Loppuvuodesta 2016 tuli hankittua Lahdesta tälläinen melko mukavasti varusteltu farkku a4 vuosimallia -97. Varusteita on tehtaalla kuitenkin valkattu melko erikoisesti, sillä autosta löytyy ainakin musta sporttinahkasisusta, sport ratti, sähkötoiminen kattoluukku, automaatti-ilmastointi ja mittaristo ajotietokoneella. Voimansiirrossa tulee kuitenkin se epäkohta, eli konehuoneesta löytyy ADR, joka siis vapaasti hengittävä 1.8 20V moottori.
Pari viikkoa oston jälkeen pääsin tällä kiertämään vähän jäärataa ja tuli siellä sitten todettua, ettei tämän moottorin kanssa yhteiselo tule jatkumaan. Tästä alkoi netin selailu ja ostoilmoitusten teko. Kohteeksi valikoitui melko nopeasti AEB/APU, mutta ostoilmoitukset tuotti tulosta melko huonosti pelkän tekniikan osalta ja nekin jotka sain oli melko kalliita omaan budjettiin. AVK:lta löytyi kuitenkin huutokaupalla myytävä C5 A6 jossa oli tuo tarvittava AEB tekniikka, eikä kolarissa ollut mennyt itselle mitään tarpeellista rikki ja moottori oli käyntikuntoinen. Lisäksi AEB oli vähän ajettu (195tkm) ja siinä oli hyvä huoltohistoria. AVK ilmoitus laitettiin tässä kohtaa tarkkailuun ja päätettiin laittaa edellisestä 80 audista jäänyt AAN tekniikka kiertoon jotta saadaan rahoitus järjestettyä.
Erinäisten facebook-ryhmien ja foorumin myynti-ilmoituksen avulla moottori meni osina varsin nopeasti ja pystyttiin huutamaan tuo AVK A6 itselle. A6 haettiin pihaan 17.1. ja sitä vähän tuossa käyteltiin ja todettiin hyväksi aihioksi. Moottorin käyntiääni oli tasainen, eikä mitään ylimääräisiä rallatuksia tai napsuttelua kuulunut. Eilen sen sitten ajoin työpaikalle jossa sitä pitäisi seuraavat 2pv purkaa ja siirtää tekniikka sellaisenaan tuonne A4:seen. Ylimääräiset osat siitä sitten lähteekin myyntiin A4:sen vanhan moottorin kanssa.
Aluksi tuo AEB nostetaan suoraan tuonne ADR-moottorin tilalle, eikä sille tehdä mitään muuta, kuin avataan öljypohja ja tarkistetaan öljypumpun sihti. Tässä kohtaa jo tiedetään ettei tuo vakio 150hp tule riittämään, joten siitä se ajatus sitten lähtikin. S3 turbo, suuttimet ja maf + softaus.
Noin viikko takaperin laitoin sähköpostia porkkikselle ja kyselin vähän mielipidettä ja neuvoja moottorin virittämiseksi. Hyllystä kun löytyy jo hyväkuntoinen K04-023 turbo ja sen ajattelin tuohon AEB:n kylkeen sovittaa. Visetittelyn pohjalta kuitenkin päästiin siihen tulokseen, että jos tuota turboa käytettäessä pitäisi tehdä custom softa joka tarkoittaisi reissua Lappeenrantaan, enkä sitä reissua tahtoisi aivan vielä tässä vaiheessa lähteä tekemään. Heitin ilmoille mahdollisuuden siirtyä sähkökaasuun, kun on jo muutama swap tullut tehtyä onnistuneesti sähkäkaasuun mm. oma cabriolet jossa APR-moottori nykyään.
Aluksi oli tarkoitus käyttää APU-moottorin osia sähkökaasumuutokseen, mutta valikoimaa laajennettiin ja lopulta päädyttiin S3 BAM moottorin osiin. Tämä mahdollisti kaikenlaisia hienoja ominaisuutta, eikä pitäisi olla mahdotonta toteuttaa.
Ebay tulille ja tuttuun myyjään yhteys, josta sitten löytyi aika hyvin tarvittavia osia, eli kaasuläppä 06A133062C, laajakaistalambda 1K0998262F, pakolämpöanturi 06A906529B, ilmamassanmittari 06A906461M, suutintukki ja suuttimet 4x06A906031BC. Lisäksi saksasta löytyi kaasupoljin 8d1721523a ja paras mahdollinen johtosarja-aihio 3B1971072BC AWT-moottorista. Vielä pitäisi BAM-moottorin ohjainlaite hankkia tai jokin muu ME7.5 ohjainlaite johon pystyisi tuon BAM softan ajamaan ja saisi kaikki ominaisuudet toimimaan.
Paljon tekstiä, sekavaa ja vähän kuvia, mutta tässä on lähtökohta. Ei ainakaan ole tiedossa että kukaan muu olisi tälläistä frankenstain yhdistelmää lähtenyt toteuttamaan ainakaan tähän koriin.
Pari viikkoa oston jälkeen pääsin tällä kiertämään vähän jäärataa ja tuli siellä sitten todettua, ettei tämän moottorin kanssa yhteiselo tule jatkumaan. Tästä alkoi netin selailu ja ostoilmoitusten teko. Kohteeksi valikoitui melko nopeasti AEB/APU, mutta ostoilmoitukset tuotti tulosta melko huonosti pelkän tekniikan osalta ja nekin jotka sain oli melko kalliita omaan budjettiin. AVK:lta löytyi kuitenkin huutokaupalla myytävä C5 A6 jossa oli tuo tarvittava AEB tekniikka, eikä kolarissa ollut mennyt itselle mitään tarpeellista rikki ja moottori oli käyntikuntoinen. Lisäksi AEB oli vähän ajettu (195tkm) ja siinä oli hyvä huoltohistoria. AVK ilmoitus laitettiin tässä kohtaa tarkkailuun ja päätettiin laittaa edellisestä 80 audista jäänyt AAN tekniikka kiertoon jotta saadaan rahoitus järjestettyä.
Erinäisten facebook-ryhmien ja foorumin myynti-ilmoituksen avulla moottori meni osina varsin nopeasti ja pystyttiin huutamaan tuo AVK A6 itselle. A6 haettiin pihaan 17.1. ja sitä vähän tuossa käyteltiin ja todettiin hyväksi aihioksi. Moottorin käyntiääni oli tasainen, eikä mitään ylimääräisiä rallatuksia tai napsuttelua kuulunut. Eilen sen sitten ajoin työpaikalle jossa sitä pitäisi seuraavat 2pv purkaa ja siirtää tekniikka sellaisenaan tuonne A4:seen. Ylimääräiset osat siitä sitten lähteekin myyntiin A4:sen vanhan moottorin kanssa.
Aluksi tuo AEB nostetaan suoraan tuonne ADR-moottorin tilalle, eikä sille tehdä mitään muuta, kuin avataan öljypohja ja tarkistetaan öljypumpun sihti. Tässä kohtaa jo tiedetään ettei tuo vakio 150hp tule riittämään, joten siitä se ajatus sitten lähtikin. S3 turbo, suuttimet ja maf + softaus.
Noin viikko takaperin laitoin sähköpostia porkkikselle ja kyselin vähän mielipidettä ja neuvoja moottorin virittämiseksi. Hyllystä kun löytyy jo hyväkuntoinen K04-023 turbo ja sen ajattelin tuohon AEB:n kylkeen sovittaa. Visetittelyn pohjalta kuitenkin päästiin siihen tulokseen, että jos tuota turboa käytettäessä pitäisi tehdä custom softa joka tarkoittaisi reissua Lappeenrantaan, enkä sitä reissua tahtoisi aivan vielä tässä vaiheessa lähteä tekemään. Heitin ilmoille mahdollisuuden siirtyä sähkökaasuun, kun on jo muutama swap tullut tehtyä onnistuneesti sähkäkaasuun mm. oma cabriolet jossa APR-moottori nykyään.
Aluksi oli tarkoitus käyttää APU-moottorin osia sähkökaasumuutokseen, mutta valikoimaa laajennettiin ja lopulta päädyttiin S3 BAM moottorin osiin. Tämä mahdollisti kaikenlaisia hienoja ominaisuutta, eikä pitäisi olla mahdotonta toteuttaa.
Ebay tulille ja tuttuun myyjään yhteys, josta sitten löytyi aika hyvin tarvittavia osia, eli kaasuläppä 06A133062C, laajakaistalambda 1K0998262F, pakolämpöanturi 06A906529B, ilmamassanmittari 06A906461M, suutintukki ja suuttimet 4x06A906031BC. Lisäksi saksasta löytyi kaasupoljin 8d1721523a ja paras mahdollinen johtosarja-aihio 3B1971072BC AWT-moottorista. Vielä pitäisi BAM-moottorin ohjainlaite hankkia tai jokin muu ME7.5 ohjainlaite johon pystyisi tuon BAM softan ajamaan ja saisi kaikki ominaisuudet toimimaan.
Paljon tekstiä, sekavaa ja vähän kuvia, mutta tässä on lähtökohta. Ei ainakaan ole tiedossa että kukaan muu olisi tälläistä frankenstain yhdistelmää lähtenyt toteuttamaan ainakaan tähän koriin.
Comment