Eli tämmönen kokeellinen projekti menossa:
-Auto A4 -09 2.0 TFSI quattro.
-Moottorikoodi CDNC
-Ajettu n.200tkm.
-Öljynkulutus kasvoi parissa vuodessa 0,7 -> 3,0 litraan /1000km.
-Huohotin muutos keväällä 2016 -> ei vaikutusta öljyn kulutukseen.
-Catch can muutos kesällä 2016 -> Öljynkulutus hiukan väheni.
-Autotalo Laakkonen ilmoitti kustannusarvioksi 5-7 t€ ja ei vastaantuloa valmistajalta.
Aikani lueskelin nettifoorumeita näiden koneiden ongelmista ja lokakuussa 2016 nostettiin sitten tuo pata pois konehuoneesta, kun alkoi merkata jo reviiriäänkin. Purettaessa ilmeni, että kampuran pahvinen takastefa oli porsinut irti liimauksestaan.
Tuosta koneen ulostamisesta pois konehuoneesta voisi kirjoittaa kirjan, on varmisti työläin synnytys mitä minun tallissa on tehty. Noin kaksi miestyöpäivää meni ekakertalaisella, ilman ohjeita. Vinkkinä muille, ottakaa johtosarja irti auton päästä, niin pääsette helpommalla.
![](https://lh3.googleusercontent.com/Mhngf-1f8TQ03mty_rTpn5K7EyMII-hxkSC5XaFQbW-DRJJWIhMLD4V_Arz00bXFdXzNd63CCSnq6ck8QhytrQ3D7q3I6JbQy1pqplYS75aC9bZbvDyBdP0bzxTwGSSzjAxzW-En4k5SP2CJf2WCld8lenOoam_pXEstBOGZixkgg_V7DsD4fidO-mGc3FeX1-oojTV6oo4c9k5ZrOztFJ8O75nuwHVJxgTCuoMjHLsh4zci6mjzWU7FopeKGuwlIRuBobI3qKYdzBiaECMsf5V5Y5MiCaQWoYPEWCrlC_Y0lWCA6tGErgL6hIctCOhwfyMPIsp5vbqyG4_7NgNkoOOTdNJWNJRkH9gvTaFxmZpnt7Hbwr7hRicDIVgLHUMNLs8A_9UqPtB55PXVaCMsJwFw37EEzWT6qjhExen861c6MlibEcvU_1tEBEpvQmTOwppqd7YP7N2zyUgcP98LWUOV1y3yacZsg-_WgrxYITd0ehWv-mYZ8lYNAkZ96Iw_AiG7XS3R951HlT9LSyLNOu7KOut2utiPCSv97v0eUIn3UQZk67tmiINS0rwNjFc4SeqbI_pxxKK4VblSUStw524N_1bsgubZRrotq8o_AjbbT-qgdjsj6T60m-QMfVof5HC1tuheSk9lg4L4EiASBI4MDeAKjLkziLg8uu0t76g=w1443-h1082-no)
Kun kone oli pöydällä levällään tilasin osat alvadi.ee ja autodoc.de. Yhtenä vaihtoehtona oli myös korjatun koneen tilaus sumujen saarelta, mutta halvan hinnan takaa paljastui kiinan osilla rakentaminen, niin jätin väliin. Männät laitettiin koneistamolle ja siellä sorvasivat niihin uudet urat vähän jämäkämmille renkaille. Syliterit pyöräytin kevyesti hoonilla ja niissä oli selkeästi nähtävillä noin sormenpään kokoisia "kuoppia" joihin hoonikivi ei heti yltänyt.
Kone on edelleen pukissa ja odottelee vielä kiertokankiin uusia pultteja Ruotsista. Tarkoitus olisi jatkaa kasaamista ihan tässä lähipäivinä.
Kuvassa uusi ja vanha öljyrengas vierekkäin. Vanhassa, kuten kuvasta näkyy, on karsta tukkinut öljyreiät. Uudessa rinkulassa öljyreiät ovat huomattavasti isommat tuollaiset "aukot".
![](https://lh3.googleusercontent.com/hScUi1jlDXYETMH7RTqiqIPDyRZLAZSijumM7PhbMsy3RtHXgpZcEwVgubN7EQLjAYAVKlBee-3acdEFhHlPMTl2ZAP9GmPK-Tk-3TOSy9l2yciHBGdH-5PofJz5El7LAlCjelBEWxj8UffplnrgLx1ZNwOt2UBK7zYZVflhYkSQNkJ0x7FD3VxgvNptHT5XSObI04xDlaIKzI5ZUD2A20Sy4IuiUA0_jYwnMtpbexgx1lIvC--2zAcZaRB-7CBupAzPyCn1DeY6WnaQQ30NsTPYeGj0Cs-S7JKgtUG7uG_hVic16IZcTsvApDwo674flSQDvHsvYJsUKaOC34903rd8FtSbJKnZoMrW7EPrMKmWNx67EN4_t1GlZuMwpg0LFVLSYPbB8l6movCZvgpdE-Z0lFrCkqbTnylbPe6nDTu6uK4FdZRLJWpxRxPU0yfr7d69yoxjzuBz4CMqzt1gk_ZCmjJsrfP8lplmYwGsPf5cIpuOke81QdOdrMi2DKaVQ4UDs9nLcRom-DHguklmJGk0NQLbpRn0xYCUcWtLglvKdPVXkpt6iDXyFCanJQYSA0qkGIY02zlFhg_S7snXeWsT-KXYvcEr5UlbTjYz-9Iv7sD9GefqWR4For3WKGhVQ-49EE3HqH8hps86C2s2tczvo65-g9C-1izVXM2HgbE=w1443-h1082-no)
Mäntään sorvatut leveämmät urat:
![](https://lh3.googleusercontent.com/e53FM19UFTTnoARxQSr7prjTKWJ_wP8Kx4dfMykybDe4VI-F8AtcnMNQlIjHnXR5KC7xnoYmVZJqCCUixjlA5lbKn3AVYr5mKBspJhx4S5Uir-Pl8QjHUjjkchUfsZ0YHOg2zwECcBl4hrQNCm2q4w04UsyT_ELnfFAKFBHT9FqAkvefHuw0uSElNSgGWfKbgKcBGv_P_KAM59iNTBDOwferVQxhgp4oZQw5RSfWqdUTDi8M10o3ipHsqAjY7sU11Qi25nDpqaIufde2BMrh7aMaBjnC3tMR2Qa_X9Ck4inbo8cCqtoujYP7KALDUqnQfxGKQwwBP9qjEf_xSb23kxL2uNtJySr7zkjtINIo23Cef5jkkXzBLv3VtDpUzwJGJLfAcDmswZxW6n14PN6U8rZv43FmlviM3kvM7Pbxmr3osniC9QVnWTMEZPX8-9Ib0qZbUyyUZUwp5a0_5LvwV7PqllZNi4Sb5obsVi4dNthLuJlIMTSTSA6fH8TknQRaTxCNEfJam1JVZhGGxbOuO-dLA0j04PpaXPLo0Vv23p-0_9wIbn9Z81kaeW-8M0Hdjriq4Eh56nmakRm5MmM3tMaQzxOEjgRjWbO5ybef2yfKpqvNobBPtm4cAazIamoQDHzOd3-_mAJ8aRmZk1GFFDov6FBkP2HgsqRqh7qlmKE=w1443-h1082-no)
Loput kuvat projektista löytyy linkistä: TFSI 2.0 CDNC Öljynkulutus 3l/1000km
Osat Alvadi.ee:
AL13606235 Main Bearings, crankshaft KOLBENSCHMIDT (AUDI A4/S4 (B8)
SDN/AVANT, Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 41.88
AL13607330 Thermostat, coolant FACET (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 42.86
AL13617051 Gasket, exhaust pipe TOPRAN (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 6.20
AL14123404 Oil Filter KAMOKA (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT, Julkaisuvuosi:
11.2007 - 10.2011) 9.94
AL14311954 Timing Chain Kit FAI AUTOPARTS (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 302.38
AL17427328 Bolt Kit, cylinder head REINZ (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 17.47
Osat Autodoc.de:
1. 36227Hammashihnat 13,95
2. 1958 Vesipumppu 27,95
3. 77906600Kiertokangen laakeri 48,95
4. 02-37475-01Tiivistesarja, sylinterikansi 154,95
5. 903.201Tiivistesarja, kampikammio 110,95
6. 901079Turboahdin 339,95
Mäntien koneistus maksoi noin satasen Joensuun Moottorikoneistamolla ja männänrenkaat saman verran. Männänrengassarja Goetze 08-501800-00.
Noiden osien lisäksi jotain myös paikallisesta varaosasta ja Kiertokankienpultit Laakkoselta. Turbon osalta tilaus peruuntui ja varmaan ihan hyväkin niin koska ei tuolla hinnalla varmaan kunnollista olisi saanut.
Jakopään ajoitus tarvitsee myös omat työkalunsa, tilasin tälläisen setin, kerron myöhemmin tekeekö sillä mitään: https://www.amazon.de/dp/B019HKUKBW/...075861_TE_item
Jakopää avattuna näyttää tältä:
![](https://lh3.googleusercontent.com/SwDkdFB_aikByL05SiXV8HjnkXtLkkHx1h7ipxF1e8-zTUhuiuf_7yhbiW-SWZZ0X5hTnxiZkBJQ-QpoaGB180lizGwGxoNKaXQKW5Y6xXglqyPB_9aG3lSlKGsirVjhRWo1bndg3VGs_PFd7C04UqUDW9Ns7D8UEszrwpF4ceBisyO0CFs8z8uHv8JN2HxKQNvjcPeYJbO7TBVaTOuzezmuWZXb8KPTtT4dm4S98F2NaVshlZbMWdKVGxOnZE-fPelNz2StGy5gWpZQw5nFi6-txP5qgEC0jr-nyiMBh2o3hSoyh88aJpxirodIEHC2bncEVJQdNVUyhwDKlJuKPWkv-_WZqW2Od9LEws6JGUiqGH0HPfK97xF0k7_xSVode45i1__-dmjkCfrFeliNYO68N04Nx9YPEcIFu47JMAw78rKql-RmQy51huB962Q-oDXsUp6kENtKT9j3Z4FCxcvDUf6JCURkdxZnwM0kN8KoJfLhqIK2D9eRTWdnfLAOCF0A0jBtGgNbSNTq9ZukmgftbXcTOFWpBdjPhpdcGiYIHoHpfR_Vu4MPV1lpKYYhwNXs7-FiwjJbMRVElbWcBlzYjEir7x9bb-yjO21-GB5RLOL0Yz3VoG7zB3XhX1LPpLGVMvWa1aiH7JlS92Ug8Xe_aKdCnCxY5de0B5vBgR4=w812-h1082-no)
Päivittelen tätä jossain vaiheessa kun(jos) saan koneen kasattua paikalleen ja Audin takas liikenteeseen.
-Auto A4 -09 2.0 TFSI quattro.
-Moottorikoodi CDNC
-Ajettu n.200tkm.
-Öljynkulutus kasvoi parissa vuodessa 0,7 -> 3,0 litraan /1000km.
-Huohotin muutos keväällä 2016 -> ei vaikutusta öljyn kulutukseen.
-Catch can muutos kesällä 2016 -> Öljynkulutus hiukan väheni.
-Autotalo Laakkonen ilmoitti kustannusarvioksi 5-7 t€ ja ei vastaantuloa valmistajalta.
Aikani lueskelin nettifoorumeita näiden koneiden ongelmista ja lokakuussa 2016 nostettiin sitten tuo pata pois konehuoneesta, kun alkoi merkata jo reviiriäänkin. Purettaessa ilmeni, että kampuran pahvinen takastefa oli porsinut irti liimauksestaan.
Tuosta koneen ulostamisesta pois konehuoneesta voisi kirjoittaa kirjan, on varmisti työläin synnytys mitä minun tallissa on tehty. Noin kaksi miestyöpäivää meni ekakertalaisella, ilman ohjeita. Vinkkinä muille, ottakaa johtosarja irti auton päästä, niin pääsette helpommalla.
Kun kone oli pöydällä levällään tilasin osat alvadi.ee ja autodoc.de. Yhtenä vaihtoehtona oli myös korjatun koneen tilaus sumujen saarelta, mutta halvan hinnan takaa paljastui kiinan osilla rakentaminen, niin jätin väliin. Männät laitettiin koneistamolle ja siellä sorvasivat niihin uudet urat vähän jämäkämmille renkaille. Syliterit pyöräytin kevyesti hoonilla ja niissä oli selkeästi nähtävillä noin sormenpään kokoisia "kuoppia" joihin hoonikivi ei heti yltänyt.
Kone on edelleen pukissa ja odottelee vielä kiertokankiin uusia pultteja Ruotsista. Tarkoitus olisi jatkaa kasaamista ihan tässä lähipäivinä.
Kuvassa uusi ja vanha öljyrengas vierekkäin. Vanhassa, kuten kuvasta näkyy, on karsta tukkinut öljyreiät. Uudessa rinkulassa öljyreiät ovat huomattavasti isommat tuollaiset "aukot".
Mäntään sorvatut leveämmät urat:
Loput kuvat projektista löytyy linkistä: TFSI 2.0 CDNC Öljynkulutus 3l/1000km
Osat Alvadi.ee:
AL13606235 Main Bearings, crankshaft KOLBENSCHMIDT (AUDI A4/S4 (B8)
SDN/AVANT, Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 41.88
AL13607330 Thermostat, coolant FACET (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 42.86
AL13617051 Gasket, exhaust pipe TOPRAN (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 6.20
AL14123404 Oil Filter KAMOKA (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT, Julkaisuvuosi:
11.2007 - 10.2011) 9.94
AL14311954 Timing Chain Kit FAI AUTOPARTS (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 302.38
AL17427328 Bolt Kit, cylinder head REINZ (AUDI A4/S4 (B8) SDN/AVANT,
Julkaisuvuosi: 11.2007 - 10.2011) 17.47
Osat Autodoc.de:
1. 36227Hammashihnat 13,95
2. 1958 Vesipumppu 27,95
3. 77906600Kiertokangen laakeri 48,95
4. 02-37475-01Tiivistesarja, sylinterikansi 154,95
5. 903.201Tiivistesarja, kampikammio 110,95
6. 901079Turboahdin 339,95
Mäntien koneistus maksoi noin satasen Joensuun Moottorikoneistamolla ja männänrenkaat saman verran. Männänrengassarja Goetze 08-501800-00.
Noiden osien lisäksi jotain myös paikallisesta varaosasta ja Kiertokankienpultit Laakkoselta. Turbon osalta tilaus peruuntui ja varmaan ihan hyväkin niin koska ei tuolla hinnalla varmaan kunnollista olisi saanut.
Jakopään ajoitus tarvitsee myös omat työkalunsa, tilasin tälläisen setin, kerron myöhemmin tekeekö sillä mitään: https://www.amazon.de/dp/B019HKUKBW/...075861_TE_item
Jakopää avattuna näyttää tältä:
Päivittelen tätä jossain vaiheessa kun(jos) saan koneen kasattua paikalleen ja Audin takas liikenteeseen.
Comment