeessa! Samalla vaihdoin vetarin ja laipan välisen tiivisteet sekä laittelin uusia rasvoja. Ja kun homma luonnistui niin kivasti niin tein vänkärin puolelle saman homman. Loppuviimein aika nopee homma kun tietää mitä tekee.
Ja jospa tuo ei nyt enää kovin monesta kohtaa merkkais reviiriään...
Satku sai kakssatkun vanteet lainaksi, ja toistaiseksi sitä on päivitetty evryllä ja egr on laipoitettu. Ihan mukavasti tuli lisää riuhtomista noinkin pienellä panostuksella.
Automaatti-lmastoinnin kytkimien fiksaus. Ilmastoinnin säätimen napit vaativat välillä kovaa käsittelyä eivätkä aina sittenkään toimineet, joten päätin tehdä asialle jotain.
Ensiksi suojamuovi pois, lähtee ihan vetämällä
Säätöboksi on kahdella ruuvilla kiinni, yksi per puoli. Saman ruuvin alla on peltilipare joka pitelee suojamuovia paikoillaan
piuhat on kivasti merkitty erivärisillä/kokoisilla liittimillä joten väärinkytkennän vaara on minimoitu
boksi
boksi avattuna, säätö/näyttölevy näkyy oleavn tilsitty massalla kiinni. En lähtenyt sitä repimään, vaan puhaltelin huolella paineilmaa piirilevyn/nappien välistä.
Paketti takas kasaan ja paikalleen, nyt säätönapit toimii kuin uudet!
Seuraavana vuorossa taitaakin olla satkun vaihteiston vaihto. "Uusi" laatikko tuli haettua virosta mutta ei ole vielä ehtinyt paneutua aiheeseen.
Comment